مدل تاپیک کلاستر؛ آموزش نحوه استفاده Topic Cluster در تولید محتوا

مدل تاپیک کلاستر؛ آموزش نحوه استفاده Topic Cluster در تولید محتوا

این روزها محتوا حرف اول را در جهت جذب مخاطب می‌زند. دیگر بمباران‌های تبلیغاتی، مبالغه‌ها، تخفیف‌های فریبنده و … آن‌چنان اثرگذار نیست و محتوای ارزشمند می‌تواند نظر مخاطب را جلب کرده و او را متقاعد به خرید کالا یا استفاده از خدمات کند. برای تهیه محتوای باکیفیت نیز راهکارها و روش‌های مشخصی وجود دارد. یک روش تولید محتوا مدل تاپیک کلاستر یا مدل خوشه‌ای محتوا است که می‌تواند کاربر را سریعتر به هدف خود برساند و به سئوی محتوا و بهبود رتبه سایت کمک کند.

تاپیک کلاستر چیست؟

کلاستر (cluster) در لغت به معنای خوشه است و محتوای خوشه‌ای نیز بر دسته‌بندی و هدایت مستقیم کاربر به مقصود مورد نظر تاکید دارد. فرض کنید وب‌سایتی با محوریت دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. این وب‌سایت می‌تواند در زمینه تبلیغات آنلاین، طراحی سایت، سئوی محتوا، ایمیل مارکتینگ و بسیاری موضوعات دیگر محتوا ایجاد کند. پس از مدتی حجم زیادی از محتوا وجود خواهد داشت که دارای نظم خاصی نیستند و جستجو بین آن‌ها برای کاربران سخت خواهد بود.
وب‌سایت هاب اسپات (Hubspot) مدلی را ارائه کرد که موتورهای جستجو نسبت به اساس محتوا آگاه شوند و بتوانند کاربران را به سمت هدف اصلی هدایت کنند. این مدل بیان می‌کند هر وب‌سایتی که قصد دارد حجم زیادی محتوا تولید کند، ابتدا برای آن‌ها دسته بندی در نظر بگیرد و سپس بر اساس دسته‌بندی‌ها اقدام به نگارش و انتشار محتوا کند. به این ترتیب خوشه‌ها به وجود آمدند و تاپیک کلاستر به‌سرعت محبوبیت یافت.
در مدل خوشه‌ای محتوا نویسندگان ابتدا موضوعی را مشخص می‌کنند که در جهت فعالیت‌های وب‌سایت است. پس از آن کلیدواژه‌ها و استراتژی‌های سئوی محتوا مشخص خواهد شد و سپس شروع به تولید تعدادی محتوا می‌کنند که همگی دارای وحدت موضوعی و ساختاری هستند.

پیلار کانتنت چیست و چه نقشی در تاپیک کلاستر دارد؟

پیلار کانتنت (pillar content) یا محتوای ستونی مهم‌ترین قسمت از مدل خوشه‌ای محتوا است. در این بخش به اصلی‌ترین موارد موضوع و محتوا پرداخته می‌شود. پیلار پیج یا صفحه ستون یک محتوای کامل خواهد بود که تمام نیازهای کاربر در آن وجود خواهد داشت. در این صفحه توضیحات مختصری ارائه شده و برای بررسی جزییات , و دسترسی به شرح محتوا از لینک‌دهی استفاده خواهد شد. با استفاده از لینک‌ها کاربر می‌تواند به صفحه محتوا (content page) مراجعه کند.

محتوای خوشه‌ای چیست؟

محتوای خوشه‌ای (cluster content) یک محتوای جزئی اما دقیق خواهد بود که هر بخش از پیلار کانتنت را تفضیل خواهد کرد. هر کانتنت کلاستر باید به صفحه ستون از طریق لینک‌دهی متصل شود و کانتنت کلاسترها باید از طریق لینک‌های مختلف با یکدیگر نیز در ارتباط باشند. بدین صورت کاربر می‌تواند بین کانتنت پیج‌ها به راحتی جا‌به‌جا شود و محتوای مد نظر خود را پیدا کند. با این کار ماندگاری کاربر در سایت بیشتر خواهد شد و دچار سردرگمی یا خستگی نمی‌شود.

تاپیک کلاستر

مزایا تاپیک کلاستر

تمام تلاش‌ها برای بهبود محتوا بدین منظور صورت می‌گیرد که بتواند نظر مخاطب را جلب کند. جلب نظر مخاطب به معنای کسب رتبه بهتر در گوگل است و بدین صورت مخاطبان بیشتری وارد سایت خواهند شد. مدل خوشه‌ای محتوا مزایای مختلفی داد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

استفاده از تمام کلمات کلیدی و مدیریت بهتر سایت

مدل تاپیک کلاستر با تمرکز بر روی موضوعات و همچنین ایجاد دسته‌بندی‌های مشخص، کلمات کلیدی هر موضوع را پوشش خواهد داد. در واقع با بکارگیری مدل خوشه‌ای محتوا علاوه بر موضوعات، کلمات کلیدی نیز نظم خواهند گرفت و به یک انسجام کلی می‌رسند. همچنین با استفاده از تاپیک کلاستر، مدیریت وب‌سایت برای ادمین و طراح نیز راحت‌تر خواهد بود. این امر سبب می‌شود در زمان و هزینه صرفه‌جویی قابل توجهی به وجود آید.

کسب رضایت کاربران و کاهش نرخ پرش

محتوای خوشه ای

همان‌طور که اشاره شد با این مدل کاربران نیز به محتوای بهتر و باکیفیت‌تری دسترسی خواهند داشت و مطالب مورد نظر خود را راحت‌تر پیدا می‌کنند. رضایت هر چه بیشتر کاربر باعث رجوع مجدد و باز کردن صفحات جدید خواهد شد. درنتیجه نرخ پرش کاهش خواهد یافت و صفحات سایت شما برای مدت زمان طولانی میزبان کاربران خواهد بود.

کسب رتبه مناسب در گوگل و سئوی محتوا

با رعایت اصول تاپیک کلاستر موتورهای جستجو و ربات‌های کرولر شناخت بهتری از وب‌سایت شما پیدا کرده و بدین ترتیب کاربران بیشتری را به سمت شما هدایت خواهند کرد. همچنین لینک سازی داخلی از نظر گوگل اهمیت زیادی دارد و یک عامل مهم در تعیین رتبه سایت شما خواهد بود. تاپیک کلاستر هارمونی مشخصی را بین لینک‌ها و صفحات ایجاد می‌کند تا هم کاربر اسیر مطالب غیرمرتبط و اسپم نشود و هم مطالب مختلف به‌راحتی در دسترس باشد.

مراحل پیاده‌سازی تاپیک کلاستر

پس از درک مناسب مفاهیم و مزایای این روش می‌بایست گام‌های تولید محتوا به روش تاپیک کلاستر را اجرا کنید. یکی از مهمترین اصول سئوی محتوا مشخص کردن و تکرار کلمه کلیدی در متن و عناوین است. باید کلمات کلیدی حوزه کاری خود را بشناسید و سپس با توجه به پرسونای مخاطب خود یک کلمه را به عنوان کلمه کلیدی پیلار پیج برای شروع کار انتخاب کنید. پس از آن کلمات کلیدی کلاستر پیج‌ها را باید بسازید. معمولا این کلمات از کلمه کلیدی و یک واژه مرتبط تشکیل شده است.
پس از انتخاب تمام کلمات کلیدی باید شروع به تولید محتوا کنید. در ابتدا محتوای پیلار پیج‌ها باید آماده شود و سپس به سراغ محتوای کلاسترپیج‌ها بروید. با تکمیل محتوای پیلار و کلاستر می‌تواند لینک‌دهی را شروع کنید و انکرتکست‌ها را بین کلاسترپیج‌ها و پیلارپیج‌ها مشخص کنید.

جمع‌بندی

گوگل هر روز ربات‌ها و الگوریتم‌های مختلفی را برای بررسی بیشتر کیفیت محتوا به وجود می‌آورد. الگوریتم‌هایی مثل رنک برین (Rank Brain) و مرغ مگس‌خوار (Hummingbird) طراحی شده‌اند تا محتواهای بی‌کیفیت که صرفا با کلمات کلیدی پر شده‌اند فرصتی برای خودنمایی پیدا نکنند. تلاش گوگل برای مبارزه با اسپم‌، سئو کلاه سیاه، محتوا کم‌ارزش و … هر روز بیشتر می‌شود و تنها محتوای باکیفیتی که اصول سئوی محتوا را به‌خوبی رعایت کند شانسی برای دیده شدن و بقا خواهد داشت. از طرفی کاربران نیز هر روز هوشیارتر می‌شوند و به‌راحتی محتوای بی‌کیفیت را تشخیص می‌دهند. به نظر می‌رسد عمر روش‌های دور زدن گوگل رو به اتمام است و باید به سمت تولید محتوای باکیفیت به همراه رعایت توصیه‌ها و قوانین گوگل حرکت کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *