گوگل تگ منیجر یا GTM چیست؟ آموزش استفاده از Google Tag Manager

Google Tag Manager

دنیای دیجیتال مارکتینگ به داده‌های بازاریابی بسیار وابسته است. اینکه سایتی که بر روی آن فعالیت می‌کنید، یک فروشگاه اینترنتی، وب سایت شخصی یا وب سایت خبری است، مهم نیست و آنچه اهمیت دارد آن است که بدانید کاربران چطور و به چه میزان با سایت شما ارتباط برقرار می‌کنند. گوگل آنالیتیکس ابزاری است که با استفاده از آن می‌توان به بسیاری از اطلاعاتی که در رابطه با کاربران دست یافت ولی زمانی که تنها از این ابزار استفاده کنید، محدود خواهید بود. با استفاده از ابزاری مانند گوگل تگ منیجر می‌توانید با ایجاد و مدیریت تگ‌های هدفمند در وب سایت اطلاعات بسیار ارزشمند و کاربردی از رفتار کاربران وب سایت خود به دست آورید. در ادامه به توضیح کامل گوگل تگ منیجر و هر آنچه در رابطه با استفاده از آن نیاز است، بدانید خواهیم پرداخت.

اگر یک کسب‌وکار اینترنتی دارید و دنبال آن هستید که پله‌های موفقیت را به کمک آن طی کنید، باید اطلاعات داشته باشید. بدون برخورداری از اطلاعات گویی در یک جاده بدون روشنایی حرکت می‌کنید. در این شرایط به‌هیچ‌عنوان مشخص نیست که سرانجام فعالیت‌های شما چه خواهد شد. در واقع هر چه تیر می‌اندازید در تاریکی خواهد بود و مشخص نیست که به نتیجه می‌رسد یا خیر. در همین راستا ابزارهای مختلفی ابداع شده است که به کمک آن می‌توان اطلاعات مشتریان را جمع‌آوری کرد و با استفاده از آن‌ها برنامه‌ریزی نمود. گوگل تگ منیجر به‌عنوان یکی از بهترین و جامع‌ترین ابزارهایی به شمار می‌رود که تاکنون در این زمینه منتشر شده است.

گوگل تگ منیجر (Google tag manager) چیست؟

گوگل تگ منیجر (Google tag manager) به اختصار با (GTM) شناخته می‌شود و ابزار رایگانی است که از طرف کمپانی Google‌ برای وب مستران در دسترس قرار گرفته است. گوگل تگ منیجر در واقع راه حلی برای مدیریت تگ‌ها است که به عنوان واسطه بین سایت و ابزارهای آنالیز قرار می‌گیرد. نکته مهمی که در رابطه با این برنامه وجود دارد، آن است که بدون نیاز به کد نویسی نیز می‌توان از آن بهره‌مند شد.

تگ‌ها کدهای کوچکی هستند که برای جمع آوری و ارسال داده‌ها به سایت اضافه می‌شوند و به منظور تجزیه و تحلیل در نرم افزارهایی داده مانند گوگل آنالیتیکس از آن‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از تگ‌ها می‌توان اطلاعات مختلفی در رابطه با بازاریابی مجدد، تشخیص میزان اسکرول کاربران، تشخیص مکان‌هایی از صفحه که کاربران بیشتر روی آن‌ها کلیک کرده‌اند، مسیر ورود کاربران به وب سایت و مواردی از این قبیل را به دست آورد.

به طور کلی در تمامی وب سایت‌ها از تگ‌های مختلفی استفاده می‌کنند که برای ایجاد تمامی آن‌ها نیاز به انجام مقداری کد نویسی است. استفاده از گوگل تک منیجر این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا بدون نیاز به کد نویسی و مراجعه به سورس کدها بتوانید تگ‌های مورد نیاز خود مدیریت کنید. هرچند گوگل تگ منیجر محصول شرکت گوگل است ولی تگ‌های نرم افزارهای مختلف مانند Twitter, Bing Ads, Crazy Egg و Hotjar را نیز مدیریت می‌کند و این ویژگی سبب متمایز شدن آن با سایر نرم افزارها شده است.

گوگل تگ منیجر

گوگل تگ منیجر یک سرویس رایگان گوگل است که با سرویس‌های دیگر آن نظیر گوگل آنالیتیکس لینک می‌شود. به کمک گوگل تگ منیجر می‌توان تگ‌های ساختاریافته و منظمی را درون صفحات وب‌سایت‌ها قرار داد. گوگل آنالیتیکس از این تگ‌ها استفاده می‌کند و تمام اطلاعات مورد نیاز شما از رفتار کاربران درون سایت را در قالب گزارش‌های تحلیل و آماری در اختیار شما قرار می‌دهد.

گوگل در طراحی این سرویس به‌گونه‌ای عمل کرده است که حتی کاربرانی که حداقل دانشی از برنامه‌نویسی ندارند نیز بتوانند به‌راحتی از قابلیت‌های آن بهره ببرند. این تدبیر باعث شده است که در حال حاضر گوگل تگ منیجر به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های گوگل شناخته شود.

گوگل تگ منیجر چه مشکلاتی را برطرف کرد؟

در گذشته برای جمع‌آوری اطلاعات کاربرانی که به سایت‌ها مراجعه می‌کردند، باید از کدنویسی در صفحه‌های مختلف سایت استفاده می‌شد. در واقع تکه کدهایی که تحت عنوان اسکریپت شناخته می‌شود برای این منظور در کنار سایر کدهایی که در صفحه وجود داشت، درج می‌شد و از طریق آن‌ها داده‌های مورد نظر استخراج می‌گردید. در اصطلاح به این تکه کدها تگ گفته می‌شود. تا قبل از معرفی گوگل تگ منیجر، قاعده و قانون خاصی برای کدنویسی وجود نداشت. در عین حال نوشتن این کدها نیز کار کاملاً تخصصی بود و هرکسی از عهده آن بر نمی‌آمد. در کنار آن‌ها مشکلات دیگری نیز وجود داشت که عبارت‌اند از:

  •         برای استخراج هر نوع داده‌ای باید از یک تگ مخصوص استفاده می‌شد.
  •         مشکلات امنیتی زیادی برای وب‌سایت‌ها به وجود می‌آمد.
  •         بارگذاری سایت‌ها به دلیل سنگین شدن محتوای آن‌ها به تأخیر می‌افتاد.
  •         به کمک این کدها امکان تعیین سطح دسترسی کاربران سایت‌ها وجود نداشت.

این مشکلات مسائلی نبود که به‌سادگی امکان عبور کردن از کنار آن‌ها وجود داشته باشد. به همین دلیل باید فکری برای حل آن‌ها می‌شد. مانند بسیاری از چالش‌های دیگر در دنیای وب، بهترین راه‌حل بازهم توسط گوگل ارائه شد و آن چیزی نبود جز گوگل تگ منیجر. اما واقعاً این سرویس رایگان گوگل چیست که این قدر توانمند است؟

مزایای استفاده از گوگل تگ منیجر چیست؟

قبل از پرداختن به آموزش Google Tag Manager بد نیست تا به طور مختصر با مهم‌ترین مزایای استفاده از گوگل تگ منیجر نیز آشنا شویم که عبارت‌اند از:

  1. هیچ‌گونه تغییری در کدهای صفحه‌های سایت شما به وجود نمی‌آورد.
  2. استفاده از آن‌ها باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود.
  3. به‌هیچ‌عنوان نیاز به دانش برنامه‌نویسی برای استفاده از تگ‌های این سرویس وجود ندارد.
  4. نیاز به‌صرف هزینه برای کدنویسی به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات کاربران وجود ندارد.
  5. مدیریت یکپارچه داده‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد و به همین دلیل امکان تحلیل و بررسی آن‌ها به‌راحتی فراهم می‌شود.
  6. کارکردن با این سرویس به‌راحتی آب خوردن است.
  7. گوگل تگ منیجر به صورت رایگان در اختیار همه سایت‌ها قرار دارد.
  8. امکان ویرایش کدها به‌منظور دستیابی به داده‌های بیشتر وجود دارد.
  9. مسائل امنیتی در برنامه‌نویسی تگ‌ها به‌دقت لحاظ شده است.
  10. این سرویس علاوه بر سایت‌ها در اپلیکیشن‌های موبایلی نیز قابل استفاده است.

چه اطلاعاتی با استفاده از گوگل تگ منیجر قابل استخراج است؟

اگر از قابلیت‌های سرویس گوگل تگ منیجر به‌درستی استفاده کنید، اطلاعات بسیار زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  •         آمارگیری دقیق از تعداد کلیک‌ها به تفکیک لینک‌های موجود در سایت
  •         فعال‌سازی سرویس چت و نوتیفیکیشن
  •         درک میزان اسکرول کاربران به تفکیک هر صفحه
  •         جمع‌آوری داده‌های فرم‌های تکمیل شده (حتی داده‌های فرم‌هایی که ارسال نشده‌اند نیز قابل ردیابی است)
  •         ثبت دقیق رفتار کاربران در قبلاً ویدئوهای موجود در سایت
  •         آمار دقیق ورود و خروج کاربران از صفحات مختلف سایت
  •         اضافه‌کردن کدهای اسکیما به صفحه‌های سایت به صورت خودکار
  •         آمار دقیق زمان حضور کاربران در صفحات سایت

صفر تا صد آموزش Google Tag Manager

تا اینجا با کاربردهای سرویس فوق‌العاده گوگل تگ منیجر آشنا شدیم. در ادامه لازم است تا به آموزش Google Tag Manager بپردازیم. همان‌طور که اشاره کردیم، استفاده از گوگل تگ منیجر بسیار آسان است. در همین راستا استفاده از این سرویس را با مطالعه ادامه این مقاله به صورت گام‌به‌گام فرا خواهید گرفت.

1. ایجاد حساب کاربری در گوگل تگ منیجر

اولین مسئله‌ای که در آموزش Google Tag Manager مورد بررسی قرار می‌دهیم، آموزش نصب و افتتاح حساب کاربری در این سرویس گوگل است. توجه داشته باشید که به دلیل محدودیت‌هایی که برای آی‌پی‌های ایرانی توسط گوگل در نظر گرفته شده است، باید با استفاده از فیلترشکن وارد سایت گوگل تگ منیجر شوید. قبل از ورود به سایت حتماً باید وارد حساب ایمیل خود شوید. در صفحه اصلی این سایت روی گزینه Create Account کلیک کنید.

در این صفحه یک فرم به شما نشان داده می‌شود که ابتدا باید در بخش Container یک نام انتخاب کنید و پس از آن با اضافه‌کردن نام سایت مورد نظر خود و پذیرفتن قوانین کار کردن با سرویس گوگل تگ منیجر، حساب کاربری شما ایجاد می‌شود و وارد آن خواهید شد.

در حساب کاربری خود با تعدادی از کدها مواجه می‌شوید که باید آن‌ها در سایت یا اپلیکیشن مورد نظر خود قرار دهید. در ادامه توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه می‌کنیم.

2. بخش‌های مختلف گوگل تگ منیجر

در ادامه آموزش Google Tag Manager نوبت به بررسی بخش‌های مختلف این سرویس می‌رسد. باید توجه داشته باشید که گوگل تگ منیجر در حالت کلی از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود که عبارت‌اند از:‌

تگ‌ها

تگ‌ها در واقع مجموعه‌ای از کدهای جاوا اسکریپت هستند که با استفاده از آن‌ها داده‌ها به سرویس گوگل آنالیتیکس منتقل می‌شوند. این کدها به صورت آماده هستند و بدون اینکه نیاز به ایجاد تغییری در آن‌ها داشته باشید، می‌توانید در صفحات سایت خود بارگذاری کنید. تگ‌ها دارای انواع مختلفی هستند که می‌توانید برخی از آن‌ها را در اینجا مشاهده کنید:

  •         بررسی تعداد اسکرول‌های یک صفحه
  •         تعیین زمان قرار گرفتن موس روی یک المان خاص در سایت
  •         تعداد کلیک روی دکمه خرید یا سایر دکمه‌های موجود در صفحات
  •         تعیین ویدئوهایی که به طور کامل مشاهده نشدند
  •         کلیک روی لینک‌های دانلود در صفحات سایت

محرک‌ها

برای آنکه بتوان حداکثر بهره‌برداری را از تگ‌ها داشت، باید نسبت به مقید کردن آن‌ها نیز برنامه‌ریز‌ی‌های لازم صورت بگیرد. محرک‌ها در واقع همین نقش را ایفا می‌کنند. گاهی اوقات نیاز داریم که تگ‌ها صرفاً در اثر رفتارهای خاصی از کاربران فعال شوند. در این‌گونه مواقع است که با تعریف محرک‌ها، به‌نوعی روی فعالیت تگ‌ها قید می‌گذاریم. محرک‌ها به دو دسته کلی یعنی رویدادها و فیلترها تقسیم می‌شوند. برای آنکه با کاربرد این محرک‌ها آشنا شویم، یک مثال ذکر می‌کنیم. تصور کنید که مایل هستید وقتی کاربران از یک صفحه خاصی به صفحه دیگر مراجعه می‌کنند، تگ‌ها فعال شوند. در این شرایط محرک مورد نظر را در کنار تگ تعریف می‌کنید تا این قابلیت در اختیار شما قرار داده شود.

متغیرها

به کمک متغیرهای مشخص می‌شود که تگ‌ها باید در چه شرایطی و در چه زمان‌هایی فعال شوند. استفاده درست از متغیرها می‌تواند در استخراج داده‌های درست، نقش کلیدی ایفا کند. متغیرها به دو دسته تقسیم می‌شوند. متغیرهای پیش ساخته که در واقع توسط گوگل تگ منیجر تعریف شده است و معمولاً بیشترین استفاده را نیز دارند. همچنین امکان شخصی‌سازی متغیرها نیز وجود دارد که معمولاً در سطوح پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلام پایانی

فرقی نمی‌کند که کسب‌وکار اینترنتی شما در چه حوزه‌ای است و در چه حد و اندازه‌ای روی آن حساب باز کرده‌اید. بدون تحلیل رفتار مشتریان نمی‌توانید واکنش‌های مناسبی از خود به نمایش بگذارید. واقعیت این است که سال‌ها است که دیگر صاحبان کسب‌وکارها تعیین نمی‌کنند که مشتریان چه چیزی را بخرند. رقابتی شدن بازار در حوزه‌های مختلف دست مشتریان را برای انتخاب کالا یا خدمات مورد نیازشان بازتر کرده است. به همین دلیل مشتریان هستند که تعیین می‌کنند چه کالایی با چه مشخصاتی را می‌پسندند. در این شرایط شما باید با استفاده از تحلیل رفتار کاربران به‌خوبی نسبت به خواسته‌ها و سلایق آن‌ها اطلاعات به دست بیاورید. گوگل تگ منیجر این امکان را برای صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی به ارمغان آورده است که به طور نامحسوس، رفتار کاربران را به‌دقت زیر نظر بگیرند.

به‌خاطر داشته باشید که استخراج این اطلاعات به‌تنهایی به کار شما نمی‌آید. باید حتماً از کارشناسانی استفاده کنید که بتوانند از دل این داده‌ها، استراتژی‌های عملیاتی را برای کسب‌وکار شما تعریف کنند که در نهایت منجر به کسب سودهای بیشتر شود. فراموش نکنید که اگر از گوگل تگ منیجر استفاده نکنید، فرسنگ‌ها از رقبای خود عقب می‌افتید؛ چراکه آن‌ها با تمام توان روی این ابزار متمرکز شده‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *