الگوریتم BERT گوگل چیست؟ همه چیز درباره آپدیت BERT گوگل

الگوریتم BERT گوگل

در روزگاری نه‌چندان دور، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی روابط یک‌سویه با مخاطبان خود برقرار می‌کردند. این مسئله با روح حاکم بر فضای وب در تناقض بود. آنچه باعث شد این خدمات دهندگان به سمت ارتقای خدمات خود و برقراری روابط دوسویه با کاربران روی بیاورند، فضای رقابتی بود که رفته‌رفته در حال شکل گرفتن بود. به عنوان مثال در گذشته‌ای نه‌چندان دور تنها موتور جستجوی فعال در دنیا گوگل بود. اما الان رقبای زیادی برای گوگل به وجود آمده‌اند و اگر گوگل خدمت‌رسانی خود را ارتقا ندهد، خیلی زود مجبور خواهد شد جای خود را به رقبای تازه نفس بدهد. ابداع الگوریتم BERT گوگل دقیقا ریشه در همین مسئله دارد. شاید بپرسید که چه ارتباطی بین الگوریتم BERT و آن چیزی که در ابتدا اشاره کردیم، وجود دارد؟

پاسخ در یک نکته کلیدی نهفته است؛ اگر در گذشته ما مجبور بودیم برای جستجو در گوگل قوانین و اصولی را یاد بگیریم تا بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم، در حال حاضر گوگل سیاستگذاری خود را به این سمت جهت‌دهی کرده است که خود را با آنچه در ذهن کاربران می‌گذرد، تطبیق دهد. این دقیقاً در راستای همان مفهوم ارتباط تعاملی یا دو‌سویه است. الگوریتم های گوگل به وجود آمده‌اند تا ارتباط گوگل با کاربران را ارتقا دهند. هوش مصنوعی گوگل را در این مسیر بسیار کمک کرده است. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره الگوریتم BERT گوگل یا BERT بیشتر بحث کنیم.

نقش الگوریتم BERT گوگل چیست؟

پس از یک مقدمه مفصل لازم است تا به بررسی نقش الگوریتم BERT بپردازیم. این الگوریتم به دنبال آن است تا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، زبان محاوره و روزمره کاربران برای جستجوهای اینترنتی را تشخیص دهد. قبل از آپدیت BERT، صرفا مجموعه‌ای از کلمات کلیدی توسط گوگل درک می‌شد. طبیعتا جستجوهای اینترنتی نیز بر همین مبنا صورت می‌پذیرفت. بدیهی است که این روش، در برخی موارد کاربران را در رسیدن به خواسته‌هایشان ناکام می‌گذاشت.

گوگل برای حل این مشکل آپدیت الگوریتم BERT را معرفی کرد. هدف‌گذاری گوگل ایجاد قابلیت درک انسانی در الگوریتم BERT بوده است. در واقع سعی گوگل این بوده تا موتورهای جستجو بتوانند تمام اجزای عباراتی را که کاربران سرچ می‌کنند را درک کنند. بر این مبنا کلمات کلیدی تنها نقش را در جستجوهای اینترنتی بازی نمی‌کنند؛ بلکه حروف اضافه‌ای که در جستجو می‌آیند نیز توسط گوگل درک می‌شود. این موضوع در عمل موجب بهبود جستجوهای اینترنتی کاربران در بستر گوگل می‌شود.

مثالی از نحوه کارکرد هوش مصنوعی گوگل

شاید ذکر یک مثال به درک بهتر مفهوم نقش الگوریتم BERT گوگل کمک کند. عبارت «پرواز تهران به مشهد» را در نظر بگیرید. موتور جستجوی گوگل پیش از آپدیت BERT، توان درک نقش حرف اضافه «به» در عبارت فوق را نداشت. در نتیجه به طور کلی نتایجی که از این جستجو به دست می‌آمد، مجموعه پروازهایی را نمایش می‌دهد که از تهران به مشهد و بالعکس بود.

اما در حال حاضر هوش مصنوعی گوگل قادر است تا نقش حروف اضافه را به طور دقیق در عبارت جستجو شده توسط کاربران، درک کند. این مسئله به کاربران کمک می‌کند که جستجوهای اینترنتی بهینه شده‌ای داشته باشند؛ در نتیجه سریع‌تر به اهداف خود دست پیدا کنند.

نگاه علمی به الگوریتم BERT گوگل

تا اینجا سعی کردیم شما را به زبان ساده با یکی از الگوریتم های گوگل آشنا کنیم. الگوریتم BERT در سال 2019 معرفی شد و به اعتقاد بسیاری این الگوریتم در واقع ادامه پروژه بزرگی بود که گوگل با معرفی الگوریتم رنک برین در سال 2015 آغاز کرد. در این پروژه متن باز که گوگل سال‌ها است روی آن کار می‌کند، هدف‌گذاری نهایی آن است به کمک هوش مصنوعی گوگل به انسان تبدیل شود. اگر این مهم به طور 100 درصد محقق شود، کار جستجو در بستر گوگل، به‌راحتی حرف‌زدن با یک انسان دیگر خواهد بود. این دقیقاً انتهای مسیری است که بخش‌های قابل توجهی از آن توسط گوگل پیموده شده است.

کلمه BERT مخفف عبارت طولانی Bidirectional Encoder Representations from Transformers است. پروژه‌ای به همین نام در گوگل مدت‌ها قبل تعریف شده است و در نهایت در سال 2019 به بار نشست. گوگل نیز دقیقاً مخفف نام آن پروژه را روی الگوریتم طراحی شده قرار داد. این الگوریتم بر مبنای بهره‌گیری از شبکه عصبی به‌منظور پردازش زبان طبیعی کاربران استوار است که در اصطلاح فنی به آن NPL یا Natural Language Processing گفته می‌شود.

این الگوریتم در ابتدا توسط داده‌های موجود در ویکی‌پدیا تغذیه می‌شد؛ اما در حال حاضر توسط خود کاربران گوگل آموزش داده می‌شود و هر لحظه در حال تکامل است. این دقیقاً همان مفهوم یادگیری ماشین است که توضیح بیشتر درباره آن از حوصله این مطلب خارج است.

الگوریتم BERT گوگل چه تاثیری روی سئو سایت‌ها دارد؟

سؤال بسیاری مهمی که در اینجا به وجود می‌آید‌، آن است که چه اقداماتی به‌منظور بهینه سازی سایت برای الگوریتم BERT باید انجام دهیم؟ عده‌ای در پاسخ به این سؤال می‌گویند که هیچ کاری از دست ما برای بهینه‌سازی سایت برنمی‌آید. استدلال آنها هم این است که این الگوریتم اساسا با هدف بهبود ارتباط میان گوگل و کاربران جستجو کننده طراحی شده است.

اما به نظر می‌رسد که این استدلال با چالش‌های جدی روبه‌رو است. چند سالی است که گوگل معیار رتبه گرفتن سایت‌ها را تولید محتوای باکیفیت قرار داده است. پارامترهایی نیز برای تشخیص کیفیت محتوا توسط گوگل معرفی شده است. اما در حال حاضر یک اتفاق مهم با عرضه الگوریتم BERT گوگل رخ داده است؛ شما تا قبل از این باید محتوا را مطابق استانداردهای گوگل تولید می‌کردید تا محتوای شما در معرض دید کاربران قرار داده می‌شد. اما از این به بعد باید محتوا را مطابق سلیقه و خواسته کاربران تولید کنید تا در نتایج جستجوها در معرض دید کاربران قرار بگیرید.

چند استراتژی که در تولید محتوا برای بهینه‌سازی محتوا متناسب با الگوریتم BERT گوگل باید در نظر گرفت عبارت‌اند از:

کم‌رنگ شدن اهمیت کلمه کلیدی کانونی

الگوریتم‌های جدید گوگل در حال حرکت به این سمت‌وسو هستند که نقش کلمات کلیدی کانونی را در ارزیابی و رتبه‌بندی محتواها کاهش دهند؛ چرا که در عمل تکرار کلمه کلیدی کانونی نمی‌تواند دلیل محکمی بر کیفیت بالای یک مقاله باشد؛ بنابراین ممکن است در آینده نه‌چندان دور محتواهایی را در صدر جستجوهای گوگل مشاهده کنید که کلمه کلید کانونی ندارند اما به تمام سوالاتی که در یک موضوع خاص به ذهن کاربر می‌رسد، پاسخ داده‌اند.

پس پیشنهاد ما این است که تجربه کاربری محتوا و مفهوم محتوا را در درجه اول مد نظر قرار دهید و درگیر کلمه کلیدی کانونی نشوید.

پررنگ شدن نقش جملات سوالی (How to)

هر کاربر در جستجوهای اینترنتی خود به دنبال یافتن پاسخ سوالات خود است؛ بنابراین بسیاری از کاربران هستند که عیناً سؤالات خود را در جستجوهای گوگل وارد می‌کنند. از طرفی آپدیت BERT نیز دقیقاً در راستای همگام‌سازی نتایج ارائه شده با جستجوهای کاربران ارائه شده است؛ بنابراین سعی کنید که همواره از جملات سوالی واقعی در محتوای خود و به ویژه در تیترها بهره بگیرید.

افزایش اهمیت کلمات کلیدی طولانی

نقش کلمات کلیدی طولانی بسیار مهم‌تر از گذشته شده است. کلمات کلیدی Long-Tail در گذشته نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده‌اند اما رفته‌رفته به نظر می‌رسد این عبارات نقش مهم‌تری از کلمات کلیدی کوتاه‌تر پیدا خواهند کرد. سعی کنید در قالب محتوای خود روی چند کلمه کلید طولانی نیز متمرکز شوید.

آیا الگوریتم BERT گوگل برای زبان فارسی هم فعال شده است؟

این الگوریتم در حال حاضر صرفاً برای جستجوهای انگلیسی فعال است؛ اما شرکت گوگل این وعده را داده است تا ظرف مدت زمان کوتاهی این الگوریتم را برای سایر زبان‌ها نیز فعال کند. ما اعتقاد داریم که رعایت کردن قوانین BERT در زبان فارسی هم از اهمیت خوبی برخوردار است و می‌توان با رعایت نکات مرتبط با این موضوع به نتایج مطلوبی دست یافت.

کلام پایانی

در این مقاله با الگوریتم BERT گوگل آشنا شدیم. تمام الگوریتم های گوگل برای این منظور طراحی می‌شوند تا کاربران بتوانند در کمترین زمان ممکن به خواسته‌های خود دست پیدا کنند. بدین ترتیب گوگل تلاش می‌کند تا سازو‌کارهای قوی‌تری برای تشخیص محتوای باکیفیت و بی‌کیفیت ایجاد کند. اگر می‌خواهید از هوش مصنوعی گوگل به نفع ارتقای رتبه سایت خود استفاده کنید، فقط روی یک مسئله تمرکز کنید؛ خودتان را جای کاربر بگذارید و به تمام سوالات ذهنی او در خصوص یک موضوع پاسخ دهید. بدون آنکه حواشی بی‌فایده را بررسی کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *