محتوای بصری در بازاریابی چیست؟ 6 روش برای تولید محتوای بصری

محتوای بصری در بازاریابی

محتوای بصری در بازاریابی


شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید مغز انسان قادر است در سیزده هزارم ثانیه یک محتوای بصری را پردازش کند. پس چرا هنوز هم در تولید محتوا اندر خم یک کوچه‌ایم و تصور می‌کنیم تنها با محتوای متنی می‌توانیم در ذهن مخاطبان خود طوفان به پا کنیم؟!

امروزه کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که اهمیت محتوای بصری را انکار کند. تجربه ثابت کرده است که شناخت بصری یعنی شناخت به وسیله دیدن، به مراتب تاثیر بیشتری روی مغز انسان می‌گذارد تا یک محتوای متنی؛ زیرا انسان‌ها بر اساس طبیعتشان نسبت به آنچه که می‌بینند بهتر واکنش نشان می‌دهند و ترجیح می‌دهند آنچه که باید بیاموزند یا احساس کنند را نیز تماشا کنند. در همین راستا، محتوای بصری چندین برابر بیش‌تر از محتوای متن‌محور می‌تواند روی ذهن مخاطب اثر بگذارد. تحقیقات نشان داده است که:

۱- بیش از ۶۵ درصد از انسان‌های روی کره زمین به واسطه تصویر بهتر یاد می‌گیرند.

۲- ۹۰ درصد از تمام اطلاعاتی که توسط مغز پردازش می‌شود بصری هستند.

با توجه به اینکه در دنیای امروز محتوای بصری به‌عنوان یکی از ابزارهای ضروری برای برقراری ارتباط موفق با مشتریان شناخته می‌شود، ما تصمیم داریم تا در این مقاله، انواع محتوای بصری در بازاریابی را به طور کامل به شما معرفی کنیم. حتما تا انتها همراه ما باشید.

انواع محتوای بصری در بازاریابی

با گسترش اینترنت و ظهور رسانه‌های دیجیتال، فرصت‌ خوبی برای کسب و کارها فراهم شده تا بتوانند به کمک محتوای بصری، افراد بیشتری را با برند خود آشنا کنند و تاثیری ماندگار را در ذهن مخاطبان خود ایجاد کنند. 

انواع مختلف محتوای بصری عبارتند از:

۱- تصاویر (Images)

۲- فیلم‌ها (Videos)

۳- اینفوگرافیک‌ها (Infographics)

۴- گیف‌ها (تصاویر متحرک) (Gifs)

۵- میم‌ها (Memes)

۶- استریم‌ها (Streams)

در ادامه با هر یک از این موارد بیشتر آشنا خواهیم شد.

تصاویر ترغیب‌کننده در بازاریابی محتوا

رایج‌ترین نوع محتوای بصری در بازاریابی محتوا، تصاویر هستند. زیرا طراحی آن‌ها راحت است و در سریع‌ترین زمان ممکن، حتی بدون نیاز به داشتن اینترنت قوی نیز می‌توانند پیام را به مخاطب منتقل کنند.

از میان انواع تصاویر، عکس نوشته‌ها (تصاویری که حاوی نوشته هستند) و تصاویری که در قالب پازل هستند بیشتر از همه ذهن مخاطب را به چالش می‌کشند و از پربازدیدترین تصاویر در بازاریابی محتوا هستند. علاوه‌براین، اسکرین شات‌ها نیز از ساده‌ترین و شفاف‌ترین نوع تصاویر هستند که در اعتمادسازی برای مخاطب تاثیر به‌‌سزایی دارند.

به طور کلی، استفاده از تصاویر در بازاریابی محتوا تاثیر قابل توجهی بر استراتژی بازاریابی شما دارد، زیرا:

۱- به‌سرعت توجه مخاطب را جلب می‌کند و او را به بازدید از وب سایت ترغیب می‌کند. در نتیجه منجر به افزایش نرخ کلیک (CTR) وب سایت شما می‌شود و رتبه آن را در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) افزایش می‌دهد.

۲- میزان تعامل کاربران با وب سایت شما را افزایش می‌دهد و آن‌ها زمان بیشتری را در وب سایت شما می‌گذرانند. این اتفاق نیز در نهایت منجر به بهبود سئو وب سایت شما می‌شود.

۳- وجود تصاویر همچنین به مخاطبان وب سایت شما کمک می‌کند تا پیام برند خود را به‌طور موثرتری به آن‌ها منتقل کنید، زیرا وقتی تصاویر در کنار یک متن قوی ظاهر می‌شوند، آن پیام را در ذهن مخاطب ماندگارتر می‌کنند. 

۴- وجود تصاویر در بازاریابی محتوا به تقویت شخصیت و لحن برند شما نیز کمک می‌کند. به عبارت دیگر، اگر به‌طور مستمر از تصاویری استفاده کنید که ارزش‌های برند شما را منعکس می‌کنند، یک هویت بصری منسجم برای خود تشکیل می‌دهید که شناخت و یادآوری برند شما را برای مخاطب راحت‌تر می‌کند.

۵- شما با قرار دادن تصویر برای محصولات و خدمات وب سایت خود می‌توانید نرخ تبدیل آن را افزایش دهید. 

به طور کلی، با استفاده از تصاویر در بازاریابی محتوا می‌توانید ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید و کمپین‌های بازاریابی جذاب‌تر و موثرتری را طراحی کنید.

به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه با تولید محتوای ویدیویی

هنگامی که کسب‌وکارها به‌سراغ تولید محتوای ویدیویی می‌روند، با جلب نظر افراد و برانگیختن احساسات آن‌‌ها می‌توانند میزان تعامل کاربر با محتوا را افزایش دهند. به عنوان مثال، هنگامی که یک کاربر وارد وب سایت شما می‌شود با مشاهده یک ویدیوی ۱۵ ثانیه‌ای، زمان بیشتری را در وب سایت شما می‌گذراند. به این ترتیب، اعتبار سایت شما در نظر مخاطب افزایش پیدا می‌کند؛ موضوعی که در حوزه بازاریابی محتوا و وفادارسازی مشتریان تاثیر به‌سزایی دارد. زیرا ویدیوها فهم محتوا را برای مخاطب ساده‌تر می‌کنند و اغلب افراد ترجیح می‌دهند به‌جای خواندن یک محتوای ۱۵ صفحه‌ای، یک ویدیوی ۲ دقیقه‌ای را تماشا کنند.

ویدیوها انواع مختلفی دارند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Demo Video: برای نمایش نحوه تولید و آماده‌سازی محصولات استفاده می‌شوند و شناخت مخاطبان نسبت به برند را افزایش می‌دهند.
  • Brand Video: در سطحی وسیع‌تر از ویدیوهای دمو، این ویدیوها به‌عنوان ابزاری تبلیغاتی برای معرفی برند و افزایش شناخت مخاطبان استفاده می‌شوند.
  • Event Video: برای ثبت و پوشش انواع رویدادها تولید می‌شوند. مانند کنفرانس‌ها، رویدادهای شرکتی، نمایشگاه‌ها و انواع سمینار.
  • Expert Interview: هنگامی که کسب‌وکارها می‌خواهند با متخصصان حوزه‌های مرتبط مصاحبه کنند، به‌سراغ ویدیوهای Expert Interview می‌روند. این ویدیوها میزان اعتبار برند را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند تا اعتماد مردم بیشتر شود.
  • Educational or How to Videos: کسب‌وکارها برای یادگیری و آموزش مهارت‌های مختلف به‌سراغ این ویدیوها می‌روند تا آن‌ها را در حل مشکلاتشان راهنمایی کنن.
  • Explainer Videos: به این دسته از ویدیوها، ویدیوهای توضیحی گفته می‌شود که به کمک تصاویر و انیمیشن موضوعات پیچیده را به شکلی ساده و قابل فهم برای مخاطب توضیح می‌دهند.
  • Animated Videos: یکی از بهترین راه‌ها برای انتقال جذاب مفاهیم به مخاطب، استفاده از ویدیوهای انیمیشنی است.
  • Live Video: برای به‌اشتراک‌گذاری رویدادهای زنده استفاده می‌شوند. مانند جلسات آنلاین، کلاس‌های آموزشی و وبینارها.
  • Degree and Virtual Reality Videos-360: این گروه از ویدیوها با استفاده از فناوری‌های واقعیت مجازی و تصاویر سه بعدی درست می‌شوند تا مخاطبان بتوانند به‌صورت فعال محیط‌ها و مکان‌های مختلف را تجربه کنند.

نکته مهم: توجه داشته باشید که ویدیویی که تولید می‌کنید باید به قدری جذاب باشد که کاربر را تا انتها در کنار خود نگه دارد، وگرنه حتی اگر تنها محتوای ضعیف وب سایت شما همان ویدیو باشد، کاربر بدون توجه به این موضوع سایت شما را ترک می‌کند.

با توجه به اینکه تولید ویدیو به هزینه نسبتا زیادی نیاز دارد، اگر با محدودیت بودجه مواجه هستید به‌سراغ سایر انواع محتوای بصری بروید.

تولید محتوای پربازدید با اینفوگرافیک‌ها

اینفوگرافیک‌ها نوع دیگری از محتوای بصری هستند که برای انتقال سریع و واضح اطلاعات به افراد طراحی می‌شوند. از آنجایی که درک و فهم پیچیده‌ترین اطلاعات نیز به‌وسیله اینفوگرافیک راحت‌تر می‌شود و از نظر بصری برای مخاطب جذابیت بالایی دارند، استفاده از اینفوگرافیک محبوبیت زیادی در میان کاربران دارد.

علاوه بر این، به‌راحتی در فضای مجازی قابل به‌اشتراک گذاری هستند.

با توجه به مزایایی که اینفوگرافیک دارد، از آن در رسانه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها و دیگر پلتفرم‌های دیجیتال استفاده می‌شود و نقش موثری در بازاریابی محتوایی دارد. 

تولید گیف، راهی موثر برای ماندگار کردن برند

گیف‌ها، تصاویر کوتاه و متحرکی هستند که به‌طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها استفاده می‌شوند؛ زیرا

۱- جذابیت بصری بالایی دارند و میزان تعامل مخاطب با محتوای مورد نظر را افزایش می‌دهند؛ موضوعی که در برندسازی کسب‌وکارها نقش مهمی ایفا می‌کند.

۲- با توجه به پتانسیل بالایی که گیف‌ها برای تولید محتوا در موضوعات مختلف طنز، سرگرمی و آموزشی دارند، می‌توانند مخاطبان بیشتری را با خود همراه کنند و با درگیر کردن احساسات کاربران، ارتباط قوی‌تری را با آن‌ها تشکیل دهند. 

۳- می‌توانند پیام یک برند را در زمانی کوتاه و به روشی ماندگار به مخاطب منتقل کنند. چرا که در دنیای امروز افراد علاقه‌ چندانی به صرف زمان طولانی برای یک اثر ندارند.

۴- به‌سادگی قابل به‌اشتراک‌گذاری هستند؛ به همین خاطر، تنها کافی‌ست تا بتوانید نظر یکی از مخاطبان خود را جلب کنید؛ همان یک نفر می‌تواند با به‌اشتراک‌گذاری گیف در شبکه‌های اجتماعی، برند شما را به دیگر افراد نیز معرفی کند. راهی مقرون‌به‌صرفه و سریع برای بازاریابی کسب و کار شما!

به همین خاطر، اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن برند خود را به‌ شیوه‌ای جذاب و خلاقانه در ذهن مخاطب حک کنید و آن را به افراد بیشتری معرفی کنید، تولید محتوای بصری و به‌ویژه گیف، یکی از بهترین روش‌ها است.

تولید میم، خلاقانه‌ترین راه برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب

در صنعت بازاریابی، یکی از انواع محتوای بصری میم‌ها هستند که کسب و کارها از آن برای بازاریابی برند خود استفاده می‌کنند.

میم‌ها ترکیبی از متن و تصویر هستند و با توجه به ادبیات طنزآمیزی که دارند، می‌توانند به شکلی موثر و سرگرم‌ کننده مخاطب را با برند شما درگیر کنند. 

با این حال، مهم است که هنگام تولید میم، موارد زیر را رعایت کنید:

۱- مخاطبان خود را بشناسید.

۲- اصالت خود را حفظ کنید و به جای کپی کردن از میم‌های معروف، از ایده‌های بکر و خلاقانه استفاده کنید.

۳- در هنگام طراحی آن‌ها، به حفظ ارزش برند خود و تقویت آن توجه کنید.

۴- میم‌ها را به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی محتوای خود در نظر بگیرید. به این معنا که باید در کنار آن‌ها از سایر انواع محتوا مثل اینفوگرافیک‌ها و محتواهای ویدیویی نیز استفاده کنید.

استریم، روشی نو برای جذب مشتریان بالقوه

استریم نوعی فرایند انتقال فایل تصویری است که بدون قطع شدن در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد؛ مانند زمانی که یک برنامه تلویزیونی را تماشا می‌کنید.

ظهور فناوری استریم، صنعت بازاریابی محتوا را با تغییر و تحول چشمگیری مواجه کرده است، زیرا فرصت‌های جدیدی برای کسب و کارها فراهم شده تا با تولید ویدیوهای جذاب و چشمگیر، راحت‌تر از قبل بتوانند برند خود را به افراد بیشتری معرفی کنند.  

علاوه‌بر این، مشاغل مختلف می‌توانند استریم‌ها را برای گروه خاصی از مخاطبان آماده کنند. موضوعی که به هدفمند شدن کمپین‌های بازاریابی کمک زیادی کرده است. 

معرفی ابزارهای کاربردی برای تولید محتوای بصری جذاب

حالا که با اهمیت تولید محتوای بصری و تاثیر آن در بازاریابی دیجیتال آشنا شدید، می‌خواهیم چند نمونه از ابزارهای کاربردی را به شما معرفی کنیم که در تولید محتوای بصری به ما کمک می‌کنند. کار کردن با این ابزارها راحت است و نیاز به دانش فنی خاصی ندارد.

  • ابزار Canva: Canva یک ابزار طراحی آنلاین است که امکانات مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ از طرح‌ها و لوگوهای متنوع و آماده گرفته تا افکت‌های ویژه، همه و همه در Canva آماده‌اند تا بتوانید مانند گرافیست‌های حرفه‌ای اینفوگرافیک‌ها و طرح‌های خود را ایجاد کنید. 
  • ابزار Adobe Spark: یکی دیگر از ابزارهای طراحی آنلاین، ابزار Adobe Spark است. این ابزار از سه بخش مجزا تشکیل شده که هر یک امکانات متفاوتی را در اختیار شما قرار می‌دهند:
    • Spark Video: در بخش Spark Video می‌توانید از افکت‌های صوتی و تصویری مختلف برای ساخت ویدئوهای خود استفاده کنید و آن‌ها را با دیگران به‌اشتراک بگذارید. 
    • Spark Page: اگر به‌دنبال خلق تصاویر جذاب و منحصربه‌فرد هستید، در بخش Spark Page در ابزار Adobe Spark می‌توانید از تصاویر و قالب‌های آماده و قابل تنظیمی که ارائه داده استفاده کنید و طرح‌های منحصربه‌فرد خود را ایجاد کنید.
    • Spark Post: در بخش Spark Post می‌توانید تصاویر و متن‌های زیبا را همراه با فونت‌های متنوع بسازید و آن‌ها را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خود ارسال کنید.
  • ابزار Adobe Creative Cloud: Adobe Creative Cloud یک مجموعه ابزار است که شامل ابزارهای معروف Illustrator، Photoshop، InDesign و چند ابزار دیگر است. به کمک Adobe Creative Cloud می‌توانید بسته به سلیقه و نیاز خود، طرح‌های خلاقانه و جذابی را بسازید.

با تولید محتوای بصری جذاب، خود را از رقبایتان متمایز کنید! 

محتوای بصری، راهی موثر برای حفظ ارزش‌های یک برند و انتقال موثر آن به مخاطب است که در دنیای امروز، طرفداران زیادی پیدا کرده است. به‌گونه‌ای که شما با تولید محتوای بصری می‌توانید پیچیده‌ترین مفاهیم را به شکلی آسان و قابل درک بیان کنید و از این طریق، افراد بیشتری را به دنبال کردن خود ترغیب کنید. 

در همین راستا، ما در این مقاله انواع محتوای بصری را به شما معرفی کردیم؛ تصاویر، فیلم‌ها، اینفوگرافیک‌ها، گیف، میم و استریم، همه از انواع محتوای بصری هستند که روز به روز نیز در میان کاربران فضای مجازی محبوب‌تر می‌شوند.

به همین خاطر اگر به دنبال روشی موثر و کارآمد برای گسترش کسب و کار خود هستید و می‌خواهید به مزیتی رقابتی دست پیدا کنید، از تولید محتوای بصری غافل نشوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *