تاثیر UI و UX در سئو وب سایت

تاثیر UI و UX در سئو وب سایت

تاثیر UI و UX در سئو وب سایت


حتما تا به حال نام UI و UX به گوشتان خورده است. دو عنصری که به گفته طراحان سایت، جزء جدایی‌ناپذیر هر کسب و کار اینترنتی موفق است و بکارگیری آن، تأثیر زیادی بر میزان استقبال کاربران از سایت‌ها دارد. علاوه‌بر این، متخصصان سئو معتقدند برای آنکه یک وب سایت بتواند رتبه خود را در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) افزایش دهد باید به UI و UX سایت خود اهمیت دهد.

اما چرا UI و UX تا این حد بر ترافیک ورودی یک وب سایت موثر هستند؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله به‌طور کامل به بررسی تاثیر UI و UX در سئو وب سایت بپردازیم.

تعریف دقیق UI و UX چیست؟

برای آنکه بهتر بتوانیم با اهمیت UI و UX و تاثیر آن بر بهینه شدن یک وب سایت آشنا شویم، ابتدا به سراغ تعریف این دو فاکتور می‌رویم.

User Interface) UI) یا رابط کاربری، به معنای نحوه طراحی و چیدمان گرافیکی یک وب سایت و شیوه تعامل کاربران با آن است. تمام عناصر بصری و تعاملی که شما در هنگام بازدید از یک سایت مشاهده می‌کنید، به UI آن وب سایت مربوط می‌شوند؛ از انواع دکمه‌ها و لینک‌ها گرفته تا تصاویر و متن‌ها، همه و همه جزئی از UI یک وب سایت هستند.

از طرف دیگر، User Experience) UX) یا تجربه کاربری، هر چیزی است که بر نحوه تعامل کاربر با وب سایت اثر می‌گذارد. UX می‌تواند شامل موارد زیر باشد: 

  • فرم‌های نظرسنجی‌ موجود در سایت
  • کیفیت محتوای سایت
  • در دسترس بودن بخش‌های مختلف سایت
  • طراحی بصری
  • سرعت بارگذاری صفحات وب سایت

رعایت اصول UI و UX در طراحی وب سایت چه تاثیری بر سئو آن دارد؟

حالا به سراغ پرسشی که در ابتدای این بخش مطرح کرده بودیم می‌رویم. آیا UI و UX تاثیری بر سئو وب سایت دارند؟ 

هدف از طراحی یک UI خوب، ساخت رابطی است که از نظر بصری برای کاربران جذاب باشد و استفاده از وب سایت را برای کاربران راحت‌تر کند. در نتیجه، کاربران با رضایت بیشتری مطالب وب سایت را دنبال می‌کنند؛ موضوعی که تاثیر زیادی در وفادارسازی مشتریان دارد!

از طرف دیگر، هرچه UX یک وب سایت بهتر باشد، کاربر مدت بیشتری را در آن سایت می‌گذراند؛ در نتیجه این اتفاق، الگوریتم‌های گوگل نیز رتبه وب سایت را در صفحه نتایج جستجو افزایش می‌دهند.

به بیان دیگر، توجه به کیفیت UI و UX یک وب سایت و رعایت اصول آن‌ها، تاثیر مثبتی بر سئو آن دارد؛ زیرا

  • منجر به بهبود تعامل کاربر با وب سایت می‌شود.

وقتی یک وب سایت طراحی UI و UX خوبی داشته باشد، کاربران با احتمال بیشتری از صفحات مختلف سایت بازدید می‌کنند و زمان بیشتری را در وب سایت می‌گذرانند. دو موضوعی که در افزایش رتبه سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو تاثیر زیادی دارد.

  • سرعت بارگذاری صفحات وب سایت افزایش پیدا می‌کند.

یکی از فاکتورهای مهم در طراحی UX مناسب، بهینه‌سازی تصاویر و رسانه‌های دیگر و همچنین ساده‌ کردن کدها است. در نتیجه، زمان بارگذاری صفحات وب سایت بهینه می‌شود، تجربه کاربران بهبود پیدا می‌کند و با افزایش رضایت آن‌ها، موتورهای جستجو رتبه سایت را افزایش می‌دهند.

  • ترافیک ورودی وب سایت بیشتر می‌شود.

یک رابط کاربری و تجربه کاربری خوب، میزان تعامل کاربران با وب سایت را افزایش می‌دهد. در نتیجه تعداد بازدیدکننده‌های وب سایت بیشتر می‌شود و ترافیک ورودی وب سایت نیز افزایش پیدا می‌کند. اگر به‌صورت منظم آمار بازدیدکنندگان یک وب سایت افزایش پیدا کند، وضعیت سئو آن بهبود پیدا می‌کند و الگوریتم‌های جستجو متوجه می‌شوند که وب سایت برای مخاطبان جذاب بوده، در نتیجه جایگاه آن در صفحه نتایج موتورهای جستجو بهبود پیدا می‌کند.

  • ساختار کلی سایت بهبود پیدا می‌کند.

یک UI و UX خوب، ساختار وب سایت را منظم می‌کند که در نتیجه آن، هم کاربران می‌توانند راحت‌تر از صفحات و بخش‌های مختلف سایت بازدید کنند و هم کار برای خزیدن الگوریتم‌های جستجو راحت‌تر می‌شود. به این ترتیب، وب سایت برای موتورهای جستجو بهینه می‌شود و رتبه آن در صفحه نتایج موتورهای جستجو افزایش پیدا می‌کند.

اصول مهم برای بهبود UI و UX سایت

رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) دو مورد از مهم‌ترین مفاهیم طراحی وب هستند که رعایت اصول مربوط به آن‌ها برای ایجاد یک وب سایت موفق ضروری است. مواردی همچون

۱- درک نیازها، رفتارها و ترجیحات کاربران وب سایت از طریق روش‌هایی مانند نظرسنجی و تعیین استراتژی‌های طراحی سایت بر اساس نیازهای کاربران

هنگامی که ما متوجه نیاز و خواسته کاربران می‌شویم و بخش‌های مختلف وب سایت را متناسب با نظر آن‌ها طراحی می‌کنیم، کاربران می‌توانند تعامل بهتری را با وب سایت ما داشته باشند و برای مدت بیشتری در وب سایت ما بمانند.

۲- طراحی ساده و جذاب منو وب سایت

اگر یک وب سایت طراحی ساده‌ و قابل فهمی داشته باشد و کاربران بتوانند به‌سرعت به اطلاعات موردنیازشان دسترسی پیدا کنند، احساس راحتی بیشتری با وب سایت پیدا می‌کنند. در کنار سادگی، مهم است که منو وب سایت به‌شکل جذابی طراحی شده باشد تا کاربران علاقه بیشتری به ماندن در وب سایت داشته باشند و از دیگر صفحات وب سایت نیز دیدن کنند.

۳- افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت

سرعت پایین بارگذاری وب سایت‌ها می‌تواند برای کاربران ناامیدکننده باشد. زیرا باید مدت زیادی را برای بالا آمدن صفحات وب سایت منتظر بمانند. اتفاقی که بر تجربه کاربری تاثیر منفی می‌گذارد. به همین خاطر، مدیران وب سایت با انجام اقداماتی مانند کاهش حجم تصاویر وب سایت و رفع ایرادات، سرعت بارگذاری صفحات را افزایش می‌دهند تا هم رضایت مخاطبان خود را جلب کنند و هم رتبه خود در صفحه نتایج موتورهای جستجو را ارتقا دهند.

۴- طراحی واکنش‌گرای وب سایت

با توجه به اینکه روزبه‌روز بر تعداد مخاطبان تلفن همراه اضافه می‌شود، مهم است که وب سایت‌ها به شکل ریسپانسیو و واکنش‌گرا طراحی شوند تا علاوه‌بر کاربران دسکتاپ، کاربران موبایل نیز بتوانند به‌راحت از وب سایت دیدن کنند.

۵- استفاده از یک زبان ثابت و مشخص برای طراحی سایت

هرچه یک وب سایت یکپارچه‌تر باشد و بخش‌های مختلف آن با یکدیگر هماهنگ‌تر باشند، انجام تغییرات و به‌روزرسانی راحت‌تر می‌شود و فرایند نگهداری از وب سایت نیز ساده‌تر می‌شود. از طرف دیگر، کاربران مطمئن می‌شوند که با وب سایتی روبرو هستند که کار کردن با آن راحت است.
علاوه‌بر همه این موارد، وضعیت سئو وب سایت نیز بهتر می‌شود و به مرور مخاطبان آن افزایش پیدا می‌کند.

۶- قرار دادن فیلد بازخورد برای کاربران

کسب‌وکارهایی که به نظرات مشتریان خود اهمیت می‌دهند، در وفادارسازی آن‌ها موفق‌تر عمل می‌کنند. این موضوع در رابطه با کسب‌وکارهای اینترنتی نیز برقرار است و وب سایت‌هایی که بخشی را به ارسال نظر کاربران اختصاص داده‌اند و از پیشنهادات آن‌ها در مسیر رشد و توسعه خود استفاده می‌کنند، می‌توانند ارتباط قوی‌تری را با مخاطبان خود برقرار کنند. در نتیجه اعتماد کاربران به آن‌ها بیشتر می‌شود و با احساس بهتری آن‌ها را دنبال می‌کنند.

۷- جذاب بودن عناوین و هدینگ‌ها

جذابیت بصری یکی از موثرترین عوامل برای افزایش ترافیک یک وب سایت است. بنابراین توجه داشته باشید که هنگام تولید محتوا برای وب سایت خود از عبارات جذابی برای عناوین و هدینگ‌ها استفاده کنید تا توجه کاربران به وب سایت شما جلب شود و علاقه بیشتری به بازدید از محتوای شما پیدا می‌کنند. این موضوع به مخاطبان شما احساس ارزشمندی می‌دهد و میزان تعامل آن‌ها با محتوای شما را افزایش می‌دهد.

۸- در دسترس بودن بخش‌های مختلف سایت برای استفاده کاربر

با رعایت این موارد می‌توانید وب سایت خود را بر اساس نیازها و ترجیحات کاربران طراحی کنید. در نتیجه استفاده از وب سایت برای کاربران راحت‌تر می‌شود، سئو سایت بهبود پیدا می‌کند و روز به روز جامعه مخاطبان شما بیشتر می‌شود.

کلام پایانی 

همانطور که می‌دانید، یک وب سایت سئو شده می‌تواند رتبه بهتری در موتورهای جستجو به دست آورد و در سریع‌ترین زمان ممکن جامعه کاربران خود را افزایش دهد. با توجه به اینکه مدیران وب سایت به‌طور مداوم به‌دنبال تقویت سئو وب سایت خود هستند، ما در این مقاله به بررسی تاثیر UI و UX بر سئو وب سایت پرداختیم و متوجه شدیم که یکی از موثرترین راه‌ها برای بهبود سئو، اهمیت به این دو عنصر است.

بنابراین اگر می‌خواهید در صفحه نتایج موتورهای جستجو به جایگاه بالاتری دست پیدا کنید و مخاطبان وب سایت خود را افزایش دهید، UI و UX آن را تقویت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *