ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) چیست؟ تکنیک‌های استفاده، مزایا و معایب

ایمیل مارکتینگ

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

احتمالا با شنیدن نام بازاریابی ایمیلی، ذهنتان سراغ سیل ایمیل‌های اسپمی می‌رود که به inbox شما سرازیر می‌شوند، صدها ایمیل تبلیغاتی که بدون باز کردن حذفشان کرده‌اید و به این فکر کنید که این روز‌ها با گسترش شبکه‌های مجازی کسی صندوق ایمیل‌های دریافتی خود را چک نمی‌کند. شاید برای‌‌تان باور پذیر نباشد اما با وجود راه‌های ارتباطی سریع‌تر و بهتری که با پیشرفت تکنولوژی ساخته شدند، بازاریابی ایمیلی همچنان یکی از پربازده‌ترین روش‌های بازاریابی است!
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که ایمیل مارکتینگ را جدی نمی‌گیرید و ایمیل را یک راه ارتباطی منسوخ شده می‌دانید، توصیه می‌کنم تا آخر این مقاله همراه باشید تا متوجه اشتباهتان شوید. اگر در این دسته قرار ندارید و به دنبال کسب بهترین نتایج از ایمیل مارکتینگ هستید، در ادامه از ترفند‌هایی گفته‌ایم که به شما کمک می‌کند بهترین استفاده را از بازاریابی ایمیلی ببرید. با ما همراه باشید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ایمیلی یا Email Marketing یکی از روش‌های بازاریابی آنلاین است که در آن از ایمیل برای ایجاد ارتباط با مخاطب استفاده می‌شود. در این روش، ایمیل به عنوان یک پل ارتباطی بین صاحبان کسب و کار و مشتریان عمل می‌کند و پیام‌های شما را به گوش مخاطبان می‌رساند. استفاده بهینه و درست از این پل ارتباطی می‌تواند تاثیر مثبتی بر میزان بازدید و فروش محصولاتتان داشته باشد. در مقابل، اگر از این روش به درستی استفاده نشود ممکن است شما را از چشم مخاطبان بیندازد و اعتماد آن‌ها را از بین ببرد.

ایمیل مارکتینگ


بازاریابی ایمیلی و هدف آن در یک جمله یعنی «ایجاد ارتباط بهتر با مخاطب از طریق ایمیل».

“Email has an ability many channels don’t: creating valuable, personal touches—at scale.” – David Newman

ایمیل‌هایی که ارسال می‌شوند در دو دسته کلی قرار می‌گیرند:
1. ایمیل‌های مارکتینگ: خبرنامه‌ها، تبریک مناسبت‌های مختلف، معرفی محصولات و تخفیف‌ها و انواع نظرسنجی‌ها در این دسته قرار می‌گیرند.
2. ایمیل‌های تراکنشی: ایمیل‌هایی که شامل فاکتور خرید، فراموشی رمز عبور، پاسخ به سوالات و مشکلات مشتری هستند.
واضح است که هر چه محتوای پیام‌های ارسالی جذاب‌تر، مفیدتر و کاربر پسندتر باشد، ارتباط بهتری با مخاطب ایجاد می‌شود و احتمال جذب مشتریان جدید بیشتر خواهد شد.

ایمیل و ایمیل مارکتینگ از کجا آمده‌اند؟

اولین ایمیل جهان، در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط ری تاملینسون (Ray Tomlinson) فرستاده شد. شاید این ایمیل محتوای مهمی نداشت اما تحولی عظیم در پیشرفت تکنولوژی، کسب و کار و حوزه‌های دیگر ایجاد کرده است. حالا با گذشت چندین سال می‌بینیم که داشتن ایمیل در دنیای مجازی بسیار ضروری شده است و برای ثبت نام در هر سایت و ساختن هر اکانتی نیاز به یک آدرس ایمیل دارید.
اهمیت ایمیل در بازاریابی آنلاین قابل چشم پوشی نیست؛ داشتن آدرس ایمیل کاربران مانند داشتن شماره شخصی آن‌ها است. شما می‌توانید هر زمان که بخواهید رویداد‌های جدید را به اطلاع مخاطبان خود برسانید یا آن‌ها را از جدیدترین محصولات و خدمات‌تان باخبر کنید.

این ارتباط مستقیم فرصت‌های خوبی برای صاحبان کسب و کار ایجاد کرده است اما نوشتن هزارن پیام و ارسال آن به انبوهی از مخاطبان کار آسانی نیست. در سال ۱۹۷۸ اولین ایمیل انبوه توسط گری تورک (Gary Thuerk) فرستاده شد. او به جای اینکه برای هر مشتری یک پیام بنویسد و ارسال کند، یک محتوا را به طور همزمان به بیش از ۴۰۰ نفر فرستاد. این حرکت گری تورک اولین قدم در پیشرفت ایمیل مارکتینگ بود. با پیشرفت تکنولوژی و رشد بازاریابی دیجیتال، ابزارها و ترفند‌های زیادی ساخته شد و ایمیل مارکتینگ را به یکی از روش‌های مهم بازاریابی تبدیل کرد.

ایمیل نمرده است!

شاید فکر کنید با گسترش شبکه‌های اجتماعی که پیغام‌رسانی در آن‌ها راحت‌تر و سریع‌تر از ایمیل است، دیگر کسی از ایمیل استفاده نمی‌کند و کسی به سراغ صندوق ایمیل‌های دریافتی خود نمی‌رود؛ تا حدودی حق با شماست! با وجود پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام و واتساپ، کمتر کسی از ایمیل استفاده می‌کند تا دوست خود را به جشن تولدش دعوت کند یا از خانواده‌اش در شهری دیگر با خبر شود؛ اما این نکته را فراموش نکنید که هر کدام از این شبکه‌های مجازی بعد از مدتی محبوبیت خود را از دست می‌دهند و جای خود را به پیام‌رسان‌های سریع‌تر با قابلیت‌های بیشتر می‌دهند. برای مثال این روز‌ها دیگر خبری از یاهو مسنجر و وایبر نمی‌شنویم در حالی که کمتر از ۱۰ سال پیش همه از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کردند.
تقریبا هر فردی که در دنیای مجازی فعالیت می‌کند، حداقل یک آدرس ایمیل دارد. ثبت‌نام در وب‌سایت‌های مختلف و ساخت اکانت بدون داشتن ایمیل امکان پذیر نیست. حتی در هنگام استفاده از گوشی‌های همراه هم به یک آدرس ایمیل نیاز دارید تا بتوانید اطلاعات خود را از خطر حذف شدن در امان نگه دارید. مزایای داشتن ایمیل و ضرورت وجود آن در این مقاله نمی‌گنجد و همه ما به خوبی از آن آگاه هستیم. حال با توجه به اهمیت ایمیل، باز هم فکر می‌کنید ایمیل مرده است؟
علاوه بر مواردی که گفته شد، فرستادن ایمیل یک راه رسمی و حرفه‌ای برای ارتباط با مشتریان است، تحقیقات نشان داده است که ۷۲٪ از کاربران ترجیح می‌دهند که شرکت‌ها و صاحبان کسب و کار از طریق ایمیل با آن‌ها در ارتباط باشند. بنابراین اگر به دنبال پیشرفت کار خود هستید، ایمیل را مرده تصور نکنید و بازاریابی ایمیلی را جزو گزینه‌های خودتان قرار دهید.

بازاریابی ایمیلی چه مزیت‌هایی دارد و چرا به ایمیل مارکتینگ نیاز داریم؟

از محبوبیت و ضرورت ایمیل گفتیم و دیدیم که ایمیل یکی از باثبات‌ترین راه‌های ارتباطی است که در طی سالیان زیاد تغییر چندانی نکرده است و همچنان طرفداران و کاربران خودش را دارد. علاوه بر این‌ها ایمیل مارکتینگ مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

بازاریابی ایمیلی سریع و ارزان است

با پیشرفت ایمیل مارکتینگ، سرویس‌های زیادی برای سهولت این کار به راه افتادند. با استفاده از این سرویس‌ها می‌توانید برای هزاران کاربر ایمیل بفرستید و نتایج آن را آنالیز و بررسی کنید. تنها کافی است هزینه‌های مربوط به سرویس‌های ایمیلی را پرداخت کنید که آن هم با توجه به میزان مصرف‌تان متغیر است.

ایمیل، پل ارتباطی مستقیم با مخاطبان ایجاد می‌کند

در این روش از بازاریابی، شما به طور مستقیم با مخاطبان در ارتباط خواهید بود و پیام‌تان بدون واسطه به دست آن‌ها می‌رسد. اگر بتوانید از این موقعیت به خوبی استفاده کنید، نتایج خیلی خوبی خواهید گرفت. سرعت رسیدن پیام به کاربران در این روش بیشتر است که خود می‌تواند مزیت خیلی خوبی باشد؛ مخصوصا برای اعلام تخفیف‌ها و معرفی محصولات و رساندن اخبار مهم.

Email Marketing

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در ایمیل مارکتینگ بالا است

نرخ بازگشت سرمایه (Return on investment) شاخصی است که میزان سودآوری و بازدهی سرمایه گذاری را نشان می‌دهد. به زبان ساده‌تر، ROI نشان می‌دهد که به ازای هزینه‌های پرداختی چه مقدار سود داشته اید. ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌هایی است که اگر به درستی انجام شود نرخ بازگشت سرمایه بسیار بالایی دارد؛ یعنی اگر راه و روش درست بازاریابی ایمیلی را یاد بگیرید، در ازای هزینه کم سود بسیار بالایی خواهید داشت.

ایمیل، قابلیت سفارشی سازی دارد

محتوای هر ایمیل می‌تواند متنی، تصویری، صوتی یا ویدیویی باشد و هیچ محدودیتی در قالب پیام‌های ارسالی وجود ندارد. همانطور که گفتیم، ایمیل‌های ارسال شده بدون واسطه، مستقیم و به همان شکلی که شما آماده کرده باشید به دست مخاطبانتان می‌رسد. در نتیجه شما این فرصت را دارید که از خلاقیت و توانایی خود استفاده کنید و محتوای پیام‌هایتان را با سلیقه و هدف خودتان شخصی‌سازی کنید.

قابلیت بررسی و آنالیز نتایج وجود دارد

تقریبا تمامی سرویس‌های ایمیل مارکتینگ امکان بررسی و آنالیز نتایج مربوط به ایمیل‌های ارسال شده را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. با استفاده از این سرویس‌ها می‌توانید بفهمید کدام ایمیل‌ها مورد توجه بیشتری قرار گرفتند و کدام لینک‌ها کلیک بیشتری داشتند و کدام ایمیل‌ها خوانده نشدند. ارزیابی این نتایج می‌تواند در تصحیح و بهبود استراتژی‌هایتان به شما کمک کند.

چگونه بهترین استفاده را از ایمیل مارکتینگ ببریم؟

تا اینجا با بازاریابی ایمیلی و اهمیت آن در دیجیتال مارکتینگ آشنا شدیم، در ادامه از ترفندهایی می‌گوییم که به شما در این راه کمک می‌کند:

علایق مخاطبین را در نظر بگیرید

هدف از ایمیل مارکتینگ، جذب مخاطب جدید و حفظ رضایت و اعتماد مشتریان فعلی است؛ بنابراین مهم‌ترین عامل موفقیت در این روش، شناخت مخاطب است. از آنجایی که ایمیل ارتباط مستقیم با مخاطب ایجاد می‌کند، باید در انتخاب کلمات، تصاویر و تمام عناصر پیام علایق او را در نظر بگیرید. پیامی بفرستید که مشتریان شما مشتاق خواندن آن باشند؛ فرستادن ایمیل‌های زیاد و نامربوط به مخاطبین نه تنها باعث از بین رفتن اعتماد آن‌ها می‌شود بلکه برند و کسب و کار شما را بد نام می‌کند.

محتوایی برای ایمیل بنویسید که برای مخاطب خاص شما جذاب باشد

دنیای دیجیتال پر از اطلاعات، تصاویر و ویدیوهای مختلف است و گوگل بستری ساده و سریع برای یافتن پاسخ تمامی سوالات کاربران آماده کرده است که هر فرد با یک جستجو ساده به جواب خود می‌رسد. بنابراین محتواهای ارسالی شما باید به گونه‌ای باشد که مخاطبان خواندن ایمیل‌های دریافتی از سمت شما را به جستجو در گوگل ترجیح بدهند.
عنوان ایمیل نقش پررنگی در احتمال باز شدن ایمیل ایفا می‌کند و اولین چیزی است که به چشم کاربر می‌خورد. هر چه عنوان جذاب‌تری استفاده کنید، احتمال اینکه ایمیل شما باز و خوانده شود بیشتر می‌شود. در نوشتن عنوان‌ها دقت کنید.

لیست ایمیلی خود را دسته بندی کنید

کاربران علایق و نیاز‌های متفاوتی دارند و هر دسته تمایل دارد ایمیل‌های مورد نیاز خود را دریافت کند. برای مثال دانشجویان به محتواهای آموزشی نیاز بیشتری دارند و افرادی که به خرید آنلاین علاقه‌مندند، از ایمیل‌های تخفیف‌دار استقبال بیشتری می‌کنند. دسته بندی ایمیل‌ها به شما کمک می‌کند به هر گروه ایمیل‌های مرتبط و مناسب ارسال کنید، به این ترتیب بازاریابی ایمیلی شما بازدهی بیشتری خواهد داشت.

بانک ایمیل نخرید!

ارسال ایمیل بدون اجازه به کاربران خلاف قوانین است و امکان اسپم شناخته شدن ایمیل‌های شما زیاد خواهد شد. اگر لیست ایمیل‌ها را خودتان تهیه کنید، بهتر می‌توانید آن‌ها را دسته بندی کنید و برای هر مخاطب، پیامی ارسال کنید که به آن نیاز دارد یا به خواندن آن علاقه‌مند است.

فراخوان عمل (Call To Action) را در نظر بگیرید

هر پیامی که به مخاطب ارسال می‌کنید او را به کلیک کردن بر لینک، خرید محصول یا تماشای ویدیو دعوت می‌کنید؛ محتوای ایمیل ارسالی شما باید به گونه‌ای باشد که مخاطب را به تعامل دعوت کند و او را ترغیب کند تا همان کاری را انجام دهد که از او درخواست کرده‌اید. انجام این کار به توانایی شما در نوشتن محتوا بستگی دارد.

از سرویس‌های ایمیل مارکتینگ مناسب استفاده کنید

استفاده از سرویس‌های ایمیل مارکتینگ نه تنها کار شما را سریع‌تر می‌کند، بلکه اطلاعات و جزئیات مفیدی از ایمیل‌های ارسال شده و بازخورد‌های آن در اختیار شما قرار می‌دهد. سرویس انتخابی شما باید معتبر باشد و درست باشد تا زحمات‌تان به باد نرود. سرویس‌هایی انتخاب کنید که آمار و اطلاعات دقیق‌تری در اختیار شما قرار دهد. در انتهای همین مقاله چند سرویس بازاریابی ایمیلی معرفی شده است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

تحلیل و اصلاح را فراموش نکنید

یکی از عوامل موثر در انجام و پیاده سازی هر نقشه‌ای، بررسی و تحلیل نتایج و اصلاح مشکلات آن است. اگر سرویس ایمیل خود را به خوبی انتخاب کرده باشید، اطلاعات ارزشمندی در اختیار خواهید داشت که با بررسی آن‌ها می‌توانید روش‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید و همیشه بهترین و مناسب‌ترین محتواها را در اختیار مخاطبان قرار دهید.

برای تحلیل داده‌ها به چند ابزار زیر نیاز خواهید داشت:

نرخ باز شدن ایمیل (Open Rate)

نسبت ایمیل‌های باز شده به کل ایمیل‌های ارسالی. Open Rate نشان می‌دهد چه مقداری از ایمیل‌های شما توسط کاربر خوانده یا حداقل باز شده است.

نرخ پرش (Bounce Rate)

نسبت تعداد پرش‌ها به کل ایمیل‌های ارسالی را نشان می‌دهد. هر چه نرخ پرش پایین‌تر باشد، نشان دهنده این است که ایمیل مارکتینگ شما به خوبی پیش می‌رود.

نرخ کلیک (Click Through Rate)

نسبت کلیک‌های صورت گرفته به ایمیل‌های ارسال شده.

نرخ حذف اشتراک (Unsubscribe Rate)

نسبت تعداد افرادی که اشتراک خود را لغو کردند به تعداد پیام‌های ارسال شده.

نرخ تبدیل (Conversion Rate)

نشان می‌دهد چه میزان از دریافت کنندگان ایمیل به مشتری تبدیل شده‌اند.

اسپم نشوید!

اسپم شدن آخرین چیزی است که برای ایمیل مارکتینگ خود نیاز دارید! اگر پیام‌های شما به عنوان هرزنامه یا Spam شناخته شود، ایمیل‌های ارسالی مستقیما وارد پوشه اسپم می‌شود که تقریبا هیچ کس به آن پوشه سر نمی‌زند. برای فرار از این فاجعه چند راهکار زیر را در نظر بگیرید:

  • ترجیحا بانک ایمیلی نخرید و قبل از ارسال ایمیل، از کاربر اجازه بگیرید.
  • از سرویس‌های ایمیل مارکتینگ معتبر استفاده کنید.
  • گزینه «لغو عضویت» را در تمام ایمیل‌های ارسالی خود قرار دهید به طوری که به وضوح قابل رویت باشد.
  • اطلاعات شرکت، برند یا فرستنده را واضح و کامل بنویسید.
  • از فرستادن محتواهای نامناسب که ممکن است مخاطب را آزرده‌خاطر کند دوری کنید؛ به زبان ساده، مزاحم مخاطب خود نشوید!
  • مجموعه‌ای از کلمات وجود دارد که در اغلب ایمیل‌های اسپم دیده می‌شود؛ مثل \”کلیک کنید\”، \”با یک کلیک به درآمد میلیونی برسید\” و وعده‌های پوچ مشابه دیگر! تا جایی که امکان دارد از این کلمات استفاده نکنید.
  • نقش گوشی همراه را فراموش نکنید.

واضح است که گوشی‌های هوشمند عضو جدانشدنی از زندگی هستند و با پیشرفت تکنولوژی تقریبا همه کارها با گوشی‌های همراه قابل انجام است. بررسی و خواندن ایمیل یکی از این موارد است. در هنگام تولید محتوا ایمیلی، خوانندگانی که از گوشی همراه خود برای چک کردن ایمیل‌هایشان استفاده می‌کنند را در نظر بگیرید. محتوایی طراحی کنید که به راحتی در گوشی‌های موبایل قابل نمایش باشد.

معرفی بهترین سرویس‌های ایمیل مارکتینگ

پس از آشنایی و به کارگیری ترفند‌های بازاریابی ایمیلی، نوبت به آن می‌رسد که نتایج زحمات خود را ارزیابی کنید. همانطور که می‌دانید، ارزیابی و تحلیل نتایج ایرادات و اشکالات کار را نشان می‌دهد و می‌توانید با تصحیح این اشکالات، نتیجه بهتری بگیرید. بنابراین به سرویس‌های قدرتمندی برای محاسبه و ارزیابی این اطلاعات نیاز خواهید داشت.
در این زمینه هم پیشرفت تکنولوژی به کمک ما آمده است و امروزه چندین سرویس ایمیل مارکتینگ داخلی و خارجی وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. قبل از معرفی این سرویس‌ها لازم است بدانیم یک سرویس ایمیل مارکتینگ خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد:

  • کاربری آسان
  • امکان دسته بندی لیست ایمیل‌ها
  • قابلیت ارائه گزارش از عملکرد مخاطبان و ارائه نتایج

۵ سرویس خارجی ایمیل مارکتینگ

سرویس‌های خارجی شهرت بیشتری دارند و در بعضی موارد ممکن است امکانات بهتری در اختیار ما قرار بدهند. اما به دلیل شرایط تحریم و فیلترینگ ممکن است دردسر ساز شوند. در ادامه 5 مورد از بهترین سرویس‌های خارجی را معرفی می‌کنیم که برای کاربران ایرانی قابل استفاده هستند. این سرویس‌ها به طور کلی تمام ابزار‌های مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهند و به جز در موارد کوچک، مشابه هم عمل می‌کنند:

  • Constant Contact
  • Sendinblue
  • MailChimp
  • GetResponse
  • Mailerlite

5 سرویس برتر بازاریابی ایمیلی ایرانی

در داخل کشور هم سرویس‌های ایمیل مارکتینگ زیادی وجود دارد که می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از فیلترینگ یا پرداخت هزینه‌های زیاد از آن‌ها استفاده کنید. این سرویس‌ها هم مانند رقبای خارجی خود ابزارهای متنوع و مناسب در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند:

  • آونگ‌ میل
  • نجوا
  • پاکت
  • میل‌چی
  • وب‌رمز

ایمیل مارکتینگ، پل ارتباطی بین شما و مخاطبان

ایمیل یک راه مستقیم برای ارتباط با مخاطبین است؛ هدف ایمیل مارکتینگ حفظ مشتری‌های فعلی و جذب مخاطبان بیشتر است. ایمیل‌های ارسالی انواع مختلفی دارد؛ از ارسال پیام‌های خوش‌آمدگویی تا ارسال فاکتور خرید همه زیر مجموعه بازاریابی ایمیلی در نظر گرفته می‌شوند. برای اینکه کمپین ایمیل مارکتینگ شما بهترین بازده را داشته باشد باید از اسپم شدن جلوگیری کنید و محتوای جذاب و کاربر پسند بنویسید. علاوه بر این، آنالیز و بررسی نتایج را فراموش نکنید؛ این نتایج می‌توانند به شما در اصلاح مشکلات و بهبود عملکرد کمک کنند. در این مقاله چند سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی و خارجی را معرفی کردیم که با ابزارهایی که در اختیارتان قرار می‌دهند، مسیر شما به سمت موفقیت را هموارتر خواهند کرد. فراموش نکنید که رضایت مشتری، هدف اصلی هر کسب و کاری است، پس حواستان باشد که با ارسال ایمیل‌های زیاد و نامربوط مخاطبان خود را آزرده خاطر نکنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *