آنچه درباره الگوریتم پاندا گوگل Google Panda Algorithm باید بدانیم

الگوریتم پاندا گوگل

جستجوهای اینترنتی باید در کمترین زمان ممکن کاربران را به بهترین نتایج برساند. همین یک جمله سرمنشا تمام پروژه‌های عملیاتی گوگل در قالب طراحی الگوریتم‌های مختلف است. درآمد پایدار گوگل وابسته به رضایت کاربرانی است که از طریق آن به جستجو می‌پردازند. از طرفی گرمای نفس‌های موتورهای جستجوی رقیب پشت سر گوگل احساس می‌شود. اگر گوگل نتواند کارآمدی خود را مانند گذشته به کاربران اثبات کند، قطعاً در آینده جایگاه خود را از دست خواهد داد. مدیران شرکت گوگل بهتر از هرکس دیگری به این مسئله واقف هستند. طراحی الگوریتم پاندا گوگل در همین راستا قابل تحلیل است.

به جرات می‌توان گفت که اگر Google Panda Algorithm در سال 2011 توسط گوگل اجرایی نمی‌شد، امروز به هیچ عنوان اثری از شرکت گوگل در دنیای وب باقی نمی‌ماند. اگر بخواهیم در یک جمله نقش الگوریتم پاندا گوگل را ذکر کنیم، باید بگوییم: نقش Google Panda Algorithm شناسایی محتوای ارزشمند و ارائه آن به کاربران اینترنتی است. اما مکانیزم عملکرد این الگوریتم چیست؟ چه چیزی گوگل را مجاب کرد که دست به طراحی یک چنین الگوریتمی بزند؟ مدیران سایت‌ها در قبال این الگوریتم چه رفتاری باید از خود به نمایش بگذارند؟ پاسخ این سوالات و چند سوال دیگر را تا انتهای این مقاله با هم مرور می‌کنیم.

الگوریتم پاندا

ایده طراحی الگوریتم پاندا گوگل از چه زمانی مطرح شد؟

در یک بازه زمانی ده ساله از سال 2000 تا 2010 میلادی، اینترنت در حال رشد میان جوامع مختلف بود. همچنین کسب‌وکارهای مختلفی با شناسایی ظرفیت موجود در اینترنت فعالیت خود در بستر وب را آغاز کردند. اما یک حلقه مفقوده در این جا وجود داشت. هیچ‌کس به فکر خوراک محتوایی مناسب برای کاربران نبود. توسعه دهندگان وب‌سایت‌ها با تولید محتوای اسپم و بی‌ارزش صرفاً به دنبال اشغال صفحات گوگل بودند.

این مسئله در پایان دهه نخست قرن 21، تبدیل به یک بحران و چالش بزرگ برای گوگل شده بود. کاربران گوگل در جستجوهای خود با سیلی از محتواهای بی‌فایده مواجه می‌شدند. نارضایتی‌ها کم‌کم در حال افزایش پیدا کردن بود. صدای این نارضایتی‌ها در رسانه‌های جمعی مانند رادیو، تلویزیون و روزنامه‌ها نیز شنیده می‌شد. مدیران گوگل به‌جای سرپوش گذاشتن روی این چالش، با سعه صدر با آن مواجه شدند.

نتیجه این اقدام یک تصمیم بسیار هوشمندانه و عاقلانه بود. الگوریتم پاندا گوگل حاصل پروژه‌ای است که گوگل در راستای شناسایی محتواهای بی‌کیفیت و اسپم تعریف کرد. این الگوریتم خیلی سریع و در سال 2011 توسط این شرکت معرفی شد. اما این تازه آغاز یک داستان پر ماجرا بود.

گوگل با Google Panda Algorithm از سایت‌های اسپم انتقام گرفت

در همان اوایل آغاز به کار الگوریتم پاندا گوگل، به یک باره تغییرات شگفت‌انگیزی به وقوع پیوست. گوگل در اطلاعیه اعلام کرد که این الگوریتم در بهبود فرآیند 12 از جستجوهای کاربران به طور مستقیم اثر مثبت به‌جای گذاشته است. این اعلام جنگ رسمی شرکت گوگل با سایت‌های اسپم و صاحبان آن‌ها بود. شاید بد نباشد که به این نکته اشاره کنیم که چقدر خوب است که همه برندها در راستای حراست و پاسداری از اعتبار خود نزد مخاطبانشان، از گوگل الگو بگیرند.

با آغاز به کار الگوریتم پاندا گوگل، به یکباره سایت‌های اسپم با افت رتبه بسیار چشمگیری مواجه شدند. کاربران گوگل نتیجه این تغییرات را خیلی زود به چشم خود دیدند. محتواهای کوتاه، بی‌کیفیت و اسپم از معرض دید کاربران دور شدند. وب‌سایت‌های تولید کننده این دسته از محتواها جریمه سنگین شدند. وب‌مسترهای تولید کننده محتوای بی‌کیفیت به واسطه الگوریتم پاندا ضربه سنگینی از گوگل خوردند. سوال مهمی که در اینجا پیش می‌آید آن است که Google Panda Algorithm چه معیارهایی را برای ارزیابی محتوا و رتبه‌بندی آن در نظر می‌گیرد؟

شفافیت به سبک گوگل

شاید تا اینجای کار این‌طور به مخاطب القا شده باشد که گوگل از در خصومت با صاحبان سایت‌ها وارد شده است. اما واقعیت قضیه را با گذشته 10 سال از آغاز به کار الگوریتم پاندا گوگل، همه به وضوح مشاهده می‌کنند. هم کاربران اینترنتی خیلی راحت‌تر به خواسته‌هایشان دست پیدا می‌کنند؛ هم صاحبان سایت‌های اینترنتی که خود را با Google Panda Algorithm سازگار کرده‌اند، به درآمدهای سرشار رسیده‌اند و هم گوگل جایگاه و اعتبار خود را در جوامع مختلف حفظ کرده است. این یعنی یک بازی برد – برد که همه در آن راضی هستند.

گوگل با انتشار الگوریتم پاندا خیلی شفاف به اطلاع همه رساند که مبنای رتبه‌بندی سایت‌ها را میزان رضایت کاربران قرار داده است. به این ترتیب هر محتوایی که نتواند رضایت کاربران را کسب کند، محکوم به تنزل رتبه است.

چه نوع سایت‌هایی شامل این جریمه می‌شوند؟

– سایت‌هایی که از نظر ظاهری زیبا نیستند و مخاطب از حضور در آنها احساس راحتی نمی‌کند.

– سایت‌هایی که دارای تبلیغات بسیار زیاد هستند؛ به طوری که محتوای اصلی در بین تبلیغات گم می‌شود.

– سایت‌هایی که کلمات کلیدی را به طور افراطی در محتواهای خود به کار می‌برند.

– سایت‌هایی که محتواهای زیاد و در عین حال بی‌کیفیت و غیرمفید تولید می‌کنند. در اصطلاح به این نوع محتواها، مزرعه محتوا گفته می‌شود.

– سایت‌هایی که محتوایی با استفاده از سئو سیاه محتوایی بی‌ربط به جستجوی کاربران منتشر می‌کنند.

– سایت‌هایی که دستورات نگارشی و املایی را رعایت نمی‌کنند.

– سایت‌هایی که اقدام به بازنشر محتواهای تکراری می‌کنند.

به این ترتیب همه وب‌مسترها متوجه شدند که در صورت تخطی از اصول تولید محتوای باکیفیت توسط الگوریتم پاندا گوگل شناسایی می‌شوند. اما از کجا می‌توان فهمید که توسط Google Panda Algorithm جریمه شده‌ایم؟

آیا می‌توان متوجه شد که توسط الگوریتم پاندا جریمه شده‌ایم؟

شاید اصلی‌ترین راه برای تشخیص جریمه شدن یا نشدن توسط الگوریتم پاندا گوگل، بررسی تعداد بازدیدهای سایت است. اگر در یک بازه زمانی چند ماهه تعداد بازدیدکنندگان سایت شما افت چشمگیر و محسوسی داشته باشد، یک نشانه بارز از جریمه شدن توسط Google Panda Algorithm است. البته باید توجه داشته باشید که افت‌های مقطعی ارتباطی با جریمه این الگوریتم ندارد؛ به عنوان مثال الگوریتم رقص گوگل نیز رتبه سایت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف تغییر می‌دهد تا از این طریق محتوای آن‌ها را بهتر ارزیابی نماید.

آیا جریمه گوگل پاندا قابل جبران است؟

گوگل به سبب لطمه‌ای که محتواهای بی‌کیفیت به اعتبارش وارد می‌کند و همچنین نارضایتی که برای کاربران به همراه دارد، جریمه سنگینی برای سایت‌های خاطی در نظر می‌گیرد. به این ترتیب جبران تنزل رتبه توسط این الگوریتم یک فرآیند زمان‌بر و دشوار است. به طور کلی باید از تمام روش‌های تولید محتوا که در بالا به آنها اشاره کردیم، دوری کنید. به این ترتیب قادر خواهید بود در یک بازه زمانی مشخص، مجدداً اعتماد از دست رفته کاربران و گوگل را بازگردانید.

نوشدارو قبل از مرگ سهراب بهتر است

تمام تمرکز و تلاش خود را روی این نکته متمرکز کنید که از گزند الگوریتم پاندا گوگل مصون بمانید. تولید محتوای یکتا، جامع و ارزشمند اصلی‌ترین راه برای کسب رضایت کاربران گوگل است. اگر بتوانید رضایت کاربران را کسب کنید، گوگل هم از شما راضی خواهد بود. برای این منظور دانش خود را در زمینه تولید محتوا استاندارد ارتقا دهید؛ اصول سئو را به‌دقت و با وسواس زیاد رعایت کنید؛ سایت خود را از نظر ظاهر کاربرپسند نمایید؛ به هیچ عنوان به فکر تولید محتوای کپی نباشید.

اگر این اصول را رعایت کردید، آن‌وقت Google Panda Algorithm نه‌تنها برای شما دردسر ساز نیست، بلکه در خدمت ارتقای رتبه سایت شما نیز کار می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *