آموزش راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام

آموزش راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام

چند وقت پیش، آرزو یکی از دوستانم با ناراحتی به خانه من آمد و از خراب بودن اوضاع کسب و کارش شکایت کرد. هشت ماه پیش یک فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام راه انداخت اما هنوز بیشتر دنبال‌کننده‌ها، دوستان و آشناهایش بودند. چند غریبه‌ای هم که او را فالو می‌کردند، هیچوقت از او چیزی نخریدند. می‌گفت هر کاری به ذهنم رسیده انجام دادم اما اوضاع بهتر نمی‌شود که نمی‌شود! 

شما هم احتمالا چند تایی از کسب و کارهای این شکلی را می‌شناسید یا شاید خودتان هم با همین مشکل سر و کله می‌زنید.

«هر کاربر ایرانی، یک آنلاین‌شاپ» این جمله طنز این روزها بین کاربران اینستاگرام و توییتر تکرار می‌شود. واقعیت به این شکل اغراق‌شده نیست، اما آن‌قدرها هم بیراه نمی‌گوید. تعداد فروشگاه‌های اینترنتی روز به روز بیشتر می‌شود اما واقعاً همه آن‌ها موفق می‌شوند؟

در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل درباره ساخت فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام و هر آن‌ چیزی که در این راه لازم دارید، صحبت کنیم.

مزایای فروش آنلاین در اینستاگرام چیست؟

عصر، عصر فروش آنلاین است. این روزها به سختی می‌توانید کسب و کاری را پیدا کنید که در هیچ کدام از شبکه‌های اجتماعی صفحه نداشته باشد. در بین تمام این شبکه‌ها، اینستاگرام به خاطر قابلیت‌های جذاب و فیلتر نبودن، محبوبیت زیادی بین ایرانی‌ها دارد. مهم‌ترین برتری اینستاگرام نسبت به بقیه شبکه‌های اجتماعی، قابلیت‌هایی است که اینستاگرام برای صفحه‌های فروشگاهی در نظر گرفته و کار فروشندگان و خریداران را راحت‌تر کرده است.

فهمیدن این‌که هر روز تعداد فروشگاه‌های اینترنتی بالا می‌رود و آدم‌های جدیدی پا به این عرصه می‌گذارند، کار سختی نیست. از آن طرف فروشنده‌های سنتی که قبلا  فقط از صبح تا شب به مغازه می‌رفتند هم، یک صفحه اینستاگرام برای خود باز کرده‌اند.

چرا راه اندازی فروشگاه اینستاگرام تا این اندازه محبوب شده است؟ این موضوع دلایل زیادی دارد و برای کسب و کارهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد اما دو مورد از مهم‌ترین دلایل را در ادامه برای شما می‌گوییم:

  • فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام نیاز به سرمایه اولیه خیلی زیادی ندارد

تصور کنید که آرزو به جای راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام، یک مغازه حضوری باز می‌کرد. با توجه به شرایط اقتصادی، اگر به فروش مناسبی نمی‌رسید، همچنان می‌توانست چند ماه به فعالیتش ادامه دهد؟ فکر کنید که شما سود مناسبی ندارید اما هر ماه مجبورید اجاره مغازه «که اصلاً هم کم نیست»، هزینه آب و برق و رفت و آمد را بدهید. حالا اگر خودتان بودید ادامه می‌دادید؟

در کنار تمام موارد بالا، این را هم در نظر بگیرید که مشتری داخل مغازه‌ای که اجناس کمی دارد نمی‌آید و شما باید هزینه زیادی را صرف خرید محصول  و تکمیل ویترین فروشگاهتان کنید. فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام این امکان را می‌دهد که با محصولات کم شروع کنید و در صورت موفق شدن، مقدار و تنوع آن را افزایش دهید.

  • امکان بررسی رفتار مشتری

یک فروشنده نمی‌تواند از تمام کسانی که وارد مغازه‌اش شده‌اند، بپرسد که کدام محصول را بیشتر دوست داشتند یا دلشان می‌خواهد چه محصولاتی اضافه شود؟ 

یکی از قابلیت‌های جذاب فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام همین موضوع است. شما می‌توانید با نظرسنجی در استوری و بررسی رفتار مخاطبان در قسمت Insight بفهمید که مخاطبانتان بیشتر به چه چیزهایی علاقه دارند.

چگونه یک فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام راه اندازی کنیم؟

حالت بیزینس را برای اکانت خود فعال کنید

این موضوع هیچ اجباری ندارد. با اکانت شخصی هم می‌توانید پست و استوری بگذارید اما اگر حالت بیزینس را فعال کنید می‌توانید بفهمید فالوورهایتان چه محصولاتی را بیشتر دوست دارند، چه روزها و ساعت‌هایی وقت بیشتری در اینستاگرام می‌گذرانند، مردم کدام شهرها بیشتر شما را دنبال می‌کنند، چقدر رشد کرده‌اید و ده‌ها امکانات دیگر که برای شما فعال می‌شود.

حالا دیگر انتخاب با خودتان است که برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام اکانت شخصی داشته باشید یا بیزینسی!

مراحل ساخت اکانت بیزینس در اینستاگرام:

  1. به بخش setting بروید.
  2. گزینه account را انتخاب کنید.
  3. روی گزینه یا switch to professional account کلیک کنید.
  4. حوزه کاری خود را از بین دسته‌بندی‌ها انتخاب کنید.
  5. بین گزینه creator و business یکی را انتخاب کنید.

تفاوت بین اکانت کریتور «creator» و بیزینس «business» چیست؟

اکانت کریتور برای اینفلوئنسرها، سلبریتی‌ها و افراد مشهور است و اکانت بیزینس برای فروشگاه‌ها، شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف. در مقاله تفاوت بین اکانت بیزینس و کریتور و شخصی چیست؟ به صورت کامل این موضوع را توضیح داده‌ایم.

برای ساخت پروفایل خود وقت بگذارید

پروفایل خود را مانند ویترین یک مغازه در نظر بگیرید. حاضر هستید چند محصول را بدون هیچ فکری داخل آن بگذارید؟ برای ساختن یک پروفایل هم باید وقت بگذارید، فکر کنید و به بهترین شکل ممکن آن را بچینید.

انتخاب اسم مناسب، نوشتن یک بیوی جذاب و مرتب، قرار دادن اطلاعات مورد نیاز مانند آدرس سایت و مغازه در صورت وجود و شماره تماس یا راه ارتباطی می‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند.

در ادامه نمونه پروفایل یک آنلاین‌شاپ را بررسی کردیم:

پروفایل اینستاگرام
  1. انتخاب عکس مرتبط و واضح
  2. توضیح حوزه فعالیت با استفاده از کلماتی که در اینستاگرام سرچ می‌شوند
  3. انتخاب دسته‌بندی مرتبط و شعار مناسب
  4. نوشتن راه‌های ارتباطی: شماره تماس و آدرس فروشگاه حضوری
  5. نوشتن آدرس سایت
  6. هایلایت‌های منظم و کمک‌کننده

برای انتخاب موضوع فعالیت به نیازهای اطرافیانتان دقت کنید، نه به مغازه‌های توی خیابان

فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام یعنی یک جاده بی‌انتها برای خلاقیت. خیلی از آنلاین‌شاپ‌هایی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند هیچ مصداق خارجی‌ای ندارند اما فروششان خوب است. مثلا شما تا الان گذرتان به مغازه‌ای افتاده که فقط شمع بفروشد؟ مغازه‌ای که فقط ماگ و لیوان یا فقط برچسب و پاکت نامه و این‌طور چیزها بفروشد چطور؟ نمونه صفحه‌های اینستاگرامی تمام این مثال‌ها واقعا وجود دارند.

راه اندازی فروشگاه اینستاگرام

خوشبختانه شما محدودیتی برای انتخاب موضوع ندارید پس درهای ذهنتان را چهارطاق باز کنید و راه را برای خلاقیت باز بگذارید.

مخاطب خودتان را مشخص کنید

اشتباهی که آرزو کرد را شما انجام ندهید! او برای همه تولید محتوا می‌کرد و محصول می‌آورد. اعتقاد داشت که هر چقدر برای جامعه بزرگ‌تری فعالیت کند، مشتری‌های بیشتری هم به دست می‌آورد اما هر کاری که می‌کرد به هدفش نمی‌رسید! از همین اول بگویم که این کار، برعکس چیزی که آرزو فکر می‌کرد، نه تنها باعث جذب مشتری نمی‌شود که برعکس هم عمل می‌کند. 

فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام

شما باید جامعه هدف خود را مشخص کنید و بر اساس نیازها و رفتارهای مخاطبانتان فعالیت کنید. اگر مخاطب‌های شما دختران 20 تا 30 سال هستند، دلیلی ندارد که برای مردان یا زنان 40 ساله هم تولید محتوا کنید و محصول بفروشید. با این کار هم خودتان را اذیت می‌کنید و هم مخاطبان واقعی‌تان را از دست می‌دهید.

با عکس خوب سوار آسانسور موفقیت شوید!

متاسفانه یا خوشبختانه اینستاگرام و مخاطبانش در درجه اول به دنبال عکس خوب هستند. اگر بهترین محصولات را هم داشته باشید ولی عکس‌های خوبی از آن‌ها نگیرید، کسب و کارتان به موفقیت چندانی نمی‌رسد. در ادامه چند تکنیک برای بهتر شدن عکس‌های یک فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام پیشنهاد می‌کنیم:

  1. کار با نرم‌افزارهای ادیت عکس با موبایل مثل picsart-lightroom-canva-inshot را یاد بگیرید.
  2. برای به دست آوردن اعتماد مخاطب به جای عکس‌های آماده و ژورنالی، خودتان عکس بگیرید.
  3. برای صفحه خود یک تم مشخص انتخاب کنید و با توجه به آن عکاسی و ادیت عکس را انجام دهید.
  4. از زوایای مختلف محصول عکس بگیرید.
  5. به غیر از عکس از ویدیو هم استفاده کنید و جزئیات محصول را نشان بدهید.
  6. یک دوره خوب عکاسی با موبایل شرکت کنید.

6 نکته برای جذب مشتری و فروش بیشتر در اینستاگرام

فالوورهای فیک آخر و عاقبت ندارند!

روزی روزگاری در گذشته‌های دور، آدم‌ها هر صفحه‌ای را که باز می‌کردند، قبل از هر چیز به تعداد فالوورها نگاه می‌کردند. حالا آدم‌ها متوجه واقعی یا فیک بودن مخاطب می‌شود و خریدن فالوور نه تنها سودی ندارد که می‌تواند جلوی پیشرفت شما را هم بگیرد. 

نکته: بگذارید همین جا بگویم که گول افرادی که برای فروش فالوور به شما پیام می‌دهند و می‌گویند فالوور واقعی به صفحه‌تان اضافه می‌کنند را نخورید! فالوور واقعی فقط به کسی می‌گویند که با فعالیت خودتان به دست آورده باشید و با پیج شما تعامل داشته باشد و نرخ تعامل و ارتباط را بالا ببرند.

ویترین نامرتب مغازه، مشتری را فراری می‌دهد

تصور کنید وارد فروشگاهی شده‌اید که هیچ چیز دسته‌بندی و  جای مشخصی ندارد و حتما باید خودتان بروید و تک تک قفسه‌ها را از نزدیک ببینید تا محصول مورد نظرتان را  پیدا کنید. احتمال زیاد شما از آن مغازه بیرون می‌روید مگر این‌که بدانید که این محصول را جای دیگری پیدا نمی‌کنید. چرا؟ چون شما هری پاتر نیستید که یک ورد جادویی بخوانید و چیزی که دنبالش هستید، یک دفعه توی دستتان قرار بگیرد! به جایش باید زمان زیادی را صرف کنید تا بفهمید اصلا محصولی که می‌خواهید آنجا هست یا نه.

این کاری است که نداشتن لی اوت «layout» یا چیدمان خوب با آنلاین‌شاپ شما می‌کند. برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام، بهتر است که طراحی لی اوت اینستاگرام را یاد بگیرید. شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا یک مخاطب جدید را تبدیل به فالوور یا مشتری خود بکنید. کلید این کار هم در دست ساختن یک صفحه با جذابیت ظاهری بالاست.

 با طراحی لی اوت مناسب فروشگاه خود، هم جذابیت‌های ظاهری صفحه خود را چند برابر می‌کنید و هم کار مشتری را در انتخاب و خرید راحت‌تر.

فروختن محصول را متوقف کنید! وقت پاسخ به نیازهاست!

  • خرید کرم ضد جوش
  • خداحافظی با جوش‌های صورت

کدام عنوان برای شما جذاب‌تر است؟ احتمالا جواب شما گزینه دوم است. یکی از نکاتی که می‌تواند فروش شما را بالا ببرد، تاکید بر روی مزیت محصول یا نیاز مشتری است. آدم‌ها جذب محصول شما نمی‌شوند، جذب کارایی آن می‌شوند. وقتی که شما نیاز مخاطب‌هایتان را می‌شناسید و بر اساس آن اقدام به تولید یا فروش می‌کنید، می‌توانید توجه مشتری‌هایتان را جلب کنید. فروختن مزیت و فایده به جای فروختن محصول، روشی است که از آن پشیمان نمی‌شوید. البته قبل از انجام این کار حتماً مورد بعدی را هم بخوانید.

دروغ گفتن، راه حل تضمینی برای از دست دادن مخاطب

حتما شما هم تبلیغاتی را دیده‌اید که دروغ‌های شاخدار می‌گویند یا افرادی که برای جذب مشتری و مخاطب، قول‌های الکی می‌دهند. نمونه بارزش هم همین دوستانی هستند که ادعا می‌کنند اگر دوره آموزشی آن‌ها را بخرید در عرض سه ماه درآمدتان ده‌ها برابر می‌شود!

حالا فرض کنید کسی با امید این دوره را تهیه کرده باشد و به این درآمد نرسد. صاحب پیج آن فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام برای همیشه آن مشتری و آدم‌هایی که از تجربه ناموفق او خبر دارند را از دست می‌دهد. حتی اگر در آینده واقعا دوره‌های معقولی برگزار کند، احتمال جلب کردن اعتماد آن فرد خیلی خیلی کم است.

پس برای نوشتن مزیت‌ها و تبلیغات محصول، دست به دامن دروغ نشوید که عاقبت خوشی ندارد.

ثابت کنید که انسان هستید، نه یک ربات!

خیلی از فروشگاه‌های اینترنتی در اینستاگرام این مورد را رعایت می‌کنند و بعضی‌هایشان نمی‌دانند که این کار چه تاثیر مثبتی روی جذب مشتری می‌گذارد. آرزو از آن دسته‌ای بود که نه می‌دانست و نه رعایت می‌کرد! او تصویر هر محصول را با یک عکس از خود آن محصول و اطلاعاتش را می‌گذاشت. مخاطبینش حتی نمی‌دانستند که او پسر است یا دختر!

در عوض امین یکی از دوستان دور آرزو که او هم به تازگی کارش را شروع کرده بود، گاهی از خودش یا روزمرگی‌هایش عکس می‌گذاشت، سعی می‌کرد با مخاطبانشان در استوری و پست ارتباط برقرار کند و سبک مخصوص خودش را در نوشتن و عکاسی داشته باشد.

در حقیقت امین از مهم‌ترین فایده شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده بود یعنی ارتباط با مخاطب. وقتی کسی با صاحب یک فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام رابطه‌ای بیشتر از یک فروشنده-خریدار رسمی داشته باشد و با او احساس نزدیکی‌ بیشتری کند، نه تنها احتمال خریدش بالا می‌رود که مشتری وفادارتری هم می‌شود.

رضایت مشتری، شرط اصلی موفقیت

«چیزی که زیاد است فروشنده آنلاین و چیزی که کم است مشتری وفادار!»

این جمله را همیشه توی ذهنتان داشته باشید تا یادتان نرود که شرط اصلی موفقیت، رضایت مشتری است. وقتی یک نفر از شما محصولی می‌خرد و رضایتش را به اطرافیانش هم می‌گوید، موثرترین و کم‌هزینه‌ترین تبلیغ برای شماست. 

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام بدهید، منتظر نگذاشتن مشتری است. اگر کسی به شما پیام داد و سوالی پرسید، باید در اولین فرصتی که می‌توانید جوابش را بدهید. البته منظورمان این هم نیست که 24 ساعته گوشی خود را چک کنید تا لحظه‌ای پیامی بی‌پاسخ نماند اما آن‌قدر طولانی نشود که مشتری از خریدش پشیمان شود. اگر تعداد مخاطبان شما زیاد است یا وقت کافی برای پاسخگویی ندارید، می‌توانید برای انجام این کار یک ادمین استخدام کنید.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام

در پایان باید بگوییم که برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام، باید صبور باشید و دست از تلاش برندارید. فروش اینترنتی با وجود رقابت بالایی که در آن وجود دارد کار سختی است و نیاز به انگیزه، اطلاعات به روز از اینستاگرام و پشتکار بالا دارد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *