همه چیز درباره الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل Google Hummingbird Algorithm

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

آیا می‌دانستید مرغ مگس خوار با سرعتی بین 48 تا 72 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند؟ سرعت شگفت‌انگیزی که معادل سرعت متوسط خودرو‌های سواری در مناطق مسکونی شهرها است. این دقیقا وجه تسمیه نام‌گذاری یکی از الگوریتم‌های گوگل است که به نام مرغ مگس خوار نام دارد. الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل یکی از مشهورترین الگوریتم‌های این شرکت است که در نوع خود انقلاب بزرگی در روند جستجوهای اینترنتی به وجود آورده است. گوگل یک سیاست یک جمله‌ای برای توسعه زیرساخت‌های خود تعریف کرده است: «کاربران باید از جستجو در گوگل لذت ببرند.»

این سیاست‌گذاری مقدمه‌ای برای دتمام اقدامات گوگل در طول سال‌های اخیر شده است. برای پیاده‌سازی این راهبرد، استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی الگوریتم‌های پیشرفته و هوشمند، کمک زیادی به گوگل کرده است.

Google Hummingbird Algorithm حاصل یکی از پروژه‌های متعدد گوگل است که تجربه بسیار موفقی از جستجوی اینترنتی را برای کاربران گوگل به ارمغان آورده است. اگر گوگل را به یک انسان تشبیه کنیم، الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل موفق شده است ضریب هوشی این انسان را تا چندین برابر افزایش دهد. درک دقیق و صحیح خواسته کاربران، مهم‌ترین دستاورد فعالیت الگوریتم مرغ مگس خوار است.

الگوریتم مرغ مگس خوار چه کاربردهایی دارد؟ چگونه باید سایت‌ها را برای این الگوریتم بهینه‌سازی نمود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص این الگوریتم فوق‌العاده بیشتر بحث کنیم.

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟

گوگل در سال‌های اخیر با طراحی الگوریتم‌های جدید خیلی تلاش کرده است تا زبان انسان را درک کند. این استراتژی کاملا صحیح به نظر می‌رسد؛ چراکه تا زمانی که گوگل دقیقا متوجه نشود که کاربران چه چیزی را از او می‌خواهند، نمی‌تواند بهترین نتایج ممکن را در اختیارشان بگذارد. الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل در نقطه کانونی این هدف گوگل قرار دارد؛ این الگوریتم طراحی شده است تا مفاهیم جستجو شده توسط کاربران بهتر و دقیق‌تر از گذشته درک شود.

تاکنون تجربه این را داشته‌اید که چیزی را در گوگل سرچ کنید ولی نتایج بی‌ربطی به شما نشان داده شود؟ به نظر می‌رسد همه کسانی که سابقه سرچ اینترنتی‌شان به حدود چهار یا پنج سال قبل برمی‌گردد، تجربه یک چنین مسئله‌ای را داشته‌اند. سایت‌هایی که به‌واسطه روش‌های سئو کلاه سیاه موفق شده بودند صفحات نخست گوگل را اشغال کنند، روز به روز در حال افزایش پیدا کردن، بودند. الگوریتم مرغ مگس خوار به یکباره ورق را به نفع کاربران برگرداند و سایت‌های اسپمر را به محاق فرستاد.

Google Hummingbird Algorithm از سال 2013 توسط گوگل معرفی شد. این الگوریتم کمک زیادی به گوگل کرد تا بتواند محتواهایی را در اختیار کاربران دهد که به‌جای تمرکز روی کلمات کلیدی، روی مفاهیم کلیدی تمرکز می‌کنند.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چگونه کار می‌کند؟

گوگل در گذشته خیلی به صورت ماشینی عمل می‌کرد؛ در واقع تنها روی کلماتی متمرکز می‌شد که شما سرچ می‌کردید. به این ترتیب این امکان به وجود می‌آمد که حجم قابل توجهی از محتواها که مرتبط با موضوع مورد نظر کاربران بود، صرفا به این دلیل که با کلمات کلیدی جستجو شده تطابق نداشت، به نمایش درنیاید. الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل این مسئله را به طور کامل مرتفع کرده است. این الگوریتم کلماتی که توسط کاربران جستجو می‌شود را به‌خوبی آنالیز می‌کند و می‌تواند کلمات مترادف آن را نیز به‌خوبی درک کند. در نتیجه دامنه محتواهای مرتبط با عبارت جستجو شده توسط آن گسترش پیدا می‌کند.

به عنوان مثال با جستجوی کلمه لوازم‌التحریر خوب، گوگل می‌تواند تشخیص دهد که خودکار، مداد، اتود، پاک‌کن و… نیز جزء لوازم‌التحریر به‌حساب می‌آید. به این ترتیب محتواهای مرتبط با این اقلام را نیز برای کاربر به نمایش در می‌آورد.

درباره گراف دانش چیزی شنیده‌اید؟

تاکنون پیش آمده است درباره یک شخص یا مکان در گوگل جستجو کنید؟ به نظر می‌رسد این کار سهم قابل توجهی در جستجوهای اینترنتی همه ما دارد. تصور کنید که به دنبال یک سفر تفریحی خاص هستید. یکی از دوستان‌تان تنگه واشی را به شما پیشنهاد می‌کند. شما هم چون تاکنون اسم این منطقه را نشنیده‌اید، فوراً به سراغ گوگل می‌روید و کلمه تنگه واشی را سرچ می‌کنید.

گراف دانش

در نتایج گوگل علاوه بر محتواهایی که توسط سایت‌های مختلف درباره این مکان تولید شده است، تصاویر، موقعیت جغرافیایی، اطلاعات مندرج در ویکی‌پدیا درباره این مکان و همچنین برخی پیشنهادات مکان‌های دیدنی دیگر نیز برای شما به نمایش در می‌آید. به این ترتیب شما با سرچ یک کلمه با دایره المعارفی از محتوا که پیرامون آن وجود دارد، مواجه می‌شوید و چه چیزی از این بهتر که کار شما راحت شده است. این قابلیت را الگوریتم مرغ مگس خوار برای گوگل به ارمغان آورده است.

در اصطلاح، گوگل این امکان را پیدا کرده است که با ابزار جستجوی معنایی نتایجی جامع و کامل را برای کاربران به نمایش در بیاورد. دیگر نقش کلمات در حال کم‌رنگ شدن است و گوگل در حال تلاش است تا مفاهیم را مانند یک انسان درک کند و واکنش مناسب از خود به نمایش بگذارد.

چه اقداماتی برای بهینه‌سازی سایت متناسب با Google Hummingbird Algorithm لازم است؟

پس از انتشار الگوریتم مرغ مگس خوار توسط گوگل، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و ضوابط برای ارزیابی سایت‌ها توسط گوگل به اطلاع عموم فعالان فضای وب رسید. در همین راستا چند اقدام اساسی برای بهینه سازی سایت ها متناسب با الگوریتم مرغ مگس خوار وجود دارد که عبارت‌اند از:

ایجاد تنوع در کلمات کلیدی

اگر تمرکز روی یک کلمه کلیدی و تکرار آن در جای‌جای متن در گذشته موجب کسب جایگاه مناسب در گوگل می‌شد، امروزه نه‌تنها امتیاز چندانی به همراه ندارد، بلکه موجب عقب ماندن در رقابت با سایرین نیز می‌شود. کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail به عنوان بهترین پیشنهاد برای حل این چالش در مقابل وب‌مسترها قرار دارد. باید سعی کرد به‌جای استفاده از تکرار یک کلمه کلیدی، مجموعه‌ای از کلمات مرتبط و متناسب با یک موضوع را پیدا کرد و در بخش‌های مختلف متن از آن‌ها استفاده نمود.

استفاده از نشانه‌گذاری استاندارد یا Schema

همان طور که گوگل در حال تلاش است تا خود را با زبان انسان‌ها تطبیق دهد، ما نیز باید تلاش کنیم تا خود را با ساختار مورد نظر گوگل بیشتر همراه کنیم. نشانه‌گذاری‌های استاندارد مجموعه‌ای دستورات را شامل می‌شود که به گوگل کمک می‌کند محتوای یک سایت را بهتر درک کند. این مسئله به طور مستقیم روی افزایش رتبه یک سایت در گوگل موثر است.

رضایت کاربران را جلب کنید

وقتی کاربری وارد یک سایت می‌شود، مطالب آن را مطالعه می‌کند و در خروج از سایت بلافاصله کلمات مشابهی از همان عبارت را جستجو می‌کند، از نظر گوگل به این معناست که کاربر از محتوای آن سایت رضایت نداشته است. از طرفی هرچه زمان حضور کاربر در یک سایت بالاتر باشد، به این مفهوم است که از کیفیت محتوا راضی است.

سعی کنید از تمام ابزارهایی که برای به قلاب انداختن کاربران وجود دارد، استفاده کنید. ایجاد رابط کاربری مناسب در این زمینه نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

کلام پایانی

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل روز به روز کامل‌تر می‌شود و در انجام وظایفش بهتر از قبل عمل می‌کند؛ بنابراین آنچه تا امروز توسط Google Hummingbird Algorithm به وقوع پیوسته است، پایان کار نیست. بلکه در میانه مسیری بسیار طولانی قرار داریم. اما باید توجه داشت که این انتهای این مسیر کاملا روشن است؛ چرا که این الگوریتم قدم در مسیر درستی نهاده است.

به الگوریتم‌های گوگل نباید به چشم تهدید نگاه کرد؛ بلکه همه آن‌ها فرصت هستند. فقط باید توجه داشت که به‌جای موضع گرفتن علیه آن‌ها، با روند‌هایی که توسط گوگل ترسیم می‌شود، همراهی کنیم. بدون شک در این صورت هر سه ضلع مثلث یعنی گوگل، صاحبان سایت‌ها و کاربران جستجوگر راضی خواهند بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *