چگونه از گوگل سرچ کنسول برای بهبود سئو سایت استفاده کنیم؟

گوگل سرچ کنسول

فهرست مطالب مقاله

سئو یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان در موفقیت سایت‌های اینترنتی است. صاحبان سایت‌ها زمانی می‌توانند به سودهای بزرگ از فعالیت در بستر وب فکر کنند که برنامه‌ریزی جامع و مدونی برای سئو داشته باشند. گاهی اوقات وب‌مسترها معتقدند که اصول سئو را به‌خوبی در سایت خود اجرا کرده‌اند. ولی در مقابل نسبت به این موضوع گلایه دارند که اثرات تلاش‌های خود را به‌صورت ملموس احساس نمی‌کنند. واقعیت این است که اولین گام ضروری آن است که وضعیت سئو سایت به‌صورت پیوسته پایش شود. در این مسیر ابزارهای متعددی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها وضعیت سئو سایت‌ها را مورد بررسی قرار داد.

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از سرویس‌های بسیار خوب گوگل برای آنالیز سئوی سایت‌ها است. در این مقاله آموزش کامل گوگل سرچ کنسول را برای شما آماده کرده‌ایم. در انتهای این مقاله شما تمام آنچه برای کار کردن با این سرویس را نیاز دارید، فرا خواهید گرفت. با ما همراه باشید.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

گوگل سرچ کنسول که در گذشته با نام Google Webmaster Tools شناخته می‌شد، یک سرویس رایگان از گوگل است که صاحبان سایت‌ها به کمک آن می‌توانند وضعیت وب‌سایت خود را به‌صورت لحظه‌ای پایش کنند. نقاط ضعف و قوت سایت‌ها از نظر تکنیکال به کمک این سرویس تا حدودی مشخص می‌شود و می‌توان مطابق گزارش‌های گوگل سرچ کنسول نسبت به ارتقای سایت اقدام کرد.

آموزش کامل گوگل سرچ کنسول

در ادامه قصد داریم تا آموزش کامل گوگل سرچ کنسول را در قالب 5 درس از صفر تا صد بررسی کنیم. 5 سرفصلی که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از:

  •  آغاز به کار با گوگل سرچ کنسول
  • آموزش بهینه‌سازی سئو سایت به کمک گوگل سرچ کنسول
  • نحوه گرفتن ترافیک بیشتر برای سایت به کمک گزارش‌های عملکرد
  • ویژگی‌های جالب گوگل سرچ کنسول
  • ترفندها و استراتژی‌های پیشرفته در استفاده از گوگل سرچ کنسول

در ادامه به تشریح مفصل تمام سرفصل‌های فوق می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

آغاز به کار با گوگل سرچ کنسول

اولین قدم برای آموزش کامل گوگل سرچ کنسول، آن است که یاد بگیرید چگونه سایت خود را به این سرویس اضافه کنید. در ادامه لازم است تا تنظیمات لازم برای کار کردن با این سرویس را اعمال کنید.

گام اول: نحوه اضافه‌کردن سایت به گوگل سرچ کنسول

ابتدا باید وارد سایت گوگل سرچ کنسول شوید. وقتی وارد سایت می‌شوید، روی گزینه Start Now کلیک کنید. در ادامه باید وارد حساب ایمیل خود شوید. توجه داشته باشید که در این مرحله از ایمیل کسب‌وکار خود استفاده کنید تا بعدها دچار مشکل نشوید. پس از ورود به حساب ایمیل، وارد صفحه اصلی گوگل سرچ کنسول می‌شوید. در ادامه روی منوی همبرگر در سمت چپ و بالای تصویر کلیک کنید و از منوی باز شده، گزینه Add Property را انتخاب کنید.

سایت خود را در گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) ثبت کنید

در ادامه در صفحه باز شده، URL صفحه اصلی سایت خود را در بخش Domain وارد کنید و گزینه Continue را انتخاب کنید.
در ادامه نوبت به اعتبارسنجی سایت می‌رسد. راه‌های مختلفی برای این منظور پیش روی شما قرار دارد که چهار مورد از بهترین و آسان‌ترین راه‌ها عبارت‌اند از:

  • فایل HTML یکتایی که به سایت شما اختصاص داده می‌شود را در سایت خود قرار دهید.
  • یک CNAME یا TXT Record را در تنظیمات دامنه سایت خود اضافه کنید.
  • می‌توانید با قرار دادن یک کد اسنیپت کوتاه در بالای صفحه اصلی سایت خود این کار را انجام دهید.
  • همچنین از طریق گوگل آنالیتیکس می‌توانید ایمیل خود را تایید کنید.

از بین چهار راه فوق توصیه ما راه سوم است؛ این کار از دو راه قبلی به‌مراتب ساده‌تر است و می‌توانید خیلی سریع آن را انجام دهید.

گام دوم: تنظیمات کشور هدف خود را انجام دهید

در ادامه آموزش کامل گوگل سرچ کنسول، نوبت به اعمال تنظیمات کشور هدف می‌رسد. گوگل سرچ کنسول به‌راحتی می‌تواند متوجه شود که فعالیت سایت شما در کدام کشور است. مهم‌ترین ابزارهایی که برای این منظور توسط گوگل سرچ کنسول استفاده می‌شود، عبارت‌اند از:
·

  • پسوند دامنه سایت
  • نشانی‌هایی که در سایت شما لیست شده است.
  • موقعیت سرویس سایت
  • کشوری که بیشتری تعداد بک‌لینک برای سایت از آن گرفته شده است.
  • زبان سایت
  • و البته کد Ahrefs lang

بنابراین در این گام لازم است تا کشور هدف خود را در گوگل سرچ کنسول مشخص کنید. برای این منظور باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:
1. در زیر بخش Search Traffic روی گزینه International Targeting کلیک کنید.

 

2. سپس تب Country را انتخاب کنید.

 

3. تیک کنار گزینه Target users in را فعال کنید.

 

4. از منوی مقابل این گزینه، نام کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

گام سوم: متصل کردن گوگل آنالیتیکس به سرچ کنسول

بعد از سال 2013 که گوگل تصمیم گرفت تنها https ها را در لیست نتایج جستجو نمایش دهد، سطح امنیت کاربران افزایش پیدا کرد اما برخی از داده‌های گوگل آنالیتیکس به طور کامل از دسترس خارج شد. اما در سال‌های اخیر راهی برای جلوگیری از این مشکل ایجاد شد و آن متصل کردن گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول است. برای این منظور باید وارد حساب کاربری خود در گوگل آنالیتیکس شوید. سپس در منو سمت چپ سایت روی گزینه Admin کلیک کنید.

 

در ادامه باید گزینه Property Setting را انتخاب کنید.

 

سپس صفحه را به پایین بکشید و با مشاهده گزینه Adjust Search Console روی آن کلیک کنید.

 

در ادامه گزینه Add را انتخاب کنید.

 

سپس صفحه را به پایین بکشید تا لینک سایت مورد نظر خود را مشاهده کنید. سپس تیک کنار آن را فعال کنید و در نهایت گزینه Save را انتخاب کنید.
به همین راحتی گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول شما به یکدیگر متصل شد. با مراجعه به حساب کاربری خود در سرچ کنسول می‌توانید مشاهده کنید که اطلاعاتی نظیر لندینگ پیج‌ها و نرخ کلیک آن‌ها، CTR، داده‌های جغرافیایی و همچنین کلمات کلیدی سایت به حساب کاربری اضافه شده است.

گام چهارم: بررسی کردن مسائل امنیتی

در انتها لازم است بررسی کنید که آیا گوگل سرچ کنسول دردسرهای امنیتی را برای سایت شما ایجاد می‌کند یا خیر. برای این منظور باید از منوی سمت چپ روی گزینه Security Issues کلیک کنید.

 

سپس پنجره‌ای باز می‌شود. در این صفحه نکاتی توسط گوگل اشاره می‌شود که باید آن‌ها را به‌دقت مطالعه کنید. البته در اغلب موارد هیچ مشکل امنیتی برای سایت شما ایجاد نخواهد شد و با پیغام No issues detected مواجه می‌شوید.

گام پنجم: افزودن نقشه سایت

در ادامه آموزش کامل گوگل سرچ کنسول به بحث افزودن نقشه سایت به این سرویس می‌رسیم. البته اگر یک سایت جمع‌وجور دارید، نیازی به افزودن نقشه سایت به گوگل ندارید. اما برای سایت‌های تجاری و فروشگاه‌های اینترنتی، نقشه سایت یک نقش کلیدی را ایفا می‌کند. در هر حال سعی کنید این کار را انجام دهید تا تمام قدم‌های ابتدایی برای کار کردن با گوگل سرچ کنسول را به طور کامل بردارید.

در ابتدا باید یک نقشه سایت ایجاد کنید. خبر خوب اینکه اکثر سایت‌های وردپرسی که از افزونه یواست سئو استفاده می‌کنند، یک نقشه سایت دارند و به این ترتیب دیگر نیازی به کار اضافی نیست. اما اگر هنوز نقشه سایت ندارید، باید وارد پنل وردپرس سایت خود شوید. سپس وارد صفحه تنظیمات افزونه یواست سئو بروید. در ادامه گزینه XML sitemap را روی حالت On قرار دهید.

 

سپس روی لینک See the XML Sitemap کلیک کنید تا به صفحه نقشه سایت خود بروید.
در ادامه لازم است تا نقشه سایت خود را به گوگل سرچ کنسول اضافه کنید. این کار بسیار آسان است. در منوی سمت چپ گوگل سرچ کنسول، کشویی Index را باز کنید و سپس گزینه Sitemaps را انتخاب کنید.

 

سپس عبارت sitemap_index.xml را در جای خالی وارد کنید و گزینه Submit را انتخاب کنید. به این ترتیب نقشه سایت شما به حساب کاربری‌تان در گوگل سرچ کنسول اضافه می‌شود.

 

آموزش بهینه‌سازی سئو سایت به کمک گوگل سرچ کنسول

در بخش دوم آموزش کامل گوگل سرچ کنسول، باید به این مسئله بپردازیم که چگونه می‌توان به کمک این سرویس، نقاط ضعف سایت از نظر سئو را شناسایی کرد و نسبت به برطرف‌کردن آن‌ها اقدام نمود. واقعیت این است که اگر همه چیز در صفحات سایت‌های شما به‌درستی طراحی شده باشد، گوگل به‌راحتی می‌تواند صفحات را پیدا کند و به‌سرعت آن‌ها را ایندکس نماید.
اگر خلاف این اتفاق رخ می‌دهد، حتماً مشکلاتی وجود دارد که باید با برطرف‌کردن آن‌ها مشکلات سایت خود را حل کنید. در این جا گزارش‌های Index Coverage به‌شدت به کمک شما می‌آیند. در این گزارش به روشی اشاره می‌شود که مشکلات سایت شما مربوط به کدام صفحات است و چگونه باید آن‌ها را برطرف کنید.

منظور از گزارش‌های Index Coverage چیست؟

به کمک گزارش‌های Index Coverage می‌توانید متوجه شوید که کدام‌یک از صفحات سایت شما توسط گوگل ایندکس شده است. همچنین در ادامه تمام نکات فنی که مانع از ایندکس شدن برخی از صفحات سایت شما می‌شود را به‌تفصیل به شما معرفی می‌کند. البته استفاده از این گزارش‌ها کمی تخصصی است. نگران نباشید؛ در ادامه قدم‌به‌قدم با هم پیش می‌رویم تا با اجزای این گزارش به طور کامل آشنا شویم.

چگونه می‌توان خطاهای سایت را به کمک گزارش‌های Index Coverage پیدا کرد؟

در بالای گزارش‌های Index Coverage چهار تب پیش روی شما قرار دارد که عبارت‌اند از:

  •  Error
  • Valid with warning
  • Valid
  • Excluded

 

در اینجا ما روی تب خطا تمرکز می‌کنیم. در تب Error تعداد کل خطاهایی که در سایت شما وجود دارد به‌صورت لحظه‌ای به نمایش در می‌آید. همچنین به کمک یک نمودار میله‌ای می‌توانید بررسی کنید که تعداد این خطاها در گذر زمان چه تغییری کرده است.
در ادامه خطاهای موجود در سایت به‌صورت موردی تشریح شده است. شاید مطالعه تک‌تک این خطاها کار دشواری باشد. اما یک راه وجود دارد تا به درک درستی از دسته‌بندی خطاهای موجود در سایت خود دست پیدا کنید. اصلی‌ترین دسته‌بندی خطاها عبارت‌اند از:

 Submitted URL seems to be a Soft 404: این خطا مربوط به صفحاتی است که به دلیل اشتباهات موجود در کدنویسی آن‌ها در دسترس نیستند.
· Redirect error: زمانی که از ریدایرکت 301 یا 302 برای یک صفحه از سایت استفاده کنید ولی به‌درستی این کار صورت نگرفته باشد، این پیغام خطا ایجاد می‌شود.
· Submitted URL not found (404): این خطا زمانی نشان‌دهنده آن است که یک صفحه پیدا نمی‌شود و سرور کد وضعیت HTTP را برمی‌گرداند.
· Submitted URL has crawl issue: در این‌گونه موارد مشکل به طور دقیق مشخص نیست و باید صفحه و کد آن را به‌دقت بررسی کنید تا مشکلات احتمالی را شناسایی کرده و آن‌ها را برطرف نمایید.
· Server errors (5xx): زمانی که ربات‌های گوگل نمی‌توانند به سرور سایت دست پیدا کنند، این پیغام به نمایش در می‌آید.

 

وقتی روی هر کدام از گزینه‌های فوق کلیک می‌کنید، لیستی از صفحاتی که دارای آن خطا هستند به نمایش در می‌آید.
برطرف‌کردن خطاهای 404 کار نسبتاً راحتی است. برای این منظور می‌توانید صفحه 404 را به صفحه دیگری در سایت خود ریدایرکت کنید. همچنین می‌توانید صفحه را به حال خود رها کنید تا ربات‌ها گوگل در بررسی‌های دوره‌ای خود از سایت شما بالاخره روزی آن صفحات را از رده خارج کنند.
برای حل سه خطا دیگر که در بالا ذکر کردیم باید مراحل زیر را طی کنید:‌
1. لینک صفحه سایت خود را که حاوی خطا است، در مرورگر وارد کنید تا صفحه سایت شما بارگذاری شود.
2. URL صفحه را به بخش URL Inspection در گوگل سرچ کنسول منتقل کنید. برای دسترسی به این بخش در قسمت گزارش Index Coverage وارد تب Error شوید. دسته‌بندی خطای مورد نظر را انتخاب کنید. روی URL لینک صفحه مورد نظر کلیک کنید. یک منو با چهار گزینه باز می‌شود. گزینه FETCH AS GOOGLE را انتخاب کنید. به این ترتیب وارد بخش مورد نظر که در ابتدا اشاره کردیم، می‌شوید.

 

3. در این بخش ربات‌های گوگل مجدد به سراغ صفحه سایت شما می‌روند و با بررسی ایرادات صفحه را به شما گوشزد می‌کنند.
4. در ادامه تمام ایرادات را برطرف کنید. به این ترتیب احتمالاً خطاها به طور کامل از سایت رفع می‌شوند.

اهمیت درنظرگرفتن Valid with warnings در گزارش‌های Index Coverage

بیایید آموزش کامل گوگل سرچ کنسول را ادامه دهیم. پیغام‌های هشدار که در گزارش Index Coverage وجود دارند، الزاما به معنی آن نیستند که صفحات شما توسط گوگل ایندکس نمی‌شوند؛ بلکه با لحاظ‌ کردن این هشدارها می‌توانید کیفیت سئو سایت خود را ارتقا ببخشید. بر خلاف بخش Error که به رنگ قرمز نشان داده می‌شود، این بخش به رنگ نارنجی است؛ بنابراین اگر می‌خواهید سئو سایت خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، حتماً این پیغام‌ها را نیز در گزارش Index Coverage در نظر بگیرید.

 

یکی از پیغام‌های هشداری که معمولاً با آن مواجه می‌شوید، Indexed, though blocked by robots.txt است. منظور از این هشدار آن است که ربات robot.txt دسترسی به صفحه شما را مسدود کرده است. برای برطرف‌کردن این هشدار روی پیام هشدار کلیک کنید. لیستی از صفحات سایت که دارای این مشکل هستند، به نمایش در می‌آید. با کلیک روی هر یک از آن‌ها، یک منو در سمت راست باز می‌شود. گزینه TEST ROBOTS.TXT BLOCKING را انتخاب کنید. برای برطرف‌کردن این مشکل باید صفحه مورد نظر را unblock کنید.
اما اگر مایل هستید که صفحه ایندکس نشود، دو راه‌حل پیش روی شما است:
1. تگ noindex,follow را به صفحه مورد نظر اضافه کنید و آن را در فایل robot.txt آزاد کنید.
2. به کمک ابزار URL Removal Tool صفحه را برای همیشه از دسترس خارج کنید.

راهنمای استفاده از ابزار URL Removal Tool در گوگل سرچ کنسول

یک راه‌حل ساده و سریع برای حذف کردن یک صفحه از ایندکس گوگل، استفاده از ابزار URL Removal Tool است. برای این منظور در منوی اصلی گوگل سرچ کنسول، کشویی Legacy tools and reports را باز کنید. از لیست به نمایش درآمده گزینه Removals را انتخاب کنید.

 

در ادامه URL صفحه‌ای را که می‌خواهید از ایندکس گوگل حذف شود، در کادر خالی پنجره باز شده وارد کنید. توجه داشته باشید که URL را به‌درستی وارد کنید تا بعدها دچار مشکل نشوید. سپس روی گزینه Submit Request کلیک کنید.

 

این روش صرفاً برای یک دوره 90 روزه جوابگو است و بعد از آن گوگل مجدداً برای ایندکس کردن صفحات اقدام می‌کند. بهترین راه این است که صفحه را از طریق robot.txt مسدود کنید تا برای همیشه از ایندکس گوگل خارج شود.

بررسی کردن صفحات ایندکس شده برای مشکلات احتمالی

در تب Valid تعداد صفحات سایت که توسط گوگل ایندکس شده‌اند، به نمایش در می‌آید. اطلاعات در این تب به رنگ سبز به نمایش درمی‌آیند. در این بخش شما باید دو موضوع مهم را بررسی کنید تا از مشکلات احتمالی که در این مسیر پیش روی شما قرار دارد، آگاه شوید.

 

1. تغییرات شدید کاهشی یا افزایشی تعداد صفحات ایندکس شده
اگر در هر بار مراجعه به گزارش Index Coverage متوجه تغییرات کاهش یا افزایشی زیادی در تعداد صفحات ایندکس شده نسبت به دفعه قبل شدید، باید چه چیزی را مورد توجه قرار دهید؟
افت ناگهانی تعداد صفحات ایندکس شده، می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که دسترسی ربات گوگل به صفحات سایت شما مسدود شده است یا به اشتباه تگ noindex را به صفحات خود اضافه کرده‌اید.
همچنین افزایش ناگهانی تعداد صفحات ایندکس شده نیز به این دلیل اتفاق می‌افتد که نسبت به برطرف‌کردن مشکل انسداد صفحات زیادی از سایت خود اقدام کرده‌اید.
2. تعداد غیرمنتظره بالا از صفحات ایندکس شده
گاهی اوقات مشاهده می‌کنید که تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل، بیشتر از تعداد صفحاتی است که در سایت خود منتشر کرده‌اید. این مسئله دلایلی دارد که باید نسبت به برطرف‌کردن آن‌ها اقدام کنید تا مشکل حل شود. برای این منظور باید به بخش Excluded از گزارش Index Coverage مراجعه کنید. در ادامه به این بخش می‌پردازیم.
مطمئن شوید که موارد حذف شده در عمل نیز حذف شده باشند
تا اینجای آموزش کامل گوگل سرچ کنسول، متوجه شدیم که موتور جستجوی گوگل دلایل متنوعی برای ایندکس نکردن برخی از صفحات سایت‌ها دارد. وقتی به تب Excluded مراجعه می‌کنید، با لیستی از صفحات حذف شده مواجه می‌شویم.

 

 

در این صفحه یک لیست از دلایلی به نمایش در می‌آید که با مطالعه آن‌ها می‌توانید متوجه شوید چرا یک صفحه توسط گوگل، ایندکس نشده است. این موارد عبارت‌اند از:

 

1. Page with redirect
این پیغام یعنی صفحه مورد نظر به صفحه دیگری منتقل شده است. در حالت کلی این اتفاق بدی نیست؛ مگر در مواردی که در آن صفحه لینک‌هایی وجود داشته باشد که در این شرایط به طور کامل از بین می‌رود و ایندکس نمی‌شوند.
2. Alternate page with proper canonical tag
تگ Canonical برای انتقال ارزش یک صفحه به صفحه دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین این پیغام نیز مشکلی ندارد و نشان‌دهنده آن است که گوگل یک جایگزین مناسب‌تری برای یک صفحه پیدا کرده است.
3. Crawl Anomaly
این پیغام دلایل متعددی دارد و باید به‌صورت موردی بررسی شود.
4. Crawled – currently not indexed
این پیغام نشان می‌دهد که خزنده‌های گوگل به صفحه دسترسی دارند ولی به دلایلی نامشخص صفحه ایندکس نشده است. در حالت کلی باید به دنبال افزایش کیفیت محتوای این دسته از صفحات باشید تا مشکل صفحه برطرف شود.
5. Submitted URL not selected as Canonical
زمانی که محتوای یک صفحه با صفحات دیگر گوگل مشترک باشد، گوگل هر دو را ایندکس نمی‌کند. بلکه صفحه‌ای که از نظر گوگل کیفیت بالاتری دارد، ایندکس می‌شود و دیگری حذف می‌شود.
6. Blocked by robot.txt
اگر صفحه‌ای را برای خزنده robot.txt مسدود کرده باشید، این پیغام ظاهر می‌شود. درصورتی‌که این تصمیم را به خواست خود گرفته‌اید که کار تمام است اما اگر فکر می‌کنید باید دسترسی را برای خزنده گوگل آزاد کنید، نسبت به اصلاح آن اقدام کنید.
7. Duplicate page without canonical tag
این پیغام اشاره به آن دارد که بخشی از محتوای صفحات سایت‌ها تکراری است و تک canonical هم در آن‌ها وجود ندارد. این پیغام چندان اهمیت ندارد و می‌توانید از کنار آن عبور کنید.
8. Discovered – currently not indexed
این پیغام برای صفحاتی استفاده می‌شود که خزنده گوگل آن‌ها را بررسی کرده است اما هنوز ایندکس نشده‌اند.
9. Excluded by noindex tag
این پیغام نیز اشاره دارد که تگ noindex در صفحات سایت قرار داده شده است و به‌خوبی کار می‌کند.

نحوه گرفتن ترافیک بیشتر برای سایت به کمک گزارش عملکرد

در ادامه آموزش کامل گوگل سرچ کنسول به سراغ بررسی گزارش عملکرد یا Performance Report می‌رویم. به کمک این گزارش‌ها می‌توان ترافیک سایت را به طور محسوسی افزایش داد؛ بنابراین حتماً باید استفاده از این گزارش را به‌دقت فرا بگیرید.

 

گزارش عملکرد چیست؟

به کمک گزارش عملکرد می‌توانید اطلاعات کلی در خصوص سایت خود از جمله تعداد کلیک‌ها، مقدار CTR، رتبه سایت و همچنین میانگین کلمات دارای رتبه در گوگل را در بازه‌های زمانی دلخواه‌تان مشاهده کنید. در نسخه جدید گوگل سرچ کنسول، تغییراتی روی این گزارش ایجاد شده است و موجب کاربردی‌تر شدن آن شده است. اطلاعات در گذر زمان ارزش محتوایی بیشتری پیدا می‌کنند و قدرت مقایسه بیشتری در اختیار ما قرار می‌دهند. در نسخه قدیمی سرچ آنالیتیکس، داده‌ها تنها برای 90 روز اخیر در اختیار شما قرار می‌گیرد؛ اما در نسخه جدید این اطلاعات برای بازه زمانی 16 ماه به‌صورت رایگان در دسترس هستند.

 

چگونه می‌توان CTR سایت را با استفاده از گزارش عملکرد، ارتقا داد؟

CTR یک شاخص کلیدی در تعیین رتبه سایت توسط موتور جستجوی گوگل است؛ بنابراین هر چقدر که ارتقا پیدا کند، وضعیت سئو سایت بهبود پیدا خواهد کرد. در این قسمت لازم است تا اطلاعاتی که در گزارش عملکرد در اختیار ما قرار می‌گیرد را مورد بررسی قرار دهیم.
1. صفحات با CTR پایین را پیدا کنید
در این بخش باید روی دو تب CTR و Position متمرکز شویم. باید به دنبال صفحاتی از سایت بگردیم که رتبه آن‌ها کمتر 5 است و CTR آن پایین‌تر از 4.35 درصد است. این عددها بر اساس بررسی‌های گزارش Advanced Web Ranking استخراج شده است. برای این منظور روی گزینه فیلتر کلیک کنید و از منو باز شده، تیک گزینه Position را فعال کنید.

 

در ادامه یک لیست به نمایش در می‌آید که یک کادر در بالای آن وجود دارد. در کادر بالا عدد 4.9 را انتخاب کنید. در این حالت لیستی از صفحات سایت که رتبه آن‌ها کمتر از 5 است، برای شما به نمایش در می‌آید.

 

در ادامه باید به سراغ فیلترکردن CTR صفحات برویم. مجدداً گزینه فیلتر را فعال کنید و از پنجره نشان داده شده تیک گزینه CTR را فعال کنید.

 

در کادر بالای لیست نمایش داده شده عدد 4.35 را وارد کنید. به این ترتیب یک لیست از صفحاتی نمایش داده می‌شود که رتبه آن‌ها کمتر از 5 است و CTR آن‌ها پایین‌تر از 4.35 است.

 

با مشاهده این لیست می‌توانید صفحاتی را پیدا کنید که CTR آن‌ها مناسب نیست. اگر یک صفحه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل زیاد نمایش داده شود ولی تعداد کلیک برای ورود به آن کمک باشد، باید به دنبال راهی برای برطرف‌کردن این مشکل باشید.
2. صفحه را پیدا کنید
در ادامه آموزش کامل گوگل سرچ کنسول نوبت به بررسی صفحاتی می‌رسد که در مرحله قبل پیدا کردیم. در قسمت قبل کلمات کلیدی را پیدا کردیم که نرخ CTR آن‌ها مناسب نیست. در این قسمت باید صفحاتی از سایت را که از این کلمات کلیدی در آن‌ها استفاده شده است، بیابیم. برای این منظور کافی است روی تب Page کلیک کنید.
3. به دنبال کلماتی بگردید که آن صفحه برایشان رتبه به دست آورده است.
به کمک گزارش عملکرد می‌توانید کلمات کلیدی را پیدا کنید که یک صفحه برای آن‌ها رتبه به دست آورده است. برای این منظور در صفحه اصلی گزارش عملکرد، در بالای صفحه روی گزینه New کلیک کنید. از منوی نشان داده شده گزینه Page را انتخاب کنید.

 

در ادامه پنجره‌ای به نمایش در می‌آید که باید در آن لینک صفحه مورد نظر خود را وارد کنید.
در این قسمت لیستی از کلمات کلیدی به نمایش در می‌آید که این صفحه برای آن‌ها رتبه به دست آورده است.
4. بهینه‌سازی عنوان و توضیحات صفحه را برای جلب توجه مخاطبان آغاز کنید.
حالا که صفحاتی که CTR کمی دارند را پیدا کردیم، نوبت به اقدام برای کارهایی می‌شود که باید برای بهبود CTR در دستور کار قرار دهیم. باید از کلماتی در عنوان و توضیحات متا صفحات استفاده کنید که کاربر با مشاهده آن‌ها ترغیب شود که وارد سایت شما شود. برخی از این کلمات عبارت‌اند از:
· امروز
· همین الان
· سریع
· گام‌به‌گام
· آسان
· بهترین
· فوری
· ساده
· نهایی
سعی کنید از این دست کلمات در عنوان و توضیحات متای سایت خود استفاده کنید. پس از 10 روز می‌توانید مجدداً برگردید و نتایج ایجاد تغییرات را در گوگل سرچ کنسول مشاهده کنید. در نسخه جدید گوگل سرچ کنسول امکان مقایسه بین دو تاریخ به‌راحتی فراهم شده است. برای این منظور کافی است که روی گزینه Date کلیک کنید.


در پنجره باز شده روی تب COMPARE کلیک کنید و به این ترتیب با فعال‌کردن گزینه Custom می‌توانید بازه زمانی مورد نظر خود را تعیین کنید.

در ادامه لازم است تا کلمه کلید مورد نظر خود را نیز از فیلتر گوگل سرچ کنسول انتخاب کنید و نتیجه را پس از سپری شدن 10 روز مشاهده کنید.

چگونه به کمک گزارش عملکرد، کلمات کلیدی که فرصت جذب کلیک بیشتر را دارند، شناسایی کنیم؟

بیایید آموزش کامل گوگل سرچ کنسول را با هم ادامه دهیم. کلمات کلیدی که بین رتبه 8 تا 20 قرار می‌گیرند، به‌عنوان کلماتی به شمار می‌روند که پتانسیل جذب کلیک بیشتر را برای سایت شما دارند. برای شناسایی این کلمات، در گزارش عملکرد باید فیلترهایی را اعمال کنید. ابتدا Date range را روی گزینه Last 28 days قرار دهید.

سپس به کمک منوی فیلتر، گزینه Position را انتخاب کنید و از کادر Greater than عدد 7.9 را انتخاب کنید.
در ادامه نتایج حاصل را بر مبنای Impressions مرتب کنید. به این ترتیب لیستی از کلمات کلیدی به نمایش در می‌آید که فرصت جذب کلیک بیشتر را برای سایت شما به ارمغان می‌آورند.
حالا برای بهبود وضعیت صفحات باید اقدامات زیر را انجام دهید:‌
1. سعی کنید موضوعات را به طور کامل در مقالات خود پوشش دهید. در این صورت شانس شما برای حضور در صفحه اول گوگل برای جذب کلیک بیشتر افزایش پیدا می‌کند.
2. از محتوای ویدئویی برای صفحات سایت خود استفاده کنید.
3. لینک‌های داخلی صفحات را افزایش دهید.
4. بک‌لینک‌های سایت خود را بیشتر کنید.
ویژگی‌های جالب گوگل سرچ کنسول
در ادامه آموزش کامل گوگل سرچ کنسول، نوبت به بررسی ویژگی‌های جالب این سرویس می‌رسد. در این قسمت یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها برای موفقیت در سئو را با هم بررسی می‌کنیم.

تقویت صفحات مهم سایت به کمک لینک‌سازی داخلی

برخلاف تصور بسیاری از تازه‌واردان عرضه سئو، لینک‌سازی داخلی اگر به‌درستی پیاده شود، توانایی بسیار بالایی برای تقویت سئو سایت دارد. اما متاسفانه بسیاری از سئو کارها، لینک‌سازی داخلی را به‌صورت کاملاً اشتباهی پیاده‌سازی می‌کنند. اما خبر خوب این است که گوگل سرچ کنسول یک قابلیت بسیار کاربردی برای برطرف‌کردن این مشکل پیش روی ما قرار داده است. برای این منظور گزارشی تحت عنوان Links در این سرویس ارائه می‌شود که به‌طورکلی به دو بخش External Links و Internal Links تقسیم می‌شوند.

در اینجا تمرکز ما روی بحث لینک‌سازی داخلی است. برای دسترسی به این بخش، باید از منوی اصلی سایت، گزینه Links را انتخاب کنید. به این ترتیب در ستون اول نمایش داده شده، بخش Internal Links قابل رویت است. در ابتدا لیستی از صفحاتی که بیشتری لینک داخلی در سایت شما به آن‌ها داده شده، قابل مشاهده است.
اگر مایل هستید تا دقیقاً مشاهده کنید تا از کدام صفحات به صفحه مورد نظر شما لینک داده شده است، فقط کافی است که روی آن صفحه در این گزارش کلیک کنید.
به این ترتیب به‌راحتی می‌توانید صفحاتی از سایت خود را پیدا کنید که به تعداد کافی لینک‌سازی داخلی روی آن‌ها اعمال نشده است. سپس باید برای برطرف‌کردن این مشکل در سایت خود اقدام کنید.

تقویت لینک‌سازی داخلی به کمک صفحات قدرتمند سایت

در سایت شما صفحات قدرتمندی وجود دارند که بک‌لینک‌های زیادی را از سایت‌های دیگر به خود اختصاص می‌دهند. این صفحات می‌توانند برای تقویت سایر صفحات سایت شما به کمک بیایند؛ چرا که به دلیل تعداد بک‌لینک‌های زیادی که دریافت کرده‌اند، اعتبار بالایی در موتورهای جستجوی گوگل به دست آورده‌اند.
قدم اول آن است که این صفحات قدرتمند را در سایت شناسایی کنید. برای این منظور در گزارش Links باید به سراغ بخش Top linked pages بروید. در این بخش لیستی از صفحات سایت شما نشان داده می‌شود که بیشتری بک‌لینک را از سایت‌های دیگر دریافت کرده‌اند.

 

روی گزینه More در پایین لیست کلیک کنید تا این لیست به طور کامل نشان داده شود. در ادامه لیست کاملی از بک‌لینک‌هایی که به صفحات سایت شما داده شده است، به ترتیب از زیاد به کم نشان داده می‌شود. صفحاتی که در صدر این لیست قرار دارند، همان صفحات معتبر و قدرتمند سایت شما به شمار می‌روند. سعی کنید داخل این صفحات به صفحات دیگر سایت خود لینک‌دهی کنید تا رفته‌رفته زمینه را برای تقویت آن‌ها نیز مهیا نمایید.

ترفندها و استراتژی‌های پیشرفته در استفاده از گوگل سرچ کنسول

در انتهای آموزش کامل گوگل سرچ کنسول، نوبت به بررسی برخی از نکات و ترفندهای پیشرفته کار با این سرویس می‌رسد. این ترفندها عبارت‌اند از:

تسلط بر آمار Crawling سایت

اصطلاحی تحت عنوان Crawl Budget وجود دارد که در واقع اشاره به تعداد صفحاتی از سایت شما دارد که خزنده‌های گوگل به‌صورت روزانه آن‌ها بررسی می‌کنند. بخشی با همین عنوان در سرویس گوگل سرچ کنسول وجود دارد که با مراجعه به آن می‌توانید تعداد دقیق این صفحات را مشاهده کنید.
اهمیت این آمار در چیست؟ تصور کنید که سایت شما 1000 صفحه دارد و آمار Crawl Budget سایت شما 10 است. این یعنی خزنده‌های گوگل روزانه 10 صفحه از سایت شما را مورد بررسی قرار می‌دهند. در نتیجه چیزی در حدود 100 روز زمان می‌برد تا یک‌بار به‌صورت کامل کل سایت شما توسط خزنده‌ها مورد بررسی قرار بگیرند؛ بنابراین وقتی چیزی را در یک صفحه از سایت خود تغییر می‌دهید یا یک صفحه جدید به سایت خود اضافه می‌کنید، ممکن است حدود 100 روز طول بکشد تا تغییرات توسط گوگل بررسی شود. البته اعداد و ارقامی که در بالا مورد اشاره قرار گرفت، کاملاً فرضی است.
بااین‌وجود سه راه پیش روی شما قرار دارد که بتوانید به کمک آن‌ها از Crawl Budget خود به نحو احسن استفاده کنید. این سه راه عبارت‌اند از:

1. Crawl Budget خود را صرف صفحات بیهوده نکنید

این راه‌حل یک جایگزین مناسب برای سایت‌های فروشگاهی است. در این سایت‌ها معمولاً هزاران صفحه برای محصولات تعریف می‌شود. از طرفی این امکان برای مشتریان فراهم می‌شود که بتوانند به کمک ابزارهای فیلتر موجود در سایت، سریع‌تر به خواسته‌های خود دست پیدا کنند. این مسئله برای راحتی کار خریداران اینترنتی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. اما طبیعتاً تعداد بی‌شماری URL در سایت شما ایجاد می‌شود که باعث هدررفتن Crawl Budget می‌شود.
برای حل این معضل به بخش URL Parameters در سایت گوگل سرچ کنسول شوید. سپس در این بخش گزینه Add Parameters را فعال کنید.
به‌عنوان‌مثال شما در فروشگاه خود به کاربران اجازه می‌دهید تا محصولات را بر مبنای رنگ آن‌ها فیلتر کنند. لینک زیر را به‌عنوان یک نمونه در نظر بگیرید:
yourstore.com/product-category/?color=red
در بخش Add Parameters به‌راحتی می‌توانید این قبیل لینک‌ها را تعریف کنید. به این ترتیب خزنده‌های گوگل دیگر به سراغ بررسی این دسته از صفحات سایت که در اثر فیلتر کاربران ایجاد می‌شوند، نمی‌رود.

2. بررسی کنید که میانگین زمان بارگیری صفحات سایت شما توسط گوگل چقدر است

در گزارش crawl گوگل سرچ کنسول، میانگین زمان بارگیری صفحات سایت توسط گوگل قابل مشاهده است. این مدت‌زمان در طول روزهای مختلف سال متغیر است. اگر میانگین زمانی در مقایسه با روزهای قبل به طور معناداری افزایش پیدا کند، به این معنی است که Crawl Budget سایت شما به دلایل مختلفی در حال تلف شدن است.

برای این مشکل همواره نکاتی که را که باید برای بارگیری سریع سایت در گوگل رعایت کند، مدنظر قرار دهید. در این صورت می‌توانید از شر این مشکل رهایی پیدا کنید.

3. بک‌لینک‌های بیشتری برای سایت خود جمع‌آوری کنید

هرچقدر که تعداد بک‌لینک‌های صفحات سایت شما بیشتر باشد، Crawl Budget سایت شما افزایش پیدا می‌کند. این یعنی تعداد صفحات سایت شما که در یک روز توسط خزنده‌های گوگل بررسی می‌شود، افزایش پیدا می‌کند.

استفاده بهینه از بخش URL Inspection در گوگل سرچ کنسول

در ادامه آموزش کامل گوگل سرچ کنسول، بحث مفصل‌تری درباره URL Inspection انجام می‌دهیم. البته در میانه بحث روی این بخش متمرکز شدیم. اما لازم است تا کمی بیشتر روی آن بحث و بررسی انجام دهیم. در این بخش ما قصد داریم تا سه کار جالبی که می‌توانید به کمک ابزار Fetch As Google در بخش URL Inspection انجام دهید را بررسی کنیم.
1. ایندکس کردن صفحات جدید در چند دقیقه
بخش URL Inspection به‌عنوان سریع‌ترین راه برای ایندکس کردن صفحات جدید سایت به شمار می‌رود. فقط کافی است که لینک صفحه جدید را در این بخش وارد کنید و گزینه Request Indexing را انتخاب کنید. به این ترتیب گوگل در شرایط عادی ظرف چند دقیقه صفحه مورد نظر شما را ایندکس می‌کند.
2. ایندکس کردن مجدد صفحاتی که به‌روزرسانی می‌شوند
بعد از به‌روزرسانی صفحات سایت خود، به‌جای آن که منتظر خزنده‌های گوگل بمانید، می‌توانید با استفاده از راهی که در بالا به آن اشاره کردیم، مجدداً صفحات خود در مدت کوتاهی ایندکس کنید.
3. مشکلات صفحات سایت را متوجه شوید


به کمک بخش URL Inspection می‌توانید به‌صورت زنده و سریع مشکلات یک صفحه از سایت خود را بررسی کنید. فقط کافی است لینک صفحه مورد نظر را در این بخش وارد کنید. سپس گزینه View Tested Page را انتخاب کنید. در صفحه جدید باید روی گزینه Screenshot کلیک کنید. به این ترتیب می‌توانید به‌صورت زنده مشاهده کنید که گوگل آن صفحه از سایت شما را به چه صورتی مشاهده می‌کند.

بررسی بهینه بودن سایت برای کاربران موبایل

همان‌طور که احتمالاً شما نیز در جریان هستید، در طول سال‌های اخیر تعداد جستجوهای اینترنتی با موبایل به طرز قابل توجه افزایش پیدا کرده است. این روند روبه‌رشد تا جایی ادامه پیدا کرده است که در حال حاضر تعداد سرچ‌هایی که با موبایل انجام می‌شود، از هر دستگاه دیگری بیشتر است.
الگوریتم Mobile First Index گوگل نیز برای این منظور طراحی شده است که سایت‌ها را از نظر میزان سازگاری با موبایل مورد ارزیابی قرار می‌دهد؛ بنابراین اگر به دنبال آن هستید که سایت شما از نظر سئو در وضعیت مطلوبی قرار بگیرد، باید محتوای خود را به طور کامل برای نسخه موبایل بهینه‌سازی کنید تا رابط کاربری مناسبی داشته باشد.
برای اینکه بررسی کنید که سایت شما از نظر بهینه بودن برای موبایل در چه وضعیتی قرار دارد، می‌توانید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنید. گزارشی تحت عنوان Mobile Usability در این سرویس وجود دارد که به شما اطلاعات جامعی در خصوص کاربران موبایلی وب‌سایت‌تان می‌دهد. تمرکز این گزارش روی اشاره به نکات منفی سایت شما است که موجب می‌شود کاربران موبایلی برای استفاده از سایت شما به دردسر بیفتند. به این ترتیب با آگاهی از این مشکلات باید نسبت به برطرف‌کردن آن‌ها اقدام کنید.

مقایسه کردن CRT در نسخه دسکتاپ و موبایل سایت

در بخش گزارش عملکرد سرویس گوگل سرچ کنسول، بخشی اضافه شده است که به کمک آن می‌توانید به‌راحتی CTR موبایل و دسکتاپ سایت خود را با هم مقایسه کنید. در بخش Performance report در بالای صفحه روی گزینه New کلیک کنید. در منوی باز شده گزینه Device را انتخاب کنید.

سپس پنجره‌ای باز می‌شود. در این قسمت گزینه COMPARE را انتخاب کنید و پس از آن دو گزینه Desktop و Mobile را انتخاب کنید و پس از آن گزینه Apply بزنید.

در این بخش لیستی از کلمات کلیدی به نمایش در می‌آید و مقایسه بین نرخ CTR موبایل و دسکتاپ آن‌ها به نمایش در می‌آید. در حالت بهینه باید توجه داشته باشید که بین CTR موبایل و دسکتاپ نباید فاصله معناداری وجود داشته باشد. در غیر این صورت باید نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

کلام پایانی

در این مقاله مفصل به آموزش کامل گوگل سرچ کنسول پرداختیم. همان‌طور که مشاهده کردید، استفاده از این ابزار برای بهینه‌سازی سئو سایت بسیار راهگشا است. با توضیحاتی که در این مقاله ارائه کردیم، مشخص شد که استفاده از این سرویس کار چندان دشواری نیست؛ اما برای تسلط روی آن نیاز به تمرین دارید. اگر به دنبال آن هستید که رتبه سایت خود را در گوگل ارتقا بدهید، حتماً از گوگل سرچ کنسول استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *