الگوریتم سندباکس گوگل چیست؟ چطور از Sandbox خارج شویم؟

الگوریتم سندباکس

آیا می‌دانید روزانه چیزی حدود 547200 وب‌سایت جدید در جهان ایجاد می‌شود؟ این یعنی زمانی که شما به انتهای این مقاله می‌رسید، حدود 1900 سایت جدید در سراسر دنیا ایجاد شده است «فرض کردیم در 5 دقیقه این مقاله را می‌خوانید». حالا خودتان را جای گوگل بگذارید؛ برای مدیریت این حجم از سایت‌های جدید که به‌تازگی فعال می‌شوند، چه راه‌حلی دارید؟ الگوریتم سندباکس گوگل راه‌حلی است که توسط گوگل به کار گرفته شده است.

یک مثل معروف بین مردم ما وجود دارد که اشاره به این دارد که وقتی دیر وارد کاری می‌شوید، انتظار نداشته باشید که زود به نتیجه برسید. گوگل هم دقیقاً از همین استراتژی استفاده کرده تا بتواند سایت‌های جدید را مدیریت کند. الگوریتم سندباکس گوگل، سایت‌های تازه تاسیس را مدتی در یک فضای غیر رقابتی با سایر سایت‌ها نگهداری می‌کند تا اطمینان حاصل کند که این سایت‌ها برای فعالیت دائمی برنامه دارند.

در ادامه به طور کامل درباره این موضوع صحبت می‌کنیم و دلیل این را که چرا این الگوریتم در نهایت هم به نفع گوگل است و هم به نفع صاحبان سایت، توضیح می‌دهیم.

الگوریتم سندباکس گوگل چیست؟

گوگل قصد فعالیت دائمی دارد؛ بنابراین دوست دارد با کسانی همکاری کند که رویاهای بلند پروازانه در سر دارند. سایت‌هایی که برای فعالیت کوتاه‌مدت طراحی می‌شوند، از نظر گوگل قابل اعتنا نیستند. الگوریتم Sandbox ابزاری است که گوگل به کمک آن با قرار دادن سایت‌های تازه تأسیس در یک بستر آزمایشی، تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل نماید که سایت‌ها قصد فعالیت دائمی دارند یا خیر.

Sandbox Algorithm

به این ترتیب آن دسته از سایت‌هایی که به دنبال روش‌های نامتعارف برای پیشرفت‌های سریع و آسانسوری در گوگل هستند، عملاً با شکست مواجه می‌شوند. همواره در خبرها بدنسازانی را مشاهده کرده‌ایم که با مصرف قرص‌های نامناسب، سعی در طی‌کردن مسیر صدساله در یک شب را داشته‌اند. اما چیزی به جز امراض مختلف نصیبشان نشده است. سایت‌های تازه تأسیسی که از روش‌های سئو کلاه سیاه برای پیشرفت سریع استفاده می‌کنند نیز راه به جایی نمی‌برند زیرا الگوریتم سندباکس گوگل مانع جدی پیش روی آن‌ها است.

در مدتی که یک سایت وارد سندباکس می‌شود، عملاً در جستجوهای محدودی در گوگل به نمایش در می‌آید؛ بنابراین هرگونه تلاش نامتعارف برای پیشرفت در طول این مدت محکوم به شکست است.

الگوریتم سندباکس گوگل، پدری مهربان برای سایت‌های نوپا

یک کودک وقتی به‌تازگی راه رفتن یاد می‌گیرد، بارها زمین می‌خورد تا بتواند بالاخره تعادل خود را حفظ کند. در طول این مدت والدین این کودک همواره مراقب او هستند تا هنگام راه رفتن آسیبی به او وارد نشود. والدین کودک نوپای خود را تشویق به راه رفتن می‌کنند و در عین حال با ایجاد یک حریم ایمن در اطراف او مراقب هستند که دچار مشکل نشود.

گوگل نیز در حکم یک پدر مهربان برای سایت‌های جدید عمل می‌کند. این سایت‌ها برای مدتی بین دو تا شش ماه در سندباکس گوگل قرار می‌گیرند. رقابت با سایت‌های کهنه‌کاری که سال‌هاست در بستر وب فعال هستند، برای سایت‌های نوپا کار بسیار دشواری است. الگوریتم سندباکس گوگل به این سایت‌ها کمک می‌کند تا ابتدا راه رفتن در بستر وب را به‌خوبی یاد بگیرند. پس از طی‌کردن یک دوره تمرینی می‌توانند وارد دنیای رقابتی در گوگل شوند؛ بنابراین الگوریتم Sandbox بیش از آنکه یک تهدید به شمار رود، یک فرصت است.

الگوریتم سندباکس گوگل

ممکن است الگوریتم سندباکس گوگل برای سایتی فعال نشود؟

پاسخ این سوال مهم مثبت است؛ الگوریتم سندباکس گوگل تاکنون به‌صورت رسمی توسط گوگل تایید نشده است. دلیل این مسئله هنوز مشخص نیست اما قطعاً اهدافی پشت این تصمیم مدیران گوگل نهفته است. گاهی اوقات ممکن است به هیچ عنوان یک سایت تازه تاسیس در سندباکس گوگل قرار نگیرد. همچنین ممکن است در عین قرار گرفتن در سندباکس، بستر رشد آن فراهم باشد اما بسیار کند.

راهی برای تشخیص قرار گرفتن سایت در سندباکس وجود دارد؟

هیچ راه قطعی و 100 درصدی برای اینکه بفهمیم آیا یک سایت در سندباکس گوگل قرار گرفته است، وجود ندارد. اما می‌توان به‌صورت تحلیلی به این مسئله پی برد. برای این منظور می‌توان از ابزار سرچ کنسول استفاده کرد. ترافیک سایت را بررسی کنید؛ اگر ورودی به سایت شما از کلماتی غیر از کلمات کلیدی که برای محتوای خود در نظر گرفته‌اید باشد، نشانه‌ای از آن است که سایت شما در سندباکس قرار گرفته است.

همچنین روند رو به رشد کند و آهسته ورود به سایت که بعد از مدت زمانی بین دو تا شش ماه با یک جهش بزرگ مواجه می‌شود، نشانه‌ای بر آن است که سایت شما در سندباکس گوگل قرار داشته است.

چطور از Sandbox خارج شویم؟

زمان رهایی از الگوریتم سندباکس گوگل کاملا وابسته به عملکرد یک سایت دارد. باید به گوگل ثابت کنید که قصد فعالیت دائمی دارید و برای رقابت با سایر سایت‌های فضای وب آماده هستید. چند اقدام اساسی برای این کار باید انجام دهید که در زیر به طور مختصر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1- فعالیت خود را در سایت‌های معروف و معتبری مانند آپارات و یوتیوب آغاز کنید و بک‌لینک‌های مناسبی برای سایت خود از این محل دریافت کنید.

2- از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی محبوب مانند اینستاگرام، لینکدین و فیسبوک غفلت نکنید. سوشال سیگنالز‌ها به خوبی می‌توانند شما را در این الگوریتم یاری برسانند.

3- سئو داخلی سایت را کاملا جدی بگیرید و از روز اول با نهایت دقت این مسئله را در نظر بگیرید.

4- به هیچ عنوان به سراغ روش‌های سئو کلاه سیاه برای محتواهای خود نروید.

5- در ابتدا استفاده از کلمات کلیدی طولانی را در دستور کار خود قرار دهید.

6- محتوای مفید، ارزشمند و در عین حال جامع و کامل برای مخاطب آماده کنید.

7- فرآیند تولید محتوا را به طور مستمر پیگیری کنید.

گوگل بعد از مدتی با مشاهده این موارد هفت‌گانه در سایت شما متوجه می‌شود که آماده خارج شده از سندباکس هستید. به این ترتیب سایت شما از الگوریتم سندباکس گوگل خارج می‌شود.

کلام پایانی

الگوریتم سندباکس گوگل یک ظرفیت است برای صاحبان سایت‌ها تا بتوانند استراتژی و برنامه تولید محتوای مناسب خود را ظرف چند ماه ابتدایی آغاز فعالیت به‌خوبی تدوین کنند. حتماً از ظرفیتی که این الگوریتم با ایجاد یک محیط تمرینی برای سایت شما به وجود می‌آورد، به نحو احسن استفاده کنید. فراموش نکنید که موفقیت در دنیای وب بدون صبر حاصل نمی‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *