مدیریت صحیح Core Web Vitals در سرچ کنسول گوگل برای کسب رتبه‌های بهتر

Core Web Vitals

گوگل اخیرا قابلیت جدیدی به سرویس‌های خود، تحت عنوان هسته حیاتی گوگل یا Core Web Vitals اضافه کرده است، که با مدیریت صحیح آن می‌توان رتبه‌های سایت خود را در گوگل ارتقا داد.

هسته حیاتی گوگل یا Core Web Vitals به زبان ساده مجموعه‌ای از فاکتورهایی است که بر تصمیم‌گیری کاربران برای ماندن یا ترک کردن وبسایت ما تاثیر خواهند گذاشت. درحقیقت، مدیریت صحیح هسته حیاتی گوگل می‌تواند وب سایت ما را به محیطی جذاب برای کاربر تبدیل کند و او را تشویق به ماندن و استفاده از منابع وبسایت ما کند. این فاکتورها عبارتند از مدت زمان بارگذاری صفحه، تعامل و ثبات صفحه. گوگل مجموعه‌ای از موارد را به صاحبان وب سایت‌ها معرفی کرده تا با رعایت آن‌ها بتوانند سایت خود را برای این الگوریتم جدید و در نتیجه بهبود رتبه گوگل آماده کنند. در ادامه به توضیح این موارد می‌پردازیم، اما پیش از آن بهتر است یادآوری کنیم که معیارهای هسته حیاتی گوگل برای همیشه ماندگار نیستند و گوگل هر چند سال یک بار این معیارها را تغییر می‌دهد. البته این تغییرات حتما از چند ماه قبل به اطلاع کاربران خواهد رسید.

Page Experience

تجربه صفحه یا Page Experience

گوگل تصمیم دارد از سیگنال جدیدی برای رتبه بندی وبسایت‌ها  به نام تجربه صفحه یا Page Experience استفاده کند. تجربه صفحه در واقع همان چیزی است که کاربر در وب سایت شما تجربه و احساس می‌کند، اینکه وبسایت با چه سرعتی بارگذاری می‌شود که اصطلاحا به آن LCP می‌گویند، پایداری نمایش یا CLS وبسایت شما و پاسخگویی صفحه یا  FID وب سایت شما چگونه است. تمام این‌ها در کنار عواملی مثل جذابیت وب سایت شما در هنگام کار با گوشی همراه، ایمنی اطلاعات کاربر در وب سایت شما یا عدم وجود موارد مزاحم در وب سایت بر بالا رفتن رتبه گوگل تاثیرگذار هستند. در ادامه برای مدیریت صحیح هسته حیاتی گوگل به منظور گرفتن رتبه بهتر گوگل هریک از موارد اصلی ذکر شده در بالا را تشریح می‌کنیم.

مدت زمان بارگذاری صفحه یا LCP

این معیار مدت زمان لازم برای مشاهده محتوای وب سایت شما توسط کاربر را اندازه می‌گیرد. یک LCP مناسب برابر با 2.5 ثانیه است. حال اگر می‌خواهید کاربر در نگاه اول حجم بیشتری از محتوای وب سایت شما اعم از عکس و مطلب را ببیند باید محتوای وب سایت خود را به شکل مناسبی برنامه‌ریزی کنید.

پاسخگویی صفحه یا FID

این فاکتور، مدت زمان لازم برای اولین تعامل کاربر با صفحه شما است. در حقیقت این تعامل می‌تواند باز شدن نخستین تصویر از وب سایت شما برای کاربر یا نمایش نخستین مطلب برای او باشد. یک FID مناسب باید کمتر از ۱۰۰ میلی ثانیه اتفاق بیفتد.

پایداری نمایش یا CLS

این فاکتور، ثبات عناصر صفحه را در هنگام بازدید کاربر محاسبه می‌کند. یک CLS ایده‌آل باید کمتر از ۰.۱ ثانیه باشد.

مدیریت هسته حیاتی گوگل تا چه میزان بر رتبه گول موثر است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید ببینیم هدف گوگل از در نظر گرفتن چنین الگوریتم جدیدی چیست. اما پیش از آن بهتر است یادآوری کنیم که هسته حیاتی گوگل چندان هم اتفاق جدیدی نیست، این درواقع همان فاکتوری است که در گذشته از آن با عنوان Page Speed یاد می‌شد. درحقیقت گوگل با تغییر الگوریتم خود و در نظر گرفتن استراتژی به نام هسته حیاتی گوگل می‌خواهد صاحبان وبسایت‌ها را تشویق کند تا بهترین محیط کاربری را برای کاربران خود فراهم کنند. بنابراین وب سایتی که فاکتورهای موثر بر هسته حیاتی گوگل را به طور صحیح مدیریت کند قطعا گوگل آن وب سایت را در رتبه‌های بالاتری جا خواهد داد. اما آیا برای گرفتن رتبه بهتر در گوگل، مدیریت صحیح هسته حیاتی گوگل تمام ماجرا است؟ قطعا خیر!

محتوا پادشاه است!

با تمام تغییرات جدید گوگل و در نظر گرفتن استراتژی‌های جدید برای بالا بردن رتبه گوگل همچنان محتوا است که حرف اول را می‌زند. صاحبان وبسایت‌ها هنوز هم باید تمرکز اصلی خود را بر روی تولید محتوای جذاب و باکیفیت بگذارند. اما نقش مدیریت صحیح هسته حیاتی گوگل در اینجا چیست؟ قطعا در شرایط برابر، بین دو وبسایتی که محتوایی با موضوع و کیفیت یکسان تولید می‌کنند، وبسایتی رتبه بهتر از گوگل می‌گیرد که بر روی هسته حیاتی گوگل بیشتر کار کرده باشد!

چگونه تجربه صفحه خود را ارزیابی کنیم؟

درحال حاضر برای ارزیابی تجربه صفحه ابزار بخصوصی وجود ندارد. اما وب‌سایت‌هایی هستند که با بررسی سایت در آن‌ها می‌توان تا حدودی با آنچه که کاربر در وبسایت تجربه می‌کند آشنا شویم و در نهایت با تنظیم بهتر این فاکتورها تجربه صفحه بهتری را به کاربران خود ارائه دهیم. یک بار دیگر یادآوری می‌کنیم که تجربه صفحه یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر داشتن هسته حیاتی بهتر و گرفتن رتبه بالاتر در گوگل و در نهایت بازدید بیشتر است.

این ابزارها عبارتند از:

  • Google Search Console
  • Page Speed Insights
  • Lighthouse
  • Chrome DevTools
  • Chrome UX report

در ادامه به نحوه حل خطاهای وب‌سایت از بخش Page Speed Insights برای گرفتن رتبه بهتر در گوگل می‌پردازیم.

برای این کار ابتدا به بخش گوگل وبمستر تولز وارد شوید. Core Web Vitals را انتخاب کنید. این بخش دارای دو قسمت است: Mobile و Desktop. نمودارهایی که در این بخش مشاهده می‌کنید مربوط به سرعت وبسایت شما است. محتوای سئو شده تاثیر زیادی در بالا رفتن این سرعت و در نتیجه گرفتن رتبه بهتر در گوگل دارد.

مدیریت Page Speed Insights

در این بخش می‌توانید خطاهایی که در وبسایت شما وجود دارد را برطرف کنید. هنگامی که بر روی این بخش کلیک می‌کنید URL در یک تب جدید باز می‌شود. حال این آدرس را کپی کنید و سپس در گوگل عبارت Page Speed Insights را سرچ کنید. این صفحه در ایران حتما باید با استفاده از سرویس های تغییر IP باز شود. حال URL کپی شده را در این صفحه وارد کرده و گزینه آنالیز را فشار دهید تا این قسمت از وبسایت شما آنالیز شود. در این بخش نیز دو قسمت Desktop و Mobile وجود دارد که با تحلیل این اطلاعات می‌توانید مشکلات وبسایت خود را شناسایی کنید.

تاثیر حل کردن خطاها در بهبود سرعت سایت

به طور کلی، هر چه تعداد خطای کمتری در وبسایت شما وجود داشته باشد، کاربر تجربه صفحه بهتری را در وبسایت شما خواهد داشت و این همان هسته حیاتی مدیریت شده است. کاهش خطاهای موجود در وبسایت با بالا بردن سرعت سایت باعث می‌شود گوگل رتبه به مراتب بهتری به سایت شما بدهد و در نتیجه وبسایت شما بازدید بیشتری خواهد گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *