کوتاه کننده لینک چیست؟ معرفی بهترین‌ url-shortener های ایرانی و خارجی

کوتاه کننده لینک

حتما برای شما هم پیش آمده است که پس از خواندن مقاله‌ای در یک وبلاگ، تصمیم گرفته‌اید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با دنباله‌ای از کاراکتر‌ها و اعداد بی‌معنی رو به رو شدید. مخصوصاً اگر قسمتی از لینک دارای کلمات فارسی باشد، این دنباله طولانی‌تر و بی‌معنی‌تر به نظر می‌رسد.

چرا راه دور برویم؟ سری به گوگل خودمان بزنید و کلمه‌ “راسا اسپرت” را جستجو کنید. اگر لینک بالای صفحه را کپی کنید با چنین دنباله‌ای رو به رو می‌شوید:

https://www.google.com/search?q=%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7+%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D8%B1%D8%AA&oq=%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7+%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D8%B1%D8%AA&aqs=chrome..69i57j69i61l3j69i65.2099j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

حالا فکر کنید اگر این لینک را از طریق اس ام اس برای دوستتان ارسال کنید، هزینه ارسال این پیام چقدر خواهد شد؟! بی‌شک به سراغ شبکه‌های مجازی برای ارسال آن خواهید رفت؛ اما باید در نظر داشته باشید که برخی شبکه‌های مجازی هم محدودیت کاراکتر دارند. علاوه بر این‌ها، لینک‌های طولانی و عجیب قابل اطمینان نیستند و من اگر به جای شما بودم، لینکی با این شمایل را باز نمی‌کردم!
فواید کوتاه کردن لینک به همین موارد خلاصه نمی‌شود و به دلیل اهمیت زیاد این مسأله، توصیه می‌کنم تا انتهای مقاله همراه باشید تا با دلایل لزوم استفاده از سرویس‌های کوتاه کننده لینک و خدماتی که به شما ارائه می‌دهند آشنا شوید. در انتها، بهترین سرویس‌های url-shortener ایرانی و خارجی را معرفی می‌کنیم تا با خیال راحت و اطلاعات کافی، سرویس کوتاه کننده لینک خود را انتخاب کنید.

کوتاه کننده لینک چیست و چطور کار می‌کند؟

هدف اصلی تمام سرویس‌های کوتاه کننده لینک، بریدن لینک‌های بلند و عجیب و غریبی است که به صفحات وبلاگ، سایت و پست‌های اینستاگرامی و تلگرامی شما نسبت داده می‌شوند. این سرویس‌ها، لینک کوتاه شده‌ای را به درخواست شما ایجاد کرده و کاربران را به لینک اصلی شما هدایت (redirect) می‌کنند.
اغلب سرویس‌های url-shortener به غیر از کوتاه کردن لینک، خدمات دیگری هم ارائه می‌دهند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. اما قبل از آن بهتر است با فواید استفاده از این سرویس‌ها آشنا شویم.

چرا لینک‌های کوتاه بهتر هستند؟

ممکن است از خودتان بپرسید چرا به کوتاه کردن لینک نیاز داریم؟ لینک‌های بلند دردسرهای زیادی ایجاد می‌کنند و در مقابل کوتاه کردن لینک مزیت‌های فراوانی دارد؛ به همین دلیل است که تعداد وب‌سایت‌های کوتاه کننده لینک هر روز بیشتر از پیش می‌شود. در ادامه به چند مورد از این مزیت‌ها می‌پردازیم:

کوتاه کردن لینک باعث زیباتر شدن متن می‌شود

فرقی نمی‌کند بخواهید لینکی را در وبلاگ و فضای مجازی منتشر کنید یا در کارت‌ها و پوستر‌های تبلیغاتی قرار دهید؛ لینک‌های بلند و طولانی ظاهر کار شما را خراب خواهند کرد. زیبایی بصری و بهبود تجربه کاربری یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین علت‌های استفاده از سرویس کوتاه کننده لینک است. این کار حس خوبی به مخاطبان منتقل می‌کند.

لینک‌های طولانی و عجیب مردم را می‌ترساند!

با گسترش استفاده از فضای مجازی، کلاهبرداری‌ها و ترس از لو رفتن اطلاعات شخصی بیشتر شده است و ویروس‌ها و بدافزارهای مختلفی پیشرفت کردند. امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که به هر لینک فرستاده شده اعتماد کند. لینک‌های طولانی و عجیب و غریب، مورد اعتماد کاربران قرار نمی‌گیرند و ممکن است هرزنامه (اسپم) در نظر گرفته شوند. کاربران از ترس هک شدن یا مشکلات دیگر، هر لینکی را باز نمی‌کنند؛ که البته کار بسیار خوبی هم می‌کنند!
با توجه به این موارد، به راحتی می‌توان نتیجه گرفت تعداد کلیک‌هایی که روی لینک‌های طولانی انجام می‌گیرد بسیار کمتر از لینک‌های کوتاه است. به این ترتیب،‌ با استفاده از سرویس‌های کوتاه کننده لینک، احتمال کلیک شدن بر لینک‌هایتان را افزایش می‌دهید.

محدودیت‌های شبکه‌های اجتماعی

یکی از دلایلی که هر کسی را به سرویس‌های کوتاه کننده لینک محتاج می‌کند، شبکه‌های مجازی است. بسیاری از شبکه‌های مجازی مانند توییتر و لینکدین دارای محدودیت کلمات مورد استفاده هستند. ممکن است لینک مورد نظر شما به قدری طولانی باشد که از تعداد کاراکترهای مجاز بیشتر شود.
اینستاگرام یکی دیگر از شبکه‌های مجازی پرطرفدار است که این امکان را به شما می‌دهد تا در پروفایل خود لینک قرار دهید. لینک‌های طولانی، زیبایی و نظم پروفایل را به هم می‌ریزند. در تلگرام و واتساپ هم با اینکه محدودیت کاراکتر وجود ندارد بهتر است از لینک‌های کوتاه شده استفاده کنید.

کوتاه کردن لینک در برند سازی به شما کمک می‌کند

از مزیت‌هایی که بعضی از سایت‌های کوتاه کننده لینک در اختیار شما قرار می‌دهند قابلیت شخصی سازی است. شما می‌توانید لینک‌های خود را کوتاه کنید و آدرسی را مطابق سلیقه و نظر شخصی خود برای آن انتخاب کنید. این کار در برند سازی و معرفی برندتان بسیار کمک کننده خواهد بود.
لینک‌های کوتاهی که شخصی سازی شده‌اند، زیبایی و نظم بیشتری در تبلیغات و پوستر‌ها دارند و به راحتی در ذهن مخاطبان و بازدیدکنندگان ماندگار می‌شوند. استفاده از لینک‌های بلند و بی‌معنی در پوسترهای کاغذی و کارت‌های تبلیغاتی، کاری بیهوده است!

کاهش هزینه با کمک کوتاه کردن لینک

روزانه هزاران پیامک تبلیغاتی ارسال می‌شود که تعداد زیادی از آن‌ها با لینک‌های مربوط به برند یا محصولات متفاوت همراه هستند. در بازاریابی پیامکی، سرویس‌های کوتاه کننده لینک به کمک شما می‌آیند. لینک‌های کوتاه شده، کاراکتر‌های کمتری دارند و هزینه پیامک‌های ارسالی را به میزان قابل توجهی کم می‌کنند.

پنهان‌سازی لینک اصلی

گاهی ممکن است بخواهید به صفحه‌ای لینک بدهید بدون اینکه مبدأ آن مشخص باشد. معمولا برای لینک‌های ارجاعی از این ترفند استفاده می‌شود. پنهان کردن هویت اصلی می‌تواند دلایل متفاوت شخصی و حرفه‌ای داشته باشد؛ برای مثال ممکن است وب‌سایتی لینک فروش محصولات خود را کوتاه کند تا کاربران از همان اطلاعات اندکی که در لینک وجود دارد، ماهیت آن را نفهمند. از لینک‌های کوتاه شده برای لینک‌دهی غیر مستقیم و عدم نمایش لینک اصلی صفحه هم استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از سرویس‌های url-shortener

تا اینجا با دردسرهایی که لینک‌های بلند ممکن است ایجاد کنند و مزیت‌های لینک‌های کوتاه شده آشنا شدیم. حال به امکانات و ابزارهایی می‌پردازیم که سرویس‌های کوتاه کننده لینک در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند:

آماری دقیق از کلیک‌های انجام شده بر لینک‌تان داشته باشید

اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارید، حتما از اهمیت آمار کلیک‌ها با خبر هستید. برخی از سرویس‌های کوتاه کننده لینک، آمار دقیقی از تعداد کلیک‌هایی که بر لینک‌ها انجام شده، تعداد ربات‌ها و بازدید کننده‌های واقعی، نوع مرورگر و سیستم عامل دستگاه‌هایی که وارد لینک شده‌اند، منطقه جغرافیایی و حتی ساعات کلیک شدن بر لینک‌ها را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.
با استفاده از این آمارها می‌توانید عملکرد وب‌سایت، تکنیک‌های سئو به کار برده و استراتژی‌های خود را ارزیابی کنید و در صورت نیاز آن‌ها را تغییر دهید. این اطلاعات ارزشمند به شما کمک‌های زیادی خواهند کرد. می‌توانید بفهمید تبلیغات در کدام بستر‌ها نتیجه بهتری دارند و بازخوردها در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های مجازی به چه صورت است؛ به این ترتیب می‌توانید از هدر رفتن وقت، هزینه و انرژی جلوگیری کنید.

انجام تست‌های A/B

آزمون A/B یکی از معروف‌ترین روش‌های ارزیابی استراتژی‌ها است. در دیجیتال مارکتینگ از این روش برای تحلیل رفتار کاربران و میزان جذابیت و اثر بخشی استراتژی‌های مختلف استفاده می‌کنند. در آزمون A/B دو استراتژی مورد نظر به کاربران عرضه می‌شود و با بررسی بازخورد‌ها، یکی از آن‌ها انتخاب می‌شود. با استفاده از اطلاعاتی که سرویس‌های کوتاه کننده لینک در اختیار شما قرار می‌دهند، به راحتی می‌توانید نتیجه این آزمون را تحلیل کنید و بهترین تصمیم را برای روش تبلیغ، ایمیل مارکتینگ، نسخه‌های مختلف وب‌سایت و موارد مشابه بگیرید.

کسب درآمد از لینک کوتاه

یکی دیگر از مزایای استفاده از سرویس‌های کوتاه کننده لینک، درآمدزایی است. بعضی از این سرویس‌ها به ازای کلیک‌هایی که بر لینک کوتاه شده انجام می‌شود، مبلغی به صاحب لینک پرداخت می‌کنند. سیستم درآمدزایی در برخی از وب‌سایت‌ها به این صورت است که در لینک کوتاه شده شما تبلیغاتی قرار می‌دهند و با توجه به تعرفه‌های از پیش تعیین شده، مانند تعداد کلیک، هزینه تبلیغات را به شما می‌دهند.

معرفی سرویس‌های url-shortener خارجی

سرویس‌های خارجی در کنار مزیت‌هایی که دارند، گاهی ممکن است به دلیل فیلتر شدن از دسترس خارج شوند. برخی از این وب‌سایت‌ها، تعدادی از ویژگی‌ها و امکانات خود را در اختیار کسانی قرار می‌دهند که اشتراک داشته باشند که خرید و انتقال پول ممکن است با توجه به شرایط کشورمان برای‌تان سخت و ناممکن باشد. با این حال سرویس‌های زیادی وجود دارد که امکانات خود را به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در ادامه چند نمونه از بهترین سرویس‌های لینک خارجی را معرفی می‌کنیم:

Bitly (ورود به سایت)

bitly

بیتلی یکی از معروف‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است که متاسفانه برای استفاده از آن به فیلترشکن نیاز خواهید داشت.
چند مورد از امکانات این سرویس:

  • کوتاه کننده لینک
  • قابلیت شخصی‌سازی لینک‌های کوتاه شده
  • آمار دقیق کلیک‌ها
  • اطلاعات جغرافیایی افرادی که روی لینک‌ها کلیک کرده‌اند

این سرویس دارای نسخه رایگان و چند نسخه پیشرفته است که برای استفاده از امکانات بیشتر لازم است سالیانه مبلغی برای خرید پکیج‌های پیشرفته آن پرداخت کنید.

ShortUrl (ورود به سایت)

ShortUrl

یک سرویس کوتاه کننده لینک ساده که آمار کلیک‌ها را به شما گزارش می‌دهد. این وب‌سایت نسخه پیشرفته‌ای هم به کاربران خود ارائه می‌دهد که برای داشتن این داشبورد پیشرفته‌تر و استفاده از امکانات بیشتر نیاز به خرید اشتراک دارد.

BLINK

یکی از قدرتمندترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است که امکانات زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد:

  • کوتاه کردن لینک
  • امکان شخصی سازی لینک با کلمات مورد نظر
  • گزارش کامل از تعداد کلیک‌ها و اطلاعات مربوط به آن‌ها شامل موقعیت جغرافیایی، زبان و دستگاه مورد استفاده
  • گزارش نرخ کلیک‌ و تعداد دفعات بازدید از لینک
  • آنالیز آمارها
  • قابلیت هماهنگی با ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس و ادوب

این وب‌سایت دارای چند بسته پیشرفته است که هر کدام با توجه به امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهند، هزینه متفاوتی دارند. لیست خدمات و هزینه را می‌توانید در قسمت pricing به طور کامل مشاهده کنید.

gg.gg (ورود به سایت)

gg.gg

کار با این سرویس بسیار ساده است و امکانات زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • کوتاه کردن لینک و شخصی سازی آن
  • کد QR
  • دارای افزونه برای کروم و فایرفاکس و اپرا

Ow.ly (ورود به سایت)

Ow.ly

یکی دیگر از سرویس‌های قدرتمند کوتاه کننده لینک است که علاوه بر کوتاه کردن لینک، امکان آنالیز لینک‌هایتان را فراهم می‌کند. یکی از ویژگی‌هایی که این وب‌ سایت را از دیگران متمایز کرده، ادغام آن با Hootsuite (سرویسی برای مدیریت شبکه‌های مجازی) است. با استفاده از Ow.ly می‌توانید به راحتی لینک‌های خود را در شبکه‌های مجازی آنالیز و بررسی کنید.

TinyURL

TinyURL

این سرویس هم متاسفانه به فیلترشکن نیاز دارد، اما کار با آن بسیار ساده است و به شما این امکان را می‌دهد تا آدرس کوتاه شده لینک‌ها را خودتان انتخاب کنید. سایر امکانات در این وب‌سایت قدیمی، در دسترس نیست.

is.gd

is.gd

استفاده از این سرویس بسیار ساده است، برای آی پی‌های ایرانی قابل دسترس نیست و امکانات کمی در اختیار کاربران قرار می‌دهد که عبارتند از:

  • کوتاه کردن لینک
  • کد QR لینک‌ها

smallseotools (ورود به سایت)

این وب‌سایت، علاوه بر ابزارهای سئو که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، سرویس کوتاه کننده لینک هم دارد که فقط لینک‌های شما را کوتاه می‌کند و هیچ امکانات دیگری مانند گزارش و آنالیز کلیک‌ها در اختیار شما قرار نمی‌دهد.

t.co (ورود به سایت)

این سرویس زیر نظر توییتر است و تمامی لینک‌ها با هر طولی را به ۲۳ کاراکتر می‌رساند. کوتاه کردن لینک تنها قابلیت این سرویس است و امکان آنالیز و تحلیل لینک‌ها را به کاربران خود نمی‌دهد.

سایر سرویس‌ها

سرویس‌های دیگری هم وجود دارند که امکانات مشابه دارند. گوگل هم سرویسی برای کوتاه کردن لینک‌ها در اختیار کاربران خود قرار می‌داد که اکنون از کار افتاده است؛ اما لینک‌هایی که قبلا کوتاه شده‌اند هنوز قابل دسترسی هستند.
سایر وب‌سایت‌های مناسب برای کوتاه کردن لینک:

  • ouo.io
  • sniply.io
  • soo.gd
  • u.to
  • v.ht
  • shorl
  • rebrandly
  • livechatinc/utm-builder

بهترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک فارسی

با وجود امکانات زیاد و رتبه‌های خوبی که سرویس‌های کوتاه کننده لینک خارجی دارند، دو محدودیت بزرگ برای ساکنین ایران وجود دارد: فیلتر بودن سایت‌ها و دردسرهای پرداخت‌های مربوط به خرید اشتراک.
وب‌سایت‌های ایرانی زیادی هم هستند که امکانات خوبی در اختیار کاربران قرار می‌دهند و مشکلاتی مانند استفاده از فیلترشکن آن‌ها را تهدید نمی‌کند. در ادامه به معرفی این سرویس‌های می‌پردازیم:

b2n (ورود به سایت)

b2n

یکی از معروف‌ترین و قدرتمندترین ابزارهای کوتاه کننده لینک ایرانی است که امکانات خوبی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و نیازی به ثبت نام و خرید اشتراک ندارد. از امکانات این سرویس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوتاه کردن لینک به صورت نامحدود
  • ساخت لینک‌های دائمی
  • ساخت لینک با آدرس دلخواه
  • سرعت بالا
  • کد QR
  • مشاهده آمار لینک‌ها
  • کاربری راحت و ساده
Plink

پی‌لینک دارای دو سرویس رایگان و پرمیوم است که نسخه رایگان آن هم امکانات خوبی دارد.
امکانات این سرویس:

  • کوتاه کردن لینک به صورت اختصاصی
  • دارای افزونه وردپرسی
  • دارای ربات تلگرامی کوتاه کننده لینک
  • دارای اپلیکیشن برای کوتاه کردن لینک
  • گزارش دقیق از تعداد کلیک‌ها، دستگاه‌ها و موقعیت جغرافیایی آن‌ها

پکیج‌های پیشرفته این وب‌سایت هم در ازای هزینه مناسب، ویژگی‌های خیلی خوبی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

Yun (ورود به سایت)

Yun

یون یکی دیگر از سرویس‌های کوتاه کننده لینک فارسی است که امکانات زیر را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد:

  • کوتاه کردن لینک با آدرس دلخواه
  • گزارش کامل از بازدید لینک‌ها
  • امکان ادغام این سرویس با ابزارهای مدیریت محتوا؛ مانند وردپرس
  • ربات تلگرامی برای کوتاه کردن لینک
  • تنظیم کلمه عبور برای لینک‌ها
  • دامنه اختصاصی
  • ارائه API پیشرفته

1da (ورود به سایت)

1da

وان دا علاوه بر امکانات کوتاه کردن لینک و گزارش لحظه به لحظه و تحلیل آن‌ها، امکان درآمد زایی هم به همراه دارد. روش کسب درآمد از این سرویس به دو شیوه عضویت و معرفی دوستان به این سرویس، است.

Zaya (ورود به سایت)

Zaya

زایا یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند کوتاه کننده لینک ایرانی است که امکانات پیشرفته زیادی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. قابلیت رمزگذاری، پیوند یکتا، دامنه اختصاصی و آمار پیشرفته، چند مورد از ویژگی‌های مثبت این سرویس است.

سایر سرویس‌های ایرانی

وب‌سایت‌های ایرانی دیگری هم وجود دارند که امکانات مشابه، کمتر یا بیشتری، در اختیار شما قرار می‌دهند. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • Opizo
  • Fi9.ir
  • Rizy
  • Coix
  • Liink.ir

کلام آخر

لینک‌های بلند علاوه بر به هم زدن زیبایی متن، در خیلی از موارد نتایج منفی به دنبال دارند و بر پیشرفت سایت و تبلیغات شما اثرات منفی خواهند داشت. سرویس‌های کوتاه کننده لینک ایرانی و خارجی زیادی وجود دارد که می‌تواند لینک‌های سفارشی و با دامنه اختصاصی برای شما تولید کند و آمارهای مناسبی از لینک‌هایتان در اختیار شما قرار دهند. استفاده از سرویس‌های خارجی شاید امنیت و امکانات بیشتری داشته باشند اما مشکلات فیلترینگ و تحریم، سنگ بزرگی جلو پای‌تان می‌اندازد. از طرفی بسیاری از سرویس‌های داخلی هم قابل اطمینان نیستند. قبل از انتخاب سرویس کوتاه کننده لینک برای کسب و کارتان، حتما ویژگی‌ها و قابلیت‌های چند سرویس برتر را ارزیابی کنید و سپس بهترین ابزار مناسب با هدف و موضوع کار خود را در نظر بگیرید.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *