همه چیز درباره الگوریتم کبوتر گوگل Google Pigeon Algorithm

الگوریتم کبوتر گوگل

کبوتر پرنده‌ای است که در گذشته برای انتقال پیام و ارسال نامه مورد استفاده قرار می‌گرفت. حتما در فیلم‌ها و کارتون‌های مختلف کبوترها را در نقش نامه‌رسان مشاهده کرده‌اید. به نظر می‌رسد گوگل نیز در نام‌گذاری الگوریتم خود از این مسئله بهره گرفته است. الگوریتم کبوتر گوگل به دنبال آن است که جستجوهای محلی کاربران را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند. شاید بپرسید منظور از جستجوهای محلی چیست؟

فرض کنید در خانه نشسته‌اید و یک دفعه هوس پیتزا می‌کنید. بلافاصله وارد گوگل شده و به دنبال فست‌فودهای نزدیک محل زندگی خود می‌کنید. به عنوان مثال فرض کنید شما در حوالی میدان ونک تهران ساکن هستید. در جستجوی خود عبارتی مشابه «بهترین فست‌فودهای میدان ونک» را سرچ خواهید کرد. در نتایج گوگل مشاهده می‌کنید که نزدیک‌ترین فست‌فودها به میدان ونک به نمایش درمی‌آید. چگونه این اتفاق می‌افتد؟ این دقیقا کار الگوریتم کبوتر گوگل است. در ادامه با ما همراه باشید تا با هم اطلاعات بیشتری در خصوص این الگوریتم به دست بیاوریم.

google pigeon algorithm

الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟

در کمتر از ده سال گذشته وقتی به بقالی‌ها، آرایشگاه‌ها و نانوایی‌های محله مراجعه می‌کردیم، مجموعه مجله‌های تبلیغاتی را مشاهده می‌کردیم. در این مجله‌ها کسب‌وکارهایی که در یک منطقه فعالیت می‌کردند، معرفی می‌شدند. این ابزاری برای بازاریابی کسب‌وکارهای محلی به شمار می‌رفت. گوگل دقیقا جای این مجلات را پر کرده است.

گوگل تا قبل از معرفی الگوریتم کبوتر در نمایش نتایج جستجوها به کاربران تمرکزی روی موقعیت مکانی آن‌ها نداشت. مدیران شرکت گوگل در اوایل سال 2011 به این مسئله مهم پی بردند. به این ترتیب پروژه یکی دیگر از الگوریتم‌های گوگل کلید خورد. در نهایت در سال 2013 الگوریتم کبوتر گوگل رونمایی شد. نتایج خیره‌کننده‌ای با معرفی این الگوریتم به وقوع پیوست. به این ترتیب یک فرصت بسیار مناسب برای کسب‌وکارها فراهم شد. هر کسب‌وکاری در هر منطقه جغرافیایی این امکان را پیدا کرد که با رعایت مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و نکات در نتایج جستجوهای محلی گوگل به نمایش دربیاید.

این مسئله یک مزیت بازاریابی برای کسب‌وکارها به شمار می‌رود؛ چراکه در عین تسهیل شرایط برای بیشتر دیده شدن، هزینه‌های بازاریابی نیز کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه کسب‌وکارها نباید به سادگی از فرصتی که الگوریتم کبوتر گوگل برایشان به وجود آورده است، عبور کنند.

چرا جستجوی محلی مهم است و باید توسط وب‌مسترها جدی گرفته شود؟

تصور کنید که شما دارای یک فست‌فود در خیابان آزادی از شهر هستید. به‌منظور افزایش فروش خود تصمیم گرفته‌اید که فعالیت فروشگاه اینترنتی خود را نیز آغاز کنید. برای رشد وبسایت‌تان در بستر گوگل باید در وبلاگ سایت خود اقدام به تولید محتوا کنید. تصور کنید که قصد دارید درباره کلمه کلیدی «فست‌فود خوب» یک محتوا تولید کنید. با فرض رعایت تمام دستورالعمل‌های سئو و همچنین تولید یک محتوای ارزشمند، باز هم باید در یک رقابت سنگین با سایر سایت‌های رقیب قرار بگیرید. اما در صورتی که روی مسئله سئو محلی دقت کنید، می‌توانید روی کلمه کلیدی «فست‌فود خوب در خیابان آزادی» تمرکز کنید. به این ترتیب شانس شما برای تصاحب رتبه‌های برتر گوگل در جستجوی کاربران مجاور خیابان آزادی به مراتب افزایش پیدا می‌کند.

الگوریتم کبوتر

اما مسئله به همین‌جا ختم نمی‌شود. نتایج گزارش‌های آماری نشان می‌دهد که روند جستجوهای اینترنتی در حال حرکت به سمت جستجوهای محلی است؛ بنابراین علاوه بر تمرکز بر تولید محتوای بهینه شده، باید مجموعه‌ای از نکات را که به بهبود دیده شدن سایت در جستجوهای محلی کمک می‌کند، رعایت کنید. اما این نکات چیست؟ در ادامه بیشتر در این زمینه بحث می‌کنیم.

چگونه سایت خود را برای الگوریتم کبوتر گوگل بهینه‌سازی کنیم؟

حالا نوبت به آن رسیده است که بررسی کنیم چه راه‌هایی برای بهینه‌سازی سایت متناسب با الگوریتم کبوتر گوگل وجود دارد. چندین عامل مهم وجود دارد که در ادامه به تشریح آن‌ها می‌پردازیم.

ثبت موقعیت مکانی کسب‌وکار در گوگل‌مپ

گوگل‌مپ به عنوان یک ابزار بسیار پرقدرت برای جستجوی موقعیت مکانی در اختیار کاربران قرار دارد. شما می‌توانید با ثبت موقعیت مکانی فروشگاه یا شرکت خود در گوگل، زمینه را برای جستجوی مناسب کاربران فراهم کنید. البته با توجه با تحریم‌ها علیه کشور ما باید در نقش یک کاربر عادی این کار را انجام دهید.

در نظر داشته باشید که باید یک حساب کاربری در Gmail داشته باشید تا بتوانید موقعیت مکانی کسب‌وکار خود را در گوگل‌مپ درج کنید. ابتدا وارد گوگل‌مپ شوید. موقعیت مکانی کسب‌وکار خود را پیدا کنید. روی گزینه Add a Missing Place کلیک کنید. در ادامه اطلاعاتی از قبیل نام، نشانی، حوزه کاری، شماره تماس، نشانی وب‌سایت و ساعات کاری خود را به طور دقیق و کامل درج کنید.

ثبت نشانی و شماره تلفن محل کار در تمام صفحات سایت

یکی دیگر از معیارهای انتخاب الگوریتم کبوتر گوگل، نشانی و شماره تماس محل کار شما است که در سایت خود درج می‌کنید. سعی کنید این دو مورد در تمام صفحات سایت شما تکرار شود. بهترین کار برای این منظور استفاده از هدر یا فوتر سایت است. مسئله مهم بعدی این است که حتما دقت کنید نشانی و شماره تلفن یکسانی را در سایت و گوگل‌مپ ثبت کنید.

درج سایت‌ها در دایرکتوری‌های آنلاین

دایرکتوری‌ها به مجموعه سایت‌هایی گفته می‌شود که برای معرفی سایت‌ها و کسب‌وکارها در موضوعات مختلف ایجاد می‌شوند. در این سایت‌ها کاربران می‌توانند نظرات خود را در خصوص کسب‌وکارهای مختلف از طریق امتیازدهی به آن‌ها اعلام کنند. گوگل همواره روی مسئله نظرات کاربران برای رتبه‌بندی سایت‌ها ارزش بالایی قائل بوده است؛ بنابراین با درج سایت در این‌گونه سایت‌ها و کسب رضایت کاربران، شانس بالایی برای کسب رتبه‌های بالا در جستجوهای گوگل دارید.

استفاده از ثبت نظرات در گوگل‌مپ

بعد از تعریف موقعیت کسب‌وکار خود در گوگل‌مپ، کاربران قادر خواهند بود که نظرات‌شان را درباره خدمات دهی شما در آن ثبت کنند. سعی کنید مشتریان خود را از طریق روش‌های مختلف تشویق کنید تا نظرات مثبت خود را در گوگل‌مپ ثبت کنند. به عنوان مثال می‌توانید در ازای ارائه درصدی تخفیف در خدمات خود این خواسته را از آن‌ها داشته باشید. نظرات مثبت آن‌ها می‌تواند نقش موثری در ارتقای رتبه شما در گوگل داشته باشد.

تولید محتوای متناسب با موقعیت مکانی

سعی کنید در تولید محتوا مسئله مربوط به تولید محتوای متناسب با موقعیت کسب‌وکار خود را نیز در دستور کار قرار دهید. این مسئله را در قالب‌های محتوایی مختلف از متن، فیلم و عکس حتما رعایت کنید. به این ترتیب الگوریتم کبوتر گوگل در ارزیابی محتوای شما جایگاه‌های بالاتری را به سایت‌تان اختصاص می‌دهد.

کلام پایانی

الگوریتم کبوتر گوگل نقش مهمی در بهبود نتایج جستجو برای کاربران داشته است. به کمک این الگوریتم کاربران در کمترین زمان ممکن بهترین نتایج متناسب با موقعیت محلی خود را مشاهده می‌کنند. در نتیجه رضایت کاربران از موتور جستجوی گوگل افزایش پیدا می‌کند. میزان بهره‌مندی کسب‌وکارها از الگوریتم کبوتر گوگل کاملا وابسته به عملکردشان است. بدون شک اگر مجموعه نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، رعایت شود، این الگوریتم در ارتقای رتبه سایت شما بسیار موثر خواهد بود.

در نظر داشته باشید که ارتقای جایگاه سایت در گوگل یک مسئله خطی و تک‌بعدی نیست. بلکه باید سایت خود را از جنبه‌های مختلف تقویت کنید تا شانس شما برای پیروزی در رقابت سنگین در بستر اینترنت افزایش پیدا کند. الگوریتم‌های گوگل بیشتر از هر چیزی به دنبال افزایش رضایت کاربران از گوگل هستند؛ بنابراین توجه داشته باشید که برای کسب جایگاه بالا در گوگل باید رضایت کاربران اینترنتی را به دست بیاورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *