متخصص دیجیتال مارکتینگ کیست؟ شرح وظایف او برای استخدام چیست؟

متخصص دیجیتال مارکتینگ کیست؟

دیجیتال مارکتینگ به عنوان محور فعالیت‌های کسب‌وکارها در فضای مجازی به شمار می‌رود. متخصص دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارهای مختلف به نوعی نقش فرماندهی در بازاریابی کسب‌وکارهای اینترنتی را بر عهده دارد. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به تشریح وظایف متخصص دیجیتال مارکتینگ بپردازیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

متخصص دیجیتال مارکتینگ کیست؟

متخصص بازاریابی دیجیتال به عنوان مسئول حفظ، حراست و ارتقای یک برند با انجام اقدامات مختلف روی کمپین‌های بازاریابی است. متخصصان دیجیتال مارکتینگ با انجام تحقیقات بازار، استراتژی‌های لازم برای پیشبرد فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال کسب‌وکارها را تدوین می‌کنند. در ادامه با مدیریت جریان تولید محتوا در مسیر تحقق استراتژی‌ها گام برمی‌دارند.

شرح وظایف دیجیتال مارکتر چیست؟‌

متخصصان دیجیتال مارکتینگ باید تکنیک‌ها و پیشنهادات تبلیغاتی شرکت‌شان را با تکنیک‌های کسب‌وکارهای رقیب مقایسه می‌کنند. به عبارت دیگر بازاریاب دیجیتال به شما کمک می‌کند تا پیام کسب‌وکار خود را در قالب ارزش افزوده‌ای منحصربه‌فرد به مخاطبان‌تان منتقل کنید.

فرآیند کاری دیجیتال مارکتینگ به صورت مستمر باید ادامه پیدا کند. چرا که جریان مصرف‌کننده سیال است و مدام دست‌خوش تغییر می‌شود. بنابراین باید اطمینان حاصل کرد که در هر زمان، برنامه‌های تبلیغاتی شرکت متناسب با نیاز خریدار در دست اجرا هستند.

بر این اساس اصلی‌ترین وظایف متخصص دیجیتال مارکتینگ را می‌توان به صورت زیر برشمرد:

  •         تحقیق و بررسی در مورد گرایش‌های تبلیغاتی
  •         تحقیق و بررسی درباره محصولات و روش‌های بازاریابی رقبا
  •         پیشنهاد کارآمدترین روش‌های تبلیغاتی متناسب با بودجه کارفرما
  •         تدوین برنامه زمان‌بندی شده برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی
  •         تعریف و پیگیری پروژه‌های تولید محتوا
  •         پیگیری انتشار و رسیدن محتوا به دست مخاطبان
  •         بررسی میزان اثرگذاری فعالیت‌های بازاریابی و گزارش به کارفرما

مهارت‌ها و صلاحیت‌‌های متخصصان دیجیتال مارکتینگ

هیچکس به اندازه یک متخصص دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای نمی‌تواند کسب‌وکارها را با مخاطبان هدف و نیازشان آشنا کند. بخش بازاریابی کسب‌وکارها باید در تعامل تنگاتنگ با متخصص دیجیتال مارکتینگ فعالیت کند تا برنامه‌های شرکت به صورت یکپارچه و هماهنگ جلو بروند.

فردی که قرار است در جایگاه شغلی دیجیتال مارکتینگ فعالیت کند، باید دارای تخصص در بازاریابی، بازرگانی و تبلیغات باشد. اگر کسی که در این سمت شغلی کار می‌کند، تجربه فعالیت در زمینه فروش محصول را نیز داشته باشد، چند گام از سایرین جلوتر خواهد بود؛ چرا که با روش‌های تعامل و جذب مشتری آشنایی بیشتری دارند. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال در فضای مجازی انجام می‌شود، متخصص دیجیتال مارکتینگ باید با شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس‌بوک آشنا باشد.

قلب فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ در وب سایت کسب‌وکارها ظهور و بروز پیدا می‌کند. بنابراین متخصص این حوزه باید بتواند به راحتی از ابزارهای موجود در بستر وب برای تحلیل و تحقق برنامه‌های بازاریابی استفاده کند. به طور کلی سواد رسانه‌ای و دیجیتال متخصص این حوزه نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت‌های احتمالی او دارد.

از جمله مهارت‌های عمومی که متخصص دیجیتال مارکتینگ به آن‌ها نیاز دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

  • تسلط به زبان انگلیسی
  • مهارت‌های نرم یک دیجیتال مارکتر
  •  مدیریت و سازماندهی تیم
  •  روابط عمومی مناسب
  •  آشنایی با ابزارهای تولید محتوا
  • خلاقیت و مهارت حل مسئله
  • اهل کنجکاوی و نوآوری
  • تفکر انتقادی

در کنار این موارد مهم‌ترین مهارت‌های تخصصی دیجیتال مارکتر عبارت‌اند از:

1. آشنایی با کانال‌های ارتباط با مخاطب

در بستر آنلاین ابزارها و کانال‌های ارتباطی مختلفی برای تعامل با مخاطب وجود دارند. شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، موتورهای جستجو، ایمیل، اپلیکیشن‌های موبایل و سرویس‌های آنلاین تبلیغات از جمله مهم‌ترین کانال‌های آنلاین ارتباط با مخاطب هستند. کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید آشنایی نسبی با هر یک از این ابزارهای ارتباطی داشته باشد.

مهارت های متخصص دیجیتال مارکتینگ

باید توجه داشت که مخاطب در فضای مجازی، صبر و حوصله چندانی ندارد و جلب توجه او بسیار دشوار است. متخصص دیجیتال مارکتینگ با توجه به بودجه‌ای که کارفرما در اختیار دارد، باید کارآمدترین ابزارهای آنلاین ارتباطی با مخاطب را شناسایی کند و فعالیت‌های بازاریابی را روی آن‌ها متمرکز نماید.

2. آشنایی با موتورهای جستجو

برای تصدی جایگاه شغلی دیجیتال مارکتینگ آشنایی با بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) ضروری است. البته تخصص در امور فنی این دو مهارت لازم نیست. بلکه دیجیتال مارکتر صرفا باید درباره اهمیت و جایگاه‌ها آن‌ها در تحقق برنامه‌های بازاریابی دیجیتال اطلاع داشته باشد.

3. آشنایی با بازاریابی محتوایی

هر چیزی که در انتقال پیام بین کسب‌وکارها و مخاطبانشان در بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد، ذیل بازاریابی محتوایی تعریف می‌شود. از محتوای متنی گرفته تا پادکست‌ها، تصاویر و ویدیوها همگی به عنوان روش‌های مختلف تولید محتوا در  بسترهای آنلاین قابل استفاده هستند. بازاریابان دیجیتال به طور مستقیم مسئول تولید محتوا نیستند؛ اما جهت‌دهی برنامه تولید محتوا در ردیف مسئولیت‌های آن‌ها قرار دارد. استراتژی بازاریابی محتوایی از سوی دیجیتال مارکتر تدوین می‌شود. به همین دلیل باید آشنایی کافی به این حوزه داشته باشد.

4. تسلط در آنالیز داده‌ها

آنالیز داده‌ها در بسیاری از جنبه‌های بازاریابی دیجیتال نقش‌آفرینی می‌کند. به طور کلی نظارت بر کمپین‌های بازاریابی بر عهده متخصص دیجیتال مارکتینگ است و او باید از محل بررسی‌های خود بتواند مسیرهای بازاریابی کسب‌وکارها را در مسیر درست هدایت کند. امروزه این داده‌ها هستند که به عنوان گنجینه‌های بی‌نظیر برای کسب‌وکارها شناخته می‌شوند و به کمک آن‌ها می‌توان مسیرهای درآمدزایی را هموار کرد. گوگل آنالیتیکس به عنوان یکی از پرکاربردترین ابزارهای تحلیلی در اختیار بازاریابان دیجیتال شناخته می‌شود.

متخصص دیجیتال مارکتینگ

کلام پایانی

در این مقاله به بحث و بررسی در خصوص وظایف متخصص دیجیتال مارکتینگ پرداختیم. اگر قصد فعالیت در این جایگاه شغلی را دارید، باید مجموعه‌ای از مهارت‌‌های تخصصی و عمومی را در خود ایجاد و تقویت کنید. با توجه به اینکه تغییرات در حوزه بازاریابی دیجیتال به سرعت در حال وقوع است، باید به طور دائمی خود را در این اتمسفر به‌روز کنید تا بتوانید جایگاه و پایگاه مطمئنی را برای خود دست و پا کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *