پادکست چیست و چه نقشی در بازاریابی آنلاین دارد؟

پادکست

اغلب شما با رادیو و سازوکار آن آشنا هستید، پادکست‌ها هم بسیار مشابه رادیو عمل می‌کنند اما با وجود رادیو چه نیازی به ظهور پادکست‌ها بود؟ بشر همیشه به دنبال حل مشکلات و ساده کردن زندگی برای خودش است؛ به همین دلیل، پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که نوع تغییر یافته‌ای از محتواهای رادیویی در دسترس قرار بگیرد که همان مزیت‌ها را داشته باشد و در کنار آن، نقاط ضعف رادیو را کاهش دهد.

این روز‌ها با توجه به محبوبیت پادکست‌ها، لازم است بدانیم پادکست چیست؟ چه ویژگی‌ای باعث محبوبیت این محتوای صوتی شده است؟ و از همه مهم‌تر، پادکست‌ها چه تاثیری بر زندگی شما و کسب و کار‌تان می‌گذارند؟

پادکست چیست و از کجا آمده است؟

محتوا در انواع متفاوت صوتی، تصویری، متنی و ویدیویی تولید و منتشر می‌شود. به وضوح، پادکست‌ها در دسته محتوای صوتی قرار می‌گیرند. اما اگر معنای لغوی دقیق پادکست را بخواهیم، در واژه‌نامه آکسفورد کلمه‌ پادکست این‌گونه تعریف شده است:

\”فایل صوتی دیجیتالی است که می‌تواند از اینترنت گرفته شود و در رایانه‌ها یا دستگاه‌های پخش قابل حمل پخش شود.\”

به طور کلی پادکست‌، فایل صوتی‌ است که می‌تواند داستانی، طنز، آموزشی، اجتماعی، ورزشی و موضوعات دیگری داشته باشد و در بازه‌های زمانی خاص مثل روزانه یا ماهانه منتشر شود. پادکست‌ که به رادیوی اینترنتی هم معروف است، هیچ محدودیت زمانی‌ای ندارد و می‌تواند از پنج دقیقه تا پنج ساعت ادامه پیدا کند و برخلاف رادیو، پادکست را می‌توان ذخیره کرد و بارها به آن گوش داد. چی ازین بهتر؟

پادکست

ایده تولید پادکست‌ در سال 2000 مطرح شد و پس از چهارسال، در سال 2004 پس از تغییرات و بهبود ایده اولیه، گسترش یافت و به محبوبیت فراوانی دست یافت. پیشرفت دستگاه‌های پخش موسیقی دیجیتالی هم با فراهم کردن بستری مناسب برای به اشتراک گذاری محتوای صوتی از طریق اینترنت، تاثیر بالایی بر گسترش پادکست‌ها گذاشت.

جایگاه پادکست بین مردم

همه ما روزانه ساعات زیادی را در اتوبوس‌ها، حمل و نقل عمومی، در ماشین و پشت ترافیک‌های سنگین سپری می‌کنیم. در مواقع پیاده‌رویی، شستن ظرف‌ها و کارهایی از این قبیل، به موسیقی گوش می‌دهیم یا این ساعات را در سکوت می‌گذارنیم. پادکست در این زمان‌ها به کمک ما می‌آید. شما می‌توانید از وقت مرده خود نهایت استفاده را ببرید و در زمان‌هایی که امکان مطالعه ندارید، به راحتی با گوش دادن به پادکست، از زمان خود نهایت استفاده را ببرید.

پادکست چگونه می‌تواند اثر مثبتی بر ذهن شنوندگان بگذارد؟

همانطور که گفته شد، پادکست‌ها موضوعات متفاوتی را شامل می‌شوند؛ در این بین پادکست‌های آموزشی، به خصوص آموزش زبان‌های خارجی، بسیار سودمند خواهد بود، چرا که گوش دادن یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری زبان دیگر است. علاوه بر این پادکست‌های داستانی و طنز نیز می‌تواند سرگرم کننده باشد. از طرفی، گوش دادن به پادکست مهارت‌های شنیداری را افزایش می‌دهد و میزان تمرکز انسان را بهبود می‌بخشد. محتواهای صوتی، چون تصویر ندارند، تصویرسازی وقایع و داستان‌ها را به شنونده می‌سپارند که این‌کار باعث افزایش قوه تخیل می‌شود. به طور کلی پادکست‌ها به افزایش توانایی‌های مغزی کمک می‌کنند، باعث استفاده بهینه از وقت می‌شوند، قابلیت دانلود دارند و در هر مکان و زمانی قابل پخش هستند و به افزایش آگاهی و دانش کمک می‌کنند. پس چرا به پادکست گوش ندهیم؟

پادکست، پل ارتباطی قوی بین شما و مخاطبان‌تان

یکی از مهم‌ترین اهداف هر کسب و کاری، داشتن نقش پررنگ در زندگی مخاطبینش است. پادکست بستری مناسب برای ایجاد یک ارتباط صمیمانه و قطع نشدنی فراهم می‌کند. با ساخت پادکست شما می‌توانید در هر زمان و هر مکانی در کنار مخاطبین خود باشید. گوش دادن به پادکست بهترین راه برای استفاده مفید از وقت‌های هدر رفته و مرده در طول روز است؛ بنابراین شما می‌توانید از این وقت هدر رفته دنبال کنندگانتان استفاده کنید و آن را به ساعات ارزشمندی تبدیل کنید؛ با تولید یک محتوای مناسب صوتی، مخاطب را به خودتان علاقه‌مند کنید و تعداد دنبال کنندگان خودتان را بیشتر کنید.

چرا پادکست بسازیم؟

حال که با مزیت‌های گوش دادن به پادکست آشنا شدیم، اهمیت تولید پادکست مشخص‌تر شد و به راحتی می‌توانیم تاثیر پادکست بر بازاریابی آنلاین را بررسی کنیم. برای صاحبان کسب و کار، در دسترس بودن و قابلیت پخش در هر زمان پادکست‌ها باعث می‌شود یک پل ارتباطی دائمی بین آن‌ها و مخاطبانشان ایجاد شود؛ به این ترتیب، مخاطبان حتی زمان‌هایی که به اینترنت دسترسی ندارند هم می‌توانند محتوای مورد علاقه خود را دنبال کنند.

تفاوت تاثیرگذاری محتوای صوتی نسبت به محتوای متنی

نسبت به محتوای متنی، محتوای صوتی می‌تواند اطلاعات زیادی را در مدت کمتری منتقل کند. علاوه بر این تاثیر لحن را دست کم نگیرید؛ پادکست این امکان را به شما می‌دهد که بصورت مستقیم با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید و کلامتان را با همان لحنی که در سر دارید به او منتقل کنید و نگران برداشت اشتباه نباشید.

انتقال پیام از طریق صدا فقط به تاثیرگذارتر شدن جملات محدود نمی‌شود، بلکه با این کار صمیمت بیشتری بین شما و مخاطبان ایجاد می‌شود. شما از طریق پادکست می‌توانید همیشه و در هر ساعت از شبانه روز در کنار آن‌ها باشید. با توجه به نوع کسب و کار خود و تولید پادکست‌‌های داستانی، اوقات خوشی را برای آن‌ها ایجاد کنید یا با پادکست‌های آموزشی و اخباری میزان آگاهی و اطلاعات آن‌ها را بالا ببرید.

اما نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید، کیفیت کار شماست. فرقی ندارد شما چه نوع محتوایی تولید می‌کنید، محتوای شما باید ارزش وقت گذاشتن را داشته باشد. برای اینکه پادکست‌‌های شما تا انتها گوش داده شوند، باید جذابیت داشته باشند و مخاطب را به ادامه پادکست مشتاق کنند.

چگونه یک پادکست قوی و پرمخاطب بسازیم؟

حال که با ضرورت ساخت پادکست آشنا شدیم، وقت آن است که مراحل ساخت یک پادکست را با هم دنبال کنیم:

گام اول: هدفتان از ساخت پادکست چیست؟

در ابتدای کار هدف خود را از ساخت پادکست مشخص کنید. چرا جای خالی پادکست در کسب و کار شما حس می‌شود و ساخت پادکست چه تاثیری مثبتی بر برند شما خواهد داشت؟

پس از آن باید مخاطبین خود را مشخص کنید. یکی از اصلی ترین مراحل ساخت پادکست این است که بدانید شنوندگان‌تان چه کسانی هستند و  شما چه قشری از جامعه را مخاطب قرار می‌دهید. شناخت مخاطبان به شما کمک می‌کند که موضوعات بهتر و مرتبط‌تری پیدا کنید و قالب و محتوای شما مورد پسند دنبال‌کنندگان قرار بگیرد.

گام دوم: ساختار کلی پادکست خود را مشخص کنید

ساخت یک پادکست قوی نیاز به برنامه ریزی دارد. قبل از شروع کار به تمام جنبه‌ها و ویژگی‌های آن فکر کنید. برای پادکست خود یک تم یا قالب مخصوص در نظر بگیرید؛ این کار باعث می‌شود پادکست شما در کنار باقی پادکست‌ها خاص و ویژه به نظر بیاید و توجه بیشتری به خودش جلب کند.

موضوع کلی هر قسمت را مشخص کنید. پادکست شما می‌تواند داستانی، آموزشی یا هر موضوع دیگری داشته باشد. موضوع مناسب با کسب و کار و مخاطبین خود را انتخاب کنید. علاوه بر این در هر قسمت می‌توانید مصاحبه یا دورهمی داشته باشید.

همانطور که گفته شد، پادکست‌ها محدودیت زمانی ندارند؛ اما انتخاب مدت زمان هر پادکست بسیار مهم است. پادکست‌های بسیار طولانی می‌تواند خسته‌کننده باشد و از طرفی اگر بسیار کوتاه باشد، تاثیر لازم را بر شنوندگان نمی‌گذارد. با توجه به محتوای هر قسمت و ماهیت پادکست‌تان، مدت زمان آن را مشخص کنید.

یکی دیگر از نکات مهم در این بخش، داشتن تقویم محتوایی است. یک برنامه زمانی مناسب برای انتشار پادکست‌‌های خود مشخص کنید. تقویم محتوایی به کار شما نظم می‌دهد. علاوه بر این مخاطبین شما جایگاه ثابتی برای پادکست‌ها در زندگی‌شان مشخص می‌کنند و در زمان‌های مقرر منتظر پادکست شما خواهند بود.

گام سوم: برای ساخت پادکست از این ابزار‌ها می‌توانید استفاده کنید

مهم‌ترین ابزاری که برای ساخت پادکست نیاز دارید، میکروفون است. همانطور که می‌دانید پادکست یک محتوای کاملا صوتی است و کیفیت صدای نامطلوب، شنوندگان را فراری می‌دهد! اگر مبتدی هستید،‌ میکروفون Samson Q2U می‌تواند مناسب باشد. میکروفون‌های Blue Yeti و Rode NT بهترین گزینه برای ساخت پادکست با کیفیت است. اگر در ابتدای کار از ساخت پادکست مطمئن نیستید و نمی‌خواهید هزینه زیادی صرف کنید، می‌توانید چند قسمت ابتدایی را در استودیو ضبط کنید و اگر از نتایج به دست آمده راضی بودید، تجهیزات حرفه‌ای خریداری کنید.

ساخت پادکست در کامپیوتر

پادکست شما ممکن است نیاز به ویرایش داشته باشد یا بخواهید به قسمتی از آن آهنگ اضافه کنید. نرم افزار‌های کامپیوتری زیادی برای این کار وجود دارد.

Audacity

یکی از ساده‌ترین نرم افزارهای تولید و ویرایش پادکست، نرم افزار Audacity است. کیفیت بالا و قابلیت استفاده در تمامی پلتفرم‌ها از ویژگی‌های مثبت این نرم افزار است. Audacity به دلیل سادگی کار برای افراد مبتدی بسیار مناسب است. این نرم‌ افزار را می‌توانید به صورت رایگان از سایت رسمی آن دانلود کنید.

Audacity

Adobe Audition

این برنامه یکی از پرقدرت‌ترین و حرفه‌ای‌ترین نرم‌ افزار ساخت و ویرایش پادکست است. از قابلیت‌های این نرم افزار می‌توان به ضبط صدا، ویرایش و میکس صداها و آهنگ‌ها، استفاده از افکت‌های صوتی و حذف نویز اشاره کرد. این نرم افزار رابط کاربری راحتی دارد اما به دلیل داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های زیاد، یادگیری و کار با آن ممکن است کمی زمان‌بر باشد؛ به هر حال هر چه پادکست باکیفیت‌تری می‌خواهید، وقت و انرژی بیشتری باید خرج کنید.

این نرم افزار از انواع فرمت‌های WMA، WAV، MP3 و … پشتیبانی می‌کند و همچنین این امکان را به کاربران می‌دهد که حجم فایل‌های خود را کاهش دهند.

Adobe Audition

ساخت پادکست در موبایل

نرم‌افزارهای مخصوص کامپیوتر کیفیت و دقت بالاتری دارند و قابلیت‌های بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند؛ اما ممکن است بنا به دلایلی به کامپیوتر شخصی دسترسی نداشته باشید. به همین دلیل در اینجا چند نرم افزار موبایلی مناسب برای ساخت پادکست را معرفی می‌کنیم:

Anchor

این نرم افزار به شما امکان می‌دهد صدای خود را ضبط کنید، از افکت‌های صوتی استفاده کنید و آهنگ‌های دلخواه خود را از اسپاتیفای به پادکست اضافه کنید. می‌توانید فایل آماده شده خود را بصورت فایل دانلود کرده یا در iTunes و Google Podcasts به اشتراک بگذارید.

این نرم‌افزار را می‌توانید به طور رایگان از سایت رسمی انکر دانلود کنید.

Anchor

Speaker Studio

اسپیکر استودیو یکی دیگر از نرم افزارهای قوی برای ساخت پادکست است که با نصب آن می‌توانید استودیو مجهز را در تلفن همراه خود داشته باشید. امکان ضبط صدا، اضافه کردن پادکست‌های از پیش تولید شده و آهنگ، قابلیت میکس صدا و اشتراک گذاری خودکار در فیسبوک و توییتر از ویژگی‌های این اپلیکیشن است. علاوه بر این به شما امکان می‌دهد با مخاطبان خود از طریق چت باکس در ارتباط باشید. رابط کاربری ساده و آسان از دیگر نکات مثبت این نرم افزار موبایلی است.

وقت آن رسیده است که دست به کار شوید و اولین پادکست خود را تولید کنید!

در این مقاله با پادکست و انواع آن آشنا شدیم و ویژگی‌های مثبت و تاثیرات آن بر ذهن را دیدیم. با توجه به نکات مثبتی که پادکست‌ها دارند، ضرورت ساخت پادکست و تاثیر آن بر بازاریابی آنلاین را بررسی کردیم. حال وقت آن رسیده است یک کاغذ و قلم بردارید، طرح کلی پادکست کسب و کار خود را بنویسید. از راهنمای گفته شده در این مقاله و نکات آن استفاده کرده، پادکست خود را تولید کنید تا یک پل ارتباطی جدید برای داشتن روابطی صمیمانه‌تر با مخاطبینتان داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *