اینباند مارکتینگ یا بازاریابی درونگرا چیست؟

Inbound marketing

کسب‌وکارهایی که در باز کردن گره‌های پیش روی مشتریان خود موفق عمل می‌کنند، چند گام از رقبایشان پیشی می‌گیرند. وقتی کسی بتواند مشکل خود را به کمک کسب‌وکاری مشخص برطرف کند، نوعی ارتباط عاطفی با آن برقرار می‌کند. نتیجه این ارتباط ایجاد اعتماد است که مهم‌ترین اصل در جذب مشتری برای کسب‌وکارهای گوناگون به شمار می‌رود. اهمیت این موضوع باعث شده تا شاخه‌ای مجزا در بحث بازاریابی به آن اختصاص پیدا کند. این شاخه بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing نام دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بحث و بررسی پیرامون مفهوم اینباند مارکتینگ بپردازیم.

Inbound Marketing

بازاریابی درونگرا چیست؟

بازاریابی درونگرا را می‌توان نوعی متد تجاری تلقی کرد. متد خاصی که با خلق محتوا و ایجاد تجربیات ارزشمند برای مخاطبان به دنبال جذب آن‌هاست. در مسیر خلق محتوا هیچ چیز به اندازه محتوایی که مشکلی را از کاربران حل کند، ارزشمند نخواهد بود. بنابراین در جریان اینباند مارکتینگ بیش از هر چیز دیگری روی این موضوع مهم متمرکز می‌شوند.

برای آشنایی کامل با بازاریابی، می‌توانید مقاله بازاریابی چیست؟ را مطالعه کنید.

متدولوژی اصلی برای بازاریابی درونگرا ایجاد روابط معنادار و پایدار با مشتریان بالقوه و فعلی است. به این ترتیب با رویکرد مذکور نه‌تنها زمینه برای حفظ مشتریان فعلی فراهم می‌شود؛ بلکه فرصت جذب مشتریان بیشتر نیز بوجود می‌آید.

کسب‌وکارها با خلق محتوای ارزشمند به دنبال توانمندسازی مخاطبان خود هستند. از این طریق کمک زیادی به آن‌ها در مسیر دستیابی به اهداف‌شان می‌کنند. به خاطر داشته باشید که موفقیت مشتریان شما در واقع موفقیت کسب‌وکارتان را تضمین می‌کند.

سه رویکرد اساسی برای این منظور پیش روی کسب‌وکارها قرار دارد:

1. جذب مشتریان

با تولید محتوای ارزشمند به شیوه‌های مختلف، کسب‌وکار خود را در جایگاه مشاوری قابل اعتماد برای مخاطبان معرفی کنید که قصد تعامل سازنده با آن‌ها را دارید.

2. تعامل با مشتریان

راه‌حل‌ها و دستورالعمل‌های مشخصی را در قالب گفتگو به مشتریان خود ارائه دهید تا به آن‌ها ثابت کنید برای حل مشکلات در کنارشان حضور فعالی دارید.

تعامل با مشتری در بازاریابی درونگرا

3. راضی کردن مشتریان

با ارائه کمک به شیوه‌ای درست نیمی از راه راضی کردن مشتریان را پشت سر گذاشته‌اید. برای تکمیل این مسیر باید پشتیبانی باکیفیتی نیز در اختیارشان قرار دهید تا به موفقیت کامل از همکاری با شما دست پیدا کنند.

استراتژی‌های بازاریابی درونگرا

با پایه و اساس اینباند مارکتینگ آشنا شدیم. در ادامه باید به بررسی استراتژی‌هایی بپردازیم که به کمک آن‌ها می‌توان اهداف فوق را دنبال کرد. جذب، تعامل و راضی کردن مشتریان در قالب یک چرخه معنی پیدا می‌کند. نباید اینطور تصور کرد با یک بار پیمودن این مسیر، مأموریت بازاریابی به پایان می‌رسد. این چرخه هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود.

استراتژی‌های زیر به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا چرخه بازاریابی درونگرا را به بهترین شکل ممکن اداره کنند.

1. استراتژی‌های جذب مشتریان

برای جذب مشتری در مرحله جذب، باید به سراغ خلق محتوای ارزشمند رفت. محتوای ارزشمندی که در قالب‌های متنی، تصویری و ویدیویی تولید و عرضه می‌شود. تمام ابزارهایی که امکان انتشار محتوا را دارند، به عنوان بستر بالقوه برای فعالیت بازاریابی درونگرا شناخته می‌شوند. از سایت‌های اینترنتی گرفته تا شبکه‌های اجتماعی گوناگون در این زمینه قابل استفاده هستند.

در فرآیند جذب مشتریان از طریق تولید محتوا روی موضوعات زیر تمرکز کنید:

  •         مشکلات کاربران در موضوعی خاص توضیح دهید.
  •         عواقب برطرف نکردن مشکلات را به کاربران گوشزد کنید.
  •         درباره رفع مشکل با استفاده از خدمات یا محصولات خود به کاربران توضیح دهید.
  •         راهنمای جامع و کاملی از نحوه استفاده از خدمات یا محصولات در اختیار کاربران بگذارید.
  •         از طریق کمپین‌های تبلیغاتی مانند تخفیف مناسبتی توجه کاربران را به محتوای خود جلب کنید.
بازاریابی درونگرا

شاید این سؤال برای شما ایجاد شود که چگونه در بین رقبای زیاد، صدای برند خود را به کاربران برسانیم؟ در کنار ابزارهای تبلیغاتی پولی، می‌توانید با اتخاذ استراتژی‌های سئو (SEO) درست، محتوای خود را به صورت ارگانیک (طبیعی) به دست مشتریان بالقوه خود برسانید.

برای یادگیری و مطالعه بیشتر، مقاله چک لیست سئو را بخوانید.

2. استراتژی‌های تعامل با مشتریان

تولید محتوای ارزشمند باعث می‌شود که کار شما برای تعامل با مشتریان راحت‌تر باشد. وقتی مشتری پاسخ تمام سؤالات و ابهامات خود در یک موضوع مشخص را از طریق محتوای ارزشمند شما به دست می‌آورد، حس اطمینان در او شکل می‌گیرد. این احساس زمینه‌ساز روابط بلند مدت میان کسب‌وکار و مشتریان است.

در این مرحله از بازاریابی درونگرا نباید از هیچ فرصتی به سادگی عبور کنید. تصور کنید که کاربری بعد از مطالعه مقاله وبلاگ سایت، برای کسب اطلاعات بیشتر با شما تماس می‌گیرد. نحوه برخورد تیم پاسخ‌گویی شما بسیار مهم است. بنابراین باید در انتخاب کارمندانی که به صورت مستقیم با مشتریان در تماس هستند، نهایت دقت را به خرج دهید.

هنر این افراد آن است که به کاربر ثابت کنند کسب‌وکار شما در حال فروش راه‌حل است نه محصول. به این ترتیب می‌توانید در یک توافق برد برد با مشتریان خود به نتیجه مطلوب دست پیدا کند. در همین راستا سعی کنید راه‌های ارتباطی مختلفی برای تعامل با کاربر در نظر بگیرید. مثلا به کامنت‌ها در شبکه اجتماعی خود با حوصله پاسخ دهید. همچنین ایمیل‌های ورودی خود از سوی کاربران را به صورت مرتب چک کنید و پاسخ دهید.

3. استراتژی‌های راضی کردن مشتریان

چرخه بازاریابی درونگرا با راضی کردن مشتریان کامل می‌شود. این مرحله به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مشتریان وفادار و دائمی ایجاد کنند. شما با اجرای صحیح استراتژی‌های راضی کردن مشتریان، به مشاورانی همیشگی و مطمئن برای مشتریان تبدیل می‌شوید.

پشتیبانی از مشتریان در اینجا اهمیت زیادی پیدا می‌کند. سعی کنید بعد از مدتی با مشتریان خود تماس بگیرید و نظرات آن‌ها را در خصوص خدمات یا محصولات خود جویا شوید. گرفتن بازخورد از مشتریان راهی فوق‌العاده اثرگذار برای جلب رضایت آن‌هاست.

همچنین برگزاری نظرسنجی‌های عمومی با موضوعات مختلف در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند روشی منطقی و ارزشمند برای آگاهی از نظرات مشتریان باشد. از کنار هیچ نظر، انتقاد یا پیشنهادی به سادگی عبور نکنید. گاهی اوقات پیشنهادات به ظاهر بی‌اهمیت یک مشتری می‌تواند انقلاب بزرگی در کسب‌وکار شما ایجاد کند.

از هر فرصتی استفاده کنید تا به مشتریان خود نشان دهید بعد از فروش محصول، کار شما با او به اتمام نرسیده است. به این ترتیب می‌توانید چرخه بازاریابی درونگرا را به خوبی کامل کنید.

مزیت‌های بازاریابی درون گرا

بازاریابی درون گرا دارای مزیت‌های مختلفی برای کسب و کارها است که شامل هدفمند بودن، بازدهی و اثربخشی بالا، قابل مشاهده و آنالیز بودن و هزینه پایین است.

1. هدفمند بودن

‌اصلی‌ترین ویژگی بازاریابی درون گرا هدفمند بودن آن است. در این روش از بازاریابی نیازی به آماده کردن تبلیغات آماده برای جامعه آماری گسترده نیست. در بازاریابی درون گرا می‌توان متناسب با ویژگی‌های بازار هدف کسب و کار خود، به فعالیت پرداخت. در این مدل از بازاریابی تمامی افرادی که به وب سایت کسب و کار شما وارد می‌شوند، به خریدار و مشتری تبدیل خواهند شد.

2. بازدهی و اثربخشی بالا

در این روش از بازاریابی می‌توان بر روی کلمات کلیدی و کلید واژه‌های کسب و کار خود فعالیت و از چندین بازار هدف مختلف مشتری جذب کرد. این مدل به این دلیل که مطابق با رضایت کاربرد انجام می‌شود، بازدهی بهتری دارد.

3. قابل مشاهده و آنالیز

از دیگر مزیت‌های مهم بازاریابی درون گرا قابلیت مشاهده ‌و آنالیز آن است. در این روش مراحل را مشاهده و بررسی کرد. از آمار در دسترس می‌توان به میزان بازدید، تعداد ورودی‌ها به وب سایت، علت عدم خرید کاربر و … اشاره کرد.

اگر از بازاریابی برون‌گرا استفاده کنید، امکان بررسی و تحلیل دقیق نتیجه آن را ندارید و نمی‌توانید متوجه شوید که چند نفر تبلیغ مورد نظر شما را دیده‌اند و چه تعدادشان به آن علاقه نشان داده‌اند.

بازاریابی درون گرا

4. هزینه پایین

بازاریابی درون گرا نسبت به بازاریابی برون گرا کم هزینه تر است. در این روش از بازاریابی باید برای یادگیری هزینه کرد تا بتوان تخصص‌های مورد نیاز را به دست آورد و به هدف خود دست یافت.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا تصویری مختصر و در عین حال جامع از بازاریابی درونگرا ارائه کنیم. شاید بپرسید بازاریابی درونگرا مختص به چه نوع کسب‌وکارهایی است؟ در پاسخ باید بگوییم که همه کسب‌وکارها به اینباند مارکتینگ نیاز دارند. به‌گونه‌ای که بدون اعمال چرخه بازاریابی درونگرا نمی‌توان به نتیجه‌بخش بودن بازاریابی امید چندانی داشت. تجربه پیاده‌سازی استراتژی‌های Inbound Marketing را دارید؟ تاکنون چقدر به این موضوعات اهمیت داده‌اید؟ شما از چه استراتژی‌هایی در چرخه بازاریابی درونگرا استفاده می‌کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

2 دیدگاه

  • سلام
    وقت بخیر.
    در مقدمه این صفحه نوشته شده که ” نمونه‌هایی از بازاریابی درون گرا شرکت‌های موفق نیز قرار داده شده است.”
    اما متاسفانه من نتونستم این مطلب را مشاهده کنم. لطفا راهنمایی کنید.
    با تشکر

    • سلام و درود
      در پایان مقاله اضافه شده است. به صورت مختصر به شرکت‌ها و نحوه استفاده آن‌ها از سرویس‌های بازاریابی درونگرا اشاره شده است، ولی به زودی مثال‌های با جزئیات بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهیم. درود بر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *