کیورد استافینگ چیست؟ Keyword Stuffing چطور به سئو سایت ضربه میزند؟

Keyword Stuffing

در دنیای وب نه خبری از سحر و جادو است و نه راه میان‌بر برای سریع‌تر رسیدن به اهداف وجود دارد. این جمله را در همین ابتدای متن اشاره کردیم تا بدانید که گوگل سال‌ها است با استفاده از الگوریتم‌های قدرتمند خود از جمله مرغ مگس‌خوار، پاندا، پنگوئن و … اجازه پیشرفت به سایت‌هایی که از روش‌های سئو کلاه‌سیاه استفاده می‌کنند را نمی‌دهد. شاید در حدود یک دهه گذشته سایت‌هایی پیدا می‌شدند که با کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) و لینک‌سازی اسپم، صفحه اول گوگل را به تسخیر خود در می‌آوردند؛ اما امروز تقریباً هیچ اثری از این سایت‌ها وجود ندارد.
اما متاسفانه هنوز هم هستند سایت‌هایی که دانسته یا ندانسته از کیورد استافینگ در تولید محتوا استفاده می‌کنند. اما گوگل دیگر با هیچ سایتی تعارف ندارد و جریمه‌های بعضاً غیرقابل جبرانی را برای سایت‌های خاطی در نظر می‌گیرد. شاید بپرسید که منظور از کیورد استافینگ چیست و چگونه می‌توان از آن دوری کرد؟ در ادامه مقاله به طور کامل به این سوالات پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.

کیورد استافینگ

کیورد استافینگ چیست؟

همان‌طور که می‌دانید برای رتبه‌بندی و ارزیابی هر محتوا توسط گوگل معیارهای مختلفی وجود دارد. یکی از این معیارها، کلمه کلیدی محتوا است که جایگاه بسیار مهمی در بین سایر شاخص‌ها دارد. برای آنکه این معیار مورد تأیید ربات‌های خزنده گوگل قرار بگیرد، توصیه می‌شود که کلمه کلیدی در جاهای مختلف متن تکرار شود. اما نکته مهم دقیقاً همین‌جا است؛ تعداد تکرار کلمه کلیدی در سراسر متن فوق‌العاده مهم است و از دل آن مفهومی به نام چگالی کلمه کلیدی تعریف شده است. منظور از چگالی کلمه کلیدی، تعداد تکرار کلمه کلیدی در هر 100 کلمه از محتوا است.
عده‌ای گمان می‌کنند که هرچه چگالی کلمه کلیدی در متن بیشتر باشد، امتیاز بیشتری از ربات‌های گوگل اخذ می‌کنند. اما آن‌ها سخت در اشتباه هستند؛ چراکه تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی با هدف فریب‌دادن گوگل برای کسب رتبه بالاتر نه‌تنها امتیاز مثبت به همراه ندارد، بلکه جریمه‌های سفت و سختی نیز شامل سایت می‌گردد. اصطلاحاً تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی در محتوا را کیورد استافینگ می‌گویند. سؤال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود، آن است که تکرار کلمه کلیدی در محتوا تا چه میزان مجاز است؟ در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم.

کیورد استافینگ در چه اشکالی در متن ظاهر می‌شود؟

تعریفی که در بالا درباره کیورد استافینگ بیان کردیم، یک تعریف ابتدایی از این مفهوم بود. در حال حاضر گوگل حوزه Keyword Stuffing را توسعه داده است. در حال حاضر انواع کیورد استافینگ در تولید محتوا را می‌توان در موارد زیر دسته‌بندی کرد:‌
– تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی در محتوا
– استفاده از کلمات در خلال متن، درحالی‌که هیچ ارتباط معنایی با متن زمینه ندارند.
– استفاده عمدی از چند کلمه تکراری در بخش‌های مختلف متن
– استفاده از کلمه کلیدی که به محتوای متن و عناوین آن مرتبط نیست.
– استفاده از تکنیک تکرار بی‌رنگ کلمه کلیدی: در این روش سعی می‌شود تا کلمه کلیدی در بخش‌های مختلف مقاله استفاده شود اما از دید کاربرد مخفی می‌شود؛ مثلاً متن را به رنگ پس‌زمینه محتوا می‌نویسند یا در کد متن تکرار می‌کنند. این روش شاید در ظاهر هوشمندانه به نظر برسد اما در عمل ناشی از درک اشتباه است. اساساً کیورد استافینگ توسط ربات‌های گوگل تشخیص داده می‌شود تا خوانندگان متن؛ بنابراین مخفی کردن کلمات از دید کاربران هیچ تاثیری روی ربات‌های گوگل ندارد.

Keyword Stuffing

چرا Keyword Stuffing تاثیر منفی روی سئو سایت دارد؟

قبل از پاسخ به این سؤال که کیورد استافینگ چه اثرات منفی روی سئو سایت دارد، بهتر است به یک سؤال دیگر پاسخ دهیم؛ اساساً اولویت شما در تولید محتوا، کاربران هستند یا موتورهای جستجو؟ انتخاب هر یک از دو گزینه پیش رو در سؤال قبل باعث ایجاد یک رویکرد متفاوت در تولید محتوا می‌شود. طبیعتاً اگر موتورهای جستجو اولویت نخست را داشته باشند، متن حالت ماشینی پیدا می‌کند؛ اما اگر مفید بدون مطلب برای کاربران در اولویت قرار بگیرد، خوانایی و کاربردی بودن مطالب اهمیت پیدا می‌کند.
گوگل از عموم صاحبان سایت‌ها انتظار دارد که کاربرپسند بودن محتوا را در اولویت خود قرار دهند. در همین راستا تعدادی الگوریتم قدرتمند نیز طراحی کرده است که ارزیابی محتوای سایت‌های مختلف را مبتنی بر همین شاخص انجام می‌دهند. کیورد استافینگ یکی از خطوط قرمز گوگل در رتبه‌بندی محتواهای مختلف است. سایت‌هایی که مرتکب این خطا می‌شوند، نه‌تنها توفیقی برای حضور در صفحه اول گوگل پیدا نمی‌کنند؛ بلکه با جریمه‌های بسیار سنگینی نیز مواجه می‌شوند. در نتیجه Keyword Stuffing حتماً تاثیر منفی روی سایت‌ها دارد.

 ““Keyword stuffing” refers to the practice of loading a webpage with keywords or numbers in an attempt to manipulate a site’s ranking in Google search results.“ Google Webmaster Guidelines 2020

چگونه از شر کیورد استافینگ خلاص شویم؟

برای آنکه گرفتار کیورد استافینگ نشوید، یک فرمول ساده را باید در تولید محتوا رعایت کنید؛ از کلمه کلیدی به تعداد مناسب استفاده کنید تا دچار این مشکل نشوید. در حالت کلی درصد مشخصی برای چگالی کلمه کلیدی اعلام نشده است؛ اما تجربه نشان می‌دهد که چگالی کلمه کلیدی نباید بیش از 2 درصد در نظر گرفته شود.
در مجموعه چندین نکته کاربردی دیگر برای رهایی از کیورد استافینگ وجود دارد که عبارت‌اند از:

کلمه کلیدی مرتبط با موضوع مطلب انتخاب کنید

حتماً برای هر مقاله باید یک کلمه کلیدی اصلی انتخاب کنید که ممکن است متشکل از چند کلمه در کنار یکدیگر باشد. برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب، ابزارهای مختلفی وجود دارد که باید در موقعیت مناسب دیگری به معرفی آن‌ها بپردازیم. اما توجه داشته باشید که کلمه کلیدی باید حتماً مرتبط با موضوع مطلب باشد. همچنین از تکرار مجدد کلمه کلیدی یک مقاله برای مقاله‌های دیگر در یک سایت خودداری کنید.

محتوای کامل و جامع بنویسید

صحبت درباره تعداد کلمات مناسب برای یک مقاله هدف ما در اینجا نیست؛ اما باید بدانید که گوگل اساساً محتوای کمتر از 300 کلمه را برای ارزیابی‌های خود چندان مورد توجه قرار نمی‌دهد (مگر آنکه موضوع مورد نظر به معنی واقعی با ۳۰۰ کلمه توضیح داده شده باشد و موضوعی برای ارائه به معنای واقعی نمانده باشد.) هرچقدر محتوا کامل‌تر و جامع‌تر باشد، شانس شما برای کسب امتیاز بیشتر از ربات‌های گوگل ارتقا پیدا می‌کند. کامل بودن الزاماً به معنای طولانی بودن محتوا نیست؛ بلکه منظور آن است که در یک مقاله تمام جوانب مرتبط با موضوع مقاله مورد بررسی قرار بگیرد. تولید محتوای طولانی ولی غیرکاربردی نتیجه مثبتی برای شما به همراه ندارد.

استفاده کلمات کلیدی فرعی در محتوا نویسی

همان‌طور که اشاره شد، یک کلمه کلیدی اصلی در هر محتوا وجود دارد. اما در کنار آن توصیه می‌شود از دو یا چند کلمه کلیدی فرعی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی نیز استفاده شود. کلمات کلیدی فرعی نیز در بخش‌های مختلف مقاله تکرار می‌شوند؛ اما تعداد دفعات تکرار آن‌ها به‌مراتب از کلمه کلیدی اصلی کمتر است. در انتخاب کلمات کلیدی فرعی، انتخاب عبارات طولانی در کنار کلمه کلیدی اصلی تصمیم بسیار هوشمندانه‌ای است.

کلمه کلیدی را به‌خوبی در متن توزیع کنید

گاهی اوقات کیورد استافینگ در اثر تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در یک بخش از محتوا رخ می‌دهد. سعی کنید توزیع مناسب برای کلمه کلیدی در جای‌جای محتوا در نظر بگیرید و به‌این‌ترتیب علاوه بر بهینه‌سازی مطلب، کمک بسیار خوبی به خوانایی آن از منظر کاربران کنید.

اصول سئو را به‌دقت رعایت کنید

بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو با رعایت مجموعه‌ای از قوانین صورت می‌پذیرد. در این راستا باید سعی کنید سایت خود را مبتنی بر جدیدتری اصول سئو همواره به‌روزرسانی کنید تا کیفیت سئو محتوایی سایت شما در حد مطلوبی باقی بماند.

کلام پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که کیورد استافینگ چیست و چه نقش منفی روی سئو سایت دارد. در حالت کلی توجه داشته باشید که دوره روش‌های سئو کلاه‌سیاه به طور کامل سر آمده است و گوگل دیگر فریب هیچ‌یک از راه‌های میان‌بر برای کسب رتبه بالاتر را نمی‌خورد. بهتر است به‌جای روش‌های سئو کلاه‌سیاه، روی تولید محتوای باکیفیت و جامع تمرکز کنید تا پیشرفت‌های آهسته اما دائمی را برای سایت خود رقم بزنید. موفقیت‌های یک‌شبه و کوتاه‌مدت در گوگل خیلی زود بر باد می‌روند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *