راهنمای جامع سئو خارجی 2022 (Off-Page SEO)

سئو خارجی

برای کسب رتبه مناسب در نتایج جستجوهای اینترنتی نباید صرفا به سئو داخلی سایت توجه کنید. یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در رتبه‌بندی سایت‌های اینترنتی، سئو خارجی است. اما سؤال اساسی این است که حد و مرز سئو خارجی (Off-Page) چیست و چگونه باید تمام ابزارهای مناسب برای کسب بهترین نتیجه در رتبه‌بندی موتورهای جستجوی گوگل را فعال کرد؟ در ادامه قصد داریم راهنمای جامع سئو Off-Page را مطابق با جدید‌ترین تغییرات در سال 2022 بررسی کنیم. تا پایان ما را همراهی کنید.

سئو خارجی چیست؟

هر گونه فعالیتی که منجر به بهینه‌سازی یک سایت اینترنتی برای موتورهای جستجو می‌شود و در عین حال خارج از محدوده انتشار و به‌روزرسانی محتوا درون سایت باشد، در دایره سئو خارج از صفحه قرار می‌گیرد. در سال‌های قبل سئو خارجی صرفا محدود به لینک‌سازی خارجی بود. همین مسئله باعث شده بود که عده‌ای این دو مفهوم را به جای یکدیگر به کار ببرند؛ اما در حال حاضر بر همگان واضح است که تکنیک‌های سئو Off-Page بسیار فراتر از این حرف‌هاست.

مجموعه تکنیک‌های سئو خارجی از برندسازی، بازاریابی محتوا، شبکه‌های اجتماعی و … به موتورهای جستجو کمک می‌کنند محتوای درون سایت‌های اینترنتی را بهتر درک کنند. در نتیجه اعتبار سایت‌ها در نظر گوگل و کاربران ارتقا پیدا می‌کند. در یک دیدگاه جامع می‌توان از ظرفیت موجود در تمام سایت‌ها و پلتفرم‌های موجود در بستر اینترنت برای ارتقای کیفیت سئو خارجی هر سایت اینترنتی استفاده نمود. با این رویکرد عملا سئو Off-Page هیچ نقطه پایانی نخواهد داشت.

چرا سئو خارجی مهم است؟

سئو خارجی سایت ابزاری برای اعتباربخشی به دامنه سایت‌های اینترنتی است. طبیعی است که هرچه اعتبار دامنه اینترنتی یک سایت در مقایسه با رقبا بیشتر باشد، گوگل در نتایج جستجو، محتواهای مربوط به آن سایت را جلوتر از سایرین به کاربران نشان می‌دهد. سئو Off-Page به نوعی نشان دهنده ارجاعاتی است که از خارج یک سایت به آن داده می‌شود. هر چه تعداد ارجاعات بیشتر باشد، اعتبار سایت نیز افزایش پیدا می‌کند. بنابراین اگر به فکر کسب اعتبار برای سایت اینترنتی خود هستید، باید سئو خارجی را به جدی‌ترین شکل ممکن دنبال کنید.

12 تکنیک مهم سئو خارجی (Off-Page)

اشاره کردیم که تکنیک‌های سئو داخلی تنها به لینک‌سازی محدود نمی‌شود. بلکه مدیران سایت‌های اینترنتی راه‌های متنوعی پیش روی خود دارند. از جمله مهم‌ترین تکنیک‌های سئو Off-Page می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قطعا مهم‌ترین و اصلی‌ترین استراتژی در سئو خارجی، پیگیری و اجرای دقیق لینک سازی خارجی است. وقتی صحبت از لینک‌سازی خارجی می‌شود، منظور دقیقا چیست؟ بخاطر داشته باشید که هدف از لینک‌سازی نشان دادن درجه اعتبار بالای صفحات اینترنتی است. بنابراین نمی‌توان از هر راهی به این هدف دست پیدا کرد. بنابراین باید به سراغ لینک‌های باکیفیت باشید تا در نظر گوگل جایگاه بالایی کسب کنید.

سه عامل اساسی وجود دارد که باید در رابطه با لینک‌سازی خارجی حتما در نظر داشته باشید:

قدرت و اعتبار (Authority)

لیستی از سایت‌های اینترنتی که به عنوان رقیب در حوزه کسب‌وکار شما فعالیت می‌کنند را آماده نمایید. برای شناسایی درجه اعتبار این سایت‌های اینترنتی می‌توانید از سایت اینترنتی Semrush استفاده کنید. در این سایت تمام وب‌سایت‌های اینترنتی مبتنی بر یک شاخص به نام امتیاز اعتبار (Authority Score) رتبه‌بندی می‌شوند.

Authority Score

بر اساس این شاخص می‌توانید برآورد کنید که دریافت هر بک لینک از یک سایت اینترنتی چه امتیاز و اعتباری برای شما در بردارد.

سایت Semrush امتیازدهی به هر یک از وب‌سایت‌های اینترنتی را مبتنی بر معیارهای زیر انجام می‌دهد:

  •         کمیت و کیفیت بک‌لینک‌های دامنه اینترنتی
  •         تعداد دامنه‌ها و IPهای ارجاع دهنده به دامنه اینترنتی
  •         لینک‌های Follow و nofollow
  •         میزان ترافیک ارگانیک سایت‌های اینترنتی
  •         تعداد کاربران سایت‌های اینترنتی

ابزار Backlink Analytics در سایت اینترنتی Semrush برای رتبه‌بندی انواع و اقسام سایت‌ها در موضوعات مختلف تعریف شده است. هر چه امتیاز AS یک سایت اینترنتی بالاتر باشد، اعتبار بک‌لینک‌های آن نیز بالاتر است. به این ترتیب به راحتی می‌توانید بهترین سایت‌های اینترنتی را برای لینک‌سازی خارجی پیدا کنید و با آن‌ها وارد تعامل شوید.

دامنه‌های منحصربه‌فرد (Unique Domains)

تعداد دامنه‌های اینترنتی منحصربه‌فردی که به صفحات سایت شما لینک‌دهی کرده‌اند، به عنوان یک معیار مهم دیگر در لینک‌سازی خارجی به شمار می‌رود. هر چه تعداد دامنه‌های منحصربه‌فرد بیشتری به سایت شما لینک‌دهی کرده باشند، اعتبار سایت‌تان بیشتر خواهد شد. به کمک ابزار Backlink Analytics در سایت Semrush می‌توانید در جریان دامنه‌های یونیک که به سایت‌تان لینک‌دهی کرده‌اند، قرار بگیرید.

لینک سمراش

همبستگی موضوعی (Topical Relevance)

شما باید به دنبال لینک خارجی از سایت‌های اینترنتی باشید که موضوع فعالیت آن‌ها به سایت‌تان هم‌خوانی دارد. به عنوان مثال فرض کنید شا سایت اینترنتی یک آژانس مسافرتی را در اختیار دارید. در این حالت برای لینک‌سازی باید به سراغ سایت‌هایی بروید که در حوزه سفر و متعلقات آن فعالیت می‌کنند.

البته داشتن لینک خارجی از سایت‌های اینترنتی با موضوعات غیر مشابه مشروط بر آنکه از حالت طبیعی خارح نشود، مشکلی ندارد. از این رو شاهد هستیم که برخی از سایت‌های اینترنتی به سراغ لینک‌سازی خارجی در سایت‌های خبرگزاری معروف می‌روند.

2. برندسازی (Brand Building)

در حال حاضر این موضوع بر همگان روشن شده است که گوگل به برندهای شناخته‌شده پاداش می‌دهد. پاداش آن‌ها نیز قرار گرفتن در جایگاه برتر در جریان جستجوهای اینترنتی است. برندسازی به هیچ عنوان ذیل سئو خارجی سایت تعریف نمی‌شود؛ بلکه مفهومی به غایب گسترده‌تری در زمینه بازاریابی به شمار می‌رود. با این وجود پرداختن به موضوع برندسازی برای کسب‌وکارها می‌تواند با استراتژی سئو خارجی سایت شما تلاقی پیدا کند.

یکی از اقدامات مهمی که در زمینه برندسازی در بستر اینترنتی انجام می‌شود، بالابردن آمار سرچ مستقیم نام تجاری و محصولات یک کسب‌وکار است. Google Trends به عنوان یک ابزار کاربردی برای بررسی روند جستجوهای اینترنتی کاربران است. به کمک این ابزار می‌توانید بررسی کنید که میزان سرچ نام تجاری کسب‌وکار شما در گذر زمان چه تغییراتی کرده است. اینکه کاربران پس از جستجو برند خاصی با چه نتایجی مواجه می‌شوند نیز اهمیت بالایی دارد. برای این منظور باید برنامه‌ریزی دقیقی از سوی شما در دستور کار قرار بگیرد. بنابراین برندسازی در بستر اینترنت به گوگل کمک می‌کند تا پی به اعتبار سایت شما ببرد.

3. بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

بازاریابی محتوایی از جمله مفاهیم مشترک در سئو داخلی و خارجی سایت‌های اینترنتی است. فرآیند بازاریابی محتوایی با تولید و انتشار آن در سایت شما به پایان نمی‌رسد. بلکه شما موظف هستید که برای انتشار محتوای خود در سراسر وب تلاش کنید. تمام فعالیت‌هایی که برای این منظور انجام می‌گیرد، تحت عنوان بازاریابی محتوایی برای بهبود سئو خارجی سایت شناخته می‌شوند.

اشتراک‌گذاشتن پست‌های مهمان در سایت‌های اینترنتی دیگر یکی از روش‌های اصلی بازاریابی محتوایی است. علاوه بر آن تشویق سایر کاربران برای به اشتراک گذاشتن محتوای تولید شده نیز نتایج بسیار مطلوبی را به دنبال خواهد داشت. سعی کنید از تمام ظرفیت‌های موجود در فضای وب از جمله شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی محتوایی نهایت بهره را ببرید. فراموش نکنید که حتی بهترین نوشته‌ها نیز تا زمانی که توسط مردم خوانده نشوند، چیزی جز سیاهی روی سپیدی نیستند.

4. روابط عمومی (PR)

تا مدت‌ها روابط عمومی و سئو به عنوان دو حوزه کاملا مجزا در بحث بازاریابی تلقی می‌شدند؛ اما در سال‌های اخیر این دو مفهوم در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و مرزهای موجود بین آن‌ها برطرف شده است. کمپین‌های روابط عمومی می‌توانند سیگنال‌های بسیار خوبی برای رشد سئو خارج از صفحه به ارمغان بیاورند. از جمله مهم‌ترین مزایای کمپین‌های روابط عمومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •         افزایش آگاهی از برندها و کمک به تقویت استراتژی برندسازی
  •         تشویق کردن کاربران برای برقراری تعامل با کسب‌وکارهای اینترنتی
  •         فراهم آوردن ترافیک برای سایت‌های اینترنتی
  •         قرار دادن کسب‌وکارهای اینترنتی در جایگاه رهبری فکری در حوزه فعالیت

5. سئو لوکال (Local SEO)

آمارها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر حدود 46 درصد از کل جستجوهای گوگل به یافتن اطلاعات محلی اختصاص دارد. این آمار حکایت از واقعیت مهمی دارد که کسب‌وکارهای محلی باید نهایت تلاش خود را برای بهره‌برداری از آن کنند. گوگل مپ و گوگل بیزینس دو ابزار ساده و کاربردی گوگل هستند که با ثبت اطلاعات کسب‌وکار خود در آن‌ها می‌توانید گام مهمی در بهبود سئو لوکال بردارید.

سئو لوکال

استفاده از ظرفیت دایرکتوری‌های معتبر و معروف برای بهبود سئو لوکال نیز اهمیت بالایی دارد. علاوه بر آن در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، استفاده از قابلیت‌های اشتراک موقعیت کسب‌وکارها می‌تواند نقش مهمی در بهبود سئو لوکال سایت‌های اینترنتی داشته باشد.

6. شبکه‌های اجتماعی (Social Media)

شاید برای شما هم جالب باشد که در حال حاضر حدود 93 درصد از کاربران اینترنت وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند. روز به روز نیز بر این آمار افزوده می‌شود. به اعتقاد برخی از کارشناسان شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر به تنهایی نقش موتورهای جستجو را ایفا می‌کنند. مثلا خیلی از کاربران اینستاگرام در این پلتفرم کلمات مورد نظر خود را جستجو می‌کنند.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تأثیر مستقیمی روی رتبه‌بندی سایت‌ها در گوگل ندارد. اما در عین حال ابزاری بی‌نظیر برای ارتباط با مشتریان به شمار می‌رود. افراد به راحتی می‌توانند سؤالات و نظرات خود را در شبکه‌های اجتماعی به گوش کسب‌وکارها برسانند. به همین دلیل فعالیت کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی اهمیت بالایی در برندسازی دارد.

7. فروم‌های پرسش و پاسخ (Forums)

شاید برای شما تعجب برانگیز باشد که فعالیت در فروم‌ها و انجمن‌های گفتگو می‌تواند سئو خارجی سایت را بهبود بخشد. در گذشته سئوکاران با استفاده افراطی از فروم‌های پرسش و پاسخ برای لینک‌سازی خارجی، این پلتفر‌م‌ها را از اعتبار ساقط کرده بودند. اما در حال حاضر به جای استفاده از این انجمن‌ها برای لینک‌سازی می‌توان با استراتژی جدید وارد این فضاها شد.

سعی کنید در انجمن‌های گفتگو خود را در جایگاه متخصص حوزه فعالیت‌تان معرفی کنید. به سؤالات کاربران از زاویه تخصص پاسخ دهید. این رویه استراتژی بسیار مناسبی برای جلب اعتماد کاربران است. البته نباید فراموش کنید که فعالیت در تالارهای گفتگو نیازمند صبر و حوصله زیادی است. علاوه بر آن فضای فعالیت در فروم‌های پرسش و پاسخ هنوز اشباع نشده است. به همین دلیل حضور مستمر و قوی شما در این فضا می‌تواند زمینه پیشی گرفتن از رقبا را برایتان فراهم کند.

8. اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش‌های مهمی بازاریابی به خصوص در بستر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام به شمار می‌رود. با استفاده درست از ظرفیت‌های این حوزه می‌توانید گام‌های بلندی برای برندسازی بردارید. تجربه نشان می‌دهد که کسب‌وکارها با استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ می‌توانند دایره مخاطبان خود را به طور قابل توجهی توسعه دهند. حتما لیستی از اینفلوئنسرهای فعال در حوزه کسب‌وکار خود در پلتفرم‌های مختلف تهیه کنید و با آن‌ها ارتباط برقرار نمایید.

اینفلوئنسر مارکتینگ

9. رویداد‌ها (Event)

رویدادها ذیل استراتژی بازاریابی تعریف می‌شوند ولی در عین حال می‌توانند به بهبود سئو خارجی سایت‌های اینترنتی کمک کنند. رویدادهای آنلاین در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری در کانون توجهات قرار دارند. از هیاهوی زیادی که پیرامون رویدادها شکل می‌گیرد، می‌توانید برای برندسازی و ایجاد تعامل با افراد نهایت بهره را ببرید. تعریف رویدادها باید متناسب با حوزه فعالیت کسب‌وکارها صورت بگیرد. به یاد داشته باشید که صرفا به برپایی جشنواره‌های تخفیف در طول سال اکتفا نکنید.

10. پست مهمان (Guest Posting)

ارسال محتوا به سایت‌های اینترنتی دیگر برای ارائه اطلاعات و ارزش به مخاطبان، تحت عنوان پست مهمان شناخته می‌شود. به اعتقاد بسیاری از سئوکاران، پست مهمان به عنوان استراتژی بسیار عالی برای لینک‌سازی خارجی به شمار می‌رود. پست مهمان شما را در جایگاه متخصص در حوزه فعالیت خود قرار می‌دهد و به این ترتیب می‌توانید ترافیک هدفمند برای سایت اینترنتی خود جذب کنید. به خاطر داشته باشید که کیفیت بالای پست مهمان نقش کلیدی در دستیابی شما به موفقیت دارد.

11. پادکست (Podcasts)

پادکست‌ها به شدت محبوب شده‌اند و در سال‌های اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کرده‌اند. به همین دلیل استفاده از ظرفیت نهفته در این حوزه می‌تواند نقش کلیدی در برندسازی و بهبود فرآیندهای بازاریابی کسب‌وکارها داشته باشد. تولید پادکست یکی از دیگر از فعالیت‌هایی است که هنوز خیلی از کسب‌وکارها به سراغ آن نرفته‌اند و از این حیث فرصت سبقت گرفتن از رقبا را برای شما فراهم می‌کند.

پادکست

پلتفرم‌های مهمی برای اشتراک پادکست وجود دارند. اپل یک موتور جستجو تخصص و قدرتمند در زمینه پادکست دارد که جستجوی محتوا در آن با استفاده از کلمات کلیدی انجام می‌شود. اگر به دنبال بهبود سئو خارجی سایت خود در موتورهای جستجو به غیر از گوگل هستید، ساخت پادکست ایده‌ای بی‌نظیر برای شما به شمار می‌رود.

در مقاله پادکست چیست؟ به طور کامل راجع به پادکست‌ و اصول ساخت آن توضیح داده‌ایم.

 

12. جمع‌آوری نظرات (Reviews)

آیا می‌دانید که 89 درصد از مردم قبل از خرید اینترنتی نیم نگاهی به نظرات آنلاین دیگر کاربران می‌اندازند؟ این آمار به خوبی نشان می‌دهد که کسب شهرت آنلاین چه ارزش افزوده بی‌نظیری برای سایت‌های اینترنتی دارد. بنابراین سعی کنید که در تمام پلتفرم‌های مرتبط با زمینه کسب و کار خود، نظرات مثبت کاربران را نسبت به خود جلب کنید. هر یک نظر مثبتی که برای کسب‌وکار خود جمع می‌کنید، یک گام در مسیر برندسازی شما را به پیش می‌برد.

کلام پایانی

تکنیک‌های اصلی ارتقای سئو خارجی را با هم مرور کردیم. به هیچ عنوان نباید از سئو خارجی غفلت کنید. همچنین مطابق آنچه تا اینجا بررسی کردیم، سئو Off-Page را تنها به لینک‌سازی محدود نکنید. حتما برنامه‌ریزی جامعی برای استفاده از تمام ابزارهای 12 گانه فوق انجام دهید. به خاطر داشته باشید که استمرار در پیاده‌سازی هر یک از استراتژی‌های فوق در دستیابی به نتایج مثبت اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد. اجرای صحیح تکنیک‌های سئو خارجی، اعتبار برند شما را در فضای آنلاین به بالاترین سطح ممکن می‌رساند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *