استاپ موشن چیست؟

استاپ موشن

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

استاپ موشن یکی از روش های مرسوم برای ساخت انیمشین است که به منظور ساخت آن به یک شی یا مدل و همچنین دوربین نیاز خواهد بود. استاپ موشن، انیمیشنی است که هر فریم با اجسامی که در آن است، در یک زمان اسیر می شود. زمانی که تصاویر ضبط شده از اجسام به صورت متوالی پخش می شوند، توهم حرکت را ایجاد می کند. می توان اشاره نمود که اولین کارتون های دیزنی لند نیز با استفاده از روش استاپ موشن ساخته شد ولی به جای استفاده از اشیا فیزیکی از نقاشی بهره گرفته شد.

STOP MOTION

تاریخچه

اولین استفاده از استاپ موشن به سال های بسیار دوری باز خواهد گشت. آلبرت اسمیث و جیمز استوارت بلکتون در سال 1898 اقدام به استفاده از این روش نمودند و موجب خلق اثری به نام سیرک هامپتی شدند.

The Humpty Dumpty Circus

جورج میلس نیز با استفاده از این روش اقدام به ساخت فیلم کوتاهی نیز کرد. پس از آن نیز در سال 1907 جیمز استورات بلکتون فیلم جدیدی ساخت که مورد توجه افراد بی شماری قرار گرفت. در سال 1912 اولین نمونه از انیمیشن های خمیری تولید گردید که با استقبال بی سابقه ای همراه گردید. از دیگر نمونه های استاپ موشن در آن زمان می توان به رومئو و ژولیت و هچنین کینگ کنگ اشاره نمود.

در دهه 90 نیز می توان به آثاری همچون کابوس قبل از کریسمس اشاره کرد که توسط هنری سلیک گارگردانی شد. پس از آن نیز می‌توان شاهد آثاری از جمله نیک پارک، نفرین موجود خرگوش نما، فرار مرغی، والاس و گرومیت، مری و مکس، گوسفندان ناقلا و آقای فاکس شگفت انگیز بود.

مراحل ساخت استاپ موشن

اولین مرحله برای ساخت استاپ موشن آن است که شروع به عکس برداری از شی می نماییم و دومین مرحله نیز آن است که در هنگام عکسبرداری کمی شی را حرکت خواهیم داد. زمانی که این تصاویر گرفته شده به صورت متوالی پخش می شوند، به نظر خواهد رسید که شی در حال حرکت است. در هنگام ساخت استاپ موشن باید به دقت زمان آنالیز شود و حرکت شی در یک راستای منظم انجام پذیرد. نمونه های از استاپ موشن را می توان در آگهی های بازرگانی، نمایش های تلویزیونی، کلیپ ها و فیلم ها مشاهده نمود.

استاپ موشن

معمولا در استاپ موشن از شی استفاده می شود که با استفاده از خمیر یا گل رس تولید شده است. استفاده از این مواد برای ساخت اشیا سبب می گردد تا شکل پذیری آن ها به سهولت انجام شود و بتوان به آسانی آن ها را جا به جا نمود. در صورتی که برای ساخت استاپ موشن از این نوع اشیا استفاده شود، به آن انیمیشن خمیری با کلیمیشن گفته می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *