ریدایرکت301 چیست؟ تفاوت آن با ریدایرکت 302 و راهنمای جامع استفاده

ریدایرکت 301 چیست

تصور کنید که قرار است منزل مسکونی خود را از تغییر دهید. در این صورت باید آدرس منزل جدید خود را در اختیار دیگران قرار دهید، تا آنها بتوانند برای دیدار با شما به منزل جدیدتان مراجعه کنند. در دنیای وب نیز این مسئله کاملاً صادق است. زمانی که قصد دارید سایت خود را از یک URL به نشانی جدیدی منتقل کنید، باید اقداماتی را انجام دهید؛ به این ترتیب می‌توانید اطمینان حاصل کنید که بازدیدکنندگان سایت شما به آدرس جدید منتقل خواهند شد. در اصطلاح فنی به این کار ریدایرکت 301 گفته می‌شود. اما در عمل ریدایرکت 301 چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

در این مقاله به‌تفصیل بررسی می‌کنیم که ریدایرکت 301 چیست و چه موقع باید از آن استفاده کنید. همچنین پیرامون تفاوت ریدایرکت 301 و 302 نیز بحث خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

ریدایرکت 301 چیست؟

301 یک کد وضعیت است که یک سرور برای مرورگر شما ارسال می‌کند. کد‌های وضعیت متنوعی وجود دارد که هرکدام دارای مفاهیم منحصربه‌فردی هستند. به عنوان مثال در حال بازدید از یک صفحه وب‌سایت هستید و سرور، صفحه را به طور معمولی به مرورگر شما متصل می‌کند، کد وضعیت 200 ارسال می‌شود.

چه زمانی به ریدایرکت 301 نیاز داریم؟

بسیاری از وب مستر‌ها با گذشت چند سال از فعالیت سایت خود، به دلایل مختلفی تصمیم به تغییر دامنه و شکل ظاهری سایت خود می‌گیرند. در این مواقع آدرس صفحات وب‌سایت تغییر می‌کند؛ با وجود اینکه محتوای سایت دستخوش تغییرات نشده است اما گوگل آن را به عنوان یک سایت جدید شناسایی خواهد کرد.

این اتفاق عملا موجب می‌شود که رتبه سایت شما از نظر سئو به شدت کاهش پیدا کند. در نتیجه اعتبار سایت به یکباره به طرز قابل‌توجهی افت می‌کند. برای جلوگیری از وقوع این اتفاق لازم است تا از ریدایرکت کردن آدرس قدیمی به آدرس جدید سایت استفاده کنید.

به این ترتیب وقتی کاربران قصد مراجعه به سایت شما با URL قدیمی را داشته باشند، سرور با ارسال کد وضعیت 301 به مرورگر مخاطب، آن را به‌صورت خودکار به سایت با URL جدید منتقل می‌کند. این فرآیند در زمان کمی اتفاق می‌افتد و معمولاً زمان زیادی از کاربران برای این منظور تلف نمی‌شود. استفاده از ریدایرکت 301، موتورهای جستجوگر مانند گوگل را از تغییرات اعمال شده در URL وب‌سایت شما مطلع می‌کند؛ در نتیجه این اتفاق هیچ اثر منفی روی سئو سایت شما نخواهد داشت.

روش استفاده از ریدایرکت 301 چیست؟

سوال مهمی که در اینجا باید به آن پاسخ دهیم، این است که روش استفاده از ریدایرکت 301 چیست؟ واقعیت این است که استفاده از ریدایرکت 301 در سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف، باید یکدیگر متفاوت است. در ادامه در خصوص دو روش رایج برای استفاده از ریدایرکت 301 بحث می‌کنیم.

ایجاد تغییرات در فایل htaccess به صورت دستی

اگر در اداره سایت از هاست لینوکس استفاده می‌کنید بهترین روش برای اعمال ریدایرکت 301 ایجاد تغییرات در فایل htaccess است. برای دسترسی به این فایل باید به پنل هاست و از آن‌جا به قسمت root سایت مراجعه کنید. ریشه یا root سایت به محلی گفته می‌شود که سایت خود را در سرور هاست ذخیره می‌کنید.

در ادامه برای ایجاد تغییرات نیاز به کدنویسی دارید. البته کدهای آماده‌ای نیز هستند که در ادامه به چند مورد از پرکاربردترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. یک نکته مهم که باید حتما در نظر بگیرید آن است که پس از استفاده از کد، بررسی کنید که آیا اجرای آن به درستی انجام می‌پذیرد یا خیر. برای ایجاد دستورات ریدایرکت 301 می‌توانید از Redirect Generator استفاده کنید. برخی از مهم‌ترین دستورات ریدایرکت 301 را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

ریدایرکت یک صفحه به صفحه دیگر

Redirect 301 /old-page.html /new-page.html

ریدایرکت تمام صفحات یک سایت به سایت دیگر با دامنه جدید

RewriteEngine on

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^oldsite.com [NC,OR]

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.oldsite.com [NC]

RewriteRule ^(.*)$ https://newsite.com/$1 [L,R=301,NC]

ریدایرکت ورژن دارای www به ورژن فاقد www

RewriteEngine on

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.example.com [NC]

RewriteRule ^(.*)$ http://example.com/$1 [L,R=301,NC]

ریدایرکت ورژن فاقد www به www

RewriteEngine on

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.com [NC]

RewriteRule ^(.*)$ http://www.example.com/$1 [L,R=301,NC]

ریدایرکت از زیر دامنه به فولدر

RewriteEngine on

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^blog.sample.com [NC]

RewriteRule ^(.*)$ http://sample.com/blog$1 [L,R=301,NC

ریدایرکت ورژن http به https

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTPS} off

RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

ریدایرکت دادن به صفحات از طریق افزونه‌های وردپرسی

وردپرس یکی از معروف‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که در بین کاربران ایرانی نیز بسیار محبوب است. اگرچه استفاده از افزونه‌های وردپرس برای ریدایرکت دادن به صفحات، به‌عنوان روش بهینه شناخته نمی‌شود، اما ایجاد تغییرات به کمک افزونه‌های وردپرسی به‌مراتب راحت‌تر از روش قبلی است؛ چرا که به هیچ عنوان نیاز به برنامه‌نویسی ندارد. یکی از بهترین افزونه‌ها در این زمینه افزونه Redirection 301 است.

کار کردن با این افزونه خیلی آسان است. پس از نصب آن کافی است به صفحه تنظیمات آن مراجعه کنید. سپس در قسمت Source URL نشانی صفحه قدیمی و در بخش Target URL نشانی صفحه جدید را وارد کنید.

تفاوت ریدایرکت 302 و ریدایرکت 301 چیست؟

زمانی که قصد داشته باشیم موتورهای جستجوگر، کاربران را به‌صورت دائمی از صفحات قدیمی به صفحات جدید منتقل کنند، از ریدایرکت 301 استفاده می‌کنیم؛ اما اگر قصد داشته باشیم تا بازدیدکنندگان را به‌صورت موقت به صفحات جدید منتقل کنیم و پس از مدتی مجدداً به صفحه اصلی برگردیم، از ریدایرکت 302 استفاده می‌کنیم.

ریدایرکت 302

به طور کلی در سه مورد زیر از ریدایرکت 302 استفاده می‌شود:

– در مواقعی که قصد راه‌اندازی یک وب‌سایت به‌صورت مرحله‌ای را داشته باشیم.

– در مواقعی که قصد هدایت کاربران به صفحات فروش یا پرداخت را داشته باشیم که تأثیری در سئو سایت ندارند.

– در مواقعی که از یک صفحه نگهداری موقت برای محتوای خود استفاده می‌کنیم و در عین حال نمی‌خواهیم موتورهای جستجوگر را به‌اشتباه بیندازیم.

کلام پایانی

تا اینجا متوجه شدیم که ریدایرکت 301 چیست و چگونه می‌توانیم از آن استفاده کنیم. در اجرای این کار سعی کنید نهایت دقت را داشته باشید. حتماً لینک‌های داخلی محتوای خود را نیز ریدایرکت کنید تا کاربران دچار سردرگمی نشوند. استفاده صحیح از ریدایرکت 301 هیچ‌گونه اثر منفی روی رتبه سایت شما ندارد؛ اما بی‌دقتی در انجام این کار می‌تواند علاوه بر کاربران، موتورهای جستجوگر را نیز با سردرگمی مواجه کند. این مسئله عملاً روی سئو سایت شما تأثیر منفی می‌گذارد. در کنار این قضیه نارضایتی کاربران سایت مهم‌ترین خطری است که شما در این مسیر تهدید می‌کند.

پیشنهاد ما برای انجام عملیات ریدایرکت 301 این است که کار را حتماً توسط شخصی انجام دهید که به مسئله لینک‌سازی داخلی و خارجی سایت مسلط است. به این ترتیب احتمال بروز مشکلات برای سایت شما به‌مراتب کمتر می‌شود. ریدایرکت 301 یک راه‌حل برای ارتقای کیفیت عملکرد وب‌سایت‌ها است؛ مشروط بر آنکه به‌درستی اجرا شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *