همه چیز درباره الگوریتم پنگوئن گوگل Google Penguin Algorithm

الگوریتم پنگوئن گوگل

یک بدنساز را در نظر بگیرید که به‌جای تلاش برای پیشرفت از راه‌های طبیعی، روی به استفاده از قرص‌ها و مکمل‌های غیرمجاز می‌آورد. او به دنبال آن است که راه صدساله را یک شبه طی کند. حتما شما هم در اخبار نتایج این تصمیمات اشتباه را مشاهده کرده‌اید. این دسته از افراد نه تنها به اندام بهتری دست پیدا نمی‌کنند، بلکه سلامت خود را نیز به خطر می‌اندازند. در دنیای وب نیز همین مسئله صادق است؛ عده‌ای از وب‌مسترها در گذشته نه‌چندان دور به دنبال ارتقای جایگاه سایت خود در گوگل از هر طریقی بودند. الگوریتم پنگوئن گوگل به‌منظور جلوگیری از روش‌های سئو کلاه سیاه طراحی شد.

گوگل با طراحی الگوریتم Google Penguin Algorithm سد محکمی در برابر روش‌های متقلبانه ارتقای رتبه سایت بنا نهاد. خب بریم ببینیم الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟ این الگوریتم چگونه جلوی سایت‌های متقلب را می‌گیرد؟ چه جرایمی توسط این الگوریتم برای سایت‌های خاطی در نظر گرفته می‌شود؟ پاسخ این سوالات و چند سوال مهم دیگر در خصوص Google Penguin Algorithm را در ادامه مطالعه کنید.

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

در انتهای دهه اول قرن 21، گوگل با یک چالش جدی مواجه شد. سایت‌ها از طریق روش‌هایی مانند تولید محتوای کوتاه، اسپم و بی‌کیفیت و همچنین استفاده از لینک‌سازی اسپم، مزرعه محتوا و تکرار بیش از حد کلمه کلیدی سعی در تصاحب رتبه‌های بالا در گوگل را داشتند. این مسئله موجب می‌شد که کاربران در نتایج جستجوهای خود با انبوهی از محتوای بی‌کیفیت مواجه شوند. نارضایتی‌های ناشی از این مسئله در حال اوج گرفتن بود که گوگل به فکر راه چاره افتاد.

الگوریتم پنگوئن گوگل

ابتدا در سال 2011 الگوریتم پاندا توسط گوگل رونمایی شد. پس از آن به فاصله یک سال از الگوریتم پنگوئن گوگل رونمایی شد. در خصوص تفاوت‌های میان این دو الگوریتم در ادامه بیشتر بحث خواهیم کرد؛ اما الگوریتم پنگوئن با هدف مبارزه با لینک‌سازی اسپم وارد عمل شد.

فلسفه نام‌گذاری Google Penguin Algorithm چیست؟

توضیح خاصی از طریق مسئولان شرکت گوگل در خصوص دلیل انتخاب این نام ارائه نشده است. یک تحلیل شخصی که شاید بتوان به‌عنوان دلیلی برای این نام‌گذاری در نظر گرفت را در اینجا ارائه می‌کنیم. پنگوئن‌ها ذاتاً حیوانات بسیار باهوشی هستند. همچنین مشاهدات تجربی از رفتار بسیار دوستانه و خوب این حیوانات با انسان‌ها خبر می‌دهد.

همین دو گزاره را می‌توان به‌عنوان وجه تسمیه الگوریتم پنگوئن گوگل در نظر گرفت. اولاً الگوریتم‌های گوگل کاملاً مبتنی بر هوش مصنوعی عمل می‌کنند و از این جهت می‌توان روی هوشمند بودن آنها حساب ویژه‌ای باز کرد. به‌علاوه نتیجه و دستاورد اصلی این الگوریتم، بهبود فرآیند رتبه‌بندی سایت‌ها است. در نتیجه کاربران گوگل از نتایج جستجوی خود رضایت بیشتری خواهند داشت. البته این تحلیل صرفاً یک دیدگاه شخصی است و ممکن است در واقع قضیه دلایل دیگری پشت این نام‌گذاری نهفته باشد. البته این مسئله هیچ تاثیری روی نقش این الگوریتم ندارد.

مسئله لینک‌سازی اسپم چگونه به وجود آمد؟

گوگل در دهه 90 میلادی تصمیم گرفت تا با به‌کارگیری روش‌هایی اقدام به رتبه‌بندی سایت‌ها کند. به این طریق قصد داشت تا سایت‌های باکیفیت‌تر را در معرض دید کاربران قرار دهد. یکی از معیارهایی که برای رتبه‌بندی توسط گوگل اعلام شد، تعداد بک‌لینک‌ها بود. در واقع هر چقدر سایت‌های دیگر به محتوای سایت شما لینک می‌دادند، این مسئله به‌عنوان مزیت برای سایت شما تلقی می‌شد. بالا رفتن تعداد بک‌لینک‌ها عملاً موجب ارتقای جایگاه محتوای شما در بستر وب می‌شد.

در واقع مبنای این تصمیم‌گیری آن بود که محتوایی که ارجاعات بیشتری به آن داده می‌شود، حتماً از کیفیت بالاتری نیز برخوردار است؛ بنابراین شایسته ارتقای رتبه است. اما وب‌مسترها و متخصصان سئو راه‌های دور زدن این سیاست را خیلی زود در پیش گرفتند. با لینک‌سازی‌های متعدد به‌صورت جعلی از طریق خرید بک‌لینک‌های زیاد، به یکباره سیلی از محتواهای بی‌کیفیت رتبه‌های بالایی در گوگل به خود اختصاص دادند. گوگل با مشاهده این چالش دست به طراحی Google Penguin Algorithm زد.

برای در امان ماندن از جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل باید چه نکاتی را مدنظر داشت؟

دو نکته مهم وجود دارد که به‌عنوان خط قرمز الگوریتم پنگوئن گوگل شناخته می‌شود. با در نظر گرفتن این دو نکته می‌توان از جریمه‌های سنگین این الگوریتم در امان ماند. این دو نکته عبارت‌اند از:

لینک‌سازی اسپم

ارزیابی تعداد و کیفیت بک‌لینک‌هایی که توسط محتوای شما دریافت می‌شود، به‌عنوان اصلی‌ترین مأموریت Google Penguin Algorithm شناخته می‌شود. اگر تعداد بک‌لینک‌هایی که به محتوای شما داده می‌شود، خارج از حد معمول باشد، حساسیت این الگوریتم برانگیخته می‌شود. در نتیجه به دنبال بررسی کیفیت بک‌لینک‌ها می‌رود. اگر این الگوریتم تشخیص دهد که بک‌لینک‌ها بی‌کیفیت هستند، سایت شما را جریمه خواهد کرد.

توصیه اکید ما این است که از زیاده‌روی در مسئله تعداد بک‌لینک‌ها خودداری کنید. به‌خصوص اگر سایت ما به‌تازگی آغاز به فعالیت کرده باشد. ماجرای بدنساز و قرص‌های غیرمجاز را که یادتان هست؟

تکرار بیش از حد کلمه کلیدی

شاید چندین سال قبل می‌توانستید یک متن بنویسید و چگالی کلمه کلیدی را حدود سه یا چهار درصد در نظر بگیرید. در نتیجه نیز رتبه‌های بالایی را در گوگل به خود اختصاص دهید. اما امروزه این روش نه‌تنها منسوخ شده است، بلکه توسط الگوریتم پنگوئن گوگل شناسایی شده و جریمه سنگینی برای خاطیان در نظر گرفته می‌شود.

google pigeon algorithm

تکرار کلمه کلیدی باید در حد طبیعی باشد. به‌علاوه کیفیت محتوا به‌عنوان عامل مهم‌تری برای ارزیابی و رتبه‌بندی به شمار می‌رود. در اصطلاح عامیانه نه آش را آنقدر شور کنید که نتوان خورد و نه آنقدر بی‌نمک بگذارید که مزه نداشته باشد.

الگوریتم پنگوئن گوگل در طول 5 سال به بلوغ رسید

نسخه ابتدایی Google Penguin Algorithm در سال 2012 رونمایی شد. در همان اوایل کار این الگوریتم، گوگل در گزارشی اشاره کرد که حدود 3.1 درصد از محتواهای فضای وب توسط این الگوریتم رصد شده است. پس از آن تا سال 2016 حدود ده به‌روزرسانی از این الگوریتم رونمایی شد. در هر بار به‌روزرسانی ضمن برطرف شدن نواقص موجود، محتواهای بیشتری در بستر وب تحت پوشش این الگوریتم قرار می‌گرفتند. در نهایت در سال 2017 الگوریتم پنگوئن گوگل به هسته اصلی الگوریتم گوگل اضافه شد.

نسخه‌های ابتدایی این الگوریتم به‌صورت دائمی فعالیت نمی‌کرد. این مسئله موجب می‌شد تا سایت‌های خاطی به شدت متضرر شوند. فرض کنید پس از آپدیت سال 2014 حدود دو سال طول کشید تا گوگل آپدیت جدید Google Penguin Algorithm را ارائه کند. در تمام این مدت سایت‌های خاطی چشم‌انتظار بودند. اما نسخه فعلی این الگوریتم به‌صورت دائمی کار می‌کند. تمام سایت‌ها به‌صورت لحظه‌ای توسط آن رصد می‌شوند؛ بنابراین چالش مذکور تا حدودی برطرف شده است. اما این چیزی از سخت‌گیری گوگل کم نمی‌کند.

منظور از جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

اگر به دو نکته اشاره شده یعنی عدم لینک‌سازی اسپم و تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی در تولید محتوا دقت نکنید، بلافاصله توسط Google Penguin Algorithm شناسایی شده و جریمه خواهید شد. جریمه گوگل نیز در قالب افت سنگین رتبه سایت شما اعمال می‌شود. رهایی از این جریمه نیز به‌راحتی امکان‌پذیر نیست؛ اولاً به هیچ عنوان اطلاعیه‌ای از طرف گوگل مبنی بر جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن دریافت نمی‌کنید. در ثانی پس از برطرف کردن ایرادهای ذکر شده باید زمان زیادی را منتظر بمانید تا مشمول بخشودگی این الگوریتم شوید. البته توجه داشته باشید که محتوای سایت شما هیچ‌گاه به جایگاه قبل از جریمه شدن باز نمی‌گردد.

تفاوت الگوریتم پاندا و پنگوئن چیست؟

تمرکز اصلی الگوریتم پاندا روی کیفیت محتوا، کپی بودن آن و جلوگیری از استفاده از روش‌هایی مانند مزرعه محتوا است. اما الگوریتم پنگوئن روی لینک‌سازی اسپم و تکرار بیش از حد کلمه کلیدی متمرکز است.

کلام پایانی

گوگل تمام راه‌های سئو سیاه را در طول یک دهه اخیر مسدود کرده است. بر فرض محال که هنوز راهی برای فریب‌دادن آن وجود داشته باشد. پیشنهاد اکید ما این است که هیچ‌گاه به سراغ این روش‌ها نروید. گوگل ثابت کرده است که در برطرف کردن ایرادات ساختاری خود به هیچ عنوان کوتاهی نمی‌کند. همچنین جریمه‌های سنگینی نیز برای خاطیان در نظر می‌گیرد. این مسئله گاهاً می‌تواند فعالیت شما در بستر وب را برای مدت‌ها به مخاطره بیندازد.

حالا که به الگوریتم پنگوئن گوگل آشنا شدید، توجه داشته باشید با رعایت دو نکته عدم لینک‌سازی اسپم و استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در تولید محتوا، هیچ‌گاه از جانب این الگوریتم خطری سایت شما را تهدید نمی‌کند. تولید محتوای اصیل و باکیفیت را سرلوحه کار خود قرار دهید. در این صورت گوگل نیز رفیق خوبی برای شما خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *