راهنمای جامع سئو تکنیکال (Technical SEO)

راهنمای جامع سئو تکنیکال

بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو (SEO) از جمله پربسامدترین واژه‌ها در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. به زبان ساده سئو رقابت برای کسب رتبه‌های برتر در جستجوهای اینترنتی است. در حالت کلی سئو را می‌توان در سه بخش سئو On-Page، Off-Page و تکنیکال دسته‌بندی کرد. سئو تکنیکال موضوع بحث مقاله حاضر است. اگر می‌خواهیم بدانید که سئو تکنیکال چیست و چرا همچنان در سال جدید از اهمیت بالایی برخوردار است، تا پایان این مقاله جامع ما را همراهی کنید.

سئو تکنیکال چیست

سئو تکنیکال چیست؟

موتورهای جستجو بر مبنای الگوریتم‌های خاصی عملیات رتبه‌بندی سایت‌های اینترنتی را انجام می‌دهند. بخشی از این الگوریتم‌ها ناظر به کیفیت محتوای سایت‌ها است؛ اما همه داستان به همینجا خلاصه نمی‌شود. بلکه مجموعه‌ای از الزامات فنی نیز در ارزیابی وب‌سایت‌ها در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال اگر سرعت بارگذاری محتوای یک وب سایت کم باشد، قطعا باعث نارضایتی کاربران خواهد شد. بنابراین یک سایت اینترنتی هر چقدر هم که محتوای غنی تولید کند، باید نسبت به جنبه‌های فنی خود نیز حساس باشد.

سئو تکنیکال ناظر بر الزامات فنی است که برای رتبه‌بندی سایت‌ها باید حتما رعایت شوند. عناصر مهم تشکیل دهنده سئو تکنیکال عبارت‌اند از:

  •         خزیدن (crawling)
  •         نمایه‌سازی (indexing)
  •         رندرینگ (rendering)
  •         معماری وب‌سایت (website architecture)

در ادامه بیشتر به توضیح هر یک از عناصر اساسی سئو تکنیکال می‌پردازیم.

دلایل اهمیت سئو تکنیکال چیست؟

ممکن است یک سایت بهترین طراحی کاربری به همراه با کیفیت‌ترین محتوا را به مخاطبان خود عرضه کند. اما در صورت بی‌توجهی به سئو تکنیکال چه سرنوشتی در انتظار آن است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که معمولا رتبه گرفتن بدون در نظر گرفتن محتوای تکنیکال بسیار مشکل است و احتمال گرفتن رتبه کم می‌شود.

نکته مهم این است که موتورهای جستجو مانند گوگل قبل از بررسی کیفیت محتوای سایت‌ها، ابتدا باید آن‌ها را پیدا کند. سپس از طریق خزیدن در صفحات مختلف سایت‌ها، آن‌ها را ایندکس کند. عده‌ای گمان می‌کنند که ایندکس شدن صفحات توسط گوگل به معنای پایان کار است. اما سخت در اشتباه هستند.

در ادامه گوگل صفحات سایت‌ها را بر مبنای معیارهای مختلف دیگری نیز ارزیابی می‌کند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • ایمنی ‌وب‌سایت
  • بهبود تجربه کاربری وب‌سایت
  • بررسی و بهبود مشکلات کراول شدن صفحات
  • بررسی و برطرف کردن لینک‌های داخلی و خارجی شکسته
  • حل مشکلات داپلیکیت کانتنت و کنیبالیزیشن
  • بررسی https وب‌سایت
  • چک کردن ساختار url‌های مناسب
  • بهینه شدن برای صفحات موبایل
  • سرعت بارگذاری محتوا و صفحات وب‌سایت

اجازه دهید به زبان خیلی ساده اهمیت سئو تکنیکال سایت را بررسی کنیم. اگر کاری کنید که گوگل آسان‌تر به محتوای وب‌سایت شما دسترسی داشته باشد، قطعا شانس بالاتری برای کسب رتبه‌های برتر خواهید داشت. این پاداشی است که گوگل در ازای همکاری شما در نظر گرفته است! البته داستان فقط با پاداش خاتمه پیدا نمی‌کند. اگر گوگل را برای دسترسی به محتوای صفحات خود به زحمت بیندازید، شک نکنید که گوگل هم با جریمه از شما پذیرایی خواهد کرد!

چگونه می‌توان سئو تکنیکال سایت را بهبود بخشید؟

تا اینجا بررسی کردیم که سئو تکنیکال چیست و چه اهمیتی دارد. در ادامه باید به این سؤال پاسخ دهیم که چه اقداماتی باید برای ارتقای کیفیت سایت از نظر سئو تکنیکال انجام دهیم؟ در ادامه مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را ذکر می‌کنیم که با پیاده سازی هر یک از آن‌ها، می‌توانید انتظارات الگوریتم‌های گوگل را برآورد کنید.

1. استفاده از SSL

Secure Sockets Layer یا همان SSL فناوری امنیتی است که یک پیوند رمزنگاری شده بین سرور وب‌سایت و مرورگر ایجاد می‌کند. تشخیص اینکه یک سایت از SSL استفاده می‌کند نیز بسیار آسان است. URL این دسته از سایت‌ها با (//:https) آغاز می‌شود نه (//:http).

وب‌سایت‌هایی که از SSL استفاده نمی‌کنند، از نظر گوگل غیرایمن ترجیح داده می‌شوند. نصب گواهی SSL در وب‌سایت کار پیچیده‌ای نیست و معمولا سرورهای ارائه دهنده خدمات وب، از فناوری SSL به طور پیش فرض استفاده می‌کنند.

استفاده از SSL

2. بهینه‌سازی وب‌سایت برای موبایل

بخش قابل توجهی از جستجوهای اینترنتی در شبانه‌روز از طریق موبایل‌ها انجام می‌شود. به همین دلیل گوگل یکی از شاخص‌های ارزیابی سایت‌های اینترنتی را سازگاری با موبایل در نظر گرفته است. بنابراین لازم است که حتما در طراحی سایت از ریسپانسیو بودن آن در موبایل اطمینان حاصل کنید.

شرایط به گونه‌ای رقم خورده که جستجوهای اینترنتی با موبایل از رایانه‌ها فراتر رفته است. به همین دلیل گوگل نیز در ارزیابی سایت‌ها ابتدا سازگاری با موبایل را بررسی می‌کند. در طراحی سایت باید حتما از نسخه‌های واکنش‌گرا برای انواع دستگاه‌ها از موبایل، تبلت و دسکتاپ استفاده کنید. در مقاله الگوریتم Mobile First Index به طور کامل در این مورد صحبت کرده‌ایم.

بهینه سازی وب‌سایت برای موبایل

3. افزایش سرعت وب‌سایت

سایت‌هایی که سریع بارگذاری می‌شوند، از نظر کاربران مطلوب‌تر هستند. به همین دلیل گوگل یکی از شاخص‌های رتبه‌بندی سایت‌های اینترنتی را سرعت بارگذاری آن‌ها در نظر گرفته است. راه‌های مختلفی برای این منظور وجود دارد. از جمله اقداماتی که باید برای این منظور انجام دهید، عبارت‌اند از:

  •         از هاست با سرعت بالا برای میزبانی سایت خود استفاده کنید.
  •         استفاده از اسکریپت‌ها و افزونه‌ها در سایت را به حداقل ممکن برسانید.
  •         از یک شیوه‌نامه CSS یکسان برای وب‌سایت خود بهره ببرید.
  •         تصاویر بارگذاری شده در سایت را حتی‌الامکان فشرده کنید.
  •         کدهای صفحات سایت را با حذف کردن تمام کاراکترهای غیرضروری بهینه‌سازی کنید.
افزایش سرعت وب‌سایت

4. حذف محتوای تکراری از سایت

محتوای تکراری برای کاربران آزاردهنده است. به همین دلیل موتورهای جستجو روی این موضوع حساسیت بالایی به خرج می‌دهند. بنابراین لازم است که با بررسی کامل تمام صفحات سایت، مشکلات مربوط به تکراری بودن محتوا را برای همیشه برطرف کنید.

5. ایجاد نقشه سایت XML

یکی از اقداماتی که خزیدن موتورهای جستجو در صفحات مختلف سایت را ساده می‌کند، اجرای نقشه سایت Cاست. کتابی را تصور کنید که در ابتدای آن فهرست کاملی از موضوعات ارائه شده است. به این ترتیب خواننده می‌تواند خیلی راحت‌تر به دنبال موضوع مورد نظر درون کتاب بپردازد. کارکرد نقشه سایت برای گوگل نیز دقیقا مشابه فهرست کتاب است. سرعت خزیدن گوگل در صفحات سایت‌های دارای نقشه XML به مراتب بالاتر است.

سایت مپ

6. فعال کردن AMP

AMP توسط شرکت گوگل تعریف شده است. هدف آن سرعت بخشیدن به تحویل محتوا در تلفن‌های همراه با استفاده از کد خاصی به نام AMP HTML است. به کمک این کد، سرعت اجرای سایت در تلفن‌های همراه به مراتب بالاتر می‌رود. این کدها اسکریپت‌ها، نظرات و فرم‌ها در نسخه موبایل غیرفعال می‌کنند؛ اما هیچ تغییری در متن، تصاویر و ویدیوها به وجود نمی‌آورند. به این ترتیب عملا شانس تماشای صفحات اینترنتی از سوی تعداد کاربران بیشتر، افزایش پیدا می‌کند. اخیرا AMP تاثیرگذاری سابق را ندارد و خود گوگل هم دیگر تاکیدی برای این موضوع ندارد.

7. افزودن نشانه‌گذاری داده‌های ساختار یافته به سایت

نشانه‌گذاری داده‌های ساختار یافته در واقع کدی است که با اضافه شدنش به سایت‌های اینترنتی، باعث می‌شود موتورهای جستجو محتوای سایت‌ها را بهتر درک کنند. این نشانه‌گذاری می‌توان نرخ کلیک سایت را افزایش دهد و در نتیجه ترافیک بیشتری را به دنبال داشته باشد. به این ترتیب سایت جایگاه بالاتری از دیدگاه موتورهای جستجو پیدا خواهد کرد.

8. استفاده از گوگل سرچ کنسول

برای کمک به تسریع فرآیند ایندکس شدن صفحات سایت‌ها، باید آن‌ها را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید. برای این منظور باید نقشه XML سایت را به گوگل سرچ کنسول ارسال کنید. به این ترتیب در زمان کوتاه‌تری عملیات ایندکس شدن صفحات سایت انجام خواهد شد. در کنار این موارد، گوگل سرچ کنسول، ابزارهای کمکی دیگری برای ارزیابی فعالیت سایت نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تست قابلیت استفاده از سایت با موبایل
  • تجزیه و تحلیل جستجوهای انجام شده از سایت
  • مشاهده بک‌لینک‌های سایت
  • بر ترافیک وب سایت خود نظارت کنید
برطرف کردن مشکلات در سرچ کنسول

GSC به شما امکان می‌دهد مسائل فنی را بررسی کنید که می تواند منجر به رتبه بندی سئو، کاهش رتبه بندی یا رفتار ضعیف کاربر شود. شما می‌توانید مسائل امنیتی را برای ایمن نگه داشتن وب‌سایت خود کنترل کنید. شما می توانید بک لینک‌ها و اطلاعات لینک‌های داخلی را تجزیه و تحلیل کنید که می تواند به ایجاد استراتژی برای افزایش Domain Authority کمک کند.

9. حذف لینک‌های مرده

تصور کنید که در یک سایت اینترنتی روی لینکی کلیک کنید و وارد صفحه‌ای با خطای 404 شوید. صفحه‌ای که هیچ محتوایی در آن وجود ندارد. چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ از نظر تجربه کاربری، این اتفاق تأثیر منفی زیادی روی مخاطبان می‌گذارد. بنابراین وجود لینک‌های مرده در سایت‌ها به عنوان امتیاز منفی از سوی موتورهای جستجو تلقی می‌شود. لازم است که در بازه‌های زمانی مشخص، ارزیابی دقیقی در این زمینه داشته باشید و لینک‌های مرده را حذف کنید.

کلام پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که سئو تکنیکال چیست و چه راه‌هایی برای اجرایی کردن آن باید در پیش گرفت. توجه داشته باشید که سئو تکنیکال نیز مانند سایر دسته‌بندی‌های سئو، فرآیند دائمی و مورد نیاز  است. بنابراین به هیچ عنوان نباید این طور فکر کنید که با انجام چند اقدام ساده می‌توانید یکبار برای همیشه سایت خود را از نظر فنی مطابق با الزامات گوگل آماده کنید.

هر یک از روش‌های نه گانه فوق برای ارتقای سئو تکنیکال سایت باید با استفاده از ابزارهای تخصصی انجام شود. برخی از آن‌ها نیازمند دانش کدنویسی است. اما برخی دیگر به راحتی قابل انجام هستند. بار دیگر در پایان لازم است به این نکته اشاره کنیم که بدون رعایت اصول سئو تکنیکال شانسی برای موفقیت در رقابت با سایر سایت‌های اینترنتی نخواهید داشت.  

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *