محتوای چند رسانه‌ ای چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

تولید محتوای چند رسانه ای

تولید محتوای چند رسانه ای


در عصر دیجیتال امروز، ما دائما با بمباران اطلاعاتی مواجه می‌شویم. به همین خاطر، تولید محتوایی که برای مخاطب جذاب باشد و بتواند افراد زیادی را با خود همراه کند می‌تواند سخت و چالش برانگیز باشد. این همان جایی است که محتوای چند رسانه ای یا Multi Media وارد میدان می‌شود تا با افزایش میزان تعامل مخاطب با محتوا، راه را برای بیشتر دیده شدن آن هموارتر کند. بنابراین چه کسب و کار خود را داشته باشید و چه در حرفه بازاریابی دیجیتال فعالیت داشته باشید، لازم است تا با مفهوم محتوای چند رسانه‌ای و اهمیت استفاده از آن آشنا شوید.

با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی محتوای چند رسانه‌ای بپردازیم.

محتوای چند رسانه‌ای، کلید موفقیت در بازاریابی نوین

به هر نوع محتوایی که با ترکیبی از متن، صدا، تصویر و فیلم اطلاعات را به مخاطب منتقل کند، محتوای چند رسانه ای گفته می‌شود. 

از آنجایی که کاربران به خواندن محتوایی علاقه‌مند می‌شوند که احساسات آن‌ها را درگیر کند، شما با ترکیب چند نوع رسانه می‌توانید کاربران را برای مدت طولانی‌تری در وب سایت خود نگه دارید. در نتیجه، استفاده از محتوای چند رسانه ای هم به تقویت سئوی سایت کمک می‌کند و هم منجر به بهبود تجربه کاربری مخاطبان می‌شود. 

به اعتقاد بسیاری از مدیران وب سایت، تولید محتوای چند رسانه ای یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار در بازاریابی دیجیتال است که انتخاب فرمت محتوا و نحوه بکارگیری آن بسته به تخصص و مهارت دیجیتال مارکترها می‌تواند متفاوت باشد.

انواع راه‌ها برای تولید محتوای چند رسانه ای

انواع مختلفی از محتوای چند رسانه ای وجود دارد که بسته به نوع جامعه هدف می‌تواند متفاوت باشد. در این بخش تعدادی از معروف‌ترین انواع محتوای چند رسانه‌ ای را معرفی می‌کنیم:

  • تصاویر

تصاویر یکی از پرطرفدارترین محتواهای چند رسانه ای هستند که در موضوعات مختلف کاربرد دارند. 

  • ویدیو

تولید ویدیو، یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای استفاده از محتوای چند رسانه ای است. شما با ترکیب کردن صدا و تصاویر متحرک می‌توانید محصولی جذاب و آموزنده را در اختیار مخاطبان خود بگذارید و از آن برای معرفی یک محصول یا خدمات جدید، یا حتی سرگرم کردن مخاطب استفاده کنید. به عنوان مثال می توان به فیلم ها، نمایش های تلویزیونی و محتوای ویدیویی آنلاین مانند ویدیوهای YouTube اشاره کرد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که مدت زمان ویدیو باید مناسب باشد و هرچه یک ویدیو طولانی‌تر باشد، نرخ پرش را افزایش می‌دهد.

  • فایل‌های صوتی

استفاده از صدا، یکی دیگر از راه‌های جذاب تولید محتوای چند رسانه ای حرفه‌ای است که می‌توان از آن به روش‌های مختلفی استفاده کرد. مانند پادکست و کتاب‌های صوتی.

  • انیمیشن

شما با اضافه کردن تصاویر متحرک (انیمیشن) به محتوای خود می‌توانید جذابیت بصری آن را افزایش دهید و مخاطب را سرگرم کنید. 

  • اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها نوع دیگری از محتوای چند رسانه ای ارزشمند هستند که برای انتقال جذاب و قابل درک پیام‌های پیچیده، روشی عالی به حساب می‌آیند. اینفوگرافیک ترکیبی از متن و تصویر است که به کمک آن می‌توانید داده‌های مختلف را با مخاطب خود به اشتراک بگذارید، نکات مهم و توصیه‌های مربوط به یک موضوع را در سریع‌ترین زمان ممکن انتقال دهید. علاوه‌بر این‌ها، شما برای تعریف یک داستان به شیوه‌ای جذاب نیز می‌توانید از اینفوگرافیک کمک بگیرید.

از آنجایی که هدف اصلی تولید محتوای چند رسانه ای، افزایش درک مخاطب از پیام موردنظر، درگیر کردن او و در نهایت افزایش ترافیک ورودی وب سایت است، مهم نیست که از کدام نوع محتوای چند رسانه ای استفاده می‌کنید. تنها نکته مهم این است که کیفیت آن بالا و برای مخاطبان هدف جذاب باشد. 

مزایای حضور محتوای چند رسانه ای در استراتژی بازاریابی

حتما تا اینجای کار متوجه شدید که استفاده از محتوای چند رسانه ای اهمیت زیادی برای رشد کسب و کارها دارد. با این حال،‌ اجازه دهید تا در این بخش به طور دقیق‌ به بررسی مزایای تولید محتوای چند رسانه ای بپردازیم:

۱- محتوای چند رسانه‌ ای در مقایسه با محتوای متنی جذاب‌تر است و مخاطب از خواندن و تماشای آن خسته نمی‌شود؛ علاوه‌بر این، درک مخاطب از آن موضوع را افزایش می‌دهد، زیرا یک محتوای چند رسانه ای، حواس مختلف مخاطب را درگیر می‌کند.

۲- یک محتوای چند رسانه ای با احتمال بیشتری در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود؛ موضوعی که نقش به‌سزایی در تحقق اهداف برندینگ کسب و کارها دارد.

۳- شما با تولید محتوای چند رسانه ای می‌توانید به دامنه وسیعی از مخاطبان دسترسی پیدا کند. مخصوصا اگر این محتوا در پلتفرم‌های مختلف به‌اشتراک گذاشته شود.

۴- وجود محتوای چند رسانه ای در یک وب سایت منجر به بهبود سئو آن می‌شود؛ زیرا با وجود محتوای چند رسانه ای، کاربران زمان بیشتری را در وب سایت شما صرف می‌کنند. موضوع که موتورهای جستجو را قانع می‌کند تا رتبه بالاتری از صفحه نتایج جستجو را در اختیار شما قرار دهند. علاوه‌بر این، موتورهای جستجو به وب سایت‌هایی علاقه دارند که انواع مختلفی از محتوا را پوشش می‌دهند.

۵- بر خلاف محتوای متنی، محتوای چند رسانه ای بازتاب بهتری در رسانه‌های اجتماعی دارد. این موضوع باعث می‌شود تا شما بتوانید در کوتاه مدت، مخاطبان بیشتری را با خود همراه کنید و برند خود را معروف‌تر کنید.

۶- از آنجایی که تولید محتوای چند رسانه ای به صرف زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد، اغلب کسب و کارها از آن صرف نظر می‌کنند. به همین خاطر شما با تولید محتوای چند رسانه ای می‌توانید به مزیتی رقابتی دست پیدا کنید.

۷- وجود تنوع بالا در محتوای چند رسانه ای باعث شده تا حتی برای تولیدکنندگان محتوا و افراد فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ نیز جذاب‌تر باشد. به همین خاطر اگر به دنبال راهی برای تزریق خلاقیت به استراتژی بازاریابی خود هستید، محتوای چندرسانه ای بهترین گزینه است.

مراحل تولید محتوای چند رسانه ای موفق

اگرچه تولید محتوای چندرسانه‌ای خوب ممکن است به‌نظر سخت و پیچیده باشد، اما در واقع اگر آن را به‌صورت صحیح و مرحله به مرحله پیش ببرید، به‌راحتی می‌توانید به یک محتوای چند رسانه ای موفق دست پیدا کنید. این مراحل عبارتند از

۱- هدف خود از انجام این کار را مشخص کنید.

بررسی کنید که با تولید آن قرار است چه اتفاقی بیفتد؟‌ آيا می‌خواهید برند خود را معروف‌تر کنید؟ ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید؟ یا هدف دیگری دارید؟ 

۲- جامعه هدف خود را شناسایی کنید.

مخاطب خود را بشناسید؛ بررسی کنید که آن‌ها به چه نوع محتوایی علاقه مند هستند و بیشتر از چه پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند؟

۳- فرمت مناسبی از محتوای چند رسانه ای را انتخاب کنید.

با توجه به اینکه از نیازهای جامعه هدف خود اطلاع دارید، در این مرحله باید نوع مناسبی از محتوای چند رسانه ای را انتخاب کنید.

۴- برای تولید محتوای خود برنامه ریزی مناسبی داشته باشید.

چارچوبی کلی برای محتوای چند رسانه ای خود مشخص کنید و جزئیات آن را تعیین کنید. انجام این مرحله کمک می‌کند تا از سازماندهی مناسب محتوای خود مطمئن شوید.

۵- تولید محتوا را آغاز کنید.

پس از آنکه ۴ مرحله قبل را انجام دادید، نوبت به تولید محتوا می‌رسد. خبر خوش اینکه اگر نقطه شروع را نمی‌دانید، منابع مختلفی برای کمک به شما وجود دارند؛ از جمله وب سایت‌های آموزشی و دوره‌های آنلاین.

۶- محتوای خود را تبلیغ کنید.

برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را از تلاش‌های خود بگیرید، باید آن را تبلیغ کنید. برای این کار راه‌های مختلفی وجود دارد که رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی.

۷- محتوای خود را تحلیل و بررسی کنید.

در نهایت، مهم است که محتوای خود را تحلیل کنید. این کار باعث می‌شود تا میزان اثربخشی آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که شما را به اهدافی که در نظر داشتید رسانده است.

اینفوگرافیک زیر به‌طور خلاصه مراحل تولید محتوای چند رسانه ای موفق را به شما نشان می‌دهد:

نکات مهم برای تولید محتوای چند رسانه ای جذاب

وقتی صحبت از تولید محتوای چند رسانه ای می‌شود، خلاقیت حرف اول را می‌زند. بنابراین مهم است که بدانید دریای تولید محتوای چند رسانه‌ای ساحل ندارد و با استفاده از ابزارهای مختلف می‌توانید پیام خود را در قالب محتوایی جذاب به مخاطب منتقل کنید. 

در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین نکات برای تولید محتوای چند رسانه ای موفق را به شما معرفی می‌کنیم:

  • اگر به دنبال تولید محتوای ویدیویی هستید، آن را شخصی‌سازی کنید. به‌عنوان مثال، می‌توانید تجربه خود در آن حیطه خاص را با مخاطبان به اشتراک بگذارید.
  • از قدرت رسانه‌های اجتماعی غافل نشوید و محتوای خود را در پلتفرم‌های مختلف منتشر کنید.
  • اگر علاقه‌مند به تولید پادکست هستید، هرگز بدون تمرین فایل صوتی خود را منتشر نکنید. یک تیم تحقیقاتی بسازید و با مشورت با افراد فعال در این حوزه، جنبه‌های مختلف را بررسی کنید.
  • با توجه به نوع محتوایی که تولید کرده‌اید، مناسب‌ترین پلتفرم را برای انتشار آن انتخاب کنید.
  • برای اطمینان از بازگشت سرمایه، در ابتدای کار از ابزارهای رایگان استفاده کنید.
  • هیچکس دوست ندارد محتوایی طولانی و خسته کننده را بخواند؛‌ به همین خاطر حجم مناسبی را برای محتوای خود در نظر بگیرید.

کلام پایانی

استفاده از محتوای چند رسانه ای، راهی عالی برای روح بخشیدن به یک محتوای طولانی و سنگین است. به‌طوریکه که با اضافه کردن ویدیوها و اینفوگرافیک‌های جذاب به محتوا می‌توانید وب سایت خود را پویاتر کنید،  کاربران را برای زمان بیشتری در وب سایت خود نگه دارید و ترافیک ورودی آن را افزایش دهید.

آیا به دلایل بیشتری برای استفاده از محتوای چند رسانه‌ای نیاز دارید؟ 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *