الگوریتم گوگل دنس (Google Dance) چیست و چرا برای سئو سایت مهم است؟

الگوریتم گوگل دنس

داستان الگوریتم‌های گوگل روز به روز در حال جذاب‌تر شدن است. گوگل به دنبال حفظ جایگاه خود به‌عنوان بهترین و پرکاربردترین موتور جستجوی اینترنتی در سطح دنیا است؛ برای این منظور تنها یک راه دارد و آن هم کسب رضایت حداکثری کاربران است. در همین راستا پروژه‌های بی‌نظیری در این شرکت تعریف و پیاده‌سازی شده است که یکی از آنها الگوریتم گوگل دنس است. بله درست فهمیدید؛ الگوریتم رقص گوگل. اما این نام‌گذاری به چه دلیلی انجام شده است؟ الگوریتم Google Dance چه کاربردی دارد؟ آیا این الگوریتم روی سئو سایت اثرگذار است؟ اینها سوالاتی است که باید درباره این الگوریتم گوگل به آن پاسخ داده شود. با ما همراه باشید تا به زیروبم این الگوریتم را بررسی کنیم.

هدف از ابداع الگوریتم Google Dance چیست؟

گوگل بیش از دو دهه است که با یک چالش جدی مواجه شده است. از یک طرف صفحات اینترنتی فعال به طرز چشم‌گیری در حال افزایش پیداکردن است؛ از طرف دیگر سرعت بالا رفتن تعداد کاربران وب به شدت زیاد شده است. این کاربران مایل هستند که در زمان کوتاهی به آنچه که مطلوبشان است، دست پیدا کنند. حالا گوگل باقی مانده است و حجم بسیار زیادی از محتوا که باید از بین آنها محتواهای غنی و ارزشمند را شناسایی کند.

خودتان را جای توسعه دهندگان گوگل بگذارید. راه‌حل شما برای این چالش چیست؟

به نظر می‌رسد عوامل تصمیم‌گیر در شرکت گوگل بهترین راه‌حل ممکن را پیدا کرده‌اند. آنها با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، الگوریتم‌های بسیار کاربردی و دقیقی تعریف کردند تا به این طریق بتوانند حجم انبوهی از محتواهای موجود در فضای وب را تجزیه و تحلیل کنند. به این ترتیب گوگل قادر است در زمان کوتاهی بهترین پاسخ را در اختیار کاربران جستجوگر قرار دهد. الگوریتم گوگل دنس دقیقاً در همین چارچوب می‌گنجد. اما چگونه؟

نقش الگوریتم Google Dance چیست؟

الگوریتم گوگل دنس

گوگل با معرفی الگوریتم Google Dance به دنبال آن است تا فرصت برابری برای همه فعالان و تولیدکنندگان محتوا در فضای وب برای دیده‌شدن قرار دهد. در گذشته محتواهای بسیار ارزشمندی را شاهد بودیم که به‌خوبی دیده نمی‌شدند. تولیدکنندگان محتوا نیز دچار سردرگمی شده بودند؛ چرا که از یک طرف تمام اصول و چارچوب‌های فنی یک محتوای استاندارد را در نگارش محتوا رعایت می‌کردند؛ از طرف دیگر یک محتوای جامع و کاربردی را در سایت خود بارگذاری می‌کردند. اما باز هم ابزارهای تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکس به آنها می‌گویند که محتوایشان آن‌طور که شاید و باید، دیده نمی‌شود.

الگوریتم رقص گوگل دقیقا این چالش را به‌خوبی درک کرده و برای حل آن دست‌به‌کار شده است. درگذشته محتواهای تولید شده در یک بازه زمانی طولانی توسط گوگل رصد می‌شدند و در نهایت بر مبنای رتبه‌بندی مشخص برای کاربران به نمایش در می‌آمدند. اما الگوریتم گوگل دنس مسئله رصد و ارزیابی محتواها را به امر دائمی و بدون وقفه تبدیل کرده است. این الگوریتم با جابه‌جایی رتبه محتواهای سایت‌های مختلف به تمام آنها شانس برابر برای دیده‌شدن می‌دهد. هم‌زمان رفتار کاربران را در خصوص محتواهای مختلف ارزیابی می‌کند. به این ترتیب رتبه‌بندی سایت‌ها را متناسب با سلیقه و نظر کاربران انجام می‌دهد.

الگوریتم Google Dance در خدمت اجرای عدالت

الگوریتم رقص گوگل به نفع همه طرف‌های جستجوی اینترنتی کار می‌کند. کاربران جستجو کننده در طولانی‌مدت به کمک این الگوریتم قادر خواهند بود که باکیفیت‌ترین محتوای موجود در بستر وب را در حوزه موضوع خاصی در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی کنند. همچنین این الگوریتم مسیر پیشرفت را برای همه سایت‌هایی که به‌تازگی پا به عرصه رقابت و تولید محتوا می‌گذارند، باز می‌گذارد. شما به عنوان یک تولیدکننده محتوا یا مسئول سئو سایت می‌توانید امیدوار باشید که به کمک الگوریتم Google Dance به آنچه که واقعاً استحقاقش را دارید، دست پیدا کنید.

در نهایت نیز گوگل به خواسته خود یعنی رضایت کاربران دست پیدا می‌کند. همان‌طور که مشاهده کردید، این الگوریتم در عمل یک فضای برد – برد را به وجود آورده است.

 

الگوریتم رقص گوگل چگونه رفتار کاربران را رصد می‌کند؟

همان‌طور که احتمالاً تا اینجا متوجه شده‌اید، اصلی‌ترین معیار گوگل برای ارزش‌گذاری یک محتوا در بستر وب، رفتار کاربران در قبال آن محتوا است. اگر کاربران از محتوای شما راضی باشند، گوگل نیز رتبه محتوای شما را ارتقا می‌دهد. اما چه فاکتورهایی برای ارزیابی رضایت کاربران وجود دارد؟

چندین عامل است که در کنار یکدیگر میزان رضایت کاربران از سایت شما را نشان می‌دهد که عبارت‌اند از:

1- تعداد کلیک‌های ورودی کاربران به سایت

2- مدت زمان حضور کاربران در سایت

3- میزان اشتراک‌گذاری محتوا توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی

4- ثبت نظرات و تعامل کاربران با محتوای سایت

این چهار فاکتور مهم‌ترین معیارهای الگوریتم رقص گوگل برای سنجش میزان کیفیت محتوای شما در دوره رقص گوگل است. اگر در زمانی که محتوای شما توسط الگوریتم در جایگاه بالایی قرار می‌گیرد، در هر چهار فاکتور اشاره شده موفق شوید، آنگاه رتبه شما برای همیشه توسط گوگل بالا خواهد ماند. اما عدم موفقیت شما موجب می‌شود که جایگاه محتوا تنزل پیدا کند. البته به هیچ عنوان نباید ناامید شوید؛ چرا که این فرصت همیشه هست تا با بهبود کیفیت محتوا در فرآیند رقص گوگل، جایگاه محتوای خود را افزایش دهید.

یک خطر

توجه داشته باشید که ممکن است شما یک مجموعه محتوای ارزشمند تولید کنید و در سایت خود بارگذاری نمایید. همچنین همه اصول مرتبط با سئو داخلی و خارجی سایت را نیز رعایت کنید؛ اما باز هم پس از مدتی نتایج نامطلوبی توسط ابزارهای آنالیز محتوا دریافت کنید.

در این گونه مواقع نباید تصمیم‌مان عجولانه‌ای بگیرید و اقدام به ایجاد تغییرات گسترده در محتواهای خود بگیرید. شاید محتوای شما در چرخه رقص گوگل در قسمت پایین آن قرار داشته باشد؛ بنابراین باید صبر کنید تا نوبت به محتوای شما برسد تا به رتبه‌های بالا منتقل شود و بتواند ارزش حقیقی خود را به گوگل اثبات کند. البته این نکته مشروط بر آن است که تمام اصول سئو داخلی و خارجی بخصوص طراحی ساختار و معماری سایت را به‌درستی رعایت کرده باشید.

کلام پایانی

الگوریتم گوگل دنس، یک ابزار بسیار مناسب برای شناسایی محتواهای ارزشمند به شمار می‌رود. این شما هستید که به‌عنوان یک سئوکار باید به‌خوبی بتوانید از این فرصت برای ارتقای جایگاه سایت خود استفاده کنید. نکته مهم دیگر نیز آن است که هیچ‌گاه نمی‌توانید تشخیص دهید که الگوریتم Google Dance چه زمانی شما را برای رقصیدن به روی سن فرامی‌خواند؛ بنابراین همیشه باید آماده باشید تا بتوانید از فرصت به وجود آمده نهایت بهره‌برداری را بکنید. به یاد داشته باشید که محتوای ارزشمند و غنی همواره به آنچه استحقاقش را دارد، دست پیدا می‌کند؛ فقط شاید کمی زمان آن طولانی شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *