سئو برای صنعت غذا؛ با خیال راحت محصولاتتان بفروشید

سئو برای صنعت غذا

حتی اگر محصولات غذایی درجه یکی تولید می‌کنید ولی در معرفی کردن آن‌ها به مشتریان بالقوه خود با مشکل روبرو هستید، نمی‌توانید نسبت به موفقیت کسب‌وکار خود امیدوار باشید. در دنیای امروز دیگر مشتریان به دنبال صاحبان صنایع نمی‌گردند. بلکه این تولیدکنندگان هستند که باید با تلاش خود ابتدا نیازی را در مشتریان‌شان به وجود آورند و پس از آن محصول خود را در قالب راه حل برطرف کردن نیاز به آن‌ها معرفی کنند. انجام این فرآیند به ظاهر پیچیده، بدون استفاده از ظرفیت اینترنت در هیچ صنعتی از جمله صنایع غذایی امکان‌پذیر نیست.

در ادامه قصد داریم به بحث و بررسی درباره روش‌های سئو برای صنعت غذا بپردازیم. اگر به دنبال ترافیک ارگانیک برای سایت فروش محصولات غذایی ارگانیک خود هستید، تا پایان با ما همراه باشید.

سئو برای صنعت غذا

مشخصه اساسی سئو برای رستوران و فست فود چیست؟

استراتژی‌های مختلف سئو در هر حوزه کاری با توجه به ملاحظات خاصی که در آن وجود دارند، تدوین می‌شوند. به عنوان مثال در برخی حوزه‌های کاری مانند مدیریت امور مالی، تولید محتوا با پس‌زمینه سرگرمی چندان هوشمندانه نیست. کسب‌وکارهای این حوزه باید به دنبال ارائه تصویری کاریزماتیک از خود به مخاطبان‌شان باشند. سوال اساسی این است که مشخصه‌های اصلی که برای سئو در صنعت غذا باید مد نظر قرار بگیرند، چیست؟

در این راستا باید به مشخصه‌های کلیدی زیر اشاره کنیم:

  1.     در حوزه صنایع غذایی ظرفیت بالایی برای تولید محتوای سرگرم‌کننده مرتبط با غذا و آشپزی وجود دارد.
  2.     هنگام انتخاب کلمات کلیدی لازم است که با دقت بیشتری اهداف جستجوی کاربران را مد نظر قرار دهید.
  3.     تلاش برای ارائه تصویری قابل اعتماد از کسب‌وکار خود در صنعت غذا اهمیت دوچندانی دارد.

اجازه دهید کمی بیشتر درباره مورد سوم بحث کنیم. وقتی صحبت از ایجاد اعتماد می‌شود، به عنوان یک فعال در حوزه صنایع غذایی چه چیزی به ذهن شما خطور می‌کند؟ واقعیت این است که مواد غذایی ارتباط تنگاتنگی با سلامت جسمی انسان دارند. در دنیای امروز که حساسیت نسبت به سلامت جسمانی بالاتر رفته است، شما در قامت یک تولیدکننده مواد غذایی باید محصولات خود را در خدمت ارتقای سلامت افراد معرفی کنید. این رویه مهم‌ترین اقدام شما برای ایجاد تصویری قابل اعتماد از برندتان در ذهن مشتریان است.

چگونه به گوگل نشان دهیم که برندی قابل اعتماد در صنعت غذایی هستیم؟

راز موفقیت سئو در صنعت غذا در کلمه EAT نهفته است. بلکه این واژه به معنای خوردن است و شاید شما از این بابت متعجب شده باشید. EAT مخفف سه کلمه است که شما برای اثبات قابل اعتماد بودن برندتان به گوگل باید با نسبت به آن‌ها پایبند باشید. این سه کلمه عبارت‌اند از:

1. تخصص (Expertise)

برای گوگل خیلی مهم است که تولید محتوا در بستر وب توسط متخصصان صورت بگیرد. بنابراین در تدوین استراتژی‌های سئو باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که خود را در جایگاه متخصص‌ترین فرد در حوزه کاری خود معرفی کنید. تولید محتوای جامع، دقیق و منحصربه‌فرد کلید دستیابی به موفقیت در این زمینه است.

2. اقتدار (Authority)

متخصص بودن اهمیت زیادی دارد؛ اما کاربران چگونه باید پی به این ویژگی شما ببرند؟‌ باید توجه داشته باشید که اقتدار میوه درخت تخصص است. شما باید خود را در جایگاه رهبر حوزه فعالیت‌تان معرفی کنید. به این ترتیب می‌توانید اقتدار خود را برای کاربران به اثبات برسانید. توجه داشته باشید که ممکن است شما مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین محصول غذایی را در حوزه فعالیت خود تولید کنید؛ اما اگر برای دستیابی به شهرت در افکار عمومی مردم تلاش نکنید، هیچکس پی به توانمندی‌های شما نخواهد برد.

3. اعتماد (Trust)

توجه به دو مورد بالا نقش بسزایی در اعتمادسازی بین کسب‌وکارها و کابران‌شان دارد. اما نباید صرفا به همین فعالیت‌ها اکتفا کنید. در نظر گرفتن ملاحظات طراحی و توسعه وب سایت‌های اینترنتی ویترین کسب‌وکار شما را در فضای مجازی به بهترین شکل ممکن آراسته می‌کند. زمانی که ویترین کسب‌وکار شما در شرایط ایده‌آل قرار نداشته باشد، نمی‌توانید در زمینه سئو برای صنعت غذا به موفقیت چندانی دست پیدا کنید.

سئو تکنیکال برای فروش اینترنتی محصولات غذایی

سئو فنی یا تکنیکال را می‌توان به اثر انگشت تشبیه کرد. هر سایت از نظر سئو تکنیکال دارای مشخصه‌های اختصاصی و منحصربه‌فردی است. در عین حال روش‌های بهینه‌سازی سئو برای صنعت غذا در حوزه تکنیکال تقریبا مشخص است. دو مورد اساسی که باید حتما مورد توجه قرار دهید، عبارت‌اند از:

1. استفاده از پروتکل HTTPS

پروتکل HTTPS به شما تضمین می‌دهد که تمام داده‌ها و ارتباطات بین کاربران و وب سایت اینترنتی به صورت رمزگذاری شده شکل می‌گیرند. به عبارت دیگر این پروتکل نماد امنیت در فعالیت‌های مجازی به شمار می‌رود. گوگل جایگاه ویژه‌ای برای سایت‌هایی که از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند، در نظر می‌گیرد. وب سایت‌های اینترنتی که هنوز از پروتکل HTTP استفاده می‌کنند، از نظر گوگل قابل اعتماد نیستند.

پروتکل HTTPS

2. بهینه‌سازی سرعت سایت

اگر یک کاربر در بدو ورود به یکی از صفحات اینترنتی سایت شما مجبور شود تا زمان زیادی برای بارگذاری کامل محتوا صرف کند، قطعا دیگر هرگز به سراغ شما نخواهد آمد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش زمان بارگذاری صفحات اینترنتی از 1 به 3 ثانیه، احتمال از دست دادن کاربران را تا 32 درصد افزایش می‌دهد. بار دیگر جمله قبل را مطالعه کنید تا پی به اهمیت سرعت بالای بارگذاری سایت در ارتقای کیفیت سئو برای صنعت غذا ببرید. تمام ابزارهای موجود برای بهینه‌سازی سرعت سایت را با دقت و وسواس زیاد بکار بگیرید.

سئو درون صفحه برای فروش اینترنتی محصولات غذایی

سئو داخلی هزینه کمتری برای صاحبان سایت‌های اینترنتی در بر دارد. به همین دلیل بسیاری از کسب‌وکارها تدوین استراتژی‌های سئو سایت‌های اینترنتی خود را از سئو داخلی آغاز می‌کنند. از جمله استراتژی‌های اصلی که در تدوین سئو داخلی برای فعالیت سایت اینترنتی خود در صنعت غذا باید مد نظر قرار دهید، عبارت‌اند از:

1. تحقیق کلمات کلیدی

انتخاب کلمات کلیدی قلب تولید محتوا در صفحات اینترنتی است. برای هر صفحه باید یک کلمه کلیدی اصلی و بین 3 تا 5 کلمه کلیدی فرعی در نظر بگیرید. در وهله اول خود را در جایگاه کاربران قرار دهید. اگر بخواهید درباره یک موضوع خاص جستجو کنید، از چه کلماتی استفاده می‌کنید؟ همان کلمات را مبنای جستجوهای بعدی خود قرار دهید. از ابزارهای آنلاین موجود برای پخته‌تر کردن کلمات کلیدی استفاده کنید.

کلمات کلیدی را به ترتیب اهمیت و تعداد جستجوهای کاربران گوگل طبقه‌بندی کنید. پس از آن تقویم تولید محتوا را بر اساس اولویت‌بندی که ایجاد شده، تدوین کنید.

2. عنوان صفحات (تگ‌های عنوان) 

عنوان صفحات اولین قلابی است که به کمک آن می‌توانید کاربران را در تور خود بیندازی. سعی کنید عناوین صفحات را تا سقف 60 کاراکتر در نظر بگیرید. حتما کلمه کلیدی اصلی صفحه را در عنوان استفاده کنید. سعی کنید عنوان صفحه کاملا شفاف و گویا باشد. به طوری که خواننده با مشاهده آن متوجه شود چه چیزی در صفحه انتظارش را می‌کشد.

3. توضیحات متا

توضیحات متا گام دوم برای ارائه تصویری مختصر از صفحات اینترنتی به کاربران است. توضیحات متا باید تا سقف 160 کاراکتر نوشته شوند. سعی کنید با جملاتی که حس کنجکاوی را در کاربر بر می‌انگیزند، آن‌ها را به داخل سایت بکشانید. از کلمات کلیدی در نوشتن توضیحات متا نیز استفاده کنید.

4. محتوای جامع و مختصر

وقتی صحبت از سئو برای صنعت غذا می‌شود باید به خاطر داشته باشید که محتوا را برای کاربران می‌نویسید نه گوگل. در این صورت باید از پرداختن بی‌مورد به حواشی اجتناب کنید؛ اما در عین حال خیلی مهم است که هر آنچه کاربر با سرچ یک کلمه کلیدی دنبال می‌کند را در صفحه سایت خود به او ارائه کنید. به این ترتیب او بعد از خروج از سایت شما دیگر به سراغ سایت‌های دیگر نخواهد رفت. علاوه بر آن مدت زمان بیشتری در صفحه سایت شما باقی می‌ماند و همه این اتفاقات امتیازهای مثبت زیادی را برای‌تان به همراه خواهد داشت.

تولید محتوا برای صنعت غذا

5. تولید محتوای متنوع

صرفا به محتوای متنی اکتفا نکنید. به سراغ سایر قالب‌های تولید محتوا از ویدیوها، تصاویر، اینفوگرافیک، کتاب‌های الکترونیک و پاکست‌ها نیز بروید. هر کدام از این فرمت‌های تولید محتوا مخاطبان ویژه خود را دارند. بنابراین با پرداختن به آن‌ها می‌توانید جامعه مخاطب پیش روی خود را گسترش دهید.

در کنار تولید محتوا به روش‌های مختلفی که برای توزیع آن نیز پیش روی شما وجود دارد، فکر کنید. از هر ظرفیتی که کمک می‌کند یک نفر بیشتر محتوای سایت شما را مشاهده کند، باید نهایت استفاده را ببرید. شاید همان یک نفر مشتری دست به جیب محصولات غذایی شما باشد.

سئو برای فست فود و رستوران با لینک‌سازی خارجی

سئو خارجی سومین شاخه در استراتژی‌های سئو سایت است. روش‌های مختلفی برای پیاده‌سازی سئو خارجی پیش روی سایت‌های اینترنتی قرار دارد. از جمله کاربردی‌ترین اقدامات می‌توان به لینک‌سازی خارجی اشاره کرد. راه‌های مختلفی برای لینک‌سازی خارجی وجود دارند که عبارت‌اند از:

1. اشتراک‌گذاری پست مهمان

با به اشتراک گذاشتن محتوا در سایت‌هایی به غیر از سایت اختصاصی خود می‌توانید از لینک‌سازی استفاده کنید. برای این منظور ابتدا مطالعه و آنالیز جامعی از سایت‌های فعال در حوزه کسب‌وکار خود انجام دهید. سپس بهترین گزینه‌ها را برای اشتراک‌گذای پست مهمان شناسایی کنید. در ادامه در قالب یک برنامه‌ریزی منظم، پست‌های مهمان خود را در سایت‌های انتخاب شده به اشتراک بگذارید. این اقدام نقش کلیدی در رشد اعتبار سایت شما در جمع کاربران نیز خواهد داشت.

2. اینفلوئنسر مارکتینگ

تبلیغات با استفاده از ظرفیت بالای اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی یکی از مؤثرترین راه‌های جذب مخاطب به شمار می‌رود. این روش هر چند هزینه بالایی به همراه دارد؛ اما نتایج قابل قبول زودهنگامی را نیز در زمینه بهبود سئو برای صنعت غذا به همراه دارد.

3. فعالیت در انجمن‌ها و فروم‌های عمومی

کاربران در انجمن‌ها و فروم‌های عمومی سؤالات و دغدغه‌های خود را مطرح می‌کنند. سعی کنید در این فضا فعالیت داشته باشید و به سؤالات آن‌ها پاسخ‌های دقیق دهید. به عنوان مثال سؤالات آشپزی همواره پرتکرار هستند. با مشارکت فعال در این انجمن‌ها می‌توانید خود را در جایگاه رهبر حوزه کاری‌تان معرفی کنید.

کلام پایانی

در این مقاله به معرفی روش‌های مختلف بهبود سئو برای صنعت غذا پرداختیم. شما در جایگاه یک کسب‌وکار کوچک یا بزرگ در صنایع غذایی باید از تمام ظرفیت‌های موجود در اینترنت بهره‌برداری کنید. پر بیراه نیست که اگر بگوییم دوران بازاریابی و تبلیغات سنتی در حال به پایان رسیدن است. با بکارگیری متخصصان دیجیتال مارکتینگ آینده کسب‌وکار خود در صنعت غذا را بیمه کنید. ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ راسا آماده همکاری با تمام فعالان صنایع غذایی در کشور هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *