قوانین نگارش محتوای متنی برای وب سایت

قوانین نگارش محتوای متنی برای وب سایت

عصر امروز عصر بی‌حوصلگی آدم‌ها است. اگر مطالب و محتوای نوشته شما در وب سایت جذاب و کاربرپسند نباشد بیننده از سایت خارج می‌شود و هرگز وارد سایت شما نمی‌شود. اگر بتوانید در وب سایت خود یک محتوای باکیفیت و قابل درک برای مخاطب بنویسید، می‌توانید از رقبای خود در کلمات کلیدی رقابتی  پیشی بگیرید. این نکته را فراموش نکنید که در محتوا مخاطب همه چیز است و قرار است برای مخاطب بنویسید، پس نگارش محتوای متنی وب سایت خود را بسیار جدی بگیرید. تولید محتوای باکیفیت رابطه مستقیمی با افزایش رتبه در موتور جستجو گوگل دارد.

تولید محتوا

بازدیدکننده در چند ثانیه در مورد محتوای شما قضاوت می‌کند، بنابراین فرصت زیادی برای جذب او ندارید. در واقع مخاطب به واسطه جذابیت و تعامل با سایت شما می‌تواند به هر برندی اعتماد کند و اقدام به خرید یک محصول یا سرویس از سایت نماید. با رعایت قوانین نگارش محتوای متنی می‌توانید به تولید محتوای ناب بپردازید که در این مقاله به بررسی این قوانین خواهیم پرداخت.

قوانین نگارش محتوای متنی برای وب سایت

نگارش محتوای متنی فارسی در وب سایت از دو جنبه محتوای پیام و شکل پیام باید مورد بررسی قرار گیرد. محتوای پیام باید شفاف، به دور از پیچیدگی و منطبق با واقعیت باشد. محتوا باید در عین سادگی مطالب، ایده و حقیقتی را به مخاطب منتقل کند، به این معنی که خواننده از طریق اطلاعات بتواند به تصویری عینی از واقعیت دست یابد.

مفهوم شکل پیام، درست نویسی و درست گویی از منظر قوانین ادبیات فارسی است که به ما یاد آوری می‌کند، هنگام نوشتن مطالب برای حفظ زبان پارسی چه نکاتی را باید مد نظر داشت.

اصول ساده نویسی در تولید محتوای متنی وب

یکی از اصول قابل رعایت در هر محتوا ساده نویسی آن است. وقتی مردم مطالب وب سایت شما را می‌خوانند، انتظار ندارند با جملاتی روبرو شوند که قابل فهم نباشند. مبهم نویسی ذهن مخاطب شما را به چالش می‌کشد و باعث می‌شود بازدیدکننده از سایت فاصله بگیرد. به عبارتی محتوا را با زبانی بنویسید که همه افراد با هر سطح سواد به راحتی متوجه اصل موضوع مطلب بشوند.

سعی در گول زدن مخاطب نداشته باشید

در انتقال پیام به مخاطب باید صادق و راستگو بود. ارائه مطالب و نوشته‌های منطبق با واقعیت و به دور از هیجان‌های کاذب به محتوای شما اعتبار می‌بخشد. از واژه‌های غیر واقعی در انتخاب محتوای پیام در وب سایتتان پرهیز کنید. به عنوان مثال در انتخاب تیتر ( این انفجار59 کشته و زخمی به جای گذاشت ) تصویر درستی از خبر به بیننده ارائه نشده است و ذهن مخاطب را در گیر می‌کند که تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها چند نفر بوده است یا منظور از این انفجار کدام انفجار است! بنابراین تیتر یا عنوان محتوا باید طبق واقعیت و به صورت کامل نوشته شود و کاملا برای بیننده آمار کشته و زخمی شده‌ها مشخص گردد. بهتر است به صورت صحیح  و صادقانه خبر را به مخاطب انتقال دهیم و سعی در فریب مخاطب نداشته باشیم.

نگارش محتوای متنی

نکات دستوری نگارش محتوای متنی ( اصول درست نویسی )

نگارش محتوای متنی شما برای انتقال پیام به کاربر باید از لحاظ ساختار زبانی خالی از اشکال و دور از پیچیدگی باشد. در اینجا به چند نکته دستوری نگارش و نحوه صحیح بکارگیری آن ها در محتوا اشاره شده است.

  • استفاده از فعل معلوم به جای فعل مجهول:

فعل معلوم فعلی است که فاعل آن شخص یا شی معین بوده و در ابتدای جمله به کار می‌رود. استفاده از یک فعل معلوم در ابتدای جمله مخاطب را برای خواندن ادامه مطلب جذب می‌کند.

برای مثال:

فعل معلوم: سارق پول را به سرقت برد.

فعل مجهول: پول توسط سارق به سرقت رفت.

در اینجا متوجه می‌شوید که وقتی فاعل در ابتدای جمله قرار گیرد و از فعل معلوم استفاده شود مفهوم جمله ساده تر و سریع تر به خواننده منتقل می‌شود و در نتیجه برای جذب مخاطب تاثیر گذاری بیشتری دارد.

  • افعال مناسب:

یکی دیگر از نکات دستوری در نگارش محتوای متنی به کارگیری افعال مناسب است که موارد و مصداق‌های آن‌ها را می‌توان برشمرد:

– به کار بردن فعل \”است\” به جای \”می‌باشد\”

– به کار بردن فعل \”شدن\” به جای فعل \”گشتن\”

– استفاده از فعل \”کردن\” به جای فعل \”نمودن\”

– کاربرد فعل در قالب نادرست ( برخی مواقع فعل نامناسب در قالبی نادرست به کار گفته می‌شود ).

مثال:

به جای آنکه بنویسیم: جهان اسلام درحال بیدار شدن است.

می‌نویسیم : بیداری جهان اسلام را فراگرفته است.

  • عدم به کار گیری حروف زائد و نامناسب:

استفاده از حروف اضافه مانند: به، از، با، علیه و… باید در محتوایتان متناسب با جمله و به اندازه مورد استفاده قرار بگیرد. زیاد به کار بردن این حروف زائد مخاطب را از محتوای اصلی پیام دور می‌کند.

·عدم استفاده از عبارت \”با این وجود\”

 عبارت با این وجود یک واژه ذهنی است که دلالت بر بودن چیزی می‌کند. بکار بردن این عبارت باعث سوال برانگیختن و متعجب بودن مخاطب می‌شود و ذهن او را هنگام خواندن محتوایتان به چالش می‌کشد. بنابراین بهتر است در محتوایتان از این عبارت تا حد ممکن استفاده نکنید.

·جمع بستن عبارات فارسی با پسوند عربی:

جمع بستن واژگان فارسی با قواعد عربی نامتناسب و اشتباه است. به دو واژه زیر دقت کنید:

  1. گزارشات
  2. روزنامه‌جات

هردو نوشته، واژه‌های فارسی هستند و با قواعد عربی جمع بسته شده‌اند. بهتر از به جای آن بگوییم:

  1. گزارش‌ها
  2. روزنامه‌ها

و مواردی از این قبیل ازجمله عبارات نامتعارف است که در شیوه نگارش دستوری باید از آن‌ها اجتناب کرد.

·جمع در جمع!

برخی از واژه‌های عربی که وارد زبان فارسی شده‌اند در متن مجددا جمع بسته می‌شوند، که این شیوه‌ای غلط در قوانین نگارش است. به کلماتی مانند \”جواهر\” می‌توان اشاره کرد که خود جمع گوهر است و ما به اشتباه  آن را \”جواهرات\” می‌گوییم و یا \”اخبار\” که جمع کلمه \”خبر\” است.

هکسره چیست؟

هِکَسره ترکیب «ه» و «کسره» است و به تفاوت این دو در زبان فارسی اشاره می‌کند. استفاده از هکسره به جای یگدیگر یک غلط نگارشی است که باید از آن دوری کرد؛ یعنی نمی‌توانیم در جایی که باید از «کسره» استفاده کنیم، «ه» بگذاریم. با دو روش ساده می‌توانیم این موضوع را تشخیص دهیم:

  • خواندن عبارت با کلمه «است»: جمله‌ی «لباس من زرده» را در نظر بگیرید؛ اگر به جای «ه» از «است» استفاده کنیم، جمله اول تبدیل می‌شود به «لباس من زرد است». اگر با این جابه‌جایی جمله ما معنادار شد، یعنی در جای درستی از «ه» استفاده کرده‌ایم. حالا عبارت «لباسه زرد من» را در نظر بگیرید و مانند مثال قبل، جای «ه» را با «است» عوض کنید. جمله نهایی می‌شود: «لباس است زرد من». وقتی با این کار جمله بی‌معنایی ساخته شود، یعنی باید به جای «ه» از «کسره» استفاده می‌کردیم؛ پس عبارت درست «لباسِ زرد من» است.
  • کلمات معرفه همیشه با «ه» می‌آیند: اگر کلمه ما معرفه باشد، لازم است همیشه از «ه» استفاده کنیم. برای مثال اگر در مورد کتابی که برای ما شناس و معرفه بود، صحبت می‌کردیم، باید بگوییم: «من اون کتابه رو خوندم.»

عناوین جذاب برای نگارش محتوای متنی

هدف شما از نگارش محتوایتان و اینکه قصد دارید چه موضوعی و مطلبی را بیان کنید برای انتخاب یک عنوان جذاب به شما کمک زیادی خواهد کرد. در واقع مخاطب با عنوان جذاب و کاربر پسند است که مایل به خواندن مطلب می‌شود و به سایت شما وارد می‌شود. عنوان کوتاه و مناسب برای وب سایت نه تنها باعث جذب بازدید کننده می‌شود بلکه در ذهن بازدید کننده باقی می‌ماند. در هنگام انتخاب عنوان، این موضوع را مدنظر داشته باشید که آیا کاربر همین عنوان را جستجو خواهد کرد؟

این موضوع را مد نظر قرار دهید که همیشه مخاطب به دنبال جستجو کلمات کوتاه نیست. گاهی اوقات رقابت در یک کلمه بلند ( Long-term Keywords ) می‌تواند گوی سبقت را از رقبا برباید.

اصول عددنویسی در نگارش محتوای متنی فارسی

رعایت اصول عددنویسی در نگارش محتوای متنی از جمله مواردی است که باید استاندارهای لازم درباره آن رعایت شود. نحوه صحیح نوشتن اعداد در محتوا، خواندن متن را برای مخاطب آسان خواهد کرد. در ادامه به برخی از اصولی که هنگام نوشتن اعداد باید رعایت شود، اشاره می‌کنیم:

اعداد یک رقمی در محتوای فارسی

در اعداد یک رقمی تنها عدد (1) به دلیل شباهت به حروف (ا) زبان فارسی باید به صورت حروف (یک) و بقیه اعداد بصورت عدد نوشته شوند.

اعداد دورقمی و سه رقمی

اعداد دو رقمی و سه رقمی بهتر است به صورت عدد نوشته شوند:

مثال:

  • 52 نفر در آزمون دکترای مدیریت و 475 نفر در دیگر رشته‌ها قبول شدند.

اعداد چهار رقمی و اعداد پنج رقمی به بالا

اعداد چهار رقمی و پنج رقمی به بالا را می‌توان به صورت ترکیبی از عدد و حرف نوشت:

مثال:

  • 35 هزار و 123 ریال
  • با 22 میلیون 456 هزار و 300 رای رقیبان خود را پشت سر گذاشت.

مواردی که همیشه باید از عدد استفاده کرد

در جدول‌های آماری، نتایج مسابقات ورزشی، سن، قد، وزن، طول و عرض جغرافیایی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، شماره اتومبیل، صفحات کتاب، مبلغ، موارد قانونی، تاریخ تولد، شماره تلفن و…از جمله مواردی است که همیشه برای شیوه نگارش صحیح باید آن‌ها را به صورت عدد به کار برد.

مثال:

  • ساعت 45/8
  • صفحه 5، صفحه 125
  • 12 دی 1376
  • تصویب نامه شماره 5 هیئت وزیران
  • شماره تلفن 3355278

رعایت اصول نشانه گذاری در متن

رعایت اصول نشانه گذاری در محتوای متنی فارسی خواندن مطالب را آسان می‌کند و موجب می‌شود، مخاطب مفهوم و منظور شما را از متن نوشته شده به خوبی درک کند. بکارگیری صحیح نشانه‌ها در ویرایش، از جمله مواردی است که عامل رفع بسیاری از ابهام‌ها به شمار می‌آید و رعایت نکردن این اصول مخاطب را گمراه می‌کند.

مبحث نشانه گذاری از اصول و قواعدی پیروی می‌کند که برخی از این قواعد را در زیر ملاحظه می‌فرمایید:

  • نقطه (.)

الف) نقطه در پایان جملات خبری و انشایی گذاشته می‌شود.

مثال: رییس جمهور وارد تهران شد.

ب) نقطه پس از توضیحات پاورقی‌ها، جدول‌ها و نمودارها بکار برده می‌شود.

ج) هنگام استفاده از حروف اختصار لازم است بعد از هر حرف نقطه گذاشته شود.

مانند: س. م. (سعید مرتضوی)

  • ویرگول(،)

الف) در جملاتی که احتمال دارد، خواننده دو جمله را بهم مربوط سازد باید از ویرگول استفاده کرد. بعنوان مثال:

امام، امت اسلام را زنده کرد.

ب) برای جداسازی بخش‌های مختلف یک آدرس از ویرگول استفاده می‌شود. بعنوان مثال:

تهران، سعادت آباد، خیابان علامه جنوبی، پلاک 20، واحد4

ج) ویرگول بعد از نام افراد و یا نام منبع در داخل متن کاربرد دارد.

د) برای جداسازی ارقام در جمله ویرگول را بکار می‌بریم. برای نمونه به جمله زیر دقت کنید:

به این موضوع در صفحه‌های 70، 115 و 185 اشاره شده است.

نقطه ویرگول(؛)

الف) در واقع نشانه یک مکث در دو جمله ای است که معانی آن‌ها بهم مرتبط است. معمولا زمانی که دو جمله با واژه‌هایی مانند \”البته\” ، \”همچنین\” ، \”بنابراین\” بهم مرتبط می‌شوند از نقطه ویرگول استفاده می‌شود.

برای مثال: از شیخ ‏الرئیس شنیده شده است که \”از گاو می ‏ترسم؛ برای اینکه گاو شاخ دارد و عقل ندارد.\”

دو نقطه (:)

الف) بعد از ذکر نام افراد و یا نام منبع در محتوا از دو نقطه استفاده می‌شود. به عنوان نمونه:

خبرگزاری ایسنا: آمریکا می‌تواند معافیت‌های نفتی ایران را تمدید نکند؟

ب) پس از کلماتی از قبیل: \”یعنی\”، \”چنانچه\”، \”مثال\” می‌توان از دو نقطه استفاده کرد.

اوضاع اقتصادی کشور جالب نیست، یعنی: باید به امور کشور رسیدگی شود.

سه نقطه(…)

الف) سه نقطه زمانی کاربرد دارد که نویسنده قصد دارد جمله‌های را برای مخاطب خود به صورت اختصار بیان کند و یا اینکه  بنا ­به ­دلایلی بخواهد جمله‌ای را از متن حذف کند.

مثال:

در مورد سنگ‌های بسیاری همچون توپاز، فیروزه، عقیق و… در این مقاله صحبت شد.

علامت سوال(؟)

الف) علامت سوال همواره در آخر جملات پرسشی کاربرد دارد.

مثال: کدام بهتر است؟ علم یا ثروت ؟

ب) زمانی که علامت سوال در پرانتز (؟) مورد استفاده قرار گیرد به منظور ایجاد بیان تردید یا ابهام به کار رفته شده است.

مثال: آقای محمدی، استاد نمونه دانشگاه تهران (؟) به مشهد رفته است.

ج) ممکن است چند جمله پرسشی در یک مطلب پشت سرهم آورده شود.

مثال: آن‌ها چه کسانی هستند؟ از کجا آمده‌اند؟ چه می‌کنند؟

علامت تعجب (!)

الف)علامت تعجب برای بروز احساسات نویسنده استفاده می‌گردد.

آقای رئیس!

چه هوای خوبی!

ب) گاهی ممکن است علامت تعجب به این منظور استفاده گردد که نویسنده احساس می‌کند این خبر یا نوشته در ذهن مخاطب تعجب برانگیز بوده است.

مثال: بانک مرکزی اعلام کرد، آمار روزانه تولید نفت خام ایران در سال 1386 روزانه چهار میلیون و57 هزار (!) بشکه بوده است.

گیومه(\” \”)

 الف) زمانی که لازم باشد حرف و سخنی از زبان شخصی در محتوای متنی بیان شود باید ابتدا و انتهای سخن آن فرد را در گیومه قرارداد.

سید مهدی حسینی در اشاره به اظهارات اخیر آمریکا اظهار نظر کرد: \” پیش‌بینی‌ها از شرایط آینده نفتی ایران این است که در سال میلادی جاری تقاضا برای نفت افزایش چشمگیری می ­یابد.\”

ب) در مواقعی که در نوشته‌هایتان قرار است در مورد مخاطب خاص، عنوان، سازمان، نام کتاب، نام فیلم و نشریه  و حتی مکان خاصی صحبت کنید، می‌توانید از گیومه استفاده کنید. بعنوان مثال:

فیلم \”آدم برفی\”

روابط عمومی \” دانشگاه آزاد اسلامی\”

در این مقاله سعی شد شما را با نحوه نگارش محتوای متنی در زبان شیرین پارسی، آشنا کرد. رعایت نکات بالا می‌تواند شیرینی متن نوشته شده را دوچندان کند. در مقالات آینده نیز سعی خواهیم کرد این موضوع را بصورت گسترده ­تری برای شما همراهان عزیز، شرح دهیم.

2 دیدگاه

  • سلام
    وقتتون بخیر
    مقالتونو خوندم، مفید و آموزنده بود.
    لطفا اگر ممکن هست از نمونه متن هایی که جهت تولید محتوا نوشتید، بفرستید.
    یا اگر در فیلم و عکسی استفاده شده!
    من کارشناس ارشد ادبیات فارسی هستم ولی می‌خوام در زمینه محتوایی کسب و کار آشنا بشم و در صورت امکان فعالیت کنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام حسین عزیز،
      ممنون از نظری که برای ما قرار دادین، خوشحالیم که محتوا مفید بوده.
      با من در ارتباط باشید که نمونه هایی که مد نظرتون هست رو براتون ارسال کنم.
      در قسمت وبلاگ سایت میتونید محتواهای جدید رو بخونید و از نظر نگارش بررسی بفرمایید.
      درود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *