متن جایگزین تصاویر (Image Alt Text) چیست و چرا برای سئو سایت اهمیت دارد؟

متن جایگزین تصاویر

این روزها همه مدیران سایت‌های اینترنتی به دنبال راه‌هایی هستند که ترافیک ارگانیک سایت‌های خود را افزایش دهند. بدن شک این رویه مهم‌ترین استراتژی برای افزایش فروش خدمات و محصولات در سایت‌های اینترنتی است. راهکارهای مختلفی برای بهینه‌سازی سایت‌ها اینترنتی وجود دارد. یکی از این راه‌ها که شاید چندان جدی گرفته نشود، استفاده صحیح از متن جایگزین تصاویر است. به فراخور نوع محتوایی که در صفحات سایت خود درج می‌کنید، باید از تصاویر مرتبط بهره بگیرید.

جالب است بدانید که در حال حاضر حدود 38 درصد از نتایج اولین صفحه موتورهای جستجو به تصاویر اختصاص پیدا می‌کنند. شاید بپرسید که چگونه می‌توانید با استفاده متن جایگزین تصاویر به این ترافیک ارگانیک برای سایت خود دست پیدا کنید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بحث و بررسی در این زمینه بپردازیم.

متن جایگزین (Alt Text) چیست؟

در زمان بارگذاری تصویر در سایت می‌توانید یک متن جایگزین برای آن در نظر بگیرید. با انجام این کار به موتورهای جستجو کمک می‌کنید که راحت‌تر در صفحه سایت بخزند. در حالت عادی موتورهای جستجو نمی‌توانند به راحتی پی به موضوع تصاویر بارگذاری شده در صفحات سایت ببرند؛ اما با استفاده از متن جایگزین عملا می‌توانند خیلی راحت تصاویر را برای رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر بگیرند.

متن جایگزین تصاویر

با استفاده متن جایگزین می‌توانید تجربه کاربری بهترین برای کاربران خود ایجاد کنید. پاداش این کار شما نیز به دست آوردن فرصت‌های ارگانیک بیشتر برای جذب کاربران به سمت سایت‌تان است.

نحوه اضافه کردن متن جایگزین تصاویر در وردپرس

رایج‌ترین سیستم مدیریت محتوا در کشور ما بدون تردید وردپرس است. در اینجا نحوه اضافه کردن متن جایگزین تصاویر در وردپرس را با هم مرور می‌کنیم. برای قرار دادن متن جایگزین تصاویر در وردپرس باید مراحل زیر را طی کنید:‌

  1.     در گام اول باید تصویر مورد نظر را در کتابخانه سایت بارگذاری کنید.
  2.     به این ترتیب چند تب با عنوان تنظیمات تصاویر در صفحه پیش روی شما قرار می‌گیرد.
  3.     یکی از این تب‌ها مربوط به Image Alt Text است. در این بخش باید عبارت مورد نظر خود را درج کنید.
اضافه کردن متن جایگزین تصاویر

اضافه کردن متن جایگزین تصاویر در وردپرس به همین سادگی امکان‌پذیر است. اما آیا داستان در همین جا خاتمه پیدا می‌کند؟ چه نکاتی را باید برای انتخاب متن جایگزین تصاویر در نظر داشته باشیم؟ این‌ها سؤالات کلیدی هستند که در ادامه باید به توضیح بیشتر درباره آن‌ها بپردازیم.

نکات طلایی در انتخاب متن جایگزین تصاویر

برای انتخاب متن جایگزین تصاویر صفحات سایت خود باید چند نکته مهم را مد نظر قرار دهید که عبارت‌اند از:

1. ارتباط معنایی تصویر با متن جایگزین

سعی کنید متن جایگزین توصیفی از تصویری باشد که در سایت بارگذاری می‌کنید. از اجزای موجود در تصویر برای نوشتن متن جایگزین استفاده کنید. اما فراموش نکنید که تمام توضیحات باید با موضوع کلی صفحه سایت ارتباط معنایی داشته باشد. به عنوان مثال به تصویر زیر دقت کنید.

در این تصویر دو خانم مشاهده می‌شوند که یکی پشت رایانه نشسته است و دیگری در حال نشان دادن چیزی روی صفحه مانیتور است. حال می‌توانید از عبارت “زنی در حال اشاره به صفحه کامپیوتر” به عنوان متن جایگزین این تصویر استفاده کرد؟ قطعا این عبارت انتخاب مناسبی برای متن جایگزین نیست.

در مقابل فرض کنید که در سایت مطالبی پیرامون آموزش برنامه‌نویسی پایتون وجود دارد و این تصویر را در یکی از بخش‌های متن استفاده کرده‌اید. به نظر شما عبارت ” استاد برنامه‌نویسی زبان پایتون در حال اشاره به صفحه کامپیوتر” توصیف مناسب‌تری نیست؟ به این ترتیب علاوه بر تشریح آنچه در تصویر می‌گذرد، ارتباط معنایی با موضوع اصلی صفحه سایت نیز برقرار می‌شود.

2. عدم استفاده از عبارت طولانی

همواره سعی کنید که متن جایگزین تصاویر را کمتر از 125 کاراکتر نگه دارید. عبارت‌های طولانی هر چند دست شما را برای توصیف جزئیات تصاویر باز می‌گذارند؛ اما قطعا باعث سردرگمی موتورهای جستجو می‌شود. در نتیجه این اصل مهم را در نوشتن متن جایگزین تصاویر حتما رعایت کنید.

3. استفاده متناسب از کلمات کلیدی اصلی

عده‌ای در نوشتن متن جایگزین تصاویر به طور افراطی از کلمات کلیدی اصلی استفاده می‌کنند. این تصمیم کاملا اشتباه است. سعی کنید یک یا دو بار کلمه کلیدی اصلی را عینا در متن جایگزین تصاویر به کار ببرید. در عوض از کلمات کلیدی فرعی مرتبط با محتوای صفحه به شکل‌های گوناگون در متن جایگزین تصاویر استفاده کنید.

برای یادگیری کامل نحوه گزینش و انتخاب بهترین کلمات کلیدی در تولید محتوا این مقاله از وب‌سایت را مطالعه کنید.

4. عدم استفاده از کلمه تصویر

هیچ‌گاه متن جایگزین تصاویر را با عبارت “تصویر” آغاز نکنید. این کار باعث می‌شود که موتورهای جستجو آن متن را به عنوان تصویری از کد منبع HTML صفحه سایت شناسایی کنند.

چگونه متن جایگزین تصاویر بر سئو تأثیر می‌گذارند؟

گوگل این طور بیان می‌کند که متن جایگزین تصاویر در کنار الگوریتم‌های بینایی برای درک بهتر موضوع تصاویر مفید هستند. در عین حال این عبارت‌ها باعث می‌شوند که گوگل بتواند به درک بهتری از کل محتوای صفحات سایت‌ها دست پیدا کند. علاوه بر آن در صورتی که کاربران به جستجوی تصویر با موضوع خاصی بپردازند، احتمال به نمایش در آمدن تصاویر دارای متن جایگزین به مراتب بیشتر خواهد بود.

اهمیت تصاویر و متن جایگزین آن‌ها در مقاله‌های آموزشی به مراتب بیشتر هستند. گاهی اوقات به کمک یک تصویر می‌توان مفاهیمی را به کاربران انتقال داد که برای توضیح متنی آن باید بیش از 100 کلمه نوشت. در نتیجه استفاده درست از تصاویر می‌تواند انتقال مفاهیم به کاربران را نیز راحت‌تر کند.

از طرف دیگر گاهی اوقات به دلیل سرعت پایین اینترنت وقتی کاربران وارد صفحه سایت می‌شوند، تصاویر بارگذاری نمی‌شوند. در این حالت وقتی تصاویر دارای متن جایگزین باشند، به جای خالی ماندن جای تصویر، متن جایگزین آن در صفحه نشان داده می‌شود. به این ترتیب عملا تجربه کاربری نیز بهبود پیدا می‌کند.

همه این اتفاقات دست به دست هم می‌دهند تا امتیازات مثبتی برای سئو سایت‌های اینترنتی جمع‌آوری کنند.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی متن جایگزین تصاویر و اهمیت آن در بهبود سئو سایت پرداختیم. به خاطر داشته باشید که شما برای افزایش ترافیک ارگانیک سایت خود هیچ راهی به جز پیاده‌سازی اصول سئو ندارید. بنابراین نباید با سادگی از کنار ابزارهایی که برای این منظور در اختیار شما هستند، بگذرید. همان طور که مشاهده کردید، استفاده از متن جایگزین تصاویر، پیچیده نیست. با کمی تمرین موفق خواهید شد که این استراتژی را به بهترین شکل ممکن در سایت خود پیاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *