7 مهارت نرم ضروری برای یک متخصص دیجیتال مارکتینگ در سال 2022

7 مهارت نرم ضروری برای یک متخصص دیجیتال مارکتینگ در سال 2022

اگرچه وجود مهارت‌های سخت برای تبدیل شدن به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای، قطعی است، اما در این بین، نباید از مهارت‌های نرم غافل شد؛ مهارت‌هایی که به شما کمک می‌کنند موارد غیر‌قابل پیش‌بینی را به خوبی مدیریت کنید و یاد بگیرید که چطور در سخت‌ترین شرایط، بهترین تصمیمات ممکن را بگیرید. اگر کنجکاوید بدانید که مهم‌ترین مهارت های نرم متخصص دیجیتال مارکتینگ چیست؟ چرا این مهارت‌ها اینقدر اهمیت دارند و چطور باید آن‌ها را توسعه داد؟ با این مقاله همراه باشید.

مهم‌ترین مهارت های نرم متخصص دیجیتال مارکتینگ

به دنبال همه‌گیری کووید 19 در جهان، دنیا بیش از هر زمان دیگری به سمت پلتفرم‌های آنلاین حرکت کرده است. در این بین، مشاغلی مانند دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال، بیش از گذشته، مورد توجه قرار گرفته‌اند. مانند هر حرفه دیگری، یک متخصص دیجیتال مارکتینگ هم باید به مهارت‌های ضروری شغل خود تسلط داشته باشد. بنابراین، اگر می‌خواهید از سایر رقبا پیشی بگیرید و در این زمینه پرتکاپو حرفی برای گفتن داشته باشید، توسعه این مهارت‌ها را جدی بگیرید:

1. سازگاری

شماره یک در لیست مهارت های نرم متخصص دیجیتال مارکتینگ، موضوع سازگاری است.

این موضوع از دو جهت قابل بررسی است؛ اول اینکه بازاریابی دیجیتال روز به روز در حال تغییر است. شرکت‌ها، ابزارهای جدیدی را راه‌اندازی می‌کنند و حتی ممکن است نسخه‌های قبلی خود را کاملاً از بین ببرند. علاوه بر این، به‌روزرسانی‌های دائمی هم وجود دارند که ممکن است جهت همه چیز را به یکباره عوض کنند. برای مثال، به تمام به روز‌ رسانی‌های الگوریتم گوگل که عمیقاً بر فرایند SEO تأثیر می‌گذارد، فکر کنید. فقط در سال 2018، گوگل، 3000 بهینه ‌سازی را درموتورهای جستجوی خود گزارش کرد که رقمی قابل توجه است!

البته، بسیاری از این تغییرات کوچک هستند، اما به روز رسانی‌های بزرگی مانند RankBrain، Panda و Hummingbird را هم نباید فراموش کرد. ماه گذشته، گوگل، یک به‌روزرسانی بزرگ به نام «به‌روزرسانی هسته الگوریتم گوگل» انجام داد که بر وبلاگ‌نویسان و ناشران محتوا در سراسر جهان، از نظر ترافیک تأثیر گذاشت.

واضح است که اگر نمی‌خواهید عقب بمانید، باید بتوانید با امواج این تغییرات، سازگار شوید.

می‌توان به سازگاری، به عنوان یکی از مهم‌ترین مهارت های نرم یک متخصص دیجیتال مارکتینگ، از زاویه دیگری هم نگاه کرد. به این معنا که شما باید بتوانید خود را با موقعیت‌های گسترده شغلی خود، وفق دهید.

دیجیتال مارکتینگ، یک حوزه واقعا بزرگ است که موقعیت‌های متنوعی مانند مدیریت رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا و… را در بر می‌گیرد.

وقتی برای یک شرکت بزرگ کار می‌کنید، به احتمال زیاد نقش مشخص‌تری خواهید داشت. با این حال، اگر تازه شروع کرده‌اید، احتمالاً در شرکت‌های کوچک‌تر یا حتی استارت آپ‌ها کار خواهید کرد. این بدان معنی است که شما باید بتوانید با وظایف مختلفی که ممکن است از شما بخواهند، سازگار شوید.

ممکن است یک روز از شما بخواهند که در رسانه‌های اجتماعی فعالیت کنید و روز بعد، موظف باشید که گزارش‌های داده را تجزیه و تحلیل کنید. کلید موفقیت در این زمینه، انعطاف‌پذیری است و شما باید بتوانید به سرعت خود را با شاخه‌های مختلف بازاریابی وفق دهید.

مهارت های نرم دیجیتال مارکتینگ

چگونه مهارت سازگاری را توسعه دهید؟

برای این کار، باز هم به واژه نام آشنا و شاید کلیشه‌ای «تمرین» می‌رسیم، اما واقعیت این است که کلید تسلط بر بیشتر مهارت‌ها در زندگی، تمرین است. البته در کنار تمرین، تغییر نگرش هم می‌تواند بسیار کارساز باشد. به عبارت دیگر، شما باید این نگرش را داشته باشید که از هر منبعی که در دسترس شما است – حتی اگر علاقه چندانی به آن نداشته باشید-  بیاموزید.

نکته کلیدی این است که در هر مرحله از این فرآیند، فعال باشید. برای مثال؛ اگر کارآموز هستید، برای انجام وظایف در مناطق مختلف بخش خود، داوطلب شوید. اگر هنوز به طور رسمی کار نمی‌کنید، تا جایی که ممکن است، در دوره‌های بازاریابی رایگان شرکت کنید تا بتوانید در مورد این زمینه‌ها، بیشتر بیاموزید.

به علاوه، می‌توانید با کمی تحقیق، در وبلاگ‌های بازاریابی، کانال‌های یوتیوب و سایر منابع، اطلاعات خود را درباره جدیدترین ابزارها و شیوه‌های دیجیتال مارکتینگ، به روز نگه دارید.

این‌ها، چند نمونه از این وبلاگ‌ها و کانال‌های یوتیوب هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به صورت هفتگی، در جریان آخرین اخبار بازاریابی دیجیتال قرار گیرید.

YouTube – Income School

YouTube – Ahrefs

Hubspot’s blog

Backlinko’s blog

همه این موارد به شما کمک می‌کنند تا پیوسته با چیزهای جدید در ارتباط باشید و قدرت سازگاری خود را بالا ببرید. حتما متوجه شده‌اید که تعداد این منابع، چقدر زیاد است. این موضوع ما را به سمت داشتن مهارت دیگری از دسته مهارت های نرم متخصص دیجیتال مارکتینگ سوق می‌دهد.

2. کنجکاوی

کنجکاوی، یک مهارت نرم فوق‌العاده است که می‌تواند شما را در هر حرفه‌ای، پیش ببرد. تمایل به یادگیری بیشتر، نه تنها به پیشرفت سریع‌تر شما کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود در یک شرکت، بیشتر دیده شوید. همچنین این مهارت کمک می‌کند تا دریابید به چه حوزه‌های خاصی از بازاریابی دیجیتال، علاقه بیشتری دارید و دوست دارید در آن‌ها متخصص شوید.

به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که سئو را خیلی بیشتر از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی دوست دارید. با این حال، قدم اول این است که در تمام این زمینه‌ها کنجکاو باشید و آن‌ها را امتحان کرده باشید تا بتوانید متناسب با توانایی‌های خود، انتخاب بهتری داشته باشید.

چگونه می‌توانید مهارت کنجکاوی را توسعه دهید؟

اگرچه برخی از افراد به طور طبیعی کنجکاوتر از دیگران هستند، اما این به این معنی نیست که شما نمی‌توانید این مهارت را در درون خود رشد دهید. بخشی از این مهارت، کاملا اکتسابی است و درست شبیه سازگاری، باید برای پرورش آن تمرین کنید.

برای این منظور باید این عادت را ایجاد کنید که همیشه در مورد زمینه‌های جدید بیاموزید و برای کارهای مختلف در شرکت خود- ولو این کارها چندان مورد علاقه شما نباشند- داوطلب شوید.

یکی از بهترین تمرینات در این زمینه این است که هر روز حداقل 15 دقیقه را صرف غوطه‌ور شدن و یادگیری چیزهای جدید در زمینه بازاریابی کنید. خود را محدود نکنید و بدانید که همین زمان به ظاهر کوتاه می‌تواند راه‌های زیادی را پیش روی شما باز کند.

3.کار گروهی

مورد بعدی در فهرست مهارت های نرم متخصص دیجیتال مارکتینگ که باید آن را در سال 2022 توسعه دهید، کار گروهی است. اجازه دهید بی‌پرده بگوییم که اگر نمی‌توانید با دیگران کنار بیایید، یا تمایلی به کار در یک تیم ندارید، بازاریابی دیجیتال برای شما مناسب نیست!

Soft Digital Marketing Skills

حتی اگر یک شرکت خیلی کوچک هم باشید، توسعه و اجرای یک استراتژی بازاریابی موفق، معمولاً به یک تیم نیاز دارد. ممکن است فکر کنید که شاید بتوانید یک فریلنسر باشید و مستقل از دیگران کار کنید. اما باید بدانید که اصلا این طور نیست. یک فریلنسر دیجیتال مارکتینگ هم درست به اندازه یک نیروی کار حضوری، به کار گروهی نیاز دارد و در نهایت باید بتواند اقدامات و تصمیمات خود را با اعضای شرکتی که در آن کار می‌کند، هماهنگ کند.

چگونه می‌توانید مهارت کار تیمی را توسعه دهید؟

کلید کار در یک تیم، توانایی گوش دادن و برقراری ارتباط با افراد مختلف است. مردم با هم فرق دارند؛ برقراری ارتباط با برخی از آنها آسان‌تر است، در حالی که ایجاد تعامل با برخی دیگر، به تلاش بیشتری احتیاج دارد.

برای توسعه این مهارت، کار با هر یک از اعضای تیم خود را به طور جداگانه تمرین کنید و با سبک کار آن‌ها سازگار شوید. اگر این کار در مورد برخی افراد دشوارتر است، به نحوه تعامل او با دیگران و نحوه برخورد آن‌ها با این شخص توجه کنید تا بتوانید ایده‌هایی به دست آورید.

برای اینکه بتوانید در یک تیم کار کنید، باید شنونده خوبی باشید. حرف دیگران را قطع نکنید. هر زمان که احساس کردید می‌توانید در بحث مشارکت داشته باشید، گوش دهید و به آن بپیوندید، اما اجازه دهید افراد ابتدا ایده‌های خود را به پایان برسانند و پس از آن، نوبت صحبت کردن شما خواهد بود.

4.صداقت

بدون شک یکی از مهم‌ترین مهارت های نرم متخصص دیجیتال مارکتینگ که باید آن را توسعه دهید، صداقت است. صداقت چیزی است که با داشتن آن می‌توانید روی یک کار گروهی عالی هم حساب کنید، بنابراین شما به طور همزمان بر دو توانایی مختلف، مسلط خواهید شد.

دیجیتال مارکتینگ آنقدر پویا است که اشتباهات همیشه در آن اتفاق می‌افتد. فرقی نمی‌کند که در یک شرکت بزرگ یا کوچک کار کنید، معمولاً وظایف مختلفی خواهید داشت که اشتباهات به سادگی رخ می‌دهند.

حتی در بسیاری از موارد، پلتفرم‌های بازاریابی و تبلیغات هم دارای اشکالات و مشکلات فنی هستند که ممکن است شما را به خاطر آن‌ها سرزنش کنند. شاید ظاهر چنین اتفاقاتی چندان خوشایند نباشند، اما بازخورد شما در این موارد بسیار مهم است. در چنین شرایطی، بسیار مهم است که موضوع را شخصی نکنید و برای حل مشکل، وارد عمل شوید.

چگونه می‌توانید مهارت صداقت را توسعه دهید؟

هنگامی که اشتباه یا مشکلی رخ می‌دهد، یک فرمول بسیار ساده وجود دارد که می‌توانید از آن پیروی کنید. فرض کنید که شما در حال ساختن یک مخاطب هدف برای کمپین خود بوده‌اید و بخشی از مسیر را اشتباه رفته‌اید، بنابراین احتمالا تعداد زیادی سرنخ به دست آورده‌اید که هدف درستی نبوده‌اند. در این مورد، بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این موارد است:

  • از مدیر / سرپرست خود برای بازخورد تشکر کنید.
  • اشتباه خود را صادقانه بپذیرید؛
  • به آن‌ها بگویید که راه حلی برای آن پیدا خواهید کرد.

باید بدانید بهانه‌تراشی‌های شما که مثلا چرا این اتفاق افتاده است و… هیچ ارزشی برای اعضای تیم ندارد و در بیشتر موارد، مدیران یا رهبران تیم فقط می‌خواهند بدانند که یک مشکل، شناسایی شده است و قرار است به همین سادگی، برطرف شود.

5. گوش دادن

یکی دیگر از مهارت‌های نرم مهم برای یک دیجیتال مارکتینگ، هنر گوش دادن است. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، دنیای بازاریابی بسیار پویا است و احتمالاً باید روی پروژه‌های زیادی با تیم‌های مختلف کار کنید.

این مهارت هم مانند صداقت، رابطه تنگاتنگی با کار تیمی دارد. اگر شنونده خوبی نباشید، نمی‌توانید به درستی با تیم خود هماهنگ شوید و ممکن است پروژه‌ها به بهترین شکل ممکن به پایان نرسند. به علاوه، این موضوع، فقط مربوط به تیم شما نیست. در دنیای بازاریابی، بسیاری از پروژه‌ها و کمپین‌ها نیاز به هماهنگی عالی با سایر تیم‌ها، آژانس‌ها، فریلنسرها و متخصصین دارند و کلید دستیابی به همه آن‌ها، این است که پیش از هر چیز، یک شنونده خوب باشید.

چگونه می‌توانید مهارت گوش دادن را توسعه دهید؟

مانند بسیاری از مهارت های نرم یک متخصص دیجیتال مارکتینگ، شنونده خوب بودن هم نیاز به تمرین دارد. شما باید بودن در لحظه را یاد بگیرید. به این ترتیب، وقتی صحبت‌های طرف مقابل به اتمام رسید، شما خیلی خوب می‌دانید که چه چیزی باید بگویید، چون تمام و کمال به صحبت‌های او گوش داده‌اید.

البته عوامل حواس‌پرتی همیشه حضور دارند؛ به خصوص در شرایط فعلی که اکثر مشاغل دنیا به سمت دورکاری گرایش پیدا کرده است و بسیاری از صحبت‌ها، از طریق اینترنت انجام می‌شود. با این حال، ترفندهایی هم وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا با حواس جمع‌تری به صحبت‌های طرف مقابل گوش دهید. برای مثال، خود را ملزم به یادداشت‌برداری کنید. به این ترتیب که در طول جلسه کاری – چه آنلاین و چه حضوری- یک دفترچه یادداشت و یک خودکار بردارید و خود را متعهد کنید که از موارد مهم یادداشت‌برداری کنید.

خواهید دید که با این کار، توانایی و انگیزه شما برای گوش دادن به صحبت‌های طرف مقابل، به مراتب بیشتر و بهتر خواهد شد، چون در غیر این صورت، نمی‌توانید چیزی در دفترچه یادداشت خود بنویسید.

6. حل مسئله

داشتن مهارت حل مساله هم برای یک متخصص دیجیتال مارکتینگ بسیار ضروری است. پیش از این گفتیم که دنیای پرتکاپوی بازاریابی دیجیتال، پر از اشتباهات خواسته و ناخواسته است. بروز بعضی از این خطاها به عملکرد شما بستگی دارد، اما برخی از موارد دیگر، خارج از کنترل شما است. به عنوان مثال، مدیر کمپین لینکدین، درست قبل از اینکه بخواهید یک کمپین فوری راه‌اندازی کنید، کار نمی‌کند، یا شاید Google Ads تبلیغات شما را متوقف کند، چون ویروس یا نرم افزار مخربی را در وب شما شناسایی کرده است.

موضوع این است که به هر حال، خطایی رخ داده و شما باید بتوانید در اسرع وقت، راه‌ حلی پیدا کنید.

چگونه می‌توانید مهارت حل مساله را توسعه دهید؟

باید گفت که این مهارت نرم نسبت به سایر مهارت‌ها، کمی چالش بر انگیزتر است. دلیل این موضوع آن است که مشکلات می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند و بنابراین اغلب، به راه‌حل‌های متفاوتی نیاز دارند.

با این حال، اولین قدم برای ورزیده شدن در این مهارت این است که از مشکلات نترسید و رویکردی عملی و خلاقانه در پیش بگیرید. به عبارت دیگر، به جای تقلاهای بیهوده، سعی کنید با ذهنی روشن و متمرکز فکر کنید و بهترین راه‌حل‌ها را به کار بندید.

همچنین باید به خوبی آماده باشید؛ برای مثال، اگر اغلب با مشکلات فنی در پلتفرم‌های خاصی مواجه می‌شوید، یک فایل ورد باز کنید و همه مخاطبین پشتیبانی را یادداشت کنید تا بتوانید در لحظه‌ای که به آن‌ها نیاز دارید، آن‌ها را در دسترس داشته باشید.

7.خلاقیت

مهارت های دیجیتال مارکتینگ

و بالاخره به یکی از با ارزش‌ترین مهارت های نرم یک متخصص دیجیتال مارکتینگ می‌رسیم. خلاقیت، همان چیزی است که می‌تواند تمایزی آشکار میان شما و رقبایتان ایجاد کند. خلاق بودن در همه زمینه‌های بازاریابی؛ از بهینه سازی موتورهای جستجو گرفته تا بازاریابی محتوا و حتی تجزیه و تحلیل، بسیار مهم است.

اگر دقیقا همان کاری را انجام دهید که دیگران انجام می‌دهند، هیچ نقطه قوت متمایزی باقی نمی‌ماند!

چگونه می‌توانید خلاقیت خود را توسعه دهید؟

یک پاسخ کاملا مختصر و البته مفید این است که تا آنجا که می‌توانید در مورد یک موضوع خاص، یاد بگیرید. هرچه بیشتر چیزی را بدانید و درک کنید، پیدا کردن مزایای بکری که از دید دیگران پنهان مانده است، آسان‌تر می‌شود.

یک راه دیگر برای داشتن خلاقیت بیشتر آن است که عملکرد رقبای خود را زیر نظر بگیرید و ببینید آن‌ها چه می‌کنند. البته این کار برای کپی‌برداری نیست، بلکه شما می‌توانید از آن‌ها الهام بگیرید و حس منحصر به فرد خود را چاشنی کار کنید تا شاهد نتایجی کاملا جدید و خیره‌کننده باشید.

به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید بنرهای خلاقانه‌تری برای گوگل، فیسبوک و یا لینکدین بسازید. برای این کار می‌توانید کار رقبای خود را بررسی کنید، به این ترتیب، دایره ایده‌های شما گسترده‌تر می‌شود و احتمالا همین جا است که شاهد جرقه‌های جدیدی در ذهن خود خواهید بود.

سخن آخر

واضح است که تعداد مهارت‌های نرم متخصص دیجیتال مارکتینگ بسیار بیشتر از این موارد است، اما سعی کردیم در این مطلب، مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مهارت‌های نرم مورد نیاز در این حرفه را بیان کنیم. اهمیت وجود این مهارت‌ها زمانی آشکارتر می‌شود که بدانید بسیاری از شرکت‌ها برای استخدام، ابتدا آزمون و مصاحبه‌ای با هدف ارزیابی این مهارت‌ها انجام می‌دهند و پس از آن به سراغ مهارت‌های سخت یا فنی می‌روند.

امیدواریم راهکارهای این مقاله، ایده‌های خوبی در اختیار شما قرار داده باشند و بتوانید با دیدگاهی حرفه‌ای‌تر با مشکلات کاری خود روبرو شوید. شاد و پیروز باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *