چگالی کلمه کلیدی؛ نحوه محاسبه و ابزارهای بهبود KEYWORD

چگالی کلمه کلیدی؛ نحوه محاسبه و ابزارهای بهبود KEYWORD

یکی از مهم‌ترین نکات سئوی محتوا چگالی کلمه کلیدی است. کلمه یا کلمات کلیدی به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا سریع‌تر محتوای وب‌سایت شما را پیدا کرده و برای مخاطب به نمایش بگذارند. همچنین تعیین کلمات کلیدی صحیح می‌تواند نقش موثری در جذب مخاطب هدف داشته باشد و منجر به فروش بیشتر شود. تداوم استفاده از کلمات کلیدی در بلندمدت باعث کاهش رتبه سایت خواهد شد و می‌تواند گردش مالی کسب‌وکار شما را دگرگون کند.
نگارش یک محتوای سئو شده بدون انتخاب کلمات کلیدی شبیه به کوه‌پیمایی بدون داشتن کفش است. برای رسیدن به صفحه اول گوگل کلمات کلیدی یک کاتالیزور محسوب می‌شوند و عدم توجه به این موضوع می‌تواند دستیابی به نتیجه را ماه‌ها یا سال‌ها به تعویق بیندازد. پس اگر می‌خواهید تلاش شما اثربخش باشد باید بدانید چگونه از کلمات کلیدی بهترین بهره را بگیرید.

کلمه کلیدی چیست؟

هر محتوایی با توجه به موضوع مورد بحث، می‌تواند شامل کلمات کلیدی باشد. این کلمات نزدیکی بسیار زیادی با موضوع دارند و گاهی مستقیما به سوژه اصلی اشاره می‌کنند. معمولا کاربران از این کلمات برای جستجو در گوگل استفاده می‌کنند و موتور جستجو نیز با توجه به کلمات کلیدی وب‌سایت‌ها را به کاربر نمایش می‌دهد. کلمات کلیدی می‌تواند یک کلمه یک بخشی یا به‌صورت عبارت باشد. همچنین یک محتوای سئو شده می‌تواند شامل کلمه کلیدی اصلی و فرعی باشد که کلمه اصلی باید تعداد دفعات بیشتری نسبت به کلمه فرعی در متن ذکر شود.

چگالی کلمه کلیدی چیست؟

تعداد دفعات تکرار کلمات کلیدی در متن را چگالی یا تراکم کلمات کلیدی (Keywords Density) می‌گویند. گوگل از طریق تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی در متن استفاده شده است، می‌تواند تشخیص دهد که کلمه کلیدی انتخاب شده و محتوا با هم مرتبط‌اند یا خیر. البته گوگل سایت‌هایی که از کلمه کلیدی خود بیش از اندازه استفاده و خواندن محتوا را برای مخاطب سخت می‌کنند، جریمه خواهد کرد؛ به همین دلیل تعادل در استفاده از کلمه کلیدی بسیار مهم است. در ادامه مقاله نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی و تعداد مناسب آن برای هر محتوا را توضیح خواهیم داد.

چگالی کلمه کلیدی

چگالی کلمه کلیدی چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه چگالی کلمه کلیدی باید تعداد کلمات کلیدی را بر تعداد کل کلمات تقسیم و سپس در عدد 100 ضرب کنیم. برای مثال اگر محتوای شما ۱۰۰۰ کلمه است و ۱۰ بار کلمه کلیدی تکرار شده است، چگالی کلمه کلیدی برابر با یک‌صدم یا ۱ درصد خواهد بود. به طور خلاصه تراکم کلمات کلیدی از فرمول زیر بدست می‌آید.
۱۰۰ * (تعداد کل کلمات / تعداد کلمات کلیدی) = چگالی کلمه کلیدی

چگالی عبارت کلیدی چگونه محاسبه می‌شود؟

اگر کلمات کلیدی مشخص شده به‌صورت عبارت باشند باید تعداد کلمات عبارت را در تعداد دفعات تکرار عبارت کلیدی ضرب کنید و حاصل را بر تعداد کل کلمات تقسیم کنید. سپس مانند قبل عدد نهایی را در 100 ضرب کنید. برای مثال اگر در یک محتوای 300 کلمه‌ای، 3 بار عبارت کلیدی تکرار شده و آن عبارت هم شامل سه کلمه باشد، آنگاه تراکم کلمات کلیدی ۳ درصد خواهد بود.

محتوای سئو شده چه تعداد کلمات کلیدی نیاز دارد؟

عدد یا درصد مشخصی برای این موضوع وجود ندارد اما بسیاری از کارشناسان حوزه سئوی محتوا، یک تا سه درصد را به‌ عنوان میزان مناسب برای تراکم کلمات کلیدی مشخص کرده‌اند. قطعا بسته به محتوا، استراتژی سئوی محتوا، میزان رقابت در بین وب‌سایت‌ها، کلمات کلیدی فرعی و … این درصد می‌توان کمی بیشتر یا کمتر باشد اما استفاده زیاد از کلمات کلیدی ممکن است به‌عنوان تقلب از طرف گوگل شناخته شود و سایت را مشمول جریمه (پنالتی) کند.

توصیه می‌شود اصول نگارش صحیح و کیفیت محتوا را به‌ خاطر بیشتر استفاده کردن از کلمات کلیدی نادیده نگیرید. الگوریتم‌های جدید گوگل به‌شدت بر روی کیفیت محتوا حساس شده‌اند و تکرار بیش از حد و بی‌معنی کلمات کلیدی نه تنها منفعتی نخواهد داشت بلکه باعث پسرفت رتبه خواهد شد.

چگونه از کلمات کلیدی بهتر استفاده کنیم؟

راهکار‌های مختلفی برای استفاده بهتر از کلمات کلیدی وجود دارد. برای جلوگیری از تکرار بیش از حد یک کلمه کلیدی، بهتر است از لغات مترادف و هم‌خانواده آن کلمه استفاده کنید. برای مثال اگر کلمه کلیدی عایق حرارتی است، می‌توانید از کلمات عایق نسوز یا عایق‌های حرارتی استفاده کنید. گوگل مترادف کلمه کلیدی را به خوبی تشخیص می‌دهد و با این کار به درک بهتر گوگل از محتوای سئو شده کمک کرده‌اید.

چگالی کلمه های کلیدی

توصیه می‌شود کلمات کلیدی در یک بخش از متن جمع نشوند. در این حالت بخشی از متن خالی از کلمه کلیدی است و بخشی دیگر با تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی در آن، به شکل محتوای اسپم در خواهد آمد. بهتر است توزیع کلمه کلیدی در محتوای سئو شده یکنواخت باشد. برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند بهتر است در هر ۲۵۰ کلمه یک‌ بار لغت کلیدی تکرار شود اما باز هم کیفیت محتوا را نباید فدای درصد چگالی کلمه کلیدی کنید.

ابزارهای بهبود کلمات کلیدی

برای بررسی چگالی کلمه کلیدی می‌توانید از افزونه SEOquake استفاده کنید. در سربرگ DENSITY تعداد تکرار کلمات به طور مفصل قابل مشاهده است. همچنین افزونه‌ یواست سئو (Yoast Seo) در وردپرس نیز می‌تواند در این بخش به شما کمک کند. برای وب‌سایت‌های غیر وردپرسی نیز Keyword Density Analyzer Tool گزینه مناسبی خواهد بود.

<!– wp:paragraph –>
<p>بهتر است از نام برند یا شرکت در چند محتوا به‌عنوان کلمه کلیدی استفاده کنید. در این صورت با جستجوی نام شرکت شانس خوبی برای حضور در صفحه اول خواهید داشت. اگر تولید محتوا را به‌تازگی شروع کرده‌اید و در صنعت شما رقابت اینترنتی زیادی وجود دارد، باید به سراغ کلمات کلیدی بلندتر یا کم‌رقابت (اصطلاحا لایت‌تر) بروید تا بتوانید در مدت مشخصی نتیجه بگیرید. رقابت برای کلمات پرمخاطب مثل بیت کوین، لباس، موبایل و … کار راحتی نخواهد بود و به تلاشی چندساله و همه‌جانبه نیاز دارد.</p>
<!– /wp:paragraph –>

<!– wp:paragraph –>
<p>طبق اصول سئوی محتوا بهتر است کلمه کلیدی در آدرس و عنوان وب‌سایت شما باشد. با این کار سریعا به گوگل بیان می‌کنید که در چه زمینه‌ای متخصص هستید. در بخش‌های دیگری مثل تگ H1، عنوان و توضیحات متا نیز حضور کلمه کلیدی الزامی است. همچنین بهتر است حداقل یک بار در تگ H2 و آلت تکست‌ها از کلمه کلیدی استفاده شود.</p>
<!– /wp:paragraph –>

جمع‌بندی

چگالی کلمه کلیدی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئوی محتوا است. باید در متن کلمات کلیدی بارها تکرار شوند و مترادف‌ها و هم‌خانواده‌های آن‌ها نیز ذکر شوند. همچنین حضور این کلمات در بخش‌های مهم متن مثل متا و عنوان که مورد توجه گوگل قرار می‌گیرند، بسیار مهم است. حتما حین و بعد از نوشتن محتوا، چگالی کلمات کلیدی را بررسی کنید و از ابزارهای مختلف برای بررسی کیفیت و تعداد آن‌ها استفاده کنید. نگارش یک محتوا شاید ساعت‌ها زمان‌بر باشد اما کمی غفلت در به کارگیری کلمات کلیدی می‌تواند تاثیرات ساعت‌ها تلاش را از بین ببرد یا کم‌رنگ کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *