SERP چیست؟ چگونه می توان در صفحه نتایج موتور جستجو قرار گرفت؟

SERP چیست

نقش موتورهای جستجو مخصوصا گوگل، در زندگی روزمره ما قابل انکار نیست. هر سوالی که ذهن ما را درگیر کند، برای حل هر مشکل یا خرید هر محصولی، ابتدا به نزدیک‌ترین مرورگر در دسترس سری می‌زنیم و موضوع مورد نظر خود را در کادر جستجو تایپ می‌کنیم. پس از چند ثانیه صبر (بسته به سرعت اینترنت‌تان) با صفحه‌ای از نتایج رو به رو می‌شویم. این همان صفحه معروف SERP است که وب سایت‌ها برای گرفتن جایگاهی در آن مشغول رقابت هستند.

صفحه SERP یا همان صفحه جستجو شامل تمام مقالات و لینک‌های مرتبط با موضوع مورد نظر شما است. اما موضوع رقابت بین وب سایت‌ها، قرار گرفتن در صفحه اول و مکان اول SERP است. صفحه اول جستجو در واقع ویترین موتورهای جستجو است. همانطور که صاحبان فروشگاه بهترین و پرفروش‌ترین محصولات خود را در ویترین قرار می‌دهند، موتورهای جستجو هم به دنبال بهینه‌ترین محتواها و صفحات وب می‌گردند تا به آن‌ها جایگاه بهتری در SERP اختصاص دهند.
چرا قرار گرفتن در صفحه نتایج موتور جستجو مهم است؟ و از همه مهم‌تر، چگونه جایگاه بهتری در SERP به دست آوریم؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

SERP چیست؟

سرپ (SERP) در واقع مخفف عبارت «Search Engine Result Page» و به معنای «صفحه نتایج موتور جستجو» است. وقتی کاربر کلمه‌ای را در کادر جستجو وارد می‌کند، موتورهای جستجو به دنبال صفحاتی می‌گردند که نزدیک‌ترین ارتباط را با موضوع، موقعیت جغرافیایی کاربر و حتی جستجوهای قبلی او داشته باشد. به همین دلیل صفحات جستجوی یک عنوان مشخص برای دو کاربر متفاوت گاهی مشابه نیستند.
علاوه بر عنصرهایی که به کاربر و کلمات جستجو شده بستگی دارد، عوامل دیگری بر ظاهر شدن وب سایتی در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) تاثیر دارند. از آنجایی که تنها هدف موتورهای جستجو، رضایت کاربران است، خزشگرهای موتورهای جستجو با الگوریتم‌های متنوع، سایت‌ها را بررسی می‌کنند تا درست‌ترین، قابل اعتماد‌ترین و بهترین نتایج را در اختیار کاربران قرار دهند. به همین دلیل بهینه سازی صفحات و رعایت اصول سئو می‌تواند جایگاه بهتری برای وب سایت شما در SERP دست و پا کند.

SERP چیست

صفحه نتایج موتورهای جستجو گوگل (SERP) شامل چه اجزایی است؟

پس از آن که عبارت مورد نظر خود را در کادر جستجو وارد کردید، صفحه‌ای که به شما نمایش داده می‌شود شامل اجزای مختلفی است. گوگل این بخش‌ها را قرار داده است تا دسترسی کاربران به پاسخ مورد نظرشان سریع‌تر و ساده‌تر شود و تا جایی که امکان دارد بدون کلیک به پاسخ خود برسند.
در ادامه بخش‌های مختلف SERP گوگل را بررسی می‌کنیم.

نتایج طبیعی یا ارگانیک (Organic Search Result)

بخشی از SERP شامل لینک‌هایی از وب سایت‌ها است که به صفحات مرتبط با جستجوی کاربر منتقل می‌شوند. این لینک‌ها طبق بررسی‌های موتور جستجوی گوگل، بهترین پاسخی هستند که یک کاربر می‌تواند از صفحات وب دریافت کند. برای گرفتن رتبه بهتر و دیده شدن در نتایج طبیعی گوگل، بهینه سازی سایت و رعایت اصول سئو یکی از مهم‌ترین عوامل است.

تبلیغات (Ads)

در صفحه سرچ گوگل، گاهی لینک‌هایی مشاهده می‌کنیم که در کنار آن‌ها عبارت «آگهی» یا «Ad» و عموماً با رنگ سبز یا مشکی بولد (Bold) شده دیده می‌شود. این لینک‌ها همانطور که انتظار می‌رود مربوط به آگهی‌های مرتبط با کلید واژه جستجو شده است.

Rich Snippets

این بخش ظاهر شونده در SERP شامل اطلاعاتی است که زیر هر لینک قرار می‌گیرد. در این بخش رتبه محتوا و سایت به شکل ستاره‌هایی قابل مشاهده است. علاوه بر رتبه بندی، ساعت انتشار محتوا، نظرات کاربران و اطلاعاتی از این قبیل را به نمایش می‌گذارد.
هر چه نظرات کاربران در مورد محتوای شما مثبت‌تر باشد و ستاره بیشتری دریافت کنید، جایگاه شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو بالاتر می‌رود. زیرا نظر کاربران برای گوگل اهمیت بالایی دارد.

گراف دانش یا Knowledge Graph

گاهی اوقات گوگل جواب سوالات کاربران را با گرافی مختصر و مفید پاسخ می‌دهد. برای مثال اگر به دنبال وضعیت آب و هوایی روز، جدول رده بندی مسابقات یا حتی نتیجه یک مسابقه ورزشی باشید، مربعی در بالای صفحه SERP نمایش داده می‌شود که بدون هیچ کلیک اضافه‌ای شما را به پاسخ سوال‌تان می‌رساند.

گراف دانش

Featured Snippets به معنای قطعه‌های ویژه، یکی از جدیدترین بخش‌هایی است که به صفحه نتایج گوگل اضافه شده است. این ویژگی بیشتر در جستجو‌های به زبان انگلیسی مشاهده می‌شود و در نتایج فارسی کمتر دیده می‌شود.
در Featured Snippets، بخشی از متن محتوایی قرار می‌گیرد که به نظر گوگل به سوال کاربر مرتبط‌تر است و کاربر با خواندن آن بخش به پاسخ خود می‌رسد. هدف گوگل از اضافه کردن این بخش به SERP این بود که کاربران بدون نیاز به کلیک کردن و تنها با نگاه کردن به صفحه نتایج، پاسخ خود را دریافت کنند.
در قسمت Featured Snippets نه تنها محتوای متنی، بلکه سایر شکل‌ها محتوا (مانند ویدیو) هم قرار می‌گیرد. شرط قرار گرفتن در Featured Snippets ارتباط موضوع و محتوای شما با سوال کاربر و قرار داشتن وب سایت شما در پنج جایگاه اول صفحه SERP است.

کارت اطلاعات یا knowledge card

اگر تا به حال از گوگل برای تبدیل یکاهای اندازه گیری استفاده کرده باشید،‌ ممکن است کارت اطلاعات را بشناسید. گوگل پاسخ برخی از سوالات کاربران را از وب سایت‌های معروف و قابل اطمینانی مثل ویکی پدیا استخراج می‌کند و به شکل کارت اطلاعاتی در بالای صفحه SERP قرار می‌دهد.
از آنجایی که این اطلاعات فقط از وب سایت‌های معروف و منابع قابل اطمینان استخراج می‌شود، به راحتی می‌توانید به پاسخ نمایش داده شده اعتماد کنید. از طرفی به همین علت قرار گرفتن وب سایت شما در این بخش امکان پذیر نیست.

پنل اطلاعات یا Knowledge Panel

Knowledge Panel معمولا به شکل ستونی در سمت راست یا چپ (بسته به زبان مرورگرتان) قابل مشاهده است. گوگل راجع به صحت اطلاعات بخش Knowledge Panel بسیار حساس است و اطلاعات این بخش عموماً از ویکی پدیا یا وب سایت‌های رسمی شرکت‌های بزرگ استخراج می‌شود.
Instant Answer یا Answer Box هم مشابه همین بخش است. اگر شما سوالی را مستقیما از گوگل پرسیده باشید ممکن است با Answer Box رو به رو شوید. این بخش شامل جوابی کوتاه یا لینکی مرتبط برای پاسخ به پرسش شما است.

تصاویر مرتبط (Image Pack)

اگر عبارتی که مورد جستجوی قرار می‌گیرد تصاویر مرتبط زیادی داشته باشد، مجموعه‌ای از تصاویر زیر عبارت (کلمات سرچ شده) images for قرار می‌گیرد. گوگل این تصاویر را از قسمت جستجوی تصویری خود انتخاب می‌کند. بنابراین برای قرار گرفتن در این بخش، لازم است تصاویر وب سایت و محتواهایتان را بهینه کنید.

داستان‌های برتر (Top stories)

همانطور که از نام این بخش پیدا است، داستان‌های برتر متعلق به مطالب جدید و به روز دنیا هستند. این بخش هم بیشتر برای جستجوی انگلیسی فعال است. بیشتر مقالاتی که در بخش Top stories قرار می‌گیرند از وب سایت‌های خبری گرفته شده‌اند و مدت زیادی در بخش داستان‌های برتر SERP قرار نمی‌گیرند.

سوالات متداول یا People also ask

این بخش از صفحه نتایج موتورهای جستجو به سوالات متداول و پرتکرار مخاطبین اختصاص دارد. در قسمت People also ask منویی کشویی مشاهده می‌شود که شامل پرسش‌ها و پاسخ‌های کوتاهی است که در مورد کلید واژه مورد نظر پرسیده می‌شوند.

بخش مربوط به موقعیت مکانی (Local Pack)

اگر به دنبال موقعیت مکانی شرکت، کافی شاپ یا رستوران هستید، بخش Local Pack در صفحه SERP برای کمک به شما آماده است. در بخش مربوط به موقعیت مکانی، لوکیشن دقیق مکان مورد نظر بر روی نقشه‌ای قابل مشاهده است که اگر از گوشی همراه خود استفاده می‌کنید، می‌توانید فاصله خودتان با مقصد را لحظه به لحظه بررسی کنید.

یکی دیگر از بخش‌های کاربردی و مهم صفحه نتایج موتورهای جستجو، بخش مربوط به Site Links است. قرار گرفتن در این بخش ترافیک ورودی به بخش‌های مختلف وب سایتتان را افزایش می‌دهد. اما برای قرار گرفتن در قسمت Site Links لازم است خزشگرهای گوگل برند و وب سایت شما را یک برند قدرتمند در نظر بگیرند و اعتبار و آمار کلیک‌ها و ترافیک ورودی وب سایتتان بالا باشد.

ویدیوها

چرا قرار گرفتن در صفحه اول جستجو (SERP) برای سئو اهمیت دارد؟
وقتی عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنید، صفحات زیادی شامل تعدادی لینک به شما نمایش داده می‌شود. بیش از صدها هزار صفحه نتایج برای شما آماده می‌شود اما چند درصد احتمال دارد شما به صفحه دوم SERP بروید؟ حتی در همان صفحه اول نتایج، احتمال کلیک بر لینک‌های اول تا سوم بسیار بالاتر از احتمال کلیک بر لینک‌های هشتم و نهم است. داشتن جایگاه بهتر در SERP اینجا مشخص می‌شود.
SERP و SEO بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند. هر چه وب سایت شما جایگاه بهتری در صفحات نتایج موتورهای جستجو قرار بگیرد، آمار کلیک‌ها و ترافیک ورودی وب سایت شما بالا می‌رود. ورود کاربرانِ بیشتر، نشان دهنده افزایش مشتریان احتمالی است.ویدیوها در نتایج گوگلاز طرفی، قرار گرفتن در صفحه اول SERP و کسب رتبه و جایگاه بهتر، توسط خزشگر‌ها یا crawler تعیین می‌شود. هر چه وب سایت شما بهینه‌تر و مطابق با قوانین سئو باشد، ربات‌های گوگل رتبه بهتری به وب سایت شما خواهند داد و جایگاه بهتری در صفحه نتایج کسب می‌کنید.

علاوه بر تصاویر مرتبط، بخش مشابهی برای ویدیوها در صفحه SERP گوگل در نظر گرفته شده است. اگر گوگل تشخیص دهد دیدن ویدیو برای کاربر مفیدتر خواهد بود، ویدیوهای مرتبط را در بالای صفحه نمایش می‌دهد. این ویدیوها اغلب از یوتیوب و آپارات هستند و برای قرار گرفتن در این بخش بهتر است ویدیو خود را در این دو سایت آپلود کنید.

چگونه در صفحه نتایج موتور جستجو قرار بگیریم؟

حال که با بخش‌های مختلف SERP و اهمیت کسب جایگاه بهتر در صفحه نتایج موتورهای جستجو آشنا شدیم، نوبت به آن رسیده است که راه‌های قرار گرفتن در این صفحات و کسب رتبه‌های بهتر را بررسی کنیم.
گوگل همیشه به دنبال محتوای عالی برای ارائه به کاربرانش است. مهم‌ترین نکته برای رسیدن به صفحه اول گوگل، تولید محتوا با کیفیت است. هر چه محتوا‌های شما اصولی‌تر و ارزشمندتر باشد، در آزمون‌های مختلف الگوریتم‌های گوگل سربلندتر بیرون می‌آیند و سایت شما رتبه بهتری می‌گیرد.
رعایت اصول سئو، برندسازی اینترنتی و حضور فعال و موثر در فضای مجازی می‌تواند به بهبود رتبه شما در SERP کمک کند. علاوه بر این، عوامل زیر هم برای حضور در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو تاثیرگذار است:

  • به کار بردن محتوای مناسب
  • استفاده از عنوان جذاب و صحیح
  • نوشتن توضیحات متا مرتبط با محتوا
  • استفاده از نام و پسوند مناسب برای دامنه وب سایت
  • تکرار کافی کلمات کلیدی در متن
  • قرار دادن تصاویر مرتبط، واضح و با کیفیت
  • قرار دادن تگ ALT برای تصاویر
  • لینک سازی داخلی و خارجی
  • بالا بودن سرعت سایت
  • تهیه site map خوانا و به روز
  • به کار بردن انواع شکل‌ها محتوا مانند محتوای متنی، تصویری، ویدیویی و صوتی
  • رابط کاربری حرفه‌ای و کاربر پسند
  • لینک سازی در شبکه‌های اجتماعی

جمع بندی

صفحه نتایج موتورهای جستجو یا همان SERP بهترین مکان برای دیده شدن محتوا و وب سایت شما است. موتورهای جستجو با استفاده از الگوریتم‌ها و ربات‌های متعدد، محتویات وب سایت‌ها را بررسی می‌کنند و هر یک رتبه‌ای اختصاص می‌دهند. اگر وب سایت شما از این آزمون‌ها سربلند بیرون بیاید،‌ جایگاه بهتری در SERP کسب می‌کند.
داشتن جایگاه بهتر و بالاتر در صفحه نتایج، باعث افزایش ترافیک ورودی و آمار بازدید وب سایت شما می‌شود. به همین دلیل است که همیشه برای رسیدن به صفحه اول و لینک‌های بالاتر در صفحه SERP میدان جنگ برپا است.
هر چه وب سایت شما بهینه‌تر باشد و قوانین سئو را بیشتر رعایت کنید، گوگل جایگاه بهتری برای شما در صفحات جستجوی خود قرار می‌دهد. در این مقاله نکاتی برای رسیدن به صفحه اول گوگل و بخش‌های مختلف SERP گفته شد که با رعایت آن‌ها و اندکی صبر، می‌توانید شاهد صعود وب سایت‌تان به قله‌های SERP باشید. پس بهتر است هر چه زودتر دست به کار شوید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *