تفاوت لینک دوفالو و نوفالو چیست و چه کاربردی دارند؟

تفاوت لینک دوفالو و نوفالو

رتبه گرفتن در گوگل و سربلند بیرون آمدن از الگوریتم‌های مختلفش، مهم‌ترین هدف بهینه سازی وب‌سایت است. ربات‌های خزنده گوگل هر محتوای منتشر شده را بررسی می‌کنند و با توجه به الگوریتم‌های از پیش تعیین شده، جایگاه و رتبه‌ای برای آن در نظر می‌گیرند. بدون شک هر چه محتوا و وب‌سایت شما رتبه بهتری بگیرد، جایگاه بهتری در موتور جستجوگر گوگل کسب می‌کند و از آنجایی که کاربران هم به قضاوت گوگل اعتماد دارند، وب‌سایت شما جایگاه خوبی در ذهن مخاطبان پیدا می‌کند. همه این اتفاقات زنجیره‌ای می‌تواند حاصل یک لینک سازی قوی و درست باشد!

لینک سازی یکی از روش‌های کسب امتیاز خوب برای وب‌سایت است و اگر به درستی انجام شود تاثیر خیلی خوبی بر آمار و رتبه وب‌سایت شما خواهد گذاشت. در بحث لینک سازی، استفاده مناسب و به جا از لینک دوفالو و نوفالو همیشه چالش‌ساز بوده و این سوال وجود دارد که چطور از این لینک‌ها درست استفاده کنیم تا به نتیجه بهتری برسیم؟ در این مقاله لینک دوفالو و نوفالو را بررسی می‌کنیم، تفاوت‌ها، عملکرد و فواید استفاده از هر یک را توضیح می‌دهیم تا به شما کمک کنیم بهترین نقشه لینک سازی را برای وب‌سایت خود داشته باشید.

قبل از شروع، با چند اصطلاح و اجزای مهم آشنا شوید

بهتر است پیش از شروع، چند تعریف مهم را به زبان ساده مرور کنیم:

لینک سازی داخلی: لینک دادن به بخش‌های مختلف وب‌سایت خودتان برای دادن اطلاعات بیشتر به کاربر یا هدایت او به بخش خاص. لینک سازی داخلی باعث می‌شود بازدیدکنندگان زمان بیشتری را در وب‌سایت شما سپری کنند و به این ترتیب گوگل وب‌سایت شما را ارزشمند در نظر می‌گیرد.

لینک‌سازی خارجی: لینک دادن به صفحاتی غیر از وب‌سایت خودتان. لینک دادن به سایت‌های دیگر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، برای مثال هدایت کاربران به سایت تخصصی برای کسب اطلاعات بیشتر برای در یک موضوع خاص یا ذکر منبع یک مقاله.

بک لینک: هر لینکی از سایت دیگر به سایت شما داده شود.

Link Juice: اصطلاحی است که برای انتقال اعتبار و ارزش از یک سایت به سایت دیگر توسط لینک‌دهی استفاده می‌شود. به زبان ساده، اگر وب‌سایت اول به وب‌سایت دوم لینک بدهد، مقداری از اعتبار خود را به آن بخشیده است و هر چه بک‌لینک‌های دریافتی یک وب‌سایت بیشتر باشد، با توجه به میزان اعتبار وب‌سایت‌های مبدأ، ارزشمندتر تلقی می‌شود.

همه چیز در مورد لینک‌های فالو (DoFollow)

اگر یک وب‌سایت در بخشی از محتوای خود به وب‌سایت شما لینک فالو دهد، نشان دهنده این است که محتوای وب‌سایت شما را با ارزش دانسته و آن را تایید می‌کند. با این کار، بازدیدکنندگان خود را به بازدید از سایت شما تشویق می‌کند. هر چه لینک‌بک‌های دریافتی از سایت‌های پربازدید و معروف‌تری باشند، تعداد کاربرانی که از طریق آن لینک به وب‌سایت شما وارد می‌شوند بیشتر خواهد شد. در این صورت، ربات‌های گوگل وب‌سایت شما را مفید و محبوب در نظر می‌گیرد و رتبه بهتری به وب‌سایت شما اختصاص می‌دهد.

لینک دوفالو و نوفالو

این مسأله به صورت دو طرفه برقرار است؛ یعنی هنگامی که شما به وب‌سایت دیگر لینک می‌دهید، در واقع این پیام را به خزنده‌های گوگل منتقل می‌کنید که محتوای آن وب‌سایت از نظر شما مفید و با ارزش است و آن را تایید می‌کنید. در این صورت هم گوگل با توجه به الگوریتم‌ها و معیارهایش به وب‌سایت مورد نظر اعتبار می‌دهد.

به زبان ساده، لینک‌های دوفالو مهر تاییدی است که شما به وب‌سایتی که به آن لینک داده‌اید اختصاص می‌دهید.

چطور لینک دوفالو بسازیم؟

تمام لینک‌ها به طور پیش‌فرض لینک دوفالو هستند مگر اینکه تگ نوفالو یا تگ‌های دیگر را به کد HTML آن اضافه کنید. در واقع لینک‌های دوفالو هیچ مشخصه ظاهری خاص و تگ اضافه‌ای ندارند.

لینک‌های دوفالو چه کاربردی دارند و در چه شرایطی استفاده می‌شوند؟

همانطور که گفتیم، لینک‌های دوفالو نشان می‌دهد که شما محتوای مقصد را تایید می‌کنید؛ به همین دلیل باید لینک‌های دوفالو را با دقت بیشتری انتخاب کنید تا به وب‌سایت خودتان صدمه وارد نکنید. به طور کلی در شرایط زیر بهتر است از لینک‌های دو فالو استفاده کنید:

  1. لینک‌ سازی داخلی: زمانی که می‌خواهید به بخش‌هایی از صفحات وب‌سایت خودتان لینک دهید از لینک‌های دوفالو استفاده کنید. در ابتدای مقاله گفتیم که این کار کاربران را زمان بیشتری در وب‌سایتتان نگه می‌دارد و رتبه سایت شما را بهبود می‌بخشد.
  2. لینک دادن به سایت‌های کاربردی و مورد اعتماد: اگر کاربران خود را به سمت سایت‌هایی هدایت کنید که محتوای خوبی برای ارائه نداشته باشند، از محبوبیت‌تان کاسته می‌شود و به این ترتیب رتبه شما افت خواهد کرد.
  3. لینک دادن به سایت‌های مرتبط با فعالیت خودتان: استفاده از لینک دوفالو برای زمان‌هایی که به یک وب‌سایت مرتبط یا تخصصی در حوزه فعالیت خود لینک می‌دهید می‌تواند تاثیر خوبی بر سئو سایت‌تان داشته باشد.

آیا همه لینک‌های دوفالو به یک اندازه ارزشمند هستند؟

قطعا همه لینک‌های دوفالو اعتبار یکسانی به سایت‌های دیگر منتقل نمی‌کنند و میزان ارزش‌دهی آن‌ها متفاوت است. اما چطور لینک‌های با ارزش را تشخیص دهیم؟ چند معیار کلی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بفهمید کدام بک‌لینک‌های دوفالو اعتبار بیشتری به وب‌سایت شما می‌دهند:

  1. هر چه وب‌سایتی که به شما بک‌لینک دوفالو می‌دهد ترافیک بیشتری داشته باشد، تعداد کاربران هدایت شده به سایت شما و اعتبار به دست آمده بیشتر خواهد بود.
  2. واضح است که هر چه وب سایت لینک دهنده اعتبار صفحه و دامنه بیشتری داشته باشد، ارزش لینک دوفالو داده شده توسط آن هم بیشتر می‌شود.
  3. انکرتکست‌‌ها (Anchor Text) متن و عنوانی هستند که با کلیک کردن بر روی آن به لینک تعیین شده هدایت می‌شوید؛ انکرتکست‌های مرتبط به لینک، ارزش لینک دوفالو را بیشتر می‌کنند.
  4. تعداد بک‌لینک‌های موجود در صفحه هم یکی از عوامل تاثیرگذار در ارزشمندی لینک‌های دوفالو است که با اعتبار منتقل شده نسبت عکس دارد؛ هر چه تعداد بک‌لینک‌ها کمتر باشد ارزش لینک دوفالو بیشتر خواهد بود.

لینک نوفالو (NoFollow) چیست و چه کاربردی دارد؟

تفاوت کلی و عملکرد لینک‌ها دوفالو و نوفالو از نام‌شان پیداست؛ همانطور که گفتیم لینک‌های فالو مهر تاییدی سایت لینک‌دهنده به سایت دیگر است. لینک‌های نوفالو در طرف مقابل لینک دوفالو قرار دارد. یعنی وقتی شما به وب‌سایتی لینک نوفالو می‌دهید، به ربات‌های گوگل اعلام می‌کنید که محتوای آن وب‌سایت مورد تایید شما نیست، از صحت آن مطمئنی نیستید و نمی‌خواهید در رتبه‌بندی (PageRank) این لینک محاسبه شود. به این ترتیب هیچ ارزشی از سایت شما به سایت لینک‌داده شده منتقل نمی‌شود.

چطور لینک نوفالو بسازیم؟

همانطور که گفته شد، لینک‌ها به صورت پیش‌فرض دوفالو هستند. برای ساخت لینک نوفالو کافی است در لینک HTML آن تگ rel = nofollow اضافه کنید. علاوه بر این در بعضی از تم‌های وردپرس قابلیت ساختن لینک نوفالو به صورت خودکار وجود دارد.

در چه مواردی از لینک‌های نوفالو استفاده می‌شود و چه کاربردی دارند؟

لینک‌های نوفالو ارزشی را انتقال نمی‌دهند و تاثیری در رتبه‌بندی وب‌سایت ندارند پس چرا استفاده از آن‌ها مفید است؟ دقیقا به دلیل همین ویژگی عدم انتقال اعتبار، استفاده از این لینک‌ها در مواردی برای بهبود رتبه ‌وب‌سایت‌تان ضروری خواهد شد. در ادامه به موارد استفاده لینک‌های نوفالو می‌پردازیم:

  • لینک‌های نوفالو در محاسبه رتبه صفحه تاثیری ندارند اما آمار بازدید وب‌سایت شما را بالا می‌برند و ورود کاربران و ایجاد تعامل با آن‌ها می‌تواند تاثیر مثبتی بر ترافیک سایت شما و بهبود رتبه آن داشته باشد.
  • لینک‌های نوفالو می‌تواند شما را از سایت‌های اسپم نجات دهد؛ اگر از سایت شما به سایت‌های اسپم لینک داده شود یا در قسمت نظرات لینک اسپمی قرار داده شود، نوفالو کردن لینک تاثیر آن را خنثی می‌کند.
  • اگر تعداد لینک‌های دوفالویی که به سایت‌های دیگر می‌دهید زیاد باشد، بخش بزرگی از اعتبار خود را به دیگران بخشیده‌اید و به این ترتیب اعتبار وب‌سایت خودتان کم می‌شود. علاوه بر این اگر همه لینک‌هایتان دوفالو باشد، برای ربات‌های گوگل مشکوک به نظر می‌رسد  به همین دلیل لازم است از چند لینک نوفالو هم استفاده کنید.
  • استفاده از تگ نوفالو در بک‌لینک‌های پولی و تبلیغات می‌تواند از کاهش رتبه شما جلوگیری کند.
  • اگر در صفحه‌ای از سایت خود بیش از یک بار به یک صفحه داخلی یا خارجی با انکر تکست (متن لینک شده) متفاوتی لینک داده‌اید، بهتر است با استفاده از تگ نوفالو تاثیر بقیه لینک‌ها را خنثی کنید تا از تکرار محتوا جلوگیری شود.
  • در موارد استفاده از لینک فالو گفتیم که برای لینک دادن به سایت‌های مرتبط در حیطه کاری‌تان از لینک دوفالو استفاده کنید؛ در مقابل برای لینک دادن به وب‌سایت‌هایی که ارتباطی با موضوعات کاری شما ندارند می‌توانید از لینک نوفالو استفاده کنید.

دو تگ sponsored و ugh چیست؟

دو ویژگی‌ جدید برای لینک‌های نوفالو در سال ۲۰۱۹ معرفی شد که دسته بندی و تشخیص این لینک‌ها را راحت‌تر کرد. لینک دوفالو و نوفالو که بدون تگ و با تگ rel = nofollow قابل شناسایی هستند،‌ دو ویژگی جدید عبارتند از:

  • rel = sponsored: این تگ برای مشخص کردن لینک‌های تبلیغ، همکاری در فروش و اسپانسری استفاده می‌شود.
  • rel = ugc: عبارت ugc مخفف user generated content و به معنای «محتوای تولید شده توسط کاربر» است. همانطور که از نام آن مشخص است، این تگ برای محتواهایی استفاده می‌شود که توسط کاربران در قسمت نظرات یا در فروم‌ها تولید و منتشر می‌شوند.

تفاوت لینک دوفالو و نوفالو و راه‌های تشخیص آن‌ها

همانطور که گفته شد، لینک دوفالو و نوفالو از لحاظ دیداری تفاوتی ندارند و به سادگی با یک نگاه نمی‌توانید بفهمید لینکی دوفالو است یا نوفالو. از لحاظ کاربرد، لینک‌های دوفالو به رتبه وب‌سایتتان کمک می‌کند اما لینک‌های نوفالو تاثیر مستقیمی بر آن ندارد.

اما چطور می‌توانیم لینک دوفالو و نوفالو را از هم تشخیص دهیم؟ سه راهکار برای تشخیص این لینک‌ها به شما ارائه می‌دهیم:

  1. بررسی کد HTML: روی لینک مورد نظر کلیک راست کنید و Inspect ( یا Inspect element) را بزنید. اگر در کد لینک تگ rel = nofollow را مشاهده کردید،‌ لینک مورد نظر نوفالو است و اگر هیچ تگی پیدا نشد، لینک دوفالو است.
  2. با کمک افزونه‌هایی (extensions) که هر مرورگر در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.
  3. ابزارهای متفاوتی هم وجود دارند که به راحتی لینک دوفالو و نوفالو را تشخیص می‌دهند. مانند SEOMoz toolbar یا LinkMiner

جمع بندی

گفتیم که لینک سازی یکی از روش‌های مهم و پرکاربرد برای افزایش بازدید و رتبه وب‌سایت است. لینک‌ها به طور کلی به دو دسته دوفالو و نوفالو تقسیم می‌شوند. لینک‌های دوفالو بر رتبه سایت تاثیر مستقیم دارند، نشان‌دهنده تایید و اطمینان شما به آن محتوا هستند و بخشی از اعتبار را به سایت لینک داده شده می‌بخشد. از طرفی لینک‌های نوفالو تاثیر مستقیمی بر بهبود رتبه ندارند و ربات‌های خزنده گوگل این لینک‌ها را در ارزش‌دهی سایت‌ها در نظر نمی‌گیرند.

وجود هر دو نوع لینک در بک‌لینک‌های وب‌سایت ضروری است و هر کدام مزیت‌هایی دارد. در استفاده از لینک دوفالو و نوفالو باید دقت کافی به خرج دهید چون استفاده نادرست از آن‌ها می‌تواند صدمات زیادی به رتبه وب‌سایتتان وارد کند. در مقابل، یک لینک سازی خوب باعث موفقیت شما در آزمون‌های مختلف گوگل و ربات‌های خزنده‌اش می‌شود و رتبه و بازدید سایت شما را افزایش می‌دهد. پس در به کار بردن این لینک‌ها دقت کافی داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *