صفر تا صد بازاریابی اینستاگرام در ۲۰۲۰، چگونه بهترین استفاده از اینستاگرام را ببریم؟

بازاریابی اینستاگرام در ۲۰۲۰

اینستاگرام، اپلیکیشن محبوبی است که همه ما از روز اولی که گوشی جدیدی می‌خریم به طور حتم برای نصب آن قبل از بسیاری دیگر از اپلیکیشن‌ها اقدام می‌کنیم.  استفاده از این اپلیکیشن در طول روز به قسمت جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده و حتی خیلی از ما، مثل من! بعد از بیدار شدن از خواب اول اینستاگرام خود را چک می‌کنیم و بعد سراغ کارهای دیگر خود می‌رویم. محبوبیت این شبکه اجتماعی بقدری زیاد شده که امروزه اینستاگرام دارای بیش از یک میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان است و بسیاری حتی با استفاده از آن کسب و کار خود را راه اندازی کرده‌اند. با توجه به همین موضوع باید درباره نحوه بازاریابی اینستاگرام نکاتی را بیاموزیم تا بتوانیم هم بیشتر دیده شویم و هم فروش خود را افزایش دهیم.

اینستاگرام و درآمدهای میلیونی! آیا حقیقت دارد؟

شاید شما هم هر روز آگهی‌های مختلفی در بخش اکسپلور اینستاگرام خود ببینید که در آن‌ها ادعا می‌شود با تنها روزی چند ساعت کار کردن در اینستاگرام می‌توانید به صورت روزانه درآمد میلیونی داشته باشید. اما آیا با هر شرایط و هر میزان اطلاعات و توانایی می‌توانیم به چنین درآمدی برسیم؟ بدون شک خیر! فروش موفق و کسب درآمد واقعی و مستمر از طریق اینستاگرام نیازمند آن است که به اصول بازاریابی اینستاگرام آشنا باشیم و این آشنایی زمانی به دست می‌آید که درمورد آن به طور دقیق و مناسب مطالعه کنیم.

مزایای کار از طریق اینستاگرام

در ابتدا بهتر است به برخی از مزیت‌های کار در اینستاگرام اشاره کنیم تا دید بهتری نسبت به راه اندازی پیج کاری در این پلتفرم به دست آورید.

1. ویترین همه چیز تمام

اینستاگرام به صاحبان مشاغل و به خصوص فروشندگان این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به پرداخت هزینه برای اجاره یا خرید محلی مشخص برای قرار دادن محصولات یا تولید خود ویترینی در اختیار داشته باشند که می‌توانند هر تعداد محصولی که دارند، به راحتی در آن قرار داده و مشخصات هریک از محصولات را زیر عکس مربوط به آن توضیح دهند. همچنین اینستاگرام این امکان را به فروشندگان کالا و خدمات می‌دهد که بدون هیچ محدودیت جغرافیایی، محصولات خود را به مردم سراسر کشور و حتی جهان معرفی کنند و به این ترتیب فروش آن‌ها بیشتر می‌شود.

2. کاهش هزینه‌های همه جانبه

برای کار و تولید محتوا شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام نیازی به دریافت مجوز و به اصطلاح کاغذبازی‌های معمول و وقت‌گیر ندارد. حتی اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به این مقوله بیاندازیم، باید بگوییم که کار از طریق این پلتفرم حتی نیازی به آماده شدن هر روزه و تردد درون شهری، پرداخت هزینه برای رسیدن به محل کار، استفاده از وسایل نقلیه که افزایش ترافیک و آلودگی هوا را به دنبال دارند و بسیاری از کارهای هزینه‌بر و وقت‌گیر دیگر را هم نخواهد داشت.

فروش حرفه‌ای از طریق آشنایی با اصول بازاریابی اینستاگرام

شما اگر بهترین، کاربردی‌ترین و خاص‌ترین محصول روی کره زمین را هم تولید کرده باشید ولی نتوانید به خوبی آن را بازاریابی کنید، به طور حتم هیچ گاه نمی‌توانید از فروش آن سود به دست آورید. بازاریابی چه با استفاده از روش‌های سنتی و چه با استفاده از روش‌های مدرن و اینترنتی، اهمیت بسیاری دارد و شما قبل از شروع کسب و کار خود باید به خوبی با روش‌های مختلف پیاده‌سازی آن آشنایی داشته باشید. برای شروع بازاریابی اینستاگرام نیز باید با اصول و قواعدی آشنا شوید که به شما کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را در زمان کوتاه‌تری به دست آورید.

مرحله اول: ساخت یک اکانت بیزنس یا کاری در اینستاگرام

بعد از دانلود اپلیکیشن اینستاگرام و انتخاب یوزنیم و پسورد صاحب یک حساب کاربری در اینستاگرام می‌شوید. این یک حساب معمولی است و در حالت عادی اطلاعاتی در ارتباط با مخاطبان‌تان به شما نمی‌دهد که به همین دلیل باید حساب خود را به حساب بیزنس تغییر دهید. برای این کار از بخش تنظیمات حساب خود گزینه Switch to Professional Account را فعال کنید. در این بخش می‌توانید با توجه به خدماتی که ارائه می‌کنید یکی از گروه‌ها را انتخاب کنید، این عنوان در صفحه اول پیج شما به کاربران‌تان نمایش داده خواهد شد تا آن‌ها در بدو ورود به پیج‌تان با خدماتی که ارائه می‌دهید، آشنا شوند.

Instagram-switch-to-professional-accountInstagram-accountInstagram-setting
 Instagram-businessInstagram-Category

حال در قسمت bio پیج در غالب چند کلمه پیج خود را معرفی کنید، آدرس سایت، راه‌های ارتباطی و چند هشتگ مرتبط با کسب و کار خود را قرار دهید. سپس عکس مناسبی برای پروفایل خود انتخاب کنید که بهترین گزینه قرار دادن لوگو بوده ولی در صورت نداشتن لوگو می‌توانید عکس باکیفیتی از محصولات خود را قرار دهید.

مرحله دوم: تنظیمات پیج شما

پس از انتخاب نمای کلی پیج‌تان، که شامل اطلاعات اولیه و عکس پروفایل می‌شود، حالا می‌توانید تنظیمات پیج خود را به صورت دقیق‌تری مشخص کنید. در بخش تنظیمات می‌توانید پست‌هایی که لایک کرده‌اید را ببینید، دسترسی کاربران به محتوای پیج‌تان را مشخص کنید، به طور مثال، شما این امکان را دارید که کامنت‌ها را برای یک پست خاص غیرفعال کنید که البته برای یک پیج کاری هرگز چنین چیزی توصیه نمی‌شود. می‌توانید تنظیمات استوری خود را مشخص کنید، و به طور کلی غالب و چارچوب پیج خود را تنظیم کنید. این تنظیمات همیشه قابل تغییر هستند.

مرحله سوم: آمادگی برای کار براساس الگوریتم‌های اینستاگرام

پیش از هر چیز بهتر است بگویم که کار از طریق اینستاگرام نیازمند آن است که شما هر روز فرصت کافی برای تولید محتوا داشته باشید. این شبکه اجتماعی الگوریتم‌های خود را به نحوی مشخص کرده که براساس آن کسب و کارهایی موفق خواهند بود که تولید محتوای مستمر داشته باشند. تولید محتوا مستمر به معنای تولید محتوای برای هر روز هفته نیست، بلکه به معنای آن است که شما باید تولید محتوا منظمی داشته باشید، به طور مثال هفته‌ای سه پست و پنج استوری که این میزان با توجه به توانایی و نوع کسب و کار شما می‌تواند متغیر باشد. نکته مهم درباره تولید محتوا آن است که محتوای ایجاد شده باید برای مخاطب ارزشی به همراه داشته باشد زیرا مخاطبان زمان خود را صرف خواندن محتواهای بی ارزش و بی کیفیت نمی‌کنند و به پیج شما توجهی نخواهند کرد.

نکاتی برای بازاریابی اینستاگرام

همانطور که می‌دانید، برای بازاریابی اینستاگرام محتوای اصلی تصاویر باکیفیت و متنوع هستند و بخش دیگر آن را محتوا متنی که معمولا در کپشن عکس‌ها قرار می‌گیرد، تشکیل می‌دهند. برای تولید محتوا شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام باید به نکاتی دقت کنید تا پیج شما بتواند دل مخاطب را به دست آورد.

استفاده یا تولید تصاویر باکیفیت

با توجه به آنچه گفته شد، در شبکه اجتماعی اینستاگرام عمده محتوای تولید شده عکس است. بنابراین بسیار مهم است که در انتخاب عکس‌ها یا عکس‌برداری از محصولات خود دقت کنید. برخی نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند زمانی که کاربر وارد پیج‌تان می‌شود، تنها سه ثانیه فرصت دارید او را متقاعد کنید که در این صفحه بماند یا از آن خارج شود. داشتن عکس‌هایی جذاب، باکیفیت و مناسب یکی از مهم‌ترین روش‌های جذب کاربر در اولین ثانیه‌های طلایی است.

اینستاگرام

شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های مختلف عکس‌های خود را جذاب‌تر کنید، با این حال اینستاگرام نیز ابزار مختلفی برای ادیت عکس‌ها دارد. توجه داشته باشید که در استفاده از این فیلترها زیاده‌روی نکنید، زیرا مخاطبان شما باهوش هستند و از اینکه محتوای دروغین به آن‌ها نشان داده شود اصلا خوششان نمی‌آید! سعی کنید عکس‌های خود را در نور طبیعی بگیرید و تصویر به گونه‌ای باشد که جزئیات و اطلاعاتی که کاربر نیاز دارد را به او نشان بدهد.

کپشن یا توضیحات عکس

کپشن پست‌های شما برای جذب کاربر و متقاعد کردن او برای استفاده از محصولات یا خدمات شما نقش بسیار مهمی دارد. سعی کنید در این قسمت اطلاعاتی که می‌تواند برای مخاطب مفید باشد را وارد کنید. فراموش نکنید محیط اینستاگرام محیطی نیست که در آن کاربران حوصله خواندن متن‌هایی طولانی را داشته باشند، پس سعی کنید اطلاعات محصولات خود را مفید و مختصر در اختیار آن‌ها قرار دهید. می‌توانید با نام بردن از محصول یا خدمات‌تان آغاز کنید، شرح مختصری از ویژگی‌ها و مزایای آن بدهید و به طور کلی اطلاعاتی ارائه دهید که کاربر را متقاعد کند محصول شما را بخرد.

محتوای فروشگاهی

قیمت محصول؛ در کپشن یا دایرکت؟

شما می‌توانید قیمت محصول خود را در کپشن درج کنید. با این حال افراد زیادی هستند که به هر دلیلی ترجیح می‌دهند، قیمت محصول خود را از طریق دایرکت به مخاطبان اطلاع دهند. اگر شما محصولی ارائه می‌کنید که در بازه زمانی مشخص قیمتی ثابت دارد بهتر است آن را در کپشن درج کنید. مراجعه به دایرکت جهت دریافت قیمت هر محصول چیزی نیست که آنچنان خوشایند کاربران باشد.

هشتگ‌ها را جدی بگیرید

هشتگ‌ها از مهم‌ترین ابزاری هستند که مشتریان از طریق آن می‌توانند شما را در اینستاگرام پیدا کنند. در حال حاضر شما این امکان را دارید که برای هر پست خود ۳۰ هشتگ بگذارید. استفاده از هشتگ‌های پربازدید اما بی‌ربط به پست‌تان را فراموش کنید، در عوض سعی کنید در حیطه فعالیت خود هشتگ‌های ترند را پیدا کنید و از آن‌ها استفاده کنید.

استوری‌

یکی دیگر از روش‌های تولید محتوا در اینستاگرام استوری است. بهتر است در طول روز یک تا سه استوری در پیج خود بگذارید، این بخش نیز امکانات جذابی دارد که از طریق آن می‌توانید بر مخاطبان تاثیر بگذارید. استفاده از نظرسنجی برای آشنایی بیشتر با سلیقه مخاطب‌تان، مسابقه برای افزایش تعامل مخاطبان با پیج شما، شمارش معکوس برای رویداد یا رونمایی از محصولی خاص، اضافه کردن موزیک، انواع فیلتر، اضافه کردن گیف و… از امکاناتی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید استورهایی جذاب و مخاطب‌پسند تولید کنید.

کامنت‌ها

بخش‌های مهم در پیج کاری شما بخش کامنت‌ها است. این قسمت را دست کم نگیرید و وقت کافی برای آن صرف کنید. سعی کنید با حوصله و احترام و در کوتاه‌ترین زمان پاسخ کامنت مخاطبان‌تان را بدهید. اگر درمورد محصولی از شما سوال کرده‌اند اطلاعات کامل را در اختیار او قرار دهید، توجه داشته باشید که این کامنت‌ها توسط سایر کاربران نیز خوانده می‌شوند. حتی اگر محتوای کامنت صرفا استیکرهایی برای بیان احساسات بود باز هم به آن‌ها پاسخ دهید. فراموش نکنید تعامل بیشتر در بخش کامنت‌ها می‌تواند باعث بیشتر دیده شدن پیج شما در بخش اکسپلور شود.

آنالیز پیج کاری در اینستاگرام

یکی از امکانات ویژه‌ای که اینستاگرام در اختیار پیج‌های کاری گذاشته آنالیز رفتار مخاطبان است. با استفاده از اطلاعات مفیدی که از این بخش به دست می‌آورید می‌توانید تولید محتوای خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که بیشترین بازدهی را داشته باشد. برای دریافت این اطلاعات، زیر پست گزینه View Insight را بزنید. تعداد لایک‌ها، تعداد کامنت‌ها، ارسال پست توسط کاربر پیج شما به سایر کاربران، تعداد سیو، تعداد بازدید‌هایی که از طریق این پست از پروفایل شما صورت گرفته و تعداد اکانت‌هایی که پست شما را دیده‌اند در بخش اول دیده می‌شوند. با بالا کشیدن این قسمت به اطلاعات دقیق‌تری دست پیدا می‌کنید. اینکه پست شما از چه طریقی بیشتر دیده شده یا اینکه برای چه تعداد از افراد این پست آنقدر جذاب بوده که دوباره یا چندباره از آن بازدید کرده‌اند. این یک آنالیز کلی از هر پست است و به شما اطلاعاتی مفید راجع‌به همان پست می‌دهد.

استفاده از بخش Insight

وارد پروفایل خود شوید و از آنجا وارد بخش Insight شوید. اینجا به اطلاعاتی جامع‌تر راجع‌به همه پست‌های خود دست پیدا می‌کنید. اینکه در یک هفته اخیر محتوای پیج شما چند بار مورد بازدید قرار گرفته، روند فالو یا آنفالو کردن پیج شما به چه صورت بوده، تعداد لایک‌ها، سیوها، کامنت‌ها، تعاملات کاربران در بخش استوری و IGTV به چه شکل بوده و کلی اطلاعات مفید و به‌دردبخور دیگر که اگر به درستی آنالیز شوند به رشد پیج شما کمک زیادی می‌کنند. در بخش‌های دیگر می‌توانید ببینید اکثر مخاطبان شما از چه کشور یا شهری هستند، در چه گروه سنی قرار دارند و یا چه جنسیتی دارند، چه ساعتی از روز و چه روزهایی در هفته بیشتر در اینستاگرام حضور دارند و… . بر این اساس می‌توانید محتوای پیج خود و ساعت انتشار آن‌ها را تنظیم کنید و به این ترتیب هرچه بیشتر و بیشتر باعث دیده شدن پیج‌تان شوید.

سخن آخر

اینستاگرام بستری مناسب برای رشد کسب و کار شما است، به شرطی که با قوانین آن آشنا باشید. سعی کنید به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه اطلاعات پیج خود را آنالیز کنید، نیاز مخاطب را بشناسید و در جهت رفع آن تلاش کنید. همچنین در این شبکه اجتماعی نمی‌توانید تنها یک فروشنده باشید، بلکه باید همدم و دلسوز مخاطبان خود بوده و به بهترین حالت ممکن آن‌ها را همراهی کنید تا علاقه آن‌ها روزبه‌روز به شما و محصولاتتان بیشتر شود.

1 دیدگاه

  • ممنون کامل و مفید بود. واقعا این روزها اینستاگرام قوی ترین پلتفرم برای کسب و کارهاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *