تولید محتوا چیست؟ آموزش تولید محتوا به‌صورت گام‌به‌گام

آموزش تولید محتوا

تولید محتوا سکوی پرتاب کسب‌وکارها به سمت موفقیت است. کمتر کسب‌وکاری را می‌توانید در دنیای امروز پیدا کنید که حداقل از یک از انواع محتوا برای معرفی خود، محصولات یا خدماتش به مشتریان استفاده نکند. تولید محتوا یک قطار در حرکت است که هر روز بر سرعت آن افزوده می‌شود. هر روزی که می‌گذرد تعداد زیادی از کسب‌وکارها پایشان به اینترنت باز می‌شود و این یعنی بر تنور بازاریابی محتوا و تولید محتوا بیش از پیش دمیده می‌شود. اما سؤال اساسی این است که تولید محتوا چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در این مطلب قصد داریم تا هر آن چیزی که باید درباره این موضوع مهم از استراتژی تولید محتوا تا شغل تولید محتوا بدانید را با هم بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

تولید محتوا چیست؟

همین ابتدا باید بگوییم که همه ما به‌نوعی تولیدکننده محتوا به شمار می‌رویم. تولید محتوا مفهوم پیچیده و فلسفی نیست. وقتی در اینستاگرام مشغول تماشای کلیپ‌های مختلف هستید، در واقع محتوایی را می‌بینید که دیگران با اهداف مختلف تولید کرده‌اند. حتی موسیقی یا پادکستی که در حال قدم‌زدن گوش می‌کنید نیز به‌نوعی محتوا به شمار می‌رود؛ بنابراین در پاسخ به این سؤال که تولید محتوا چیست، نباید به دنبال فرم خاصی باشید.

تولید محتوا


پلتفرم‌های صدا، تصویر و متن همه به‌عنوان پلتفرم‌هایی به شمار می‌روند که برای تولید انواع محتوا در اختیار ما قرار دارند. با این تعریف احدی را نمی‌توانید در کره زمین پیدا کنید که تولیدکننده محتوا نباشد. در واقع نیز همین‌طور است. اما آن چیزی که تولید محتوا را به یکی از موضوعات پر سروصدا در سال‌های اخیر تبدیل کرده است، این تعبیر به‌ظاهر ساده نیست. فرآیند تولید محتوا زمانی اهمیت پیدا می‌کند که از دل آن بتوان ارزش افزوده خلق کرد. این ارزش افزوده می‌تواند کسب درآمد بیشتر یا هر هدف و خواسته دیگری باشد.


انواع محتوا

وقتی قرار است به آموزش تولید محتوا بپردازید، همان ابتدای کار باید تکلیف یک موضوع را به‌دقت روشن کنید؛ منظور شما از تولید محتوا چیست؟ در همین راستا انواع محتوا را که امروزه بیش از سایر روش های تولید محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرند را می‌توان در دسته‌بندی زیر خلاصه نمود:‌

1. توليد محتوای متنی

احتمالاً این جمله معروف محتوا پادشاه است را شما هم شنیده‌اید. این جمله بیشتر مربوط به تولید محتوای متنی است. وقتی وارد گوگل می‌شوید و در آن یک کلمه یا عبارت را جستجو می‌کنید، با تعداد زیادی سایت مواجه می‌شوید. این سایت‌ها محتوای متنی را تولید کرده‌اند که مرتبط به موضوعی است که شما درباره آن جستجو کرده‌اید. تولید محتوای متنی در شکل‌های مختلفی امکان‌پذیر است. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • مقاله (Article)

  • رپورتاژ آگهی

  • محتوای صفحه فرود (Landing Page)

  • محتوای دسته‌بندی (Categories Content)

  • معرفی محصول (Production Description)

  • متن ایمیل یا خبرنامه (Email Content)

  • محتوای شبکه‌های اجتماعی (Social Media)

  • کتاب‌های الکترونیک (E-Book)

2. تولید محتوای ویدئویی

آدم‌ها در دوره و زمانه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، چندان حال و حوصله خواندن را ندارند. به همین دلیل از ویدئوها خیلی استقبال می‌کنند. بسیاری از کسب‌وکارها نیز از این موضوع مهم نهایت استفاده را می‌کنند و با تولید محتوای ویدئویی پیام‌های خود را به مخاطبان منتقل می‌کنند.

3. تولید محتوای صوتی

پادکست‌ها هم چند سالی است که جایگاه ویژه‌ای را برای خود در میان عموم مردم پیدا کرده‌اند. جادوی صدا هنوز هم کار می‌کند و اثرگذار است. استفاده از محتوای صوتی هم می‌تواند برای بسیاری از کسب‌وکارها مفید باشد.

4. تولید محتوای تصویری

فرقی نمی‌کند که تولید محتوا برای سایت انجام می‌دهید یا در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و … فعالیت می‌کنید. در کنار تولید محتوای متنی، حتماً باید از تصاویر مرتبط، زیبا و اثرگذار نیز استفاده کنید. گاهی اوقات برای انتقال یک مفهوم ساده در قالب کلمات باید چندین پاراگراف بنویسید. اما یک تصویر ساده می‌تواند بار تمام آن را به دوش بکشد و پیام شما را به مخاطب منتقل کند.

یک نکته مهم در خصوص انواع محتوا

به‌خاطر داشته باشید که یک کسب‌وکار برای دستیابی به موفقیت نباید تمام تمرکز خود را صرفاً روی یکی از روش های تولید محتوا معطوف کند. زمانی می‌توانید به موفقیت دست پیدا کنید که از روش‌های مختلف در کنار هم و در موقعیت درست استفاده کنید.


کاربرد تولید محتوا چیست؟

کاربرد تولید محتوا را باید بیش از هر جایی در بحث بازاریابی جستجو کرد. قبل از فراگیر شدن اینترنت در بین عموم مردم در کشورهای مختلف چه راه‌هایی برای بازاریابی و تبلیغات وجود داشت؟ تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و میدانی اصلی‌ترین راه‌هایی بودند که پیش روی کسب‌وکارها قرار داشتند. اما همه می‌دانیم که این ابزارهای تبلیغاتی پرهزینه هستند و هر کسب‌وکاری از عهده آن‌ها برنمی‌آید. بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) بسیاری از کسب‌وکارها را از زیر بار هزینه‌های سرسام‌آور نجات داد.

با ذکر این نکته مهم، بد نیست که مروری بر مهم‌ترین کاربردهای تولید محتوا داشته باشیم:

  • تجربه ثابت کرده است که بازاریابی محتوا و تولید محتوا، حدود 62 درصد هزینه‌های بازاریابی سنتی را کاهش می‌دهد.
  • پلتفرم‌های تولید محتوا امروز در اختیار تمام مردم حتی در دورافتاده‌ترین مناطق نیز قرار دارد.
  • تولید محتوا به دیده‌شدن کسب‌وکارها در فضای وب کمک می‌کند. فراموش نکنید که هرساله بر تعداد خریدهای اینترنتی در دنیا افزوده می‌شود.
  • فرصت شناخت سلیقه و ذائقه مشتریان را به صاحبان کسب‌وکارها می‌دهد.
  • تولید محتوا ابزاری هوشمندی است و به کمک آن می‌توان طیف‌های خاصی از جامعه را هدف قرار داد.
  • ابزارهای فوق‌العاده‌ای برای ارزیابی میزان اثرگذاری هزینه‌های صرف شده برای تولید محتوا وجود دارد.

استراتژی توليد محتوا چیست؟

متاسفانه بسیاری از کسب‌وکارها گلایه می‌کنند که با وجود هزینه‌ای که برای تولید محتوا انجام می‌دهند، نتیجه لازم را به دست نمی‌آورند. معمولاً در مواجهه با این افراد وقتی سؤال می‌پرسید که استراتژی تولید محتوای شما چیست، پاسخ روشنی برای ما ندارند. ماجرا خیلی ساده است. شما وقتی کسب‌وکارتان را راه می‌اندازید، از مفهومی به نام بوم کسب‌وکار استفاده می‌کنید تا نقشه راه خود را به‌دقت با استفاده از آن مشخص کنید. دقیقاً همین مفهوم برای تولید محتوا نیز وجود دارد. بدون داشتن نقشه راه دقیق نمی‌توانید به موفقیتی در جریان تولید محتوا دست پیدا کنید. در بین کارشناسان این حوزه از نقشه راه تحت عنوان استراتژی تولید محتوا یاد می‌شود.

استراتژی تولید محتوا به زبان ساده و به‌صورت گام‌به‌گام در 6 مرحله زیر خلاصه می‌شود:‌

  1. به‌صورت کمی، دقیق و شفاف باید مشخص کنید که هدف تولید محتوا برای کسب‌وکار شما چیست.
  2. دقیقاً باید بدانید که برای چه کسانی محتوا تولید می‌کنید. (پرسونای مخاطب را بشناسید)
  3. مسیر دقیق تبدیل کردن کاربر به مشتری را باید تعیین کنید.
  4. را‌ه‌حل‌های درست برای نیازهای مخاطب خود را شناسایی کنید.
  5. روش های تولید محتوای مناسب برای کسب‌وکار خود را تعیین کنید.
  6. شیوه‌های بازاریابی محتوا و توزیع آن را نیز به‌دقت تعیین کنید.

ابزارهای بازاریابی محتوا

یکی از مباحث بسیار مهم در آموزش تولید محتوا، بحث از نشر و توزیع محتوایی است که تولید کرده‌اید. کار شما پس از تولید محتوا صرفاً به پایان نمی‌رسد و وظیفه دارید که محتوای خود را به دست مخاطب مورد نظرتان نیز برسانید. برای این منظور ابزارهای مختلفی وجود دارد که باید متناسب با فضای کسب‌وکار خود آن‌ها را شناسایی و ارزیابی کنید. توصیه ما به شما این است که از تمام ظرفیت‌هایی که پیش روی شما برای انتشار محتوا قرار دارد، استفاده کنید.

برخی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی محتوا عبارت‌اند از:

  • تولید محتوا برای سایت

     

  • تولید محتوا در اینستاگرام، لینکدین، تلگرام و …

     

  • تولید محتوا در یوتیوب و آپارات

     

  • ایمیل مارکتینگ


فرآیند تولید محتوا

آموزش تولید محتوا زمانی تکمیل می‌شود که با فرآیند تولید محتوا به طور کامل آشنا شویم. در اینجا قصد داریم فرآیند تولید محتوای متنی را مورد بررسی قرار دهیم. کیفیت محتوای تولید شده حرف اول را برای دستیابی به موفقیت در این زمینه می‌زند. اما برای آنکه بتوانید به هدف مورد نظر خود دست پیدا کنید، باید مراحل زیر را با دفت پشت سر بگذارید.

1. سئو محتوا

تولید محتوا و سئو در ظاهر دو مفهوم هستند ولی در عمل به هیچ عنوان نمی‌توان مرز مشخصی بین آن‌ها ترسیم نمود؛ چراکه تولید محتوا بدون سئو شبیه رانندگی بدون فرمان است. بدون وجود فرمان نمی‌توانید ماشین خود را در مسیر درست هدایت کنید. بدون سئو هم عملاً محتوا تولید شده شما در مسیری که باعث پیشرفت سایت یا شبکه‌های اجتماعی شما شود، قرار نمی‌گیرد. بعد از تدوین استراتژی تولید محتوا بسیاری از مسائل برای شما و کسب‌وکارتان به‌صورت شفاف مشخص می‌شود.

تولید محتوا چیست

سئو پل ارتباطی بین اهداف استراتژی محتوا با آن چیزی است که در عمل به وقوع می‌پیوندد. تحقیق کلمات کلیدی به‌عنوان یک موضوع راهبردی و اساسی در بحث سئو به شمار می‌رود که قبل از شروع به نوشتن باید به‌دقت انجام شود. به کمک تحقیق کلمات کلیدی می‌توانید متوجه شوید که کاربران چه عباراتی را در گوگل جستجوی می‌کنند. چه چیزی از این ارزشمندتر که شما دقیقاً همان چیزی را تولید کنید که کاربران به دنبال آن هستند. البته داستان سئو در همین‌جا به پایان نمی‌رسد. به طور کلی دو مفهوم سئو on-page و off-page وجود دارد که باید تمام فرآیند تولید محتوا به‌دقت رعایت شود.

مقالات مرتبط با سئو داخلی و خارجی صفحه را ازین قسمت بخوانید:

سئو داخلی

سئو خارجی

2. ایده یابی

بعد از انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای تولید محتوا نوبت به آن می‌رسد که تصمیم بگیرید چگونه کار را اجرایی کنید. برای دستیابی به ایده حتماً باید به دنبال ارزیابی سایت‌های رقیب باشید. البته نه به این معنی که هر کاری که آن‌ها کرده‌اند را شما نیز تکرار کنید؛ بلکه باید با مشاهده محتوای تولید شده توسط آن‌ها به فکر راهی برای ارتقای کیفیت محتوا و همچنین ارائه محتوای جامع‌تر و کامل‌تر باشید. در جریان ایده‌یابی حتماً به انواع محتوا نیز فکر کنید. گاهی اوقات یک اینفوگرافیک ساده می‌تواند نقش یک بلاگ پست چند هزار کلمه‌ای را ایفا کند.

طوفان فکری و همفکری با دیگر قسمت‌های کسب و کار از جمله تیم فروش، بازاریابی، ارتباط با مشتری و بقیه قسمت‌هایی که با مشتری و مخاطب در ارتباط هستند را فراموش نکنید که می‌تواند منبعی بسیار خوب برای ایده یابی تولید محتوای شما باشند.

3. نگارش محتوا

حالا وقت آن رسیده است که بنویسید. اما قبل از آن یک سؤال دیگر را پیش خودتان پاسخ دهید. لحن مناسب شما برای تولید محتوا چیست؟ آیا باید رسمی بنویسید یا بهتر است از لحن طنز استفاده کنید؟ فراموش نکنید که پاسخ این سؤال نیز در گرو تدوین دقیق استراتژی تولید محتوا است. بعد از آنکه سبک نگارش خود را تعیین کردید، شروع به نوشتن کنید. در طول نگارش محتوا سعی کنید نه چیزی را از قلم بیندازید و نه اینکه با نوشتن مطالب بیهوده وقت خودتان و دیگران را بگیرید. یک راست به سراغ اصل مطلب بروید؛ اما به‌خاطر داشته باشید که کامل بنویسید و به تمام سؤالاتی که ممکن است در خصوص یک موضوع در ذهن مخاطب وجود داشته باشد، پاسخ دهید.

در این مقاله به شکل کامل به نحوه صحیح نگارش فارسی پرداخته ایم! این مقاله را از دست ندهید:

قوانین نگارش محتوای متنی برای وب سایت

4. ویراستاری محتوا

بعد از اتمام نوشتن محتوا، نوبت به ویرایش آن می‌رسد. چک لیست محتوا در این‌گونه مواقع می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. یک لیست از تمام نکاتی که باید در هنگام نگارش محتوا رعایت شود، تهیه کنید. در پایان وقتی نوبت به ویرایش رسید، یکایک این نکات را بررسی کنید. سئو محتوا را در صدر چک لیست محتوای خود قرار دهید. غلط املایی و نگارشی را نیز حتماً به صفر برسانید.

5. بارگذاری و انتشار محتوا

با توجه به سیستم مدیریت محتوایی که سایت شما دارد، باید نسبت به بارگذاری محتوا در آن اقدام کنید. در مرحله بعد نوبت به انتشار محتوا می‌رسد. بیکار ننشینید. به‌خاطر داشته باشید حتی اگر یک نفر بیشتر هم محتوای شما را ببیند، ارزش دارد که از تمام ابزارها برای توزیع محتوای تولیدشده‌تان استفاده کنید. یک نکته را نیز فراموش نکنید. دستیابی به موفقیت در تولید محتوا نیاز به صبر زیادی دارد. پس خودتان را برای یک ماراتن طولانی‌مدت آماده کنید.

انتشار محتوا

نکات طلایی تولید محتوا

حال که بررسی کردیم تولید محتوا چیست، در ادامه بحث خوب است که به چند نکته بسیار مهم که در فرآیند تولید محتوا باید حتماً به آن‌ها توجه داشته باشید، اشاره کنیم.

1. تولید محتوا مبتنی بر واقعیت و مستند

هیچ‌گاه اطلاعات غلط و ناقص در اختیار کاربران خود قرار ندهید. توجه داشته باشید که کاربران بسیار ریزبین و باهوش هستند و خیلی زود متوجه اطلاعات غلط می‌شوند. فقط کافی است که کاربران یکبار پی به اطلاعات غلطی که در اختیار آن‌ها گذاشته‌اید، ببرند. باید برای همیشه آن‌ها را از دست رفته تلقی کنید.

2. تولید محتوا مبتنی بر تقویم محتوایی شخصی

یک تقویم محتوایی دقیق و منظم برای خود تدوین کنید. تمام اعضای تیم تولید محتوا را مکلف به پیروی از چارچوب زمان‌بندی این تقویم کنید. بی‌نظمی در تولید محتوا مانع از دستیابی به بسیاری از اهدافی می‌شود که از قبل تعیین کرده‌اید.

3. تولید محتوا جذاب و یونیک

به‌خاطر داشته باشید که فقط چند ثانیه زمان دارید تا کاربر را قانع کنید تا پایان محتوای شما را تماشا یا مطالعه کند. پس از همان ابتدا باید به دنبال میخکوب کردن آن باشید.

4. تولید محتوا با تیترهای خاص

در تولید محتوای متنی، این تیترها هستند که حکم قلاب ماهیگیری را دارند. تیترهای جذاب و منحصربه‌فرد کاربران را شکار و شما را به اهداف‌تان نزدیک‌تر می‌کند.

5. تولید محتوا به‌صورت مداوم و پیوسته

وقتی تصمیم می‌گیرید که وارد جاده تولید محتوا شوید، بدانید که خبری از پیمودن راه‌های صدساله در یک شب نیست. پس باید صبر و حوصله زیادی داشته باشید و به‌صورت مداوم کار تولید محتوا را پی بگیرید.

6. تولید محتوا با لحن واحد

به مرور زمان محتوایی که تولید می‌کنید تبدیل به جزئی از برند شما می‌شود. امروزه مردم بسیاری از کسب‌وکارهای موفق را با مدل خاص تولید محتوای آن می‌شناسند. به همین دلیل باید سعی کنید که از لحن یکسانی برای محتوای خود استفاده کنید تا در ذهن مخاطب جایگاه مناسبی پیدا کنید.

7. داستان‌پردازی با داده‌ها

داده‌ها در انواع محتوا قابل استفاده هستند. مردم به داده‌ها بیشتر از هر چیزی اعتماد می‌کنند. سعی کنید به شیوه‌ای هنرمندانه داده‌ها را به خدمت اهداف خود در تولید محتوا در بیاورید.

8. تولید محتوای به‌روز

محتوای شما باید همواره به‌روز باشد و اطلاعات دست اول و نابی را در اختیار کاربران قرار دهد. در بازه‌های زمانی مختلف حتماً به سراغ به‌روزرسانی محتواهای قدیمی خود در سایت بروید.

9. آنالیز محتوا

ابزارهای مختلفی برای ارزیابی کیفیت و میزان اثرگذاری محتواهای تولید شده وجود دارد. سعی کنید حتماً از تمام این ابزارها در فرآیند تولید محتوا استفاده کنید.

10. از تولید محتوای فارسی تا تولید محتوا به انگلیسی

باز هم به بحث استراتژی تولید محتوا برمی‌گردیم. وقتی تعیین می‌کنید که چه کسانی مخاطبان کسب‌وکار شما هستند، طبیعتاً مشخص می‌شود که باید به چه زبانی تولید محتوا کنید. نسبت به تولید محتوای فارسی، تولید محتوا به انگلیسی یا هر زبان دیگری بی‌توجهی نکنید. اگر مشتری بالقوه‌ای در خارج از کشور دارید، تولید محتوا به زبان مردم همان کشور یا تولید محتوا به انگلیسی دروازه درآمد‌های دلاری را به روی کسب‌وکار شما باز می‌کند.


شغل تولید محتوا؛ از فریلنسری تا برون‌سپاری

این روزها بحث از شغل تولید محتوا به یکی از موضوعات داغ در حوزه مشاغل گوناگون تبدیل شده است. با توجه به اینکه زمان زیادی از شکل‌گیری این شغل در کشور ما سپری نشده است، شرایط برای پیشرفت در این حرفه فراهم است. از طرفی بسیاری از کسب‌وکار به‌تازگی به قدرت محتوا ایمان آورده‌اند و به سراغ استفاده از روش های تولید محتوا برای درآمدزایی آمده‌اند. اگر قصد دارید شغل تولید محتوا را انتخاب کنید، باید حتماً آموزش تولید محتوا را به‌خوبی دنبال کنید. یکی از نکات جالب توجه در این حرفه آن است که درآمد شما کاملاً بستگی به میزان مهارت و زمانی دارد که برای کارکردن صرف می‌کنید. به همین دلیل خیلی با نگاه به فضای کارمندی و حقوق ثابت نباید به شغل تولید محتوا نگریست.

تولید محتوای فریلنسری

در حال حاضر بسیاری از فعالان این حوزه در سطح دنیا تولید محتوای فریلنسری را ترجیح می‌دهند. فریلنسرها معمولاً به‌صورت پروژه‌ای کار می‌کنند و چندان در قید و بند قوانین سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف قرار نمی‌گیرند. از طرفی هرچقدر زمان و مهارت این افراد بالاتر می‌رود، موقعیت‌های شغلی بسیار خوبی پیش روی آن‌ها قرار می‌گیرد و می‌توانند نهایت استفاده را از آن‌ها داشته باشند.

برون سپاری تولید محتوا

از طرفی تعداد زیادی آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا در حال حاضر ایجاد شده‌اند که متخصصان تولید محتوا را در کنار یکدیگر جمع کرده‌اند. بسیاری از کسب‌وکارها تمایلی به بزرگ کردن اندازه شرکت خود ندارند. بهترین راه برای آن‌ها برون سپاری تولید محتوا است. با برون سپاری تولید محتوا دیگر نیاز به جستجو برای پیداکردن یک متخصص تمام‌عیار تولید محتوا وجود ندارد. واقعیت این است که تخصص‌های مختلفی در حوزه تولید محتوا وجود دارد که خیلی بعید به نظر می‌رسد، یک نفر بتواند تمام این مهارت‌ها را دارا باشد. برون سپاری تولید محتوا بار بزرگی را از روی دوش کسب‌وکار برمی‌دارد.

کلام پایانی؛ همه ما تولیدکننده محتوا هستیم

در این مطلب بررسی کردیم که تولید محتوا چیست و چه کاربردهایی دارد. به‌خاطر داشته باشید که تجربه کاربری محتوا همان تصویری است که شما با عرضه کردن محتوا از برند خود در ذهن مشتریان و کاربران رقم می‌زنید. باید تلاش کنید که این تصویر همواره ذهنیت مثبتی را از شما نزد دیگران ایجاد کند. اگر قصد دارید به وادی تولید محتوا قدم بگذارید، فراموش نکنید که آموزش حرف اول را می‌زند. به طور پیوسته آموزش تولید محتوا را در برنامه خود بگذارید و هیچ‌گاه آن را متوقف نکنید. فراموش نکنید که محتوا است که دنیای امروز و فردای ما را می‌سازد. پس بیایید در ساختن دنیای بهتر مشارکت کنید.

برای سفارش محتوا می‌توانید به صفحه سفارش محتوا مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *