7 نکته برای بروز نگه داشتن استراتژی بازاریابی محتوا

استراتژی بازاریابی محتوا

بروز بودن در هر مبحث و موضوعی اصلی حیاتی و سرنوشت ساز است. این مسئله غیر ممکن است که در یک شهر مدرن و پیشرفته زندگی کنیم ولی برای حمل و نقل از چهارپایان استفاده کنیم. به طور حتم باید بروز باشیم و از وسایل نقلیه پیشرفته و پر سرعت برای جا به جایی استفاده کنیم. حالا اصلا چرا بروز باشیم؟ بهتر است در یک کلام بگویم در دنیای پر تلاطم و شلوغ امروز، اگر بروز نباشیم از قافله عقب می‌مانیم و به هیچ یک از اهداف خود نمی‌رسیم. استراتژی بازاریابی محتوا هم از این قافله مستثنا نیست و باید با استفاده از روش‌هایی آن را بروز نگه داشت تا بتوان در هر شرایطی عکس‌العمل مناسب به خود داشت. در ادامه قصد دارم 7 گام طلایی را توضیح دهم که با اتکا به آن‌ها می‌توانید همیشه استراتژی بازاریابی محتوا بروزی داشته باشید.

1. مستندسازی استراتژی محتوا

فکر کردن به موضوعاتی مثل شناخت پرسونای مخاطب، ایجاد تقویم محتوایی، ایده پردازی برای تولید محتوا و  انتخاب عناوین جذاب برای محتوا شاید آسان باشد ولی عمل به آن‌ها به همین آسانی‌ها هم نیست. شاید شما به تمامی آنچه به آن نیاز دارید، فکر کرده باشید، اما بدون مستندسازی هیچ کدام از آن‌ها، نمی‌توانید موفق شوید و باید جایی را برای مستندسازی استراتژی بازاریابی محتوا خود در نظر بگیرد تا هرکس در سازمان شما بتواند در صورت نیاز به آن دسترسی داشته باشد.

مطابق با آماری که موسسه بازاریابی محتوا در دسترس قرار داده است، 89 درصد از بازاریابان B2B از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند که در این بین تنها 37 درصد از آن‌ها محلی برای مستندسازی استراتژی محتوای خود دارند. مستندسازی استراتژی محتوا برای کسب و کار شما بسیار کارساز است و با عمل به آن شاهد نتایج شگفت انگیزی خواهید بود. از جمله این شواهد عبارتند از:

  1. تعیین نوع محتوا
  2. برنامه ریزی برای تولید محتوا
  3. انتخاب منابع مورد نیاز
  4. تولید محتوا به موقع
  5. هموار شدن راه رسیدن به اهداف

مستندسازی استراتژی محتوا کار دشوار و سختی نیست و برای شروع کافی است که تمامی آنچه در استراتژی محتوایتان وجود دارد را تشریح کنید که از جمله آن‌ها شامل:

  1. اهداف
  2. پرسونای مخاطب
  3. لحن و نوع محتوا
  4. ایده‌های تولید محتوا
  5. آنالیز محتوا
  6. انواع محتوا

مستند سازی محتوا می‌تواند در یک فایل ورد یا اکسل به راحتی انجام شود. حتی برای اینکه بتوانید در هر جایی به آن دسترسی داشته باشید نیز گوگل درایو گزینه مناسبی می‌‌تواند باشد.

2. ایجاد تقویم محتوایی

قطعا مدیریت کردن همزمان چندین پروژه آن هم بدون داشتن تقویم کاری مشخص و دقیق امکان پذیر نیست. اینجاست که ایجاد یک تقویم محتوایی هوشمندانه و دقیق ضرورت پیدا می‌کند. با استفاده از چنین تقویمی می‌توان به خوبی بر روی تمامی فعالیت‌های ریز و درشت تسلط داشت و آن‌ها را برنامه‌ریزی کرد.

تقویم محتوایی، تقویمی است که با استفاده از آن تمامی اعضای تیم می‌توانند از زمان دقیق تولید محتوا و بارگذاری آن اطلاع پیدا کنند تا دچار مشکل نشوند. این تقویم معمولا برای تولید محتوای وب سایت، شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از فعالیت‌های حوزه دیجیتال مارکتینگ دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تقویم محتوایی

ایجاد تقویم محتوایی فواید بسیاری را برای شما به همراه دارد که از جمله آن‌ها:

  1. امکان تولید محتوای مداوم و منظم
  2. امکان برنامه‌ریزی طولانی مدت برای تولید محتوا
  3. ایجاد یک دید کلی از استراتژی محتوا
  4. صرفه جویی در زمان و آسان‌تر شدن مراحل تولید محتوا
  5. امکان بررسی بایدها کو نبایدها

3. قرار دادن مسئولیت‌ها در ابزارهای مدیریت پروژه

اگر شما یک تیم یک نفره هستید، می‌توانید تمامی آنچه باید انجام دهید را در یک دفترچه بنویسید و مطابق با آن مسئولیت‌هایتان را انجام دهید ولی اگر تیمی چند نفره هستید، توصیه من این است که به هیچ عنوان از دفترچه یا سایر روش‌های سنتی استفاده نکنید زیرا که پروژه جوری که باید پیش نخواهد رفت و عنان آن از دستتان در خواهد رفت. برای جلوگیری از چنین اتفاقی به شدت توصیه می‌کنم که از نرم افزارهای مدیریت پروژه استفاده کنید. با استفاده از چنین نرم افزارهایی می‌توان تمامی مسئولیت‌ها، اهداف و هرآنچه که برای به ثمر رساندن یک پروژه به آن‌ها نیاز است را به آسانی در دسترس سایر اعضای تیم قرار داد و آن‌ها را مدیریت کرد.

برای استفاده از نرم افزارهای مدیریت پروژه نیازی به پرداخت هزینه‌های بالا و همچنین صرف زمان زیاد برای یادگیری نحوه استفاده از آن‌ها ندارید و می‌توانید به آسانی از نرم افزارهای تحت وب همچون ترلو، تسکلو و تیم ورک و … استفاده کنید.

4. ست کردن ددلاین ( تعیین زمان تحویل پروژه)

خوب تا اینجا با اهمیت تقویم محتوایی، مستند سازی و همچنین استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه به خوبی آشنا شدیم. هرچند تمامی این موارد برای بروز نگه داشتن استراتژی بازاریابی محتوا اهمیت دارد ولی کافی نیستند زیرا تا شما زمان دقیقی برای آنچه باید انجام ندهید، قرار ندهید به نتیجه دلخواهتان نمی‌رسید.

برای آنکه یک پروژه به اتمام برسد، لازم است تا زمان دقیق تحویل آن را در نظر بگیرید تا بتوانید در بازه زمانی که دارید تمامی آنچه باید بر روی پروژه انجام دهید را اجرا کنید.

5. برگزاری جلسات منظم برای بررسی وضعیت پروژه

این را می‌دانم که سر شما و تیمتان خیلی شلوغ است و وقت سر خاراندن هم ندارید ولی برای بروز نگه داشتن استراتژی بازاریابی محتوا باید زمانی را در نظر بگیرید و با تیم خود جلسات منظمی داشته باشید. در این جلسات تمامی افراد تیم باید در مقابل وظایف و مسئولیت‌هایشان پاسخگو باشند و گزارش کاری هرچند کوتاه از آنچه انجام داده‌اند، ارائه کنند. برای این جلسات نیازی نیست که زمان زیادی را در نظر بگیرید، فقط کافی است هفته‌ای یکبار نیم تا یک ساعت برای آن وقت بگذارید. در این جلسات سعی کنید تا به حل تمامی مشکلات و موانعی که ممکن است اعضای تیم برای انجام پروژه با آن‌ها برخورد کرده باشند، بپردازید و راهکارهایی به آن‌ها ارائه دهید.

استراتژی بازاریابی محتوا

6. اولویت‌بندی کارها

یکی از موثرترین راهکارهای پیش روی شما برای بروز نگه داشتن استراتژی بازاریابی محتوا اولویت بندی کارها است. شما باید بتوانید تمامی آنچه باید برای انجام پروژه انجام دهید را اولویت بندی کنید و مطابق با آن به انجام هریک بپردازید. اولویت بندی تمامی فعالیت‌ها باعث افزایش ROI‌ خواهد شد و نتیجه مستقیمی بر روی موفقیت شما خواهد داشت.

برای انجام فعالیت‌های خود علاوه بر اولویت بندی، برنامه ریزی دقیقی داشته باشید و سعی نکنید از هر ترفند بازاریابی جدیدی که مشاهده کردید، استفاده کنید. در صورتی هم که تمایل به بکارگیری روش جدیدی را داشتید، پس از نتیجه‌گیری از فعالیت‌های قبلی اقدام به استفاده از روش جدید کنید و بازخوردهایی که دریافت می‌کنید را یادداشت کنید.

7. برون سپاری برخی از فعالیت

با توجه به مهارت‌های تیم‌تان و قابلیت‌هایی که دارید، ممکن است به دلیل حجم بالای پروژه نتوانید به تنهایی آن‌ها را مدیریت کنید و اینجاست که باید به فکر برون سپاری آن‌ها باشید. هرچند برون سپاری برخی از فعالیت‌ها کار دشواری است ولی در صورتی که بتوانید شرکت یا شخص قابل اعتماد خود را پیدا کنید، می‌توانید با استفاده از این روش و قدرت بازاریابی خود پروژه‌های بیشتری را دریافت کنید و به سود خود بیفزایید. برای اینکه تمامی آنچه برون سپاری می‌کنید، از کیفیت مورد نظر شما برخوردار باشد، بهتر است در ابتدا تمامی توقعات و حد کیفیتی که مورد نظرتان است را با شخص یا شرکت ثالث در میان بگذارید تا بعدا دچار مشکل نشوید و اعتبار شرکتتان زیر سوال نرود.

سخن آخر

بروز نگه داشتن استراتژی بازاریابی محتوا امری مهم و ضروری برای تمامی کسب و کارها است تا بتوان به هدف اصلی از استراتژی در نظر گرفته شده، رسید. هرچند راهکاری ارائه شده شاید به نظر ساده برسند ولی عمل به تمامی آن‌ها قطعا باعث موفقیت شما و تیم‌تان خواهد شد، پس زمان را از دست ندهید و برای موفقیت استراتژی بازاریابی محتوا خود از هیچ اقدامی دریغ نکنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *