صفحات یتیم یا Orphan pages چیست و چگونه آن‌ها را پیدا کنیم؟

Orphan pages

در دنیای شلوغ این روزهای فضای مجازی و اینترنت، در هر ثانیه تعداد زیادی پست جدید در وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها منتشر می‌شود، موضوعات قبلی آپدیت می‌شوند یا موضوعات جدیدی متولد شده و پا به دنیای بزرگ وب می‌گذارند.
چالش این روز‌های صفحات جدید و قدیمی، دیده شدن است. یکی از راه‌های دیده شدن مطالب مرتبط در یک وب‌سایت، استفاده از لینک سازی داخلی است. این کار هم به کاربر و هم به خزشگر موتور جستجو کمک می‌کند که بتواند مطالب مرتبط را پیدا کند. لینک سازی پلی ارتباطی میان محتواهای مختلف است که مخاطب را از یک صفحه وب‌سایت به صفحه‌ای دیگری هدایت می‌کند. این زنجیره به هم پیوسته از لینک‌ها باعث می‌شود کاربران زمان بیشتری در وب‌سایت شما سپری کند.

Orphan pages

اما در این بین، محتواها و صفحاتی وجود دارد که مانند کودکی که دست مادر خود را در یک بازار شلوغ رها کرده است، در بین انبوه صفحات دیگر گم شده‌اند و پیدا کردن آن‌ها کار سختی خواهد بود. این دقیقا همان اتفاقی است که بر سر صفحات بدون‌لینک می‌آید! صفحاتی که به آن‌ها هیچ لینکی پیوند داده نشده است، توسط کاربران و موتورهای جستجوگر گوگل به سختی پیدا می‌شوند. به این صفحات تنها در دنیای اینترنت، صفحات یتیم گفته می‌شود.
برای جلوگیری از ایجاد صفحات یتیم یا orphan pages لازم است با ویژگی‌های آن‌ها و دلایل ایجادشان آشنا شویم. پس از آن، راه‌هایی برای یافتن و اصلاح این صفحات بیان می‌کنیم.

صفحات یتیم یا orphan pages چیست؟

صفحه یا صفحاتی که به آن‌ها هیچ لینکی داده نشده باشد، صفحه یتیم نام دارد. به همین ترتیب، محتوای یتیم هم محتوایی است که هیچ لینکی به آن داده نشده باشد. صفحات یتیم مانند یک دره بزرگ بر سر راه بازدیدکنندگان شما قرار می‌گیرند و باعث خروج آن‌ها از وب‌سایت شما خواهند شد؛ چون هیچ صفحه‌ای برای دنبال کردن و انتقال از صفحه فعلی به آن پیدا نمی‌کنند. از طرفی، هیچ مسیری از محتواهای دیگر به صفحه یتیم وجود ندارد و شانس دیده شدن محتوای شما کم خواهد شد.
ربات‌های خزنده گوگل هم به سختی قادر به یافتن صفحات یتیم خواهند بود و ممکن است این صفحات را ایندکس نکنند. لینک‌های داخلی به موتورهای جستجوگر کمک می‌کنند تا صفحات مختلف وب‌سایت شما را کشف کنند. همچنین،‌ وجود لینک‌های داخلی باعث می‌شود اعتبار و ارزش لینک در سراسر وب‌سایتتان پخش شود.
با توجه به اهمیت لینک‌دهی داخلی و کمک آن به پیدا شدن صفحات توسط کاربران و خزنده‌های گوگل، ضرورت اصلاح صفحات یتیم روشن می‌شود. برای جلوگیری از نادیده گرفته شدن صفحات یتیم، در مرحله اول باید آن‌ها را شناسایی کنیم و سپس به دنبال راهی برای نجات دادن آن‌ها باشیم.

دلایل ایجاد صفحات یتیم چیست؟

وجود صفحات کپی یا Duplicate یکی از دلایل اصلی ایجاد صفحات یتیم است. صفحات کپی و محتواهای تکراری، صدمه زیادی به سئو و آمار وب‌سایت شما وارد می‌کنند که یکی از این آسیب‌ها، ایجاد صفحات یتیم است. اگر از یک صفحه خاص، دو نسخه در وب‌سایت شما وجود داشته باشد، ممکن است فقط یکی از آن‌ها مورد بازدید و بررسی قرار بگیرد و به این ترتیب صفحه دیگر به عنوان صفحه یتیم شناخته شود.

صفحات یتیم


این اتفاق ممکن است به چند دلیل رخ بدهد:

  • نسخه http سایت شما بر نسخه https آن ریدایرکت نمی‌شود.
  • آدرس وب‌سایت شما، با عبارت www و بدون آن به یک صفحه یکسان وارد نمی‌شود.
  • وجود یا عدم وجود اسلش (/) باعث ایجاد صفحات تکراری شده است.

به غیر از وجود صفحات تکراری، دلایل دیگری هم ممکن است به تشکیل صفحات یتیم منجر شود. دلایلی مانند:

  • حذف دسترسی به صفحه‌ای که دیگر به آن نیازی ندارید، بدون حذف کردن کل آن صفحه.
  • صفحاتی که برای تست‌های A/B ایجاد شده‌اند.
  • صفحات فرودی که برای مناسبت‌ها یا فصل‌های خاص ایجاد شده‌اند و پس از اتمام به طور کامل پاک نشدند.
  • انتقال ناقص صفحات در هنگام جا به جایی.
  • آدرس‌هایی که از CRM قدیمی باقی مانده است.

صفحات یتیم چه تاثیری بر SEO سایت می‌گذارند؟

گفتیم که صفحات یتیم همان صفحات لینک نشده هستند. بنابراین زمانی که یک کاربر وارد صفحه یتیم شود، دیگر راهی برای ادامه دادن ندارد زیرا از محتوای کنونی لینکی به محتوای دیگر داده نشده است. این اتفاق باعث می‌شود زمانی که کاربر در سایت شما سپری می‌کند کوتاه شود و نرخ خروج را افزایش می‌دهد. نرخ خروج بالا باعث پایین آمدن رتبه سایت‌تان خواهد شد.
احتمال ایندکس نشدن صفحات یتیم بالا است؛ این یکی دیگر از مشکلاتی است که صفحات یتیم برای سئو وب‌سایت شما ایجاد می‌کند. ربات‌های گوگل ممکن است به سختی به این صفحات دسترسی پیدا کنند و آن‌ها را مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار دهند. به این ترتیب ممکن است محتواهای یتیم در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) دیده نشوند.

ابزارهای مناسب برای پیدا کردن orphan pages

شناسایی و یافتن صفحات یتیم گاهی می‌تواند بسیار دشوار و پیچیده باشد. در هر صورت، ابزارهای مختلفی در اختیار ما قرار دارد تا به کمک آن‌ها و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بتوانیم صفحات لینک نشده و یتیم وب‌سایت خود را پیدا کنیم و دست به اصلاح آن‌ها بزنیم. این ابزارها عبارتند از:

  • افزونه‌های سئو وردپرس مانند ‌‌‌‌Yoast: ساده‌ترین ابزار برای یافتن صفحات یتیم، افزونه Yoast است. پس از ورود به داشبورد وردپرس، در بخش Orphaned Content به راحتی می‌توانید لیستی از صفحات یتیم را مشاهده کنید.
yoast orphan page
  • گوگل آنالیتیکس (Google Analytics):
    شناسایی صفحات یتیم با ابزار گوگل آنالیتیکس کمی پیچیده است. در بخش بعدی به طور جداگانه به این مسئله پرداخته‌ایم.
  • SEMrush:
    نحوه کار با SEMrush بسیار ساده است و پس از وارد کردن وب‌سایتتان در این ابزار و انجام بررسی، به راحتی می‌توانید پس از اتمام بررسی URL ها از مسیر زیر صفحات یتیم را پیدا کنید:
    Issues > Select an issue > Notices
  • ScreamingFrog
  • جت سئو: یک وب‌سایت فارسی برای بررسی هوشمندانه سئو است که با کمک آن می‌توانید صفحات یتیم خود را پیدا کنید.

روش‌های شناسایی صفحات یتیم

علاوه بر ابزارهای گفته شده در بخش قبل، روش‌های دیگری هم برای پیدا کردن صفحات یتیم وجود دارد. اما ابتدا به توضیح روش استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس می‌پردازیم:

استفاده از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالیتیکس یک ابزار مناسب برای تحلیل سایت شما است. شناسایی صفحات یتیم یکی از امکاناتی است که این ابزار در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. برای شروع ابتدا باید لیست URL های خود را از گوگل آنالیتیکس دریافت کنید. برای این کار از منوی سمت چپ به این مسیر بروید:
Behavior > Site Content > All Pages
بهتر است برای اطمینان از صحت داده‌ها، تاریخ جستجو را به زمانی ببرید که وب‌سایتتان به گوگل آنالیتیکس متصل نبوده است. با بررسی و مقایسه این لینک‌ها می‌توانید صفحه‌های یتیم وب‌سایت خودتان را شناسایی کنید.

بررسی فایل log

یکی دیگر از روش‌های شناسایی صفحات لینک نشده، استفاده از فایل log است. برای این کار لازم است شرکت ارائه کننده هاست به شما امکان مشاهده و استفاده از فایل‌های log را داده باشد. این فایل‌ها اطلاعات جامعی از وب‌سایتتان در اختیار شما قرار می‌دهند.

بررسی تمام URL‌ ها

یک روش دیگر برای پیدا کردن orphan pages بررسی تمام URL ها است. شما می‌توانید لیست تمام URL های وب‌سایتتان را از برنامه نویسان سایت خود تهیه کنید و به بررسی آن‌ها بپردازید.

استفاده از Sitemap

بررسی و استفاده از نقشه سایت هم یکی دیگر از روش‌های موجود برای پیدا کردن صفحات لینک نشده است.

اصلاح صفحات یتیم

پس از شناسایی orphan pages، نوبت به آن می‌رسد که تصمیم بگیریم میخواهیم با آن‌ها چه کنیم؟
اگر وجود این صفحات برای وب‌سایت شما ضرورتی ندارد و دیگری نیازی به آن صفحه ندارید، آن را بایگانی کنید. اما برای اصلاح محتواهای یتیم، باید چند مورد را بررسی کنید. اگر این صفحات مهم هستند یا در کلمه کلیدی خاص دارای رتبه هستند، صفحه مناسبی برای ادغام آن‌ها پیدا کنید. مکان صفحه را در طبقه بندی وب‌سایت خود پیدا کنید و اگر تکراری هستند، آن‌ها را با محتوای مناسب ادغام کنید. در صورتی که ورود کاربران به صفحه یتیم پیدا شده ضروری است، از صفحات دیگر به صفحه یتیم لینک بدهید.

به تنهایی صفحات یتیم پایان بدهید

orphan pages که به آن صفحات لینک نشده هم می‌گویند، آن دسته از محتواها و صفحات وب‌سایت هستند که هیچ لینکی از صفحات دیگر دریافت نمی‌کنند. به دلیل نداشتن لینک، پیدا کردن این صفحات هم برای کاربران و هم برای خزنده‌های گوگل دشوار است. این امر به سئو وب‌سایت شما ضرر می‌زند. علاوه بر این، اگر کاربری وارد یک صفحه یتیم شود، هیچ راهی برای ادامه دادن مسیر خود در وب‌سایت شما ندارد و بلافاصله از آن خارج می‌شود؛ این مسئله نرخ خروج از سایت شما را بالا می‌برد.
برای پیدا کردن و شناسایی URL های یتیم و لینک نشده، ابزارها و روش‌های متعددی وجود دارد. پس از شناسایی صفحات یتیم، با توجه به ماهیت آن‌ها و ضرورت وجودشان، باید بین بایگانی، حذف و ادغام آن‌ها تصمیم بگیرید. وجود صفحات یتیم می‌تواند برای وب‌سایت شما مضر باشد، برای جلوگیری از آسیب‌های این صفحات، هرچه سریع‌تر به بررسی سایت خود و اصلاح آن‌ها بپردازید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *