پرسونای مخاطب چیست و طراحی آن چه اهمیتی دارد؟

پرسونای مخاطب

اولین گام برای تولید محتوای تاثیرگذار، شناخت مخاطب است. با این حال بسیاری از کسب و کارها به این مسئله توجهی ندارد و تنها محتوایی تولید می‌کنند که در زمینه فعالیتشان باشد. برای اثربخشی محتوا باید بدانیم که محتوا برای چه کسانی تولید می‌شود و چه کسانی آن را مطالعه می‌کنند. با شناخت دقیق مخاطب می‌توان موجب افزایش نرخ تبدیل و بهینه‌سازی وب سایت شد. در ادامه به توضیح کامل پرسونای مخاطب و ضرورت آن برای تمام کسب و کارها خواهیم پرداخت.

پرسونای مخاطب چیست؟

پرسونای مخاطب نماینده‌ای از مخاطبین واقعی است و نشان می‌دهد که مخاطبین ما چه کسانی هستند، چه اهدافی دارند و ….. . به طور کلی پرسونای مخاطب یک شخصیت ساختگی است که با توجه به داده‌های واقعی و تحقیقات بازار بخش مشخصی از مخاطبین هدف را نمایان می‌کند. ممکن است برای کسب و کارهای مختلف نیاز به طراحی چند پرسونای مخاطب نیز باشد.

طراحی پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا تولیدکنندگان محتوا باید شناخت کاملی از مخاطب داشته باشند تا بتوانند با تولید محتوای خود بر وی تاثیر گذاشته و آن را از یک کاربر عادی به مشتری تبدیل کنند.

ضرورت ایجاد پرسونای مخاطب

قبل از آنکه شروع به تولید محتوا کنیم باید بتوانیم به سوالاتی از قبیل، مخاطبین ما چه سنی دارند؟ اهداف و علایق آن‌ها چیست؟ چالش‌های پیش روی آن‌ها چیست؟، پاسخ دهیم. بدون پاسخ به سوالاتی از این دست نمی‌توان استراتژی مناسبی برای بازاریابی محتوا ایجاد کرد. پرسونای مخاطب به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم مخاطبین خود را بهتر بشناسیم و از اطلاعات کاملی از موانع تصمیم‌گیری، اهداف و خصوصیات آن‌ها به دست آوریم که به همین جهت ایجاد پرسونای مخاطب ضرورت پیدا می‌کند. با ایجاد پرسونا به طرز شگفت‌انگیزی می‌توان کسب و کار خود را بهبود بخشید.

پرسونای مخاطب

جمع آوری اطلاعات برای طراحی پرسونای مخاطب

اولین مرحله از ایجاد پرسونای مخاطب، جمع‌آوری اطلاعات است. در این مرحله در گام نخست باید منابع یافت داده‌ها مشخص شود، سپس روشی برای جمع‌آوری داده‌ها انتخاب شود و در آخر انواع داده‌ها را به دست آوریم. برای جمع‌آوری اطلاعات روش‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پرسشنامه و مصاحبه اشاره کرد که برای استفاده از انواع روش‌ها باید بدانیم که به چه اطلاعاتی از مخاطبین خود نیازمند هستیم؟.

در زمان جمع‌آوری اطلاعات دموگرافیک یا اطلاعات جمعیت‌شناسی اولین دسته از اطلاعاتی هستند که یاد آور خواهند شد. این اطلاعات شامل سن، جنسیت، سطح تحصیلات، محل سکونت، علاقه‌مندی‌ها و شغل می‌شود. علاوه جمع‌آوری اطلاعات دموگرافیک باید چالش‌های مخاطبین، رفتار آن‌ها در وب سایت، رفتار نسبت به محتواهای تولید شده و … را مورد بررسی قرار داد تا بتوان به اطلاعاتی کامل دست یافت.

روش‌های جمع‌آوری اطلاعات برای طراحی پرسونای مخاطب

1. مصاحبه

استفاده از روش مصاحبه متداول‌ترین روشی است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش یکی از بهترین روش‌هایی است که با استفاده از آن به صورت مستقیم (حضوری، تلفنی و آنلاین) می‌توان با مخاطبان ارتباط برقرار کرد و اطلاعات مورد نیاز را به دست آورد. هرچند این روش از جمع‌آوری اطلاعات بسیار اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهد ولی برای انجام آن به زمان زیادی نیاز است و به همین علت در بسیاری از مواقع مشتری از انجام آن خودداری می‌کند. به منظور جلوگیری از فرار مخاطبین برای پاسخ‌دهی باید سوالات کوتاه و کلیدی از آن‌ها پرسیده شود.

2. پرسشنامه

پرسشنامه روشی است که با استفاده از آن اطلاعات مفیدی حاصل خواهد شد. برای استفاده از این روش می‌توان در پایان پست‌های وب سایت، شبکه‌های اجتماعی و … از مخاطبین نظرسنجی کرد و اطلاعات به دست آمده را مکتوب کرد.

3. آزمون A\\B

آزمون A\\B از آزمون‌هایی که در بازاریابی بسیار کاربرد دارد. با استفاده از این آزمون بر روی محتواهای انتشار یافته می‌توان دریافت که محتوای تولید شده مناسب مخاطب هدف بوده یا خیر. از مواردی که در این آزمون می‌توان تغییر داد تا نتایج متفاوتی حاصل شود، شامل تغییر عنوان، تغییر لحن بیان، تغییر فرمت محتوا و … است. با انجام این آزمون می‌توان به فرمت و لحنی که مخاطبین با آن ارتباط بهتری برقرار کرده‌اند، دسترسی یافت و محتوای اثربخشی تولید کرد.

4. استفاده از پروفایل مخاطبین

با استفاده از فیلد‌هایی که در فرم ثبت نام مخاطبین قرار گرفته می‌توان اطلاعات بیشتری در رابطه با آن‌ها به دست آورد.

5. اطلاعات تیم فروش

تیم فروش متشکل از افرادی هستند که به صورت مستقیم با مخاطبین در تعامل هستند. به علت این ارتباط مستقیم می‌توان اطلاعات بسیار جامع و کاملی در رابطه با نیازها و چالش‌های مشتریان به دست آورد.

6. شبکه‌های اجتماعی

آنالیز محتواهای قرار گرفته در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند میزان علاقه‌مندی و نیازهای مخاطبین را نمایان کند.

7. آنالیز محتوای قرار داده شده در وب سایت

با آنالیز محتواهای قرار داده در وب سایت می‌توان اطلاعات مختلفی از قبیل نرخ پرش، time-on page، تعداد دانلودها و ….  را به دست آورد تا بتوان مطابق با علاقه و نیاز مخاطبین محتوای ارزشمندی تولید کرد.

اطلاعات را چگونه مورد استفاده قرار دهیم؟

زمانی که تمامی اطلاعات مورد نیاز برای کسب و کار خود را از طریق روش‌های گفته شده به دست آوردیم، زمان آن می‌رسد که این اطلاعات را دسته‌بندی کنیم و بر اساس اهمیتی که برای کسب و کار ما دارند، به آن‌ها رتبه دهیم. سپس باید پروفایل مخاطبین ایجاد شود و تمامی فیلدهای کلیدی در آن قرار گیرد. حال پرسونای مخاطب کسب و کار ما آماده شده و می‌توان مطابق با اطلاعاتی که به دست آوردیم، تولید محتوای ارزشمندی را انجام دهیم که موجب افزایش روز افزون مخاطبین وب سایت خواهند شد.

پرسونا

سخن آخر

طراحی پرسونای مخاطب برای تمام کسب و کارها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که به همین علت بر این امر بسیار توصیه می شود. با طراحی دقیق پرسونا می‌توان با بسیاری از نیارها و خواسته‌های مخاطبین خود در همان ابتدای راه آشنا شد و برای رفع آن اقدام کرد. مواردی که برای جمع‌آوری اطلاعات به آن‌ها ذکر شد، هریک برای کسب و کاری مورد استفاده قرار خواهند گرفت و به انجام تمامی آن‌ها نیازی نیست. به یاد داشته باشید که منظور از طراحی پرسونا مخاطب، فرد یا شخص خاصی نیست و به معنای نماینده‌ای از افرادی است که دارای اهداف، علایق، نیازها و خواسته‌های مشترکی هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *