فریلنسر کیست؟ فریلنسینگ چیست؟ چگونه فریلنسر شویم؟

فریلنسر کیست

در صورتی که یک مهارت فردی داشته باشید، تبدیل شدن به یک فریلنسر یک راه سریع و مقرون به صرف برای درآمدزایی از خانه است. فریلنسرها و آزاد کارها اشخاصی هستند که هر زمانی که بخواهند می توانند کار کنند و این اصلی‌ترین مزیت آن‌ها است. بهتر است قبل از هر توضیح دیگری ابتدا بدانیم که فریلنسر کیست و چه کسانی می‌توانند فریلنسر شوند.

فریلنسر کیست

فریلنسر کیست؟ فریلنسر چیست؟

فریلنسینگ در لغت به معنای آزادکاری است. فریلنسر به شخصی گفته می‌شود که خود شاغل است و بدون تعهد بلند مدت به شرکت یا مجموعه خاصی به فعالیت می‌پردازد. به طور کلی فریلنسرینگ نوعی خود اشتغالی است و معمولا برای انجام آن نیاز به دفترکار نخواهد بود و فرد می‌تواند در خانه نیز فعالیت کند. فریلنسرها در برخی از موارد توسط شرکت‌ها و موسسات به دیگران معرفی می‌شوند و با برخی از آن‌ها خواهان عقد قراردادکاری و رسمی هستند و برخی دیگر تنها برای کسب شهرت به انجام امور می‌پردازند.

دستمزد فریلنسرها با توجه به مهارت، تجربه و زمینه کاری که فعالیت دارند، متفاوت است و در معمولا به صورتی ساعتی، روزانه یا پروژه‌ای حساب می‌شود. در مواردی نیز شاهد هستیم که برخی از فریلنسرها مبلغی را به عنوان بیعانه دریافت می‌کنند و سپس کار را شروع خواهند کرد.

فریلنسینگ برای چه مشاغلی امکان پذیر است؟

فریلنسینگ در بسیاری موارد در حوزه‌های ادبی و علمی کاربرد دارد و به طور کلی شامل نویسندگی، ویراستاری، برنامه‌‌نویسی کامپیوتر، دستار مجازی، طراح وب‌سایت، گرافیست، مترجمی، تولید فیلم، تولید محتوا، تبلیغات و بازاریابی می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت هر خدماتی که به نوعی یک کسب و کار محسوب می‌شود می‌تواند به صورت فریلنسینگ عمل کند.

چگونه فریلنسر شویم؟

برای فریلنسر شدن در اولین قدم شما باید یک مهارت داشته باشید. به همین منظور یک کاغذ و قلم برداشته و تمامی مهارت‌های خود مانند عکاسی، طراحی، نویسندگی، بازاریابی، طراحی وب سایت، بازاریابی، ساخت سازه‌های دستی و …. را لیست کنید. پس از آن‌که مهارت‌هایتان را مشخص کردید، بهتر است کمی بازار را ارزیابی کنید و جدای از آنکه چه مهارتی دارید به دنبال مهارت‌هایی باشید که افراد بیشتری به آن نیاز دارند. به عنوان یک فریلسنر همیشه باید به دنبال مهارتی باشید که کارفرماها حاضراند، پول بهتری بابت آن پرداخت کنند. در صورتی که مهارت‌هایی که دارید با نیاز بازار هماهنگ بود، می‌توانید پا به عرصه فریلنسینگ گذاشته و کار خود را آغاز کنید. در صورتی هم که مهارت‌هایی که دارید، مطابق بازار نبود می‌توانید با کسب مهارت‌ مورد نیاز در بازه زمانی کوتاه کار خود را شروع کنید.

برای اینکه بتوانید یک فریلنسر موفق باشید، باید برای انجام کارهای خود یک برنامه داشته باشید و ساعات مشخصی را برای انجام کارها در نظر بگیرید. همچنین برای اینکه از گردانه رقابت خارج نشوید، باید در رابطه با رقبا و قیمتی که دریافت می‌کنند نیز اطلاع داشته باشید.

همچنین بهتر است با افرادی که مدت زمان طولانی به صورت فریلنسینگ فعالیت می‌کنند نیز گفت و گو داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید از تجربیات آن‌ها بهره مند شوید. برای انجام فعالیت خود نیز می‌توانید از منزل یا دفاتر اشتراکی استفاده کنید و این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که یک فریلنسر باید بسیار وقت شناس باشد و پروژه‌ای که تحویل می‌گیرد در زمان مقرر تحویل دهد.

به دست آوردن اعتبار در دنیای فریلنسینگ

برای موفقیت در دنیای فریلنسینگ باید به اسم خود، همچون یک برند اعتبار ببخشید. هرگز نباید این را از یاد ببرید که شما به عنوان یک فریلنسر برای خود صاحب کسب و کار هستید. با معرفی کردن و اعتبار بخشیدن به نام خود، در واقع محصولاتان را معرفی کرده اید. اسم و برندی که برای خود ساخته‌اید نمی‌تواند به تنهایی بیانگر رزومه شما باشد. فعالیت‌هایی که در فضای مجازی، کارت ویزیت و آنچه به مشتری ارائه می‌دهید وسیله‌ای برای شناساندن شما است. در دنیای فریلنسینگ باید فرصت‌ها را غنیمت شمرده و از هر فرصتی برای نشان دادن توانایی‌هایی خود استفاده کنید. در اوایل راه بهتر است کارها را با هزینه پایین و حتی در مواردی رایگان انجام دهید تا تجربه به‌دست آورید.

سعی کنید در فضای مجازی کسب و کار خود را گسترش داده و برای خود یک وب‌سایت طراحی کنید و در شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله تویتر، لیکدین، اینستاگرام و … فعالیت داده باشید و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید را در این فضاها به اشتراک بگذارید. اشتراک‌گذاری و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود تا شما بیشتر در دسترس باشید و از این طریق سفارشاتتان افزایش خواهد داشت. انجام تمامی این امور دارای اهمیت هستند و حتی اگر در روزهای اول باعث درآمدزایی نشوند، موجب کسب تجربه خواهند شد. در دنیای فریلسنیگ باید جنگجو باشید و برای به دست آوردن کار و جلب رضایت کارفرمایان بجنگید.

مزایای فریلنسر

  1. رئیس خود بودن

هرچند شما از کارفرمایان پرژه دریافت می‌کنید ولی شما رئیس خود هستند و کسی بالای سرتان نخواهد ایستاد تا مراقب کار کردن شما باشد. همچنین دستمزد شما به صورت مستقیم به خودتان پرداخت می‌شود و تماما متعلق به شما است. از مزیت‌های اینکه رئیس خود هستید، آن است که به سادگی می‌توانید زمان تحویل پروژه را خود تعیین کنید و تمام امور تحت کنترل خودتان باشد.

مزایای فریلنسری
  1. انعطاف‌پذیری در کار

مزیت خاص فریلنسینگ آن است که زمان و مکان کار شما می‌تواند منعطف باشد. در دنیای فریلنسینگ نیازی نیست که زود بیدار شوید یا شب دیر بخوابید، می‌توانید هر ساعت که مورد نظرتان است به کار کردن اختصاص دهید. همچنین فریلنسرها نیازی به اجازه یا خرید دفترکار نخواهند داشت و در هر مکانی می‌توانند فعالیت کنند.

فریلنسر
  1. آزادی برای انتخاب کارفرما

کسی که به عنوان یک فریلنسر کار می‌کند در انتخاب کارفرما آزاد است و می‌تواند هر پروژه‌ای که مورد نظرش بود را انتخاب کند و بر روی آن کار کند.

  1. کنترل سرنوشت خود

مهم‌ترین مزیت فریلنسینگ آن است که سرنوشتان دست خودتان است، با کار بیشتر می‌توانید، پول بیشتری به دست آورد. همچنین اینکه کی، کجا و چقدر کار کنید نیز دست خودتان است و هیچ کس به جز شما در این تصمیم دخیل نیست.

  1. عدم کاغذبازی اداری

کاغذبازی‌های اداری از کسل کننده‌ترین مراحلی هستند که با فریلنسر بودن دیگر خبر از آن‌ها نیست. دیگر لازم نیست برای زیردستتان نامه اداری بنویسید و برای وی تعیین تکلیف کنید. شما آزاد هستند و می‌توانید هر موقع که وقت دارید، زمانی را برای جلسات تعیین کنید و هیچ کمیته ارزیابی وجود ندارد که نیاز باشد، به آن پاسخ دهید.

  1. ارتقاع موقعیت مالی و پیشرفت شخصی

به طور کلی درآمد یک فریلنسر از یک کارمند بیشتر است. با انجام کار به صورت فریلنسینگ شما می‌توانید درآمد بیشتری به دست آورید و این موضوع برای کارفرما نیز از جهت اینکه نیازی به پرداخت حق بیمه و اموری مانند آن ندارد نیز خوشایند تر خواهد بود. همچنین یک فریلنسر می‌تواند در پروژه‌های حرفه شراکت داشته باشد و علاوه بر کسب درآمد بیشتر موجب پیشرفت خود نیز شود.

معایب فریلنسر

  1. عدم مزایای کارمندی

با انتخاب کار به صورت فریلنسینگ دیگر نمی‌توانید از مزایای کارمندی بهره‌مند شوید. فریلنسرها از هیچ گونه حق بیمه، حق بازنشستگی و حقوق تعطیلاتی بهره‌مند نمی‌شوند.

  1. منزوی شدن

افرادی در شرکت‌ها و سازمان‌ها فعالیت می‌کنند در طول روز با افراد زیادی مواجهه می‌شود ولی فریلنسرها معمولا به صورت تکی در محل کار یا منزل در حال کار هستند. به همین دلیل بسیاری از افرادی که فریلسنر هستند، احساس منزوی شدن می‌کنند ولی می‌توان با یک برنامه ریزی صحیح از این مشکلات رهایی یافت و زمانی را با دوستان و خویشان خود گذارند.

  1. رقابت زیاد

در دنیای فریلنسینگ رقابت بسیار زیاد است و فردی که به این دنیا پا می‌گذارد باید توانایی رقابت با رقیبان خود را داشته باشد. برای به دست آوردن موقیعت مناسب در این محیط باید از تجربه افراد مختلف استفاده کنید و همچنین مهارت‌های بیشتری در زمینه کاری خود به‌دست آورید تا بتوانید درآمد مطلوب‌تری کسب کنید.

  1. امنیت شغلی پایین

کسی که فریلنسر است، حتی اگر پروژه‌های بسیار زیاد و متعددی هم داشته باشد، مدام نگران آینده است ولی فرد کارمند مطمئن است که در پایان ماه و تا چند سال آینده حقوق ثابتی را دریافت می‌کند.

  1. نیاز به سخت کوشی زیاد

کسی که به دنیای فریلنسینگ پای می‌گذارد باید بداند که برای موفقیت باید بسیاری سخت کوش باشد و حتی در زمان بیماری نیز به فعالیت خود ادامه دهد.

اگر می‌خواهی در راسا به عنوان یک فریلنسر فعالیت کنید، اینجا کلیک کنید.

همچنین می‌توانید به عنوان یک کارفرما سفارش خود را ثبت کنید. برای ثبت نام و سفارش محتوا، اینجا کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *