ترندهای برتر بازاریابی محتوا در سال 2021 کدامند؟

بازاریابی محتوا

تولید محتوا یکی از رویکردهای بازاریابی است که برندها از آن در جهت جذب مشتری، ایجاد ارتباط و اعتمادسازی استفاده می‌کنند. لازمه‌ ایجاد یک ارتباط عمیق این است که مخاطب خود را بشناسید و متناسب با علایق‌ او به نیاز‌هایش پاسخ دهید. برای تولید محتوای بهتر لازم است با افکار جهانی همراه باشید و بدانید مخاطب امروز به چه اطلاعاتی نیاز دارد. اینجاست که ترند‌های جهانی اهمیت خود را نشان می‌دهند.
در سال ۲۰۲۰ با شیوع بیماری کرونا، اهمیت بازاریابی آنلاین بیش از پیش شد و مردم بیشتر از قبل نیاز‌های روزانه‌ خود را از طریق فضای مجازی برطرف می‌کنند. همه‌گیری این ویروس و محدودیت‌های ایجاد شده، راه را برای کسب و کارهای اینترنتی هموار کرده و فرصت مناسبی برای خودنمایی به آن‌ها داده است. از طرفی بازار رقابت‌ها در این میدان داغ‌تر شده است. صرف نظر از اینکه شما در چه حیطه‌ای مشغول هستید، ترند‌‌‌‌هایی هستند که برای راه‌اندازی یا پیشرفت کسب و کار‌تان به آن‌ها نیاز خواهید داشت تا در سطح بالاتری نسبت به رقیبانتان قرار بگیرید. با ما باشید تا مروری بر برترین ترندهای بازاریابی محتوا داشته باشیم.

با تکنولوژی همراه باشید

تکنولوژی به یک عضو جدا نشدنی از زندگی ما تبدیل شده است. روزانه شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه هستیم که زندگی را برای همه آسان‌تر می‌کند. این پیشرفت‌ها گاهی باعث تغییر روش و زندگی افراد می‌شود. بنابراین برای داشتن ارتباط نزدیک با مخاطبین خود باید با تکنولوژی همراه باشید.

پیشرفت تکنولوژی جستجوی صوتی چه تاثیری بر محتوای تولیدی شما دارد؟

یکی از جلوه‌های پیشرفت تکنولوژی، ساخت و پیشرفت دستیارهای صوتی است. آمارها نشان می‌دهد 30 درصد از جستجوهای کاربران به صورت صوتی انجام می‌گیرید. بنابراین درصد بالایی از مخاطبان شما از دستیارهای صوتی مانند سیری یا الکسا برای جستجو در صفحات مجازی استفاده می‌کنند. برای اینکه رتبه سایت خود را بالا ببرید، لازم است بتوانید با این دستیارهای صوتی ارتباط برقرار کنید. اما چگونه؟
از آنجایی که کاربران نیازهای خود را به صورت پرسش با دستیار صوتی مطرح می‌کنند، شما باید سعی کنید عنوان‌ محتوای خود را به صورت پرسش مطرح کنید. هرچه شیوه نگارش شما به آنچه مخاطب دنبال آن است نزدیک‌تر باشد، احتمال دیده شدن محتوای شما بیشتر خواهد شد. برای این‌ کار لحن محتوای شما باید همان گونه‌ای باشد که مخاطبتان صحبت می‌کند.

واقعیت افزوده (Augmented Reality) چگونه به تولید محتوای بهتر کمک می‌کند؟

یکی دیگر از دست‌آوردهای پیشرفت تکنولوژی، واقعیت افزوده است. این قابلیت یک نمای فیزیکی زنده‌ است که به کمک آن می‌توان عناصری را به دنیای زنده اطراف اضافه کرد. استفاده از این تکنولوژی در صنعت بازی سازی بسیار مرسوم است اما شما می‌توانید از این قابلیت در پیشرفت صنعت خودتان نیز استفاده کنید.
واقعیت افزوده تجسم محصول را برای مخاطب شما آسان‌تر می‌کند و این فرصت را به آن‌ها می‌دهد که قبل از خرید یک محصول، به صورت مجازی از آن استفاده کنند. برای مثال اگر شما فروشنده ساعت دیواری هستید با استفاده از این تکنولوژی، خریداران می‌توانند پیش از خرید محصول آن را بر دیوار خانه خودشان امتحان کنند.

ترندهای بازاریابی محتوا

کدام نوع محتوا مخاطب بیشتری جذب می‌کند؟

روش‌های زیادی برای تولید یک محتوای مناسب وجود دارد که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. شما برای جلب رضایت مخاطبان خود باید بدانید که آن‌ها با کدام یک از انواع محتوا ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند.
از بین تمامی روش‌های تولید محتوا، محتوای ویدئویی جای خود را در میان ترندهای بازاریابی محتوا در سال 2021 باز کرده است. امروزه 80 درصد مردم پیش از خرید محصول، ویدئوهای معرفی و مربوط به آن را مشاهده می‌کنند. همچنین طبق نظرسنجی‌هایی که از خریداران صورت گرفته، مشخص شده است که 55 درصد از آن‌ها با تماشای ویدئو مایل به خرید محصول شده‌اند. برتری محتوای ویدئویی نسبت به دیگر روش‌های تولید محتوا در میزان اطلاعاتی‌ است که در اختیار کاربر قرار می‌دهد. ویدئوها می‌توانند شامل هر سه نوع محتوای متنی، تصویری و صوتی باشند و جزئیات بیشتری را نشان دهند. همچنین در فروشگاه‌های اینترنتی، محتوای ویدئویی تصویری واقعی از محصول به مخاطب نشان می‌دهد.

استفاده از محتوای تولید شده توسط کارابران

با توجه به نقش پررنگ شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام و حضور فعال کاربران در این صفحات، روزانه سیل عظیمی از اطلاعات از سمت کاربران تولید می‌شود. یکی از روش‌های پیشرفت در بازاریابی محتوا، استفاده از این اطلاعات مفید است. محتوایی که مخاطبان تولید می‌کنند، مرجعی مرتبط و مناسب برای تولید محتوا است. همچنین ایجاد بستری برای نظرسنجی، هم مخاطب را بیشتر درگیر می‌کند و هم در اعتمادسازی و ایجاد ارتباط نزدیک با آن‌ها کمک می‌کند.

راهکارهای برتر در حوزه محتوای متنی

محتوای متنی اصلی‌ترین جز بازاریابی محتوا محسوب می‌شود، بنابراین از اهمیت بالایی برخوردار است و باید تمرکز بیشتری در این حوزه به کار ببریم. از ترندهای برتر بازاریابی محتوا در این سال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. مفهوم کلمه کلیدی اهمیت بالایی دارد

کلمات کلیدی هدف یک مقاله را در چند کلمه نشان می‌دهد. بنابراین در انتخاب کردن آن باید نکات مهمی را در نظر بگیرید. در سال‌های اخیر اینکه کلمه کلیدی انتخابی شما دقیقا شامل چه کلماتی است اهمیت کمتری پیدا کرده و به جای آن، مفهومی که کلمه کلیدی شما منتقل می‌کند، اهمیت پیدا کرده است. امروزه ربات‌های گوگل هوشمندانه‌تر رفتار می‌کنند و به جای محاسبه تعداد تکرار کلمه کلیدی، با بررسی کردن مقاله شما میزان پرداختن شما به مفهوم کلمه‌ای که به عنوان کلمه کلیدی انتخاب کردید را مورد توجه قرار می‌دهند. به همین دلیل بهتر است از کلمات هم‌ معنی و مترادف بیشتر استفاده کنید.
یکی دیگر از ترندهای برتر بازاریابی محتوا در این حوزه، استفاده از کلمات کلیدی بلند (Long Tail Keywords) است. کلمات کلیدی بلند و چند جزئی به دلیل خاص بودن و داشتن جزئیات بیشتر، باعث بهتر دیده شدن محتوای شما می‌شوند و مفهوم را بهتر منتقل می‌کنند. رعایت این موارد به بهبود سئو سایت شما بسیار کمک می‌کند.

2. محتوای طولانی معمولا عملکرد بهتری دارد

این درست است که اغلب مخاطبین وقت زیادی برای مطالعه محتواهای طولانی اختصاص نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند پاسخ پرسش‌های خود را سریع‌تر به دست آورند اما محتوای طولانی هم ویژگی‌های مثبت خود را دارد. محتوای طولانی، اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری در اختیار خواننده قرار می‌دهد و جزئیات بیشتری را بازگو می‌کند. این امر باعث می‌شود که اعتماد مخاطب به محتوای شما بیشتر شود و همچنین مخاطب را بیشتر درگیر کند و به او اجازه می‌دهد در موضوعات مورد علاقه خود عمیق‌تر وارد شود. اما نکته اصلی این است که کسب و کار شما به هر دو نوع محتوای بلند و کوتاه نیاز دارد. پس در استفاده از هیچ‌کدام زیاده‌روی نکنید. فراموش نکنید هدف اصلی شما تولید محتوای با کیفیت متناسب با نیاز مخاطبانتان است.

3. محتوای رندم و تصادفی تولید نکنید

هدف خودتان را از تولید محتوا مشخص کنید. به جای اینکه وقت و انرژی خود را با تولید محتواهای تصادفی و غیرضروری هدر دهید، به علایق و نیازهای مخاطبین توجه کنید. تمرکز شما در تولید هر مقاله‌ای باید متناسب با نیاز مخاطبین باشد. بنابراین موضوع محتوا‌هایتان را با دقت بیشتری انتخاب کنید. همانطور که می‌دانید، شناخت مخاطب از اصول مهم تولید محتوا است. زمان بیشتری را به شناخت نیازها و علاقه‌مندی‌های مخاطبین خود اختصاص دهید و محتوای کمتر اما مرتبط و مناسب تولید کنید. علاوه بر انتخاب موضوع، محتوای شما هم باید به گونه‌ای باشد که مخاطب مورد نظر به پاسخ پرسش‌هایش برسد و نیازش برطرف شود. همچنین بسیار مهم است که محتوای شما در چه قالب و زمانی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. اهمیت ترندهای بازاریابی محتوا در این مورد به خوبی قابل مشاهده است.

4. از موضوعات متصل و گروهی استفاده کنید

استفاده از موضوعاتی که به هم متصل هستند و کاربر را برای خواندن جزئیات بیشتری در یک موضوع به صفحات دیگر سوق می‌دهد، باعث بالا رفتن ترافیک سایت شما می‌شود. یک محتوای اصلی در نظر بگیرید و مطالب دیگری را در نقش زیرمجموعه به آن متصل کنید. سعی کنید مخاطب را به خواندن توضیحات بیشتر مشتاق کنید و او را بین صفحات مختلف سایت خود سرگرم کنید.

بازاریابی محتوا

5. محتوای با کیفیت هرگز از مد خارج نمی‌شود

در کنار تمام ترند‌های بازاریابی محتوا که هر سال تغییر می‌کند، محتوای با کیفیت هیچگاه اهمیت خود را از دست نمی‌دهد. شاید بهترین تصویرسازی از اهمیت تولید محتوا را بیل گیتس در سال 1996 داشت که گفت، \”محتوا پادشاه است\”. محتوای با کیفیت تاثیر مستقیمی بر وفاداری مشتری نسبت به شما و نتیجه نهایی می‌گذارد. محتوای تولیدی شما باید هدف مشخصی داشته باشد و از همه مهم‌تر منحصر بفرد باشد و فقط در سایت شما پیدا شود.
علاوه بر کیفیت محتوا، یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود اهمیت به تجربه کاربری محتوا است. به طور ساده‌تر، مخاطبی که وارد سایت شما می‌شود، فرقی نمی‌کند که از طریق گوشی همراه خودش وارد می‌شود یا نه، باید محیط سایت شما برایش خوشایند باشد و بتواند با آن ارتباط برقرار کند. داشتن محتوای تصویری متناسب بسیار در این مورد کمک کننده است.
کلام آخر
اهمیت محتوای مناسب به خوبی برای ما آشکار است. آنچه اکنون اهمیت دارد پیدا کردن راهی برای تولید محتوای با ارزش است. همانطور که گفته شد هدف در تولید محتوا، پاسخگویی به نیاز مخاطب است. مخاطبان شما نیاز دارند پاسخ پرسش‌های خود را سریع و کامل به دست آورند و بسته به موضوع مورد نیازشان، محتوای کوتاه یا بلند مورد توجه قرار می‌گیرد. از طرفی تکنولوژی هم به کمک ما آمده است که می‌توان با ابزار‌هایی مانند واقعیت افزوده یا جستجوی صوتی تاثیر خوبی بر دیده شدن سایت شما داشته باشد. یکی دیگر از عوامل موثر بر دیده شدن محتوای شما، انتخاب کلمه کلیدی مناسب و توجه به مفهوم آن است.
جهان روز به روز در حال تغییر است. شما هم برای همراه شدن با جریان جهانی باید متناسب با نیاز‌های روز جامعه عمل کنید. برای داشتن عملکرد بهتر و پیشرفت بیشتر، بهتر است گاهی استراتژی و طرح بازاریابی خود را از زیر ذره‌بین رد کنید. نقاط ضعف و قدرت خود را پیدا کنید و استراتژی خود را بهبود ببخشید و حتی در صورت نیاز تغییر دهید. با نیازهای به روز جامعه همراه باشید تا بهتر دیده شوید.
تولید محتوا یکی از رویکرد‌های بازاریابی است که برندها از آن در جهت جذب مشتری، ایجاد ارتباط و اعتمادسازی استفاده می‌کنند. لازمه‌ ایجاد یک ارتباط عمیق این است که مخاطب خود را بشناسید و متناسب با علایق‌ او به نیاز‌هایش پاسخ دهید. برای تولید محتوای بهتر لازم است با افکار جهانی همراه باشید و بدانید مخاطب امروز به چه اطلاعاتی نیاز دارد. اینجاست که ترند‌های جهانی اهمیت خود را نشان می‌دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *