الگوریتم رنک برین Rank Brain چیست؟ تاثیر تجربه و رفتار کاربران بر سئو سایت

الگوریتم رنک برین

در گذشته‌ برای آنکه محتوای سایت شما در نتایج جستجوی یک عبارت کلیدی در گوگل نشان داده شود، کافی بود آن عبارت را متناسب با تعداد کلمه‌های محتوای خود در چند جای مطلب به‌کار ببرید. حالا این مسئله که آیا اساساً این محتوا دردی از کاربر دوا می‌کند یا خیر، در رتبه‌بندی سایت شما هیچ جایگاهی نداشت. نتیجه این مسئله، ایجاد یک وضعیت نامناسب برای جستجوی اینترنتی بود. کاربران با انبوهی از سایت‌هایی مواجه می‌شدند که محتوای بی‌ارزش و فاقد کیفیت منتشر می‌کردند. الگوریتم رنک برین گوگل پاسخی برای این وضعیت بود.

در واقع گوگل تلاش کرد به کمک طراحی تعدادی الگوریتم، روش‌های دور زدن سئو محتوا را مسدود کند. الگوریتم Rank Brain یکی از چند الگوریتم مهمی به شمار می‌رود که در همین راستا طراحی شده است. با ورود این الگوریتم در عرصه جستجوی اینترنتی گوگل یک تحول شگرف رخ داد و کیفیت نتایج جستجوهای اینترنتی به طور محسوسی افزایش پیدا کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص الگوریتم رنک برین گوگل و تاثیر آن بر تجربه و رفتار کاربران بیشتر بحث کنیم.

الگوریتم رنک برین گوگل چیست؟

گوگل از سال 2010 به بعد یک بازنگری جدی در ابزارهای رتبه‌بندی سایت‌ها انجام داد. با فراگیر شدن علوم تخصصی مانند هوش مصنوعی دست گوگل برای طراحی ابزارهای کارآمدتر کاملا باز شد. در همین راستا چندین پروژه عملیاتی مختلف توسط گوگل تعریف شده که در نتیجه منتهی به ابداع چندین الگوریتم از جمله رنک برین، مرغ مگس‌خوار، پاندا و پنگوئن شد. هر کدام از این الگوریتم‌ها بخش‌هایی از محتوا و داده‌های موجود در وب را تحت رصد خود درآورده‌اند. هدف کلی از استفاده از این الگوریتم‌ها، ایجاد تجربه جستجوی اینترنتی بهتر برای کاربران است.

الگوریتم رنک برین به طور خلاصه به دنبال این است که مفهوم متناسب با جستجوی کاربران را در میان انبوه داده‌های موجود در بستر وب بیابد و در اختیار آن‌ها قرار دهد. این الگوریتم مبتنی بر دانش هوش مصنوعی و همچنین یادگیری ماشین کار می‌کند. بسیاری از الگوریتم‌های ریاضی که در گذشته تعریف می‌شدند، یک مسیر ثابت و تکراری را طی می‌کردند. منظور این است که در طول زمان تکامل پیدا نمی‌کردند.

اما الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین سنت‌شکنی کرده و به طور دائمی در حال تکامل هستند. این الگوریتم‌ها با رصد و آنالیز داده‌های موجود در بستر وب، به صورت پیوسته کامل می‌شوند. در واقع بهتر است بگوییم که در حال یادگیری دائمی هستند. به این ترتیب روز به روز بر قدرت عملیاتی آن‌ها افزوده می‌شود.

الگوریتم رنک برین

مکانیزم عملکرد الگوریتم رنک برین گوگل به چه صورت است؟

الگوریتم RankBrain در حال حاضر چیزی در حدود 15 درصد محتوایی که در بستر وب منتشر می‌شود را تحت رصد خود دارد. به اعتقاد گوگل این الگوریتم در هم‌اکنون به عنوان یکی از سه عامل موثر در ارائه نتایج به کاربران اینترنتی است.

دو مکانیزم اصلی برای عملکرد الگوریتم رنک برین گوگل تعریف شده است که عبارت‌اند از:

1- این الگوریتم قابلیت آن را دارد که عبارتی که توسط کاربران جستجو می‌شود را تحلیل و تفسیر کند. حدود دویست فاکتور توسط گوگل معرفی شده است که به عنوان ابزارهای تحلیلی توسط این الگوریتم مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال می‌توان به منطقه جغرافیایی، سابقه جستجوهای کاربر و دسترسی‌هایی که گوگل به تلفن همراه کاربران دارد، اشاره کرد. بر همین اساس اگر یک عبارتی توسط کاربر جستجو شود که در وهله اول توسط گوگل به درستی درک نشود، الگوریتم رنک برین گوگل وارد عمل شده و این عبارت را آنالیز می‌کند. به این ترتیب نتایجی متناسب با آنالیز این الگوریتم به نمایش در می‌آید.

2- الگوریتم رنک برین گوگل نسبت به رفتار کاربران در خصوص جستجوهای اینترنتی کاملا حساس است. این الگوریتم سعی می‌کند در گذر زمان میزان رضایت کاربران را از نتایج جستجوهای خود بسنجد. ابزارهای مختلفی از جمله میزان حضور کاربران در سایت‌ها و همچنین رفتار آن‌ها پس از خروج از یک سایت برای این منظور تعریف شده است. این عملکرد دقیقا مصداقی از مفهوم یادگیری ماشین است که در بالا به آن اشاره کردیم.

مهم‌ترین اطلاعاتی که توسط الگوریتم Rank Brain مورد بررسی قرار می‌گیرد

شناخت صحیح مهم‌ترین فاکتورهایی که توسط الگوریتم رنک‌برین گوگل مورد توجه قرار می‌گیرد، در بهینه‌سازی سایت‌ها بسیار موثر است. این الگوریتم در بررسی داده‌های موجود سایت‌ها به چند نکته اساسی توجه می‌کند که عبارت‌اند از:

آیا متن شما به سوالات کاربران پاسخ می‌دهد؟

نخستین موردی که توسط الگوریتم Rank Brain رصد می‌شود، مفهوم محتوای سایت‌ها است. به این ترتیب دیگر به صرف تعداد تکرار کلمات کلیدی در متن، رتبه‌بندی محتوا صورت نمی‌گیرد. در واقع بسیار مهم است که شما بتوانید در محتوای خود به صورت جامع و کامل به سؤالات و انگاره‌های ذهنی کاربران پاسخ دهید. در واقع مهم نیست که تعداد کلمات محتوای شما چقدر است؛ بلکه بسیار مهم است محتوای شما کاربردی باشد و دردی را از کاربران دوا کند. سنجش میزان رضایت کاربران از محتوای یک سایت مشخص کننده جایگاه آن از نظر الگوریتم رنک برین گوگل است. بنابراین به شکل محسوسی تجربه کاربری محتوا در روند رتبه‌گیری مطالب شما تاثیرش پررنگ شده است.

استانداردهای ارزیابی قبل از ورود کاربران به سایت

برخی از نکات هستند که پیش از آن‌که کاربران وارد سایتی شوند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال طراحی ریسپانسیو سایت از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است. در صورتی که سایت شما برای تلفن‌های همراه بهینه‌سازی نشده باشد، محتوا برای کاربران جستجو کننده با موبایل به نمایش درنمی‌آید. سرعت بارگذاری صفحات سایت نیز از جمله فاکتور مهم ارزیابی یک سایت قبل از ورود کاربران به آن است. طراحی بصری یا رابط کاربری سایت نیز حتماً توسط الگوریتم رنک برین مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

آیا کاربران از محتوای سایت شما راضی هستند؟

دو معیار اساسی دیگر برای ارزیابی میزان رضایت کاربران از یک محتوا توسط الگوریتم Rank Brain بررسی می‌شود. این دو معیار عبارت‌اند از:

1- زمان حضور یک کاربر در سایت: اگر بتوانید مدت‌زمان حضور کاربران را در سایت خود افزایش دهید، رتبه محتوای شما در گوگل ارتقا پیدا خواهد کرد.

Rank Brain

2- نرخ CTR: از نظر عملیاتی نرخ CTR به تعداد کلیک روی یک محتوا تقسیم بر تعداد کل نمایش محتوا در جستجوهای گوگل گفته می‌شود. هرچه میزان این نرخ بالاتر باشد، رتبه‌بندی سایت در گذر زمان افزایش پیدا می‌کند.

پارامترهای موثر دیگری نیز برای سنجش رضایت کاربران از محتوای سایت‌ها وجود دارد که به صورت دوره‌ای توسط الگوریتم رنک برین گوگل مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال تعداد نظراتی که در یک سایت ثبت می‌شود؛ تعداد اشتراک‌گذاری یک محتوا در شبکه‌های اجتماعی و امتیازی که کاربران به محتوای سایت‌ها می‌دهند، به صورت دوره‌ای توسط این الگوریتم رصد می‌شود. اگر در هر دوره در این فاکتورها پیشرفتی در یک سایت حاصل شود، رتبه آن ارتقا پیدا می‌کند.

توجه به لینک‌سازی اصولی

استفاده از کلمات کلیدی مناسب برای لینک‌سازی داخلی و خارجی اهمیت بسیار زیادی در ارزیابی کیفیت محتوای یک سایت دارد. تمرکز روی یک یا چند کلمه کلیدی محدود در حال حاضر تصمیم درستی برای لینک‌سازی نیست. بلکه باید تمرکز لینک‌سازی را روی انواع کلمات کلیدی که پیرامون یک موضوع وجود دارد، قرار داد. همچنین تمرکز روی کلمات کلیدی طولانی نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای لینک‌سازی باشد. چراکه الگوریتم رنک برین بهتر می‌تواند متوجه موضوعی شود که به آن لینک داده‌اید.

رعایت اصول ساده و روان بودن محتوا

بسیار اهمیت دارد که از زبان ساده برای نگارش محتوا استفاده کنید. سعی کنید کمتر از کلمات پیچیده استفاده کنید. همچنین اگر مجبور هستید این دست کلمات را در متن بکار ببرید، حتماً آن‌ها را تشریح کنید.

کلام پایانی

الگوریتم رنک برین گوگل به عنوان یک ابزار بسیار قدرتمند در خدمت اهداف گوگل فعالیت می‌کند. بسیاری از کاربران بعد از فعال شدن این الگوریتم تجربه جستجوهای بسیار بهتری را به دست آورده‌اند. الگوریتم‌های گوگل هر روز بهتر از روزهای گذشته عمل می‌کنند. در واقع بهتر است بگوییم این الگوریتم‌ها در مسیر تکامل هستند. قطعاً این دسته از الگوریتم‌ها می‌توانند در آینده مسیر رسیدن کاربران به خواسته‌های خود از جستجوهای اینترنتی را سریع‌تر از امروز میسر کنند. صاحبان سایت‌ها نیز برای دیده‌شدن مجبور هستند محتوای ارزشمند و غنی تولید کنند؛ در غیر این صورت به هیچ عنوان شانسی برای کسب موفقیت در فضای رقابتی موجود نخواهند داشت. تجربه کاربری محتوا فراموش نشود!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *