چک لیست سئو 2022

چک لیست سئو 2022

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

سئو وب سایت از مسائل بسیار مهمی است که باید با دقت و نظم خاصی انجام شود. به منظور نظم دادن به تمامی اموری که برای سئو وب سایت باید انجام دهیم، در قدم اول نیاز به چک لیست سئو خواهیم داشت. چک لیست سئو، چک لیستی است که با کمک آن می‌توانیم سئو وب سایت را هدفمند و موثر‌تر انجام دهیم و در نتیجه شاهد نتایج خوبی نیز باشیم. در ادامه این مقاله با تمامی موارد چک لیست سئو 2022 بیشتر آشنا خواهید شد.

چک لیست سئو

موضوعات اصلی چک لیست سئو 2022

  1. چک لیست سئو پایه
  2. چک لیست تحقیق کلمات کلیدی
  3. چک لیست سئو داخلی
  4. چک لیست محتوا
  5. چک لیست سئو تکنیکال
  6. چک لیست لینک سازی

چک لیست سئو پایه

چک لیست سئو پایه به موارد ساده ولی اساسی اشاره می‌کند که شاید در نگاه اول بسیار پیش پا افتاده به نظر برسند ولی عمل به آن‌ها می‌توان روی بهبود جایگاه وب سایت شما در موتورهای جستجو تاثیر شگفت انگیزی به همراه داشته باشد.

1. نصب افزونه Yoast SEO

افزونه Yoast SEO افزونه‌ایی است که نصب آن روی سایت‌های وردپرسی این امکان را فراهم می‌آورد تا شما بتوانید به راحتی با توجه به آنچه Yoast به آن‌ها اشاره کرده، نکات سئو را رعایت کنید.

yoast seo plugin

2. ایجاد نقشه سایت

نقشه سایت امکانی را فراهم می‌آورد تا خرنده‌های موتورهای جستجو راحت‌تر بتوانند در وب سایت حرکت کنند. برای وب سایت وردپرس با استفاده از افزونه Yoast می‌توانید نسبت به ایجاد نقشه سایت اقدام کنید. در غیر این صورت می‌توانید با وب سایت‌هایی مانند www.xml-sitemaps.com به صورت آنلاین نقشه وب سایت خود را ایجاد کنید.

3. ساخت فایل robots.txt

فایل robots.txt این امکانی را فراهم می‌آورد تا موتورهای جستجو متوجه شوند که به کدام قسمت‌های وب سایت دسترسی داشته باشند و کدام قسمت‌ها برای آن‌ها غیر قابل دسترسی است. فایل robots.txt از روش‌هایی که می‌توان با استفاده از آن ورود موتورهای جستجو به وب سایت را کنترل کرد. برای اطلاع از این موضوع که آیا در وب سایت شما فایل robots.txt وجود دارد یا نه باید از طریق آدرس: yourdomain.com/robots.txt اقدام کنید.

فایل Robots.txt

4. نصب گوگل آنالیتیکس

از ابزارهای رایگان و پرکاربردی که گوگل در اختیار کاربران خود قرار داده است، گوگل آنالیتیکس است. با استفاده از گوگل آنالیتیکس این امکان برای شما فراهم آورده می‌شود تا بتوانید از تعداد کاربرانی که از وب شما بازدید کرده‌اند و راه‌های ورود آن‌ها به وب سایت، اطلاع پیدا کنید.

5. نصب گوگل سرچ کنسول

با استفاده از گوگل سرچ کنسول که ابزار رایگان دیگری از گوگل است، می‌توانید نسبت به عملکرد وب سایت و رتبه‌های کلمات کلیدی خود در گوگل اطلاعات جامعی به دست آورید.

چک لیست تحقیق کلمات کلیدی

چک لیست تحقیق کلمات کلیدی، چک لیستی است که با استفاده از آن می‌توانید درباره اینکه افراد چه کلماتی را در حوزه کسب و کار شما جستجو می‌کنند و نحوه بهینه سازی آن‌ها به شما کمک می‌کند.

1. هدف قرار دادن کلمات کلیدی اصلی

هر صفحه از وب سایت شما باید روی یک کلمه کلیدی اصلی تمرکز داشته باشد. شما می‌توانید با ابزارهایی مانند Ahrefs و Google Keyword Planner کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را به آسانی پیدا کنید.

2. بررسی کلمه کلیدی هدف

برای اینکه متوجه شود که چه کلمات کلیدی را باید مورد هدف خود قرار دهید تا بتوانید جایگاه مورد نظر را در موتورهای جستجو به خود اختصاص دهید. باید سه وب سایتی که شبیه به کسب و کار شما هستند و در گوگل توانسته‌اند رتبه‌های یک تا سوم را به خود اختصاص دهند را به خوبی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید تا بتوانید کلمات کلیدی صحیحی را مورد استفاده قرار دهید.

3. ارزیابی رفتار کاربران

کاربرانی که ما در دنیای اینترنت با آن‌ها سر و کار داریم، افرادی با ذهنیت‌های متفاوت هستند که هر کدام هر آنچه را در ذهن خود به دنبال آن هستند در موتورهای جستجو، سرچ می‌کنند. با توجه به همین مسئله ما باید کلماتی را در وب سایت خود مورد استفاده قرار دهیم که همسو با ذهن مخاطبانمان است. در بسیاری از مواقع ممکن است، کلمات و عباراتی که مخاطبان در حوزه کسب و کار شما جستجو کرده‌اند، بسیار ساده به نظر بیاید ولی توجه به همین مسئله می‌تواند شما از سایر رقبا پیش بیندازد.

4. ارزیابی جایگاه وب سایت در رتبه بندی گوگل

با استفاده از ابزارهایی مانند Ahrefs‌ می‌توانید جایگاه فعلی خود در کلمه کلیدی مورد نظرتان را در موتورهای جستجو بررسی و ارزیابی کنید تا بتوانید بر طبق نتیجه به دست آمده، برنامه ریزی صحیحی انجام دهید.

Ahrefs‌

چک لیست سئو داخلی

خوب تا اگر تا این قسمت را به خوبی همراه من آماده باشید، وب سایت شما قطعا در وضعیت نسبتا خوبی قرار گرفته است. حالا نوبت به چک لیست سئو داخلی است که توجه به مواردی که در آن ذکر شده، می‌تواند وب سایت شما را در شرایط بهتری قرار دهد.

1. استفاده از URL های کوتاه و با معنی

URLهایی که در وب سایت خود مورد استفاده قرار می‌دهید باید کوتاه و بامعنی باشند تا بتوانند در موتورهای جستجو جایگاه بهتری را به خود اختصاص دهند.

2. نوشتن عناوین و توضیحات متا صحیح

عنوان و توضیحات متا مهم‌ترین بخش از هر محتوایی هستند که حتما باید به درستی نوشته شوند و جذابیت داشته باشند تا مخاطب برای کلیک روی آن‌ اشتیاق داشته باشد.

3. استفاده از یک هدینگ یک H1

هر محتوایی که درون سایت سایت قرار می‌گیرد، تنها مجاز به استفاده از یک هدینگ یک است که با رعایت این قانون محتوا در زمان کوتاه‌تری می‌تواند جایگاه خود در موتورهای جستجو را به دست آورد.

4. لینک سازی درونی

لینک سازی درونی اصلی است که باید با حساسیت و دقت بالایی انجام شود تا باعث بهبود سئو وب سایت شود. لینک سازی درونی هم می‌تواند به صفحات داخلی وب سایت و هم به سایت‌های مشابه با وب سایت شما انجام شود.

5. بهینه سازی تصاویر با نوشتن توضیحات alt text

تصاویر هم مانند متون باید بهینه سازی شوند. بهینه سازی تصاویر با نوشتن توضیحات alt text‌ صورت می‌گیرد که با انجام آن تصاویر خود می‌توانند به راحتی و در زمان کوتاهی در قسمت تصاویر گوگل جایگاه مناسبی به دست آورند.

6. اضافه و تنظیم کردن کدهای schema markup

برای اینکه موتورهای جستجو راحت‌تر بتوانند محتواهای قرار گرفته روی وب سایت شما را درک کنند، باید از کدهای Schema markup‌ استفاده کنید.

چک لیست محتوا

توجه به مواردی که در چک لیست محتوا به آن‌ها اشاره شده، این امکان را فراهم می‌آورد تا محتوای ایجاد شده هم از نظر مخاطبان و هم از نظر موتورهای جستجو مورد پسند واقع شود.

1. نوشتن مقدمه جذاب

پس از آنکه توانستید، با عنوان و متا جذاب مخاطب را به وب سایت خود جذب کنید برای نگه داشتن او در وب سایت باید مقدمه جذاب و گیرایی بنویسید. به طور کلی مقدمه باید شامل تمامی آنچه شما قصد دارید در ادامه به آن‌ها اشاره کنید، باشد تا مخاطب بتواند دید کلی درباره مقاله شما داشته باشد.

2. تمرکز روی خوانایی

محتوایی که روی وب سایت قرار می‌گیرد باید خوانایی خوبی داشته باشد تا مخاطب پس از مدت زمان کوتاهی از مطالعه آن خسته نشود. برای اینکه خوانایی به خوبی اجرا شود، محتوا تهیه شده باید در پاراگراف‌های کوتاه نوشته شود و علامت‌های نگارشی نیز در جای مناسبی به کار برده شوند.

3. جملات و پاراگراف‌های کوتاه

جملات و پارگراف‌های بلند همیشه مخاطب را آزار می‌دهد زیرا او به دنبال جایی برای نفس کشیدن است. سعی کنید در هنگام نوشتن محتوا از جملات کوتاه و با معنی استفاده کنید تا مخاطب خسته نشود.

4. خلق محتوای بی نقص

محتوایی که قصد انتشار آن روی وب سایت خود را دارید باید از سه ویژگی مهم یعنی قابل اعتماد بودن، تخصصی بودن و کیفیت بالا برخوردار باشد تا مخاطب و موتورهای جستجو به آن اهمیت دهند.

چک لیست سئو تکنیکال

سئو تکنیکال شامل تکنیک‌های ریز و مهمی می‌شود که توجه به آن‌ها می‌تواند وب سایت شما را چند قدم از وب سایت رقبا پیش بیندازد.

1. اصلاح خطاهای خزنده گوگل

اگر در گوگل سرچ کنسول وب سایت خود شاهد خطاهایی مربوط به خزنده‌های گوگل بودید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به رفع این خطاها اقدام کنید زیرا وجود چنین خطاهایی نشان می‌دهد که محتوای وب سایت شما از نظر خزنده‌های گوگل مشکل داشته اشت.

2. ارزیابی سرعت سایت

سرعت وب سایت تاثیر مستقیمی روی جایگاه آن در موتورهای جستجو دارد. برای اینکه بتوانید سرعت وب سایت خود را ارزیابی و بررسی کنید، می‌توانید از ابزارهایی مانند  PageSpeed Insights و GTMetrix استفاده کنید.

 PageSpeed Insights

3. لینک‌های خارجی شکسته شده را اصلاح کنید

لینک‌های خارجی شکسته شده، در بسیاری از موارد تاثیرات مخربی روی تجربه کاربری دارد و این دقیقا همان موضوعی است که گوگل به آن اهمیت می‌دهد. با توجه به این موضوع در زمان کوتاهی باید نسبت به اصلاح این لینک‌ها اقدام کنید.

4. بررسی mobile-friendly بودن وب

امروزه بسیاری از کاربران با استفاده از تلفن همراه خود نسبت به جستجو در موتورهای جستجو اقدام می‌کنند که با توجه به همین موضوع وب سایت شما باید mobile-friendly باشد تا کاربر در زمان استفاده تجربه خوبی داشته باشد. برای بررسی mobile-friendly بودت وب سایت می‌توانید از طریق آدرس: search.google.com/test/mobile-friendly اقدام کنید.

5. استفاده از پروتکل امن HTTPs

با استفاده از پروتکل امن HTTPs داده‌های بازدیدگان در محیط امنی محافظت می‌شود و وب سایت از نظر امنیت در شرایط بهتری قرار خواهد گرفت.

6. محتواهای تکراری را حذف کنید

در مواردی ممکن است، محتواهای تکراری روی سایت قرار گرفته باشند که به همین منظور باید در زمان کوتاهی نسبت به حذف آن‌ها از وب سایت اقدام کنید.

چک لیست لینک سازی

با توجه به اینکه لینک سازی همیشه از چالش‌های متخصصان سئو بوده است، استفاده از چک لیست لینک سازی امکانی را فراهم می‌آورد تا متخصصان سئو بتوانند با دقت و برنامه ریزی بهتری نسبت به لینک سازی اقدام کنند.

1. دریافت لینک از سایت‌هایی که رقبا در آن‌ها لینک دارند

به طور کلی در مبحث سئو بررسی رفتار رقبا اهمیت بسیار بالایی دارد. شما باید با بررسی‌های دقیق مطلع شوید که وب سایت رقیب شما از چه وب سایت‌های دیگری لینک دریافت کرده و شما نیز نسبت به دریافت لینک از همان منبع اقدام کنید. برای دریافت لینک از منابع خارجی باید از طریق پست مهمان و رپورتاژ اقدام کنید. به منظور بررسی وب سایت‌هایی که رقبا از آن‌ها لینک دریافت کرده‌اند نیز می‌توانید از ابزار Ahrefs استفاده کنید.

2. جستجو، یافتن و باز‌یابی لینک‌های از دست رفته

به طور کلی لینک‌هایی در وب سایت هستند که به دلایلی از دست رفته‌اند و باید در زمان کوتاهی آن‌ها را پیدا کنید و نسبت به بازیابی آن‌ها اقدام کنید زیرا در صورتی که مدت زمان زیادی از گم شدن آن‌ها بگذرد، می‌تواند آثار مخربی برای سایت به همراه داشته باشد. برای پیدا کردن لینک‌های از دست رفته نیز ابزار Ahrefs مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. استفاده از برند بدون دادن لینک

در مواردی ممکن است وب سایتی از برند شما در وب سایت خود سخن گفته باشد ولی لینکی به شما نداده باشد که در چنین شرایطی باید با مدیر سایت ارتباط برقرار کنید و درخواست کنید که با نام برندتان به وب سایت شما لینک داده شود.

4. دعوت کاربران برای خواندن محتوا

محتواهایی که شما در وب سایت خود قرار می‌دهید، ممکن است برای گروه خاصی از کاربران جذاب باشد که با ارسال ایمیل می‌توانید آن‌ها را دعوت کرده تا محتوا را مطالعه کنند و در صورتی که مورد پسند‌شان بود از طریق وب سایت‌شان به شما لینک دهند.

2 دیدگاه

  • سلام
    لطفا میتونید یه چک لیست کامل از کارهایی که یک مدیر وب سایت باید برای ارزیابی سایت خود داشته باشه تهیه کنید و تو سایتتون قرار بدید؟
    یعنی یک مدیر کسب و کار چک لیستی داشته باشه تا سئو کار خود را رصد کنه چه کارهایی رو انجام داده و میزان عملکرد سایت خودش رو ارزیابی کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *