وب مستر یا مدیر سایت کیست و چه وظایفی دارد؟

وب مستر کیست

این روزها افراد زیادی با هدف کسب درآمد سراغ راه‌اندازی وب سایت می‌روند. اما کمتر کسی می‌تواند در این عرصه پررقابت باقی بماند و موفق شود. وب سایت داشتن فقط به معنی راه‌اندازی یک سایت نیست، بلکه برای موفق بودن در این زمینه و کنار زدن رقبا، لازم است دانش وبمستری داشت و یک وب مستر یا مدیر سایت حرفه‌ای بود. مدیر سایت باید بتواند از مرحله نخست، یعنی راه‌اندازی وبسایت کار را شروع کند و سپس در زمینه‌های مختلف مثل تامین امنیت سایت، کنترل ترافیک سایت، تولید یا مدیریت محتوا، بازاریابی محصولات یا خدماتی که در سایت به فروش می‌رسد، سایت خود را به طور دقیق و هوشمندانه مدیریت کند. در این ادامه این محتوا به شرح وظایف وب مستر یا مدیر سایت می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید رقیبان خود را در این عرصه پشت سر بگذارید و به یک مدیر وبسایت موفق تبدیل شوید.

وظایف مدیر سایت چیست؟

هر مدیر سایتی برای پیشبرد اهداف و جذب مخاطبان بیشتر باید فعالیت مشخصی روی وب سایت خود انجام دهد. به طور کلی برای یک وب مستر می‌توان ۵ وظیفه اصلی در نظر گرفت که عبارتند از:

وب مستر کیست

انتخاب و تقویت سرورهای سایت

نخستین وظیفه مدیر سایت خرید یک دامنه اینترنتی و انتخاب سرور است. سرور سایت در حقیقت محلی است که تمام اطلاعات سایت در آن ذخیره می‌شود. این وظیفه وب مستر است که سروری برای سایت خود انتخاب کند که امنیت بالایی داشته باشد تا از فاش شدن اطلاعات خصوصی کاربران خود جلوگیری کند. همچنین مدیر سایت در این بخش باید با در نظر گرفتن سازوکار برگشت اضطراری به کاربران خود این امکان را بدهد که در صورت بروز یک مشکل در سرور، همچنان بتوانند از محتوای وب سایت استفاده کنند. مدیر سایت باید به طور مرتب با سرورهای اصلی در ارتباط باشد تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند یا در صورت بروز مشکل در کوتاه‌ترین زمان آن‌‌ها را برطرف کند.

مدیریت محتوای وب سایت

یکی از مهم‌ترین وظایف مدیر سایت بررسی محتوای بارگذاری شده در وب سایت و پیاده‌سازی استراتزی مناسب برای تولید محتوا است. یک مدیر موفق باید تلاش کند با بررسی‌های پیاپی مشکلاتی که در محتواهای وب سایت وجود دارد را شناسایی و سریعا برطرف کند. این بررسی می‌تواند شامل چک کردن لینک و اطمینان از درست کار کردن آن‌ها باشد یا رفع مشکلات مربوط به تصاویر، بررسی صحت اطلاعات و آمار و ارقام درج شده در محتوا. همچنین مدیر سایت باید محتوای سایت خود را به روز نگه دارد، از تصاویر جذاب و مناسب استفاده کند، میزان و نحوه فروش محصولات و خدمات را به طور دقیق بررسی کند و مشکلات موجود را برطرف کند و به طور کلی شرایطی را فراهم کند که در آن بتواند از سایر رقبا پیشی بگیرد.

برنامه‌ریزی برای سایت

می‌توان گفت بیشترین وقت یک وب مستر صرف برنامه‌ریزی برای سایت می‌شود. این برنامه‌ریزی شامل اضافه کردن کدها و امکانات جدید به وب سایت، ساخت انیمیشن‌های جذاب برای کاربران، ایجاد بک‌آپ برای وب سایت و هر فاکتور دیگری است که باعث جذاب‌تر شدن وبسایت می‌شود و رابطه کاربر با سایت را ارتقا می‌بخشد، می‌شود. به طور مثال یک وب سایت فروش لباس می‌تواند با اضافه کردن بخش رزرو در سایت به مشتریان خود این امکان را دهد که چندین خرید را تنها با یک هزینه ارسال انجام دهند. اضافه کردن چنین امکاناتی به وب سایت باعث می‌شود کاربر با وب سایت تعاملی راحت‌تر و موثرتر داشته باشد.

بررسی سئو وبسایت

از مهم‌ترین وظایف یک وب مستر موفق این است که رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو، مثل گوگل، ارتقا بخشد. گرفتن رتبه در موتورهای جستجو مستلزم رعایت یک سری نکات است که تحت عنوان سئو شناخته می‌شوند. سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است که به موجب آن ردیاب‌های موتور جستجو وب سایت شما را راحت‌تر شناسایی می‌کنند و آن را در رتبه‌ای بالاتر قرار می‌دهند و نتیجه آن بازدید بیشتر از وب سایت شما است.

به طور مثال، الگوریتم رتبه‌بندی گوگل شامل ۲۰۰ معیار است که با رعایت آن‌ها می‌توان رتبه سایت را تا حد زیادی ارتقا بخشید. برخی از این معیارها عبارتند از: بهبود ساختار سایت، بهینه‌سازی لینک‌های ورودی، پردازش کردن متن، استراتژی URL و… . یک وب مستر موفق تلاش می‌کند با هرچه بیشتر کار کردن بر روی سئو وب سایت خود رتبه بهتری از گوگل بگیرد تا در نهایت ترافیک و بازدید سایت خود را افزایش دهد.

طراحی وبسایت با تمرکز بر ظاهر و عملکرد سایت

یک مدیر سایت حرفه‌ای باید در زمینه طراحی وب سایت نیز خبره باشد. وب مستر باید بتواند سایتی طراحی کند که نه ‌تنها ظاهری جذاب و گیرا داشته باشد، بلکه از نظر عملکرد نیز کامل و بی‌نقص باشد. این کار نیازمند داشتن خلاقیت و مهارت در کنار هم است.

ادمین سایت کیست؟

ادمین سایت یا System Administrator فردی است که در بخش پشتیبانی سایت فعالیت می‌کند و می‌تواند وظایف متعددی داشته باشد، از جمله: سازمان‌دهی عملکرد دیتابیس، مدیریت زیرساخت‌های شبکه، تامین امنیت سایت و ارتباط با سرورها. هریک از این وظایف می‌توانند توسط یک ادمین مشخص که در همان حوزه تجربه و تخصص دارد، انجام شوند.

وب مستر وردپرس

هر وب سایت باید محتوای خود را در یک سیستم مدیریت محتوا قرار دهد تا برای بازدیدکنندگانش قابل دیدن باشد. وردپرس نیز یک سیستم مدیریت محتوا است که با داشتن امکانات گسترده و متنوع توانسته به یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا در دنیا تبدیل شود. وب مستر وردپرس باید با عملکرد، ویژگی‌ها و امکانات این سیستم آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند محتوای سایت خود را به بهترین شکل در آن بارگذاری کند و از امکانات مختلف آن به شکلی درست استفاده کند. یک وب مستر حرفه‌ای با داشتن دانش برنامه‌نویسی حتی می‌تواند شخصی‌سازی‌های مورد نظر خود را بر روی وردپرس انجام دهد و برنامه و طرح‌های دلخواه خود را بر روی آن اجرا کند.

اگر علاقه دارید که درباره طراحی سایت با وردپرس بیشتر آشنا شوید، اینجا کلیک کنید.

درآمد وب مستر

به طور کلی درآمد وب مستر بستگی به تخصص، مهارت و تجربه او دارد. یک وب مستر می‌تواند در استخدام سازمان‌های دولتی باشد و مطابق با قوانین دولت حقوق دریافت کند یا ممکن است در استخدام یک شرکت خصوصی باشد و براساس قوانین آن شرکت خصوصی حقوق بگیرد. اما بسیاری از مدیران سایت هستند که به صورت مستقل کار می‌کنند و می‌توانند به شکل‌های مختلف از سایت خود درآمد داشته باشند. در این صورت نمی‌توان برای این شغل سقف درآمد در نظر گرفت، مدیر سایتی که به صورت مستقل کار می‌کند می‌تواند با انجام پروژه‌های بیشتر، انجام تبلیغات و فروش محصولات و خدمات درآمدی بالا داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *