معرفی کتاب – «تفکر استراتژیک: الگوها و روندها، استراتژی، هدف‌گذاری و اولویت‌بندی»

معرفی کتاب - «تفکر استراتژیک: الگوها و روندها، استراتژی، هدف‌گذاری و اولویت‌بندی»

معرفی کتاب - «تفکر استراتژیک: الگوها و روندها، استراتژی، هدف‌گذاری و اولویت‌بندی»


مدیران سازمان‌ها برای آنکه بتوانند بهترین تصمیم‌ها را برای مجموعه‌شان بگیرند، نیازمند برخورداری از تفکر استراتژیک هستند، زیرا در طول روز موقعیت‌های مختلفی پیش می‌آید که بسته به تصمیم آن‌ها می‌تواند منجر به موفقیت یا شکست یک کسب و کار شود.

در همین راستا، دانشکده کسب و کار دانشگاه هاروارد کتابی تحت عنوان «تفکر استراتژیک: الگوها و روندها، استراتژی، هدف‌گذاری و اولویت‌بندی» را برای صاحبان کسب و کار منتشر کرده است. نگارش این کتاب تحت نظر دیوید کالیس انجام شده که ترجمه آن نیز در سال ۱۳۹۵ توسط انتشارات آریانا قلم به بازار عرضه شده است.

دیوید کالیس در بخش اول کتاب به بررسی اهمیت تفکر استراتژیک پرداخته و معتقد است مدیران برای تصمیم‌گیری عاقلانه، چاره‌ای جز کمک گرفتن از تفکر استراتژیک ندارند.

سرفصل‌های اصلی این کتاب عبارتند از:

  • مفاهیم تفکر استراتژیک
  • نکات و ابزارها

در بخش «مفاهیم تفکر استراتژیک»، راجع‌به مطالب زیر می‌آموزیم: 

  • مروری بر تفکر استراتژیک
  • گام‌های تفکر استراتژیک (مشاهده تصویر کلان – تعیین اهداف استراتژیک – تعیین روابط، الگوها و روندها – خلاقیت – تحلیل اطلاعات – اولویت‌بندی اقدام‌ها – انتخاب اقدام‌ها)

همچنین با مراجعه به بخش «نکات و ابزارها» می‌توانید به تصویری جامع از کسب و کار خود دست پیدا کنید تا از این طریق، شرایط تفکر استراتژیک را برای کارمندان خود فراهم کنید.

چه کسانی باید این کتاب را بخوانند؟

هنگامی که مدیران از زاویه تفکر استراتژیک به مسائل نگاه می‌کنند، تحلیل موقعیت‌های مختلف برای آن‌ها راحت‌تر می‌شود. در نتیجه به راه‌حل‌های هوشمندانه‌تری دست پیدا می‌کنند و می‌توانند این تفکر را در بخش‌های مختلف سازمان خود پیاده‌سازی کنند. به همین خاطر هر کسی که به‌دنبال یادگیری مهارت‌های تفکر استراتژیک و نحوه بکارگیری آن‌ هستید، حتما کتاب «تفکر استراتژیک: الگوها و روندها، استراتژی، هدف‌گذاری و اولویت‌بندی» را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *