تبلیغات کلیکی چیست و انواع آن کدامند؟

تبلیغات کلیکی

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش صفحات وب، اینترنت بخش بزرگی از زندگی مردم را در برگرفته است و کمتر برندی را می‌بینیم که صفحه‌ای در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی نداشته باشد. این تغییر روند زندگی، باعث تغییر رویه کسب و کار‌ها شد و گونه‌ای جدید از تبلیغات اینترنتی به بازار آمد. یکی از این روش‌ها، تبلیغات کلیکی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم. یک نمونه از تبلیغات کلیکی را این روزها در هر سایتی را که باز کنید می‌بینید؛ همان کادر‌های کوچک و بزرگی که از گوشه و کنار سایت بیرون می‌زنند و پیدا کردن گزینه بستنشان هر روز سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. این‌ها یک نمونه از تبلیغات کلیکی هستند که همه با آن آشنا هستیم. اما فقط به همین کادرهای رنگی خلاصه نمی‌شوند. در ادامه قصد داریم شما را با انواع تبلیغات کلیکی آشنا کنیم و نگاهی به ساز و کار این تبلیغات پرکاربرد بیندازیم. در نهایت خواهیم گفت که استفاده از این تبلیغات چه منفعت یا ضرری برای کسب و کار شما به همراه دارند. با ما همراه باشید.

تبلیغات کلیکی چیست و چگونه کار می‌کند؟

تبلیغات کلیکی که با نام PPC هم شناخته می‌شود، یکی از انواع روش‌های بازاریابی اینترنتی است. PPC مخفف Pay Per Click به معنای پرداخت به ازای هر کلیک است که به سادگی گویای ساز و کار این تبلیغات است. تبلیغات PPC برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ مورد استفاده قرار گرفت و تا امروز سهم بزرگی از دیجیتال مارکتینگ را به خود اختصاص داده است؛ به گونه‌ای که از شرکت‌های بزرگ گرفته تا کسب و کار‌های کوچک، همه را به خود علاقه‌مند کرده است.

در این روش، به ازای هر کلیکی که بر تبلیغات شما زده شود، از شما هزینه دریافت می‌شود. به بیانی دیگر، شما به ازای هر فردی که به وسیله این تبلیغات از سایت شما بازدید می‌کند طبق قرارداد مبلغی پرداخت می‌کنید. یعنی شما هزینه‌ای برای دیده شدن و قرار گرفتن تبلیغاتتان در سایت‌ها نمی‌پردازید. این یکی از نکات مثبت تبلیغات PPC به شمار می‌رود.

باید به این نکته توجه داشته باشید که تبلیغات کلیکی به شما بازدیدکننده می‌دهد، نه خریدار حتمی! این تبلیغات، هم می‌تواند مشتریانی بالقوه را به سایت شما راهنمایی کند و هم ممکن است یک بازدیدکننده یا به نوعی رهگذر را وارد سایت کند. پس از ورود کاربر به سایت، این بر عهده شما است که محصولات و خدماتی در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهید که به مشتری ثابت تبدیل شوند. تبلیغات کلیکی این مسئله را تضمین نمی‌کند!

انواع تبلیغات کلیکی

به طور کلی تبلیغات کلیکی به تبلیغاتی گفته می‌شود که شما به ازای هر کلیک، هزینه پرداخت می‌کنید. این تبلیغات انواع مختلفی دارد:

تبلیغات کلیکی نمایشی یا بنری

همانطور که از اسم این روش پیدا است، در این روش، شما بنری از تبلیغات خود را در اختیار سایت‌هایی که سرویس‌های تبلیغات PPC ارائه می‌کنند قرار می‌دهید. این بنر در سایت‌ها و نرم‌افزار‌های پربازدید پخش می‌شود و با توجه به نرخ شرکت، هزینه پرداخت می‌کنید. تبلیغات بنری به دو دسته تقسیم می‌شوند:

تبلیغات بنری استاندارد

تبلیغات بنری استاندارد، بیشترین توجه را در بین سایرین به خود جلب می‌کند. این تبلیغات، همان پنجره‌های کوچک بزرگ رنگی و چشمک زنی هستند که در گوشه و کنار سایت‌ها به چشم می‌خورد. نادیده گرفتن این تبلیغات تقریبا غیر ممکن است و به همین دلیل سهم بزرگی در به چشم آمدن کسب و کار شما خواهند داشت.

تبلیغات بنری همسان (Native)

نوع دیگر از تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری یکسان است که مانند نوع قبلی، طرفداران زیادی دارد. در این نوع از تبلیغات، دیگر خبری از پنجره‌های گاه و بی‌گاه نیست. این تبلیغات به صورت مرتب و یک دست، در جایگاهی مشخص و معمولا تحت عنوان \”مطالب پیشنهادی\” یا \”Recommendation Ads\”، مکانی ثابت در صفحات وب دارد که علاقه‌مندان می‌توانند با رفتن به این قسمت از صفحه، مطالب مورد نظر خود را پیدا کرده و با یک کلیک ساده به مسیر دلخواه خود راهنمایی شوند.

تبلیغات بنری همسان

تبلیغات ریتارگتینگ (Retargeting Ads)

یکی از سودمندترین و پراستفاده‌ترین انواع تبلیغات کلیکی، تبلیغات ریتارگتینگ است. در این نوع از تبلیغات، هدف مشتریانی است که قبلا از سایت شما بازدید کرده‌اند، خرید انجام داده‌اند یا بنا به دلایلی از خرید منصرف شده‌اند. این تبلیغات هوشمند این فرصت را به شما می‌دهد که توجه مشتریانی که از دست داده‌اید را دوباره به دست آورید تا بتوانید بار دیگر آن‌ها را به خرید ترغیب کنید.

با استفاده از روش تبلیغات ریتارگتینگ، زمانی که کاربری وارد سایت شما شد یا محصولی را مشاهده کرد، پس از آن هر جا که برود تبلیغات شما او را دنبال می‌کند! روش کار به این صورت است که وقتی کاربری وارد سایت می‌شود، آی پی او ذخیره شده و پس از آن بنر‌های مربوط به آن محصول و محصولات مشابه برند شما در سایت‌های دیگر به طور مکرر به همان آی پی نمایش داده می‌شود.

تبلیغات موتور جستجو (Search Ads)

بهترین زمان برای تبلیغ یک محصول، وقتی است که یک مشتری به دنبال آن محصول یا خدمات است. این همان کاری است که Search Ads انجام می‌دهد. در ایران دو سایت Google Ads و Cafe Bazar Ads برای این روش استفاده می‌شود. روش کار به این صورت است که هر کسب و کار، مجموعه‌ای از کلمات کلیدی خود را در اختیار این سایت‌ها قرار می‌دهد و اعتباری اولیه‌ای برای آن‌ها در نظر می‌گیرد. به این ترتیب هر بار که کاربر موضوعی مرتبط با کلمه‌های کلیدی تعیین شده را در صفحه گوگل جستجو کند، تبلیغات مربوط و آدرس سایت مقصد در صفحه گوگل، به عنوان یکی از نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. با هر کلیکی که بر این تبلیغ صورت بگیرد، از اعتبار کاسته می‌شود.

\"تبلیغات-موتور-جستجو\"
گوگل ادز

کافه بازار هم به همین روش عمل می‌کند. البته در مورد کافه بازار، تبلیغات بیشتر در حوزه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های گوشی است اما گوگل ادز، هر گونه تبلیغی را شامل می‌شود.

تبلیغات محلی (Local Search Ads)

این نوع از تبلیغات کلیکی، بیشتر مورد استفاده کسب و کار‌هایی است که خدمات آن‌ها به موقعیت جغرافیایی بستگی دارد. با استفاده Local Search Ads، تبلیغات مربوط به کسب و کارتان فقط برای افرادی نمایش داده می‌شود که درون محدوده تعیین شده حضور داشته باشند. برای مثال اگر شما صاحب رستوران هستید و از این نوع تبلیغات استفاده کنید، هر فردی که در محدوده مشخص شده قرار دارد و کلماتی مانند \”نزدیک‌ترین رستوران به من\” و از این قبیل کلمات را جستجو کند، تبلیغ مربوط به رستوران شما را می‌بیند.

استفاده از تبلیغات محلی، دایره کاربرانی که تبلیغات را مشاهده می‌کنند، کوچک‌تر می‌کند و افرادی را مورد هدف قرار می‌دهد که احتمال بالاتری برای تبدیل شدن به مشتری واقعی دارند. در این روش از تبلیغات می‌توانید موقعیت مکانی، زبان، آی‌ پی‌ها و مواردی مانند این‌ها را محدود کنید.

تبلیغات Pre-Roll و تبلیغات Instream

اگر سری به سایت‌هایی مانند یوتیوب یا آپارات بزنید، چند ثانیه‌ای را باید صرف دیدن تبلیغات کوتاه یا بلندی کنید که پیش از شروع ویدیو مورد نظرتان پخش می‌شود. علاوه بر این ممکن است تبلیغاتی هم به صورت زیرنویس در پایین ویدیو‌های در حال پخش مشاهده کنید. این تبلیغات در دسته Pre-Roll Ads و Instream Ads قرار می‌گیرند. با وجود اینکه در بیشتر آن‌ها گزینه \”رد کردن\” یا \”Skip\” وجود دارد، اما بیننده را برای ثانیه‌های کوتاهی مجبور به دیدن تبلیغات شما می‌کند. اگر بتوانید از همین ثانیه‌های پرارزش بیشترین استفاده را ببرید و تبلیغاتی جذاب و جالب تولید کنید، می‌توانید مشتریان زیادی را به سایت خود وارد کنید.

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

نقش شبکه‌های اجتماعی در زندگی روزمره مردم مسأله‌ای غیر قابل انکار است و هر فرد روزانه زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی متفاوت صرف می‌کند. این مسأله باعث می‌شود شبکه‌های اجتماعی به بستری مناسب برای نمایش تبلیغات شما تبدیل شوند. شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، لینکدین یا اینستاگرام، از پلتفرم‌هایی هستند که شرایط مناسب برای این تبلیغات را مهیا کرده‌اند.

مزایا و معایب تبلیغات کلیکی

هر روشی از تبلیغات، میزان متفاوتی از سودمندی یا ضرر را به دنبال دارد. با هم نگاهی به مزایا و معایب استفاده از تبلیغات PPC می‌اندازیم:

مزایا استفاده از تبلیغات کلیکی

تحقیقات نشان داده است که مردم اعتماد زیادی به موتورهای جستجوگر دارند و هر زمان که به دنبال محصول یا خدماتی باشند، حتما نگاهی به نتایج جستجو می‌اندازند. به بیان دیگر، بستری مناسب برای ارائه و نمایش تبلیغات شما وجود دارد که هر زمان کاربر به دنبال چیزی باشد، برند شما در مقابل چشمانش ظاهر خواهد شد. پس چرا از این فرصت استفاده نکنید؟

از مزایا دیگر این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرصتی مناسب برای برندها و کسب‌ و کار‌ها ایجاد می‌کند تا بتوانند محصولات و خدمات خود را به علاقه‌مندان معرفی کنند.
  • با هر میزان بودجه‌ای می‌توانید از خدمات تبلیغات کلیکی استفاده کنید.
  • هوشمند و هدفمند است و می‌تواند کاربران مورد هدف را به افراد حاضر در موقعیت مکانی، زبان خاص یا هر شرایط دیگری محدود کند.
  • هزینه فقط در ازای هر کلیک پرداخت می‌شود و نیازی نیست برای نمایش این تبلیغات به همه افراد مبلغی پرداخت کنید.
  • می‌توانید وضعیت افرادی را که با این تبلیغات وارد سایت شما شدند بررسی و آنالیز کنید.
  • فرقی نمی‌کند کسب و کاری نوپا یا برندی بزرگ داشته باشید. این تبلیغات برای هر نوع تجارتی قابل استفاده است.
  • امکان ارتباط با مشتریان مستعد و علاقه‌مندان در حوزه‌های خاص را فراهم می‌کند.
  • استفاده از خدمات ریتارگتینگ می‌تواند کاربران و بازدیدکنندگان از دست رفته را به سایت شما باز گرداند.

معایب استفاده از تبلیغات کلیکی

یکی از مزایای استفاده از تبلیغات کلیکی این بود که اطلاعات زیادی از بازدیدکنندگان در اختیار شما قرار می‌دهد که آنالیز این اطلاعات به بهینه کردن تبلیغات کمک می‌کند. اما انجام این بررسی‌ها و بهینه سازی تبلیغات به صرف زمان زیادی نیاز دارد. علاوه بر آن، باید دانش و اطلاعات کافی از مکانیزم کارکرد این نوع تبلیغات و چگونگی بهینه سازی و حداکثر کردن سود خود داشته باشید. به طور کلی برای گرفتن نتیجه بهتر، به زمان، دانش و انرژی زیادی نیاز است که می‌تواند یکی از معایب استفاده از تبلیغات کلیکی شمرده شود.

همانطور که گفته شد، در تبلیغات PPC شما به ازای هر کلیک که بر تبلیغات شما انجام می‌شود، هزینه‌ای طبق قرارداد پرداخت می‌کنید. اما این مسأله را نباید فراموش کنیم که همه کلیک‌ها منجر به خرید نخواهند شد. طراحی و محتوای سایت، محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید همه و همه از عواملی هستند که می‌تواند بازدیدکننده را به یک مشتری دائم تبدیل کند. به همین دلیل لازم است بر محتوای سایت خود نظارت بیشتر و بهتری داشته باشید تا تبلیغات انجام شده منجر به خرید شوند.

تا اینجا با انواع تبلیغات کلیکی و ساز و کار آن‌ها آشنا شدیم. دیدیم که با استفاده از این روش می‌توانید برند و محصولات خود را در بازه‌های مشخص و به افراد مشخصی نشان دهید؛ زبان و موقعیت مکانی بازدیدکنندگان را تعیین کنید و به ازای هر فردی که با این تبلیغات وارد سایت شما می‌شود، هزینه‌ای پرداخت کنید. نکته مهم در استفاده از تبلیغات کلیکی این است که این روند فقط بازدیدکننده به سایت شما وارد می‌کند. در نهایت این محصولات، خدمات و روش ارائه شما است که یک بازدیدکننده را به خریدار تبدیل می‌کند و باعث می‌شود بارها از سایت شما بازدید کند. کلید موفقیت، بهبود محتوای سایت شماست و تبلیغات کلیکی تنها کمکی است برای بهتر دیده شدن شما.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *