بروزرسانی هسته گوگل در 2021 June (آنچه در مورد این آپدیت الگوریتم باید بدانیم)

بروزرسانی هسته گوگل

گوگل در بازه‌های زمانی‌ مختلف اقدام به بروزرسانی هسته خود می‌کند تا بتواند روی وب سایت‌ها و نتایجی که کاربر به دنبال آن است، تاثیر و عملکرد بهتری داشته باشد. در این روزهای گرم سال ۲۰۲۱ نیز اولین بروزرسانی‌ها روی هسته اصلی این موتور جستجوی قدرتمند آغاز شده که با انجام آن تغییرات چشمگیر و عمیقی در سئو و رتبه بندی وب سایت‌ها حاصل خواهد شد. هرچند باید بدانید که تغییرات جزئی نیز به صورت روزانه انجام می‌شود ولی بروزرسانی‌های این روزها متفاوت‌تر و کامل‌تر هستند. آخرین بروزرسانی هسته گوگل که به صورت رسمی توسط گوگل تایید شد در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ بود ولی آنچه به صورت غیر رسمی اعلام شده ۲ ژوئن ۲۰۲۱ آخرین بروزرسانی هسته آن بوده است.

تابستان امسال و بروزرسانی‌های گوگل

هرچند بروزرسانی یکی از هسته‌های گوگل در ژوئن سال ۲۰۲۱ انجام شده ولی گوگل اعلام کرده که در ماه آینده نیز بروزرسانی هسته دیگری را انجام می‌دهد. دلیل برورزسانی‌های چند مرحله‌ای گوگل نیز آن است که با توجه به گستردگی که هسته‌های این موتور جستجو دارد، نمی‌توان در یک زمان برای بروزرسانی آن‌ها اقدام کرد. با توجه به آنچه گوگل اعلام کرده در تابستان سال ۲۰۲۱ باید شاهد بروزرسانی‌هایی از گوگل باشیم و همچنین می‌توانیم شاهد بروزرسانی Page Experience نیز در اواسط ماه ژوئن باشیم ولی برای این بروزرسانی نباید در همان ابتدا شاهد تغییرات چشمگیری باشیم. تغییرات Page Experience به صورت آهسته و طی چند ماه انجام می‌شود.

بروزرسانی هسته گوگل در ژوئن ۲۰۲۱ متفاوت‌تر از همیشه

نکته قابل توجه آن است که چند هفته پیش از آنکه بروزرسانی هسته گوگل انجام شود، در نتایج جستجو تغییراتی به وجود آمد و با بروزرسانی‌هایی که تابستان امسال انجام شده و همچنان نیز ادامه دارد، می‌توان این تغییرات را ارزیابی کرد و اثرات آن را مشاهده کرد. برای درک بهتر تغییرات هسته گوگل بهتر است پسوند‌های co، com و uk را بررسی کنیم. با توجه به شکل زیر می‌توانید مشاهده کنید که منحنی‌های هر یک از این پسوند‌ها مانند ضربان قلب و مشابه یکدیگر هستند. آنچه در تصویر مشخص است، در یک زمان تمامی این دامنه‌ها از دست رفته‌اند و آرام آرام دوباره به جایگاه قبلی خود باز گشته‌اند.

بروزسانی هسته گوگل

از کجا بفهمیم که بروزرسانی هسته گوگل انجام شده؟

حالا که به خوبی از تغییرات و تاثیراتی که بروزرسانی گوگل روی دامنه‌های مختلف می‌گذارد، آگاه شدید بهتر است به نمونه زیر دقت کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید، با بروزرسانی هسته گوگل از تاریخ ۶ ژوئن تا ۷ ژوئن وب سایت افت بسیار زیادی داشته تا اینکه در تاریخ ۸ ژوئن به پایداری رسیده است.

افت رتبه سایت

همچنین در تصویر زیر نیز مشاهده خواهید کرد که بروزرسانی گوگل همیشه همراه با افت بازدید وب سایت نیست و در برخی از موارد نیز با توجه به شرایطی که وب سایت دارد، می‌توان شاهد جهش رو به بالای آن باشیم.

پیشرفت رتبه سایت

با چند مثال با تاثیر تغییرات هسته گوگل بیشتر آشنا شوید

با نگاهی به عملکرد وب سایت‌های مطرح و شناخته شده خواهیم دید که برخی از آن‌ها در آپدیت جدید گوگل برنده و برخی دیگر بازنده شده‌اند. به طور مثال در تصویری که در زیر قرار گرفته تغییرات دو وب سایت lifewire.com و androidauthority.com را مشاهده می‌کنید. همانطور که می‌بینید، وب سایت androidauthority.com با آپدیت جدید گوگل از قافله جا مانده و با افت شدید رتبه روبرو بوده است، این در حالی است که وب سایت lifewire.com با این بروزرسانی توانسته جایگاه بهتر و مناسب‌تری را نسبت به قبل به خود اختصاص دهد.

مقایسه دو سایت

لیستی از سایت‌های برنده و بازنده با آپدیت ۲۰۲۱ گوگل

در ادامه با سایت‌هایی که با پیشرفت چشمگیری با آپدیت جدید گوگل روبرو بوده‌اند، آشنا خواهید شد.

سایت هایی با افزایش رتبهسایت هایی با پیشرفت چشمگیر

سایت‌هایی که با افت رتبه و جایگاه روبرو بوده‌اند:

سایت هایی با افت

سایت‌هایی که با افت بسیار زیاد رتبه روبرو بوده‌اند:

سایت هایی با افت زیاد

آپدیت تابستان ۲۰۲۱ گوگل روی چه وب‌سایت‌هایی بیشتر تاثیر داشت؟

با نگاهی به آمار و ارقام‌های موجود می‌توان دید که در میان تمامی وب سایت‌ها، وب سایت‌هایی که در زمینه سلامت و بهداشت فعالیت می‌کنند، نسبت به بقیه بیشترین تاثیر را مشاهده کردند. این در حالی است که این بروزرسانی روی وب سایت‌هایی که در زمینه پول و سرمایه فعالیت می‌کرده‌اند، تاثیر چندانی نداشته است.

2 دیدگاه

  • سلام و خسته نباشید
    چه تغییرات اتفاق افتاد با این تغییر الگوریتم؟ یعنی اینکه چه مواردی رو گوگل مورد تغییر قرار داد که بعضی سایت ها افزایش و بعضی کاهش رتبه داشتند؟

    • سلام و درود
      ببینید سوال خیلی مفصل هستش و یکی دو مورد نیست.
      در متن خود مقاله به سوال پاسخ داده شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *