تاثیر باورنکردنی ویروس کرونا بر بازاریابی موتورهای جستجو

تاثیر کرونا بر بازاریابی موتورهای جستجو

ویروس کرونا از همه‌ جهات زندگی روزمره‌ ما را تحت تاثیر قرارداده‌است. این مورد به بازاریابی برای موتورهای جستجو نیز راه‌ یافته‌ است. به خصوص که در این زمان آنچه مردم در مورد آن‌ها جستجو می‌کنند و نحوه پاسخ‌گویی کسب‌ و کارها به این نیازها و نگرانی‌هایی که مردم در  این مورد دارند، بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

اما چرا می‌گویم که بازاریابی موتورهای جستجو از کویید 19 تاثیر می‌گیرد؟ زیرا در این ورطه حجم جستجوهای گوگل به شدت افزایش می‌یابد و خود گوگل به تنهایی 4 میلیارد سرچ روزانه دارد.

عبارتی این چنین که اطلاعات آماری در مورد گوگل می‌دهد اهمیت موتورهای جستجو و تاثیر همه‌گیری ای مثل کرونا بر آن‌ها را به خوبی نشان می‌دهد. اگر نگویم که کرونا تاثیری همه جانبه بر موتورهای جستجو دارد باید بگویم که به هر حال از جهاتی تاثیر قابل توجه خود را داشته است.

یک تغییر اجباری و اساسی در تعداد افرادی که فعالیت‌هایشان را از خانه انجام می‌دهند.

طبق آمارهای سایت  Statista در سال 2016 تعدادی کمتر از 210 میلیون آمریکایی خرید آنلاین داشتند. تخمین زده می‌شد که این تعداد تا سال 2021 به 230 میلیون برسد.

در هر صورت این تحقیقات و پیش بینی‌ها برای قبل از این بیماری بود، اما اکنون در سراسر دنیا افراد به خانه و یا محیطی که در آن هستند محدود می‌شوند و نمی‌توانند از بیرون از خانه خرید کنند در چنین موقعیتی بهترین راه حل این است که هر کجا که هستند فقط با یک کلیک خریدهای خود را انجام دهند.

این روی آوردن به اینترنت فقط برای خرید نیست. افرادی که مبتلا به ویروس کرونا هستند نیز در زمان قرنطینه خانگی نیاز به این دارند که زمانشان را با چیزی پرکنند. در اصل باید از لحاظ کاری و بیزینسی به این دید نگاه کرد که مردم می‌توانند به وسیله‌ هر چیزی که از خانه به آن دسترسی داشته باشند، جذب شوند.

محتواهایی که به صورت هوشمندانه در زمانی مناسب تولید شده‌اند

در حال حاضر کسب و کار ما باید به سمت مسائل هوشمندانه‌ای که به ویروس کرونا مربوط می‌شود، برود. منظور محتوای هوشمندانه، محتوایی است که اکنون خیلی از کسب و کار ها انجام می‌دهند:

خبری مبنی بر تایید حضور کرونا: پس از شروع بحران اکثر وب سایت‌ها با بنرها یا pop-up های بزرگی ورود و حضور کرونا را تایید کردند و به خوانندگان خود  آن را هشدار دادند که این مساله چه عواقب اجتماعی و اقتصادی خواهد داشت، بنابراین خوانندگان کلیک های بیشتری انجام دادند.

پاسخ به نگرانی‌های مشتری: کار جالبی که صاحبان کسب و کار ها می‌توانستند انجام دهند، توجه به نگرانی‌های مشتری‌ها بود و از طریق محتوای مناسب در شبکه‌های اجتماعی مردم را مشتاق به خود نگاه می‌داشت.

حفظ مشتری: این کاری است که از راه دور به سادگی قابل انجام است. کافی است از طریق چت آنلاین و یا دایرکت اینستاگرام با مشتریان خود در ارتباط باشید و تا جای ممکن نیازهای آن‌ها را برطرف کنید.

ارائه راه کارهایی برای حواس پرتی از مسائل ناراحت کننده: برای این کار بهتر است که دولت و افرادی که کسب و کار های بزرگ دارند تصمیم بگیرند که چطور می‌توان در سطح ملی، مردم را خوشحال کرد و برای آن‌ها راه کار‌هایی طراحی کرد که اوقاتی که در خانه هستند را خوش بگذرانند. مثلا فیلیمو می‌توانست بر روی اکانت های خود کد تخفیف بگذارد.

 بازاریابی رستوران ‌ها روند نزولی گرفته است

بدون شک مشاغل مرتبط با غذا بخش بزرگی از بازاریابی جستجو را به خود اختصاص داده‌اند. در واقع، رستوران‌ها اغلب در صدر لیست بیشترین جستجوی انواع مشاغل آنلاین قرار می‌گیرند. بنابراین SEO محلی تحت تاثیر ویروس کرونا قرار خواهد گرفت.

بنا‌بر تحقیقاتی در آمریکا به نظر می‌رسید که امسال یعنی سال 2020 کسب‌ و کارهای اینترنتی مربوط به غذا حدودا 4 درصد رشد داشته باشند، اما این چنین نیست. طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه باعث می‌شود رستوران ها و کسب ‌و کارهای این چنینی کلیک‌های خود را از دست بدهند.

درست است که روش‌های مختلف بازاریابی محتوایی شاید بتواند فرصت‌های جدیدی را ایجاد کند، مثلا رستوران‌ها مواد اولیه غذا را به عنوان محتوا تهیه کنند و یا کافه‌ها بسته‌های قهوه به فروش برسانند، اما این اقدامات نمی‌تواند جای ایده اصلی را بگیرد، شاید تنها بتواند کمی از ضررهای پیش رو، جلوگیری کند.

تاثیر کرونا بر رستوران‌ ها

پیش‌تر گفتم ضرر‌های وارد شده به کسب کار‌های آنلاین حوزه رستوران‌ها به طور مشخص اتفاق می‌افتد، اما این به این معنی نیست که دیگر برای کسب‌ و کار خود تلاشی نکنند و اجازه بدهند موتور جستجو، خود برای جایگاهشان تصمیم بگیرد. خیر با ارائه برنامه‌های جدید می‌توان روش بازاریابی را تغییر داد، به هر حال افرادی هستند که هنوز به دنبال خدماتشان باشند و باید از طرفی به آن‌ها اطمینانی بدهند که بتوانند از آن‌ها خرید کنند.

به عنوان مثال:

  • خرید غیر حضوری و پرداخت به صورت آنلاین
  • پیک سریع و امن
  • کوپن‌های تخفیف مبلغی

کسب‌ و کارها باید بدانند چه زمانی از برخی از اینگونه ترندها اجتناب کنند

پیش‌تر گفتم که از ترندی مانند ویروس کرونا و نگرانی ‌های که مردم در این مورد دارند می‌توان برای گرفتن کلیک بیشتر و ارائه خدمات در این دوران سخت استفاده کرد اما سو استفاده از این مورد واقعا به صلاح شما نیست و اینجاست که باید انتخاب کنید که چه کاری درست و چه کاری غلط است. باید در نظر گرفت که مخاطب شما بسیار هوشمند است و نمی‌توان استراتژی‌های اشتباه در این مورد به کار برد. در واقع شما نباید در برابر این مشتریان غیر مسئولانه رفتار کنید.

به عنوان مثال شرکت های مربوط به خطوط هواپیمایی و یا رزرو آنلاین اتاق و هتل در شهر‌های مختلف ترجیح دادند کمی سکوت کنند و اجازه بدهند که برخی از کلیک ها در موتور جستجو را از دست بدهند. آن‌ها نمی‌خواستند به هر قیمتی که هست کلیک بگیرند و هیچگونه طرح بازاریابی و خدمات ویژه ای را معرفی نکردند.

کسب‌ و کارهای مربوط به سفر در هر صورت تکان عظیمی می‌خورند

به طور کلی صنعت توریست به دلیل شیوع این ویروس ضررهای بسیار زیادی را متحمل شد. بنابر برخی تخمین‌ها، به دلیل COVID-19، سایت مسافرتی محبوب Expedia به تنهایی متحمل خسارات 30 تا 40 میلیون دلاری خواهد شد. طبق اعلام انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، ویروس کرونا می‌تواند تقریباً 115 میلیارد دلار به خطوط هوایی و هواپیمایی ضربه بزند.

به طور واقعی، نمی توان اهداف بازاریابی جستجو در مشاغل آسیب دیده را به طور جبران کرد تا جایی که الگوهای مصرف کننده عادی بازگردد، باید اینگونه کسب و کارها صبر پیشه کنند. در این میان، بهترین کاری که مشاغل تحت تأثیر قرار می دهند، ایجاد راهکارهایی برای ارتباط با مخاطبان هدف خود است.

بسیاری از مشاغل مرتبط با مسافرت، بر روی خدمات و مسئولیت مشتری تمرکز کرده‌اند. به عنوان مثال، شرکت هواپیمایی آمریكا ایرلاینز از صفحه فیس بوک خود برای جلب توجه نظرات مثبت مشتری و ارسال پیام‌های مدیران ارشد خود در مورد نگرانی‌های ویروس کرونا استفاده می‌كند.

رویدادهای بزرگ سئو کنسل شده‌اند

برای سئو کاران و دوستان فعال در حوزه‌ آی تی، رویدادهای ماهانه و سالانه‌ای وجود داشت که برای ایجاد ارتباط با سایر افراد و یادگیری سئو بسیار مناسب بود، که این رویداد‌ها به طور کلی لغو شد.

از طرف دیگر دیدیم که چگونه افراد از این فرصت برای معرفی کسب و کار خود استفاده کردند و این رویداد‌ها را در قالب وبینار و لایو اینستاگرام انجام دادند و این بهترین استراتژی ممکن برای نگهداشتن ارتباط خود با مخاطبین بود.

کمبود احتمالی محصول

هنگام ورود این ویروس تخمین ها مبنی بر این بود که با درگیر شدن چین، مشکلات کمبود محصول در دنیا به وجود بیاید، زیرا چین حدود 30 درصد صادرات کل جهان را به خود اختصاص داده است، اما حال با عادی شدن روند کار در چین احتمال می‌رود که مشکلات مربوط به کمبود محصول تا حدودی حل شود.

در این میان نگرانی های در مورد کمبود محصول در ایران وجود دارد اما طبق روندی که پیش گرفته شده است احتمال زیاد تولیدی‌ها به کار خود ادامه خواهند داد و فروشگاه‌هایی مثل دیجی کالا این محصولات را به آسانی به دست مصرف کننده خود خواهد رساند. قابل توجه است که دیجیکالا در این ایام نه تنها کلیک های خود را از دست نداد بلکه تقاضاهای بیشتری داشت به همین سبب درخواست استخدام 2000 نیرو داشت.

مشکل کمبود محصول را می‌توان از دو منظر در مورد بازاریابی موتورهای جستجو مورد بررسی قرار داد:

مورد اول اینکه فروشگاه‌های اینترنتی از این مورد به عنوان یک فرصت استفاده کرده و می‌توانند با جذب محصولاتی که در بازار کم هستند فروش خود در آن دسته محصولات را بالا ببرند.

مورد دوم این است که اگر این محصولات در صفحات جستجوی گوگل، رتبه بالایی داشته باشند، اما در فروشگاه اینترنتی محصول موجود نباشد، سایت به اجبار متحمل ضرر زیادی خواهد شد، زیرا نرخ پرش در این صورت به بالاترین حد خود خواهد رسید.

به دنیای سئو و مشاوره مارکتینگ ضربه سنگینی خواهد خورد

انتظار می رود صنعت مشاوره SEO نیز تحت تأثیر قرار گیرد. بخشی به این دلیل است که مشاغل تحت تأثیر ویروس کرونا ممکن است هزینه‌های هر نوع بازاریابی که داشتند را به بعد موکول کنند و در این زمان برای این خدمات درخواستی نخواهند داشت.

قطعا نظرتان این است که یک سئو کار باید در زمان بحران هم در دسترس باشد، اما اکنون زمان این کار نیست. نکته قابل توجه اینجاست که مشاوره مجازی سئو می‌تواند راهی مناسب و مقرون به صرفه برای ادامه ارائه این خدمات باشد.

در حال حاضر نمی‌توان انتظار داشت مشاغل کوچک به فکر تبلیغ یا بازاریابی در گوگل باشند. بیشتر این مشاغل درگیر نکات اولیه مانند پرداخت حقوق کارمندان و یا اجاره‌ها هستند، اما نمی‌توان انکار کرد که حتی از این دوران می‌توان بهترین بهره‌های تبلیغاتی را نصیب خود کرد.

چالش متخصصان مستقل SEO یا بنگاه‌های بازاریابی دیجیتال، یافتن راه‌های قابل اجرا و عملی برای جذب مشتری جدید و حفظ افراد موجود است. راه حل‌های ممکن شامل ارائه تخفیف در خدمات به مشاغل کوچک و باز تولید محتوا برای نشان دادن چگونگی کارآمد بودن برای موتورهای جستجو است، نحوه‌ بازاریابی می‌تواند افراد را متقاعد کند که اکنون از این خدمات استفاده کنند.

ایجاد رابطه‌ی خوب با مشتریان مهم تر از همیشه است

اکنون زمان خوبی برای کسب‌ و کارها است که بتوانند اعتبار برند خود را مستحکم کرده و پیام آن‌ها را با محتوای مناسب در موتور های جستجو بازاریابی کنند. از روش‌هایی مانند سوال و جواب می‌توان استفاده کرد و تمام نقطه نظرها و سوالاتی که در مورد محصول یا خدمات در ذهن مخاطبین هست را جمع آوری کرد و به روش مناسب با محتوایی در خور به آن‌ها پاسخ داد.

اما چرا می‌گویم محتوای مناسب؟ و اصلا محتوای مناسب چیست؟ ابتدا گفته شد که از این محدودیت ها باید استفاده کرد تا صدای مشتری یا مخاطب به گوش شما برسد اما این تمام کار نیست. چگونگی پاسخ به این نیازها است که رابطه‌ای هوشمندانه را ایجاد خواهدکرد.

برای مثال پاسخ به سوالات از طریق ویدئو آموزشی و یا توضیح در لایو از بهترین روش‌های ممکن در این مدت بود. در این صورت است که ارتباطی مثبت و سازنده میان شما و مشتریان‌تان برقرار خواهد شد، به‌طور حتم همان چیزی که به آن نیاز دارید.

فعالیت‌های انسان دوستانه می‌تواند اعتبار برند شما را افزایش دهد

مشاورین ارشد محتوا و استراتژیست‌های قوی در این زمان یک توصیه مشترک دارند، این که شما به صورت کلی در این زمان تمرکز خود برای فروش را بردارید. یک فعالیت زیبا که بسیار به حفظ برند افراد در ایران کمک کرد فعالیت های انسان دوستانه و تولید محتواهای مناسب و خلاقانه بود. سپس این محتواها از طریق هشتگ در خانه بمانیم و چیزهای نظیر این در فضای مجازی منتشر شد و محبوبیت برندها را افزایش داد.

سخن نهایی

اینکه هر کسب‌ و کاری برای بازاریابی موتورهای جستجو از ترند گوگل که اکنون کلمه ویروس کرونا است می‌تواند استفاده کند اما نحوه‌ انتخاب و انتشار محتوای آن بسیار اهمیت دارد و من به عنوان یک متخصص سئو پیشنهاد می‌کنم که حتما این کار را به روشی صحیح انجام دهید.

ابتدا هدف خود از ایجاد محتوا را مشخص کنید، سپس با مشورت مدیر محصول یا مارکتینگ خود آن را با محتوایی مناسب منتشر کنید. استفاده از عناوین و توضیحات متای مناسب باعث می‌شود که افراد بیش از پیش بر روی مطالب شما کلیک کنند.

منبع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *