اسکیما چیست؟ آموزش استفاده صحیح از داده‌های ساختار یافته (Schema Markup)

اسکیما چیست

بسیاری از ما در زندگی خود از نشانه‌گذاری برای اینکه بتوانیم موضوعات مختلف را بهتر به ذهن بسپاریم استفاده می‌کنیم. اگر تجربه کنکور دادن داشته باشید، حتماً با روش‌های مختلف نشانه‌گذاری برای به‌خاطر سپردن مطالب درسی آشنا باشید. در دنیای وب نیز مفهومی مشابه همین نشانه‌گذاری‌های مورد استفاده در زندگی روزمره‌مان وجود دارد. موتور جستجوگر گوگل به حدی هوشمند شده است که در حال تبدیل‌شدن به یک انسان هوشمند است. در این مقاله ابتدا بررسی می‌کنیم که مفهوم اسکیما چیست. در ادامه آموزش راه‌های عملیاتی برای استفاده صحیح از داده‌های ساختاریافته در بستر وب‌سایت‌ها را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

yoast orphan page

اسکیما چیست؟‌

زندگی ما پر از نشانه‌هایی است که به کمک آن‌ها نظم و نسق پیدا می‌کند. چراغ راهنمایی و رانندگی را در نظر بگیرید. سه رنگ قرمز، زرد و سبز به‌صورت قراردادی بین رانندگان و قانون تعیین شده است و افراد رفتار خود را مبتنی بر آن تنظیم می‌کنند. مشابه این مفهوم در دنیای وب نیز وجود دارد. موتورهای جستجو نیاز به نشانه‌هایی دارند که بتوانند محتوای صفحات وب‌سایت‌های مختلف را بهتر و سریع‌تر شناسایی کنند. این نشانه‌ها دقیقا همان چیزی است که تحت عنوان اسکیما شناخته می‌شود.
اسکیما به‌نوعی یک زبان برای نشانه‌گذاری در وب‌سایت‌ها به شمار می‌رود. در واقع اگر گوگل را در حکم قانون راهنمایی و رانندگی در نظر بگیریم، رنگ‌های چراغ راهنمایی دقیقا همان زبان اسکیما است. گوگل این قوانین را وضع کرده است تا به کمک آن بتواند محتوای صفحات مختلف اینترنتی را سریع‌تر و بهتر رصد کند.

اسکیما چیست؟

کدها و نشانه‌های اسکیما را از کجا می‌توان به دست آورد؟

در ادامه بحث اسکیما چیست، لازم است به مسئله منبع پیدا کردن کدهای اسکیما بپردازیم. اگر به دنبال منبعی برای پیدا کردن این کدها و نشانه‌ها می‌گردید، باید از سایت schema.org استفاده کنید. کدهای ثبت شده در این سایت محصول مشترک چهار شرکت زیر است:
1. گوگل
2. بینگ
3. یاهو
4. یاندکس
وب‌مسترها باید با مراجعه به این سایت با توجه به نوع محتوایی که قرار است در سایت خود بارگذاری کنند، کدهای مرتبط را پیدا کنند و در ادامه این کدها را در صفحه مربوط به سایت خود بارگذاری نمایند. تصور کنید که قرار است یک محتوا در خصوص معرفی محصول در سایت خود بارگذاری کنید. به این ترتیب کد مرتبط را از سایت فوق پیدا می‌کنید و با اعمال تغییراتی جزئی آن را با محتوای مورد نظر خود سازگار کنید و سپس در سایت خود قرار دهید.
در نتیجه گوگل خیلی راحت‌تر به کمک این نشانه‌ها می‌تواند محتوا را شناسایی کند و در ادامه زمانی که کاربران در خصوص محصول درج شده در سایت شما جستجو کنند، گوگل نتایج سایت شما را راحت‌تر و دقیق‌تر در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مزایای استفاده از کدهای اسکیما چیست؟

برای بحث در خصوص اینکه مزایای استفاده از کدهای اسکیما چیست، باید به چند نکته اساسی اشاره کرد که عبارت‌اند از:
1. کدهای اسکیما به طور مستقیم روی سئو سایت اثرگذار نیستند. البته این به هیچ عنوان اثرات غیرمستقیم مهم این کدها را روی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو نفی نمی‌کند.
2. شما با این کار به موتورهای جستجو کمک می‌کنید که اطلاعات سایت شما را راحت‌تر و سریع‌تر تشخیص دهند.
3. وقتی محتوای شما راحت‌تر توسط گوگل ارزیابی شود، در نتیجه کیفیت واقعی محتوای شما از نظر گوگل پنهان نمی‌ماند. به این ترتیب محتوای شما به آنچه واقعاً استحقاقش را دارد، نزدیک‌تر می‌شود. تاکنون محتواهایی را در جستجوهای خود دیده‌ای که علاوه بر عنوان مطلب، تعدادی سؤال به همراه جواب آن‌ها را نیز نشان دهد؟ این سایت‌ها دقیقاً از کدهای اسکیما استفاده کرده‌اند. قطعاً به‌عنوان یک کاربر، مشاهده این تمایز می‌تواند تأثیر زیادی در وارد شدن به سایت شما داشته باشد.
4. با توجه به اینکه هنوز بسیاری از سایت‌ها از نشانه‌های اسکیما بهره نمی‌برند، استفاده از آن می‌تواند مانند سوارشدن به آسانسور برای جلو زدن از رقبایی باشد که از پله‌ها بالا می‌آیند.
5. همه موارد فوق در نهایت به نقطه ختم می‌شوند؛ نرخ کلیک سایت شما ارتقا پیدا می‌کند و این دقیقاً همان چیزی است که همه صاحبان سایت‌ها به دنبال آن هستند.

چند نوع اسکیما وجود دارد؟

گوگل فکر همه چیز را کرده است. با استفاده از کدهای اسکیمای مختلفی که در سایت schema.org وجود دارد، می‌توانید انواع محتوای وجود در وب‌سایت خود را برای گوگل قابل فهم‌تر کنید. در همین راستا انواع کدهای اسکیما عبارت‌اند از:
· Article: این کدها برای مقالات و مطالب جامعی که در سایت‌ها بارگذاری می‌شود، کاربرد دارند.
· Blog Posting: این دسته از کدها برای بلاگ‌‌پست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
· Event: کدهای ایونت به درد صفحاتی از سایت می‌خورد که مربوط به رویدادها، گردهمایی‌ها و همایش‌ها هستند.
· Product: کدهای اسکیمای product برای صفحات معرفی محصول استفاده می‌شود.
· Video: این کدها نیز برای صفحات حاوی محتوای ویدئویی کاربرد دارند.
· FAQ: این اسکیما‌ برای سؤال و جواب‌هایی که در صفحات سایت وجود دارد، قابل استفاده است.
· Reviews: این دسته از کدها برای استفاده از نظرات یا امتیازدهی در صفحات سایت استفاده می‌شود.

زبان‌های مختلف برای کدهای اسکیما چیست؟

در حالت کلی سه نوع کد برای نشانه‌گذاری اسکیما وجود دارد که می‌توان به HTML سایت اضافه کرد. این سه زبان عبارت‌اند از:
1. زبان RDFA
عبارت RDFA مخفف Resource Descriptive Framework in Attributes است. این نوع کد را می‌توان به اسناد متعددی که به‌صورت XML و XHTML نوشته شده است، اضافه کرد. در ابتدا این کد از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار بود که در سال‌های اخیر این مسئله برطرف شده است.
2. زبان Microdata
با مشاهده پیچیدگی‌های موجود در زبان RDFA، توسعه‌دهندگان کدهای اسکیما زبان میکرودیتا را معرفی کردند که به این ترتیب بسیاری از پیچیدگی‌های زبان قبلی برطرف شد. به کمک این کد می‌توان موضوعات موجود در هر صفحه را به‌راحتی برای موتورهای جستجوی گوگل مشخص کرد.
3. زبان JSON-LD
بیشترین استفاده برای نشانه‌گذاری‌های اسکیما در حال حاضر از زبان JSON-LD صورت می‌پذیرد. این کلمه مخفف عبارت Javascript Object Notation for Linked Objects است. کدهای این زبان را می‌توان به طور مستقیم در تگ‌های head یا body صفحات مختلف وب پیاده کرد.
شاید با مطالعه این قسمت نگران شده باشید که برای نشانه‌گذاری اسکیما در سایت باید از برنامه‌نویسی استفاده کنید. اما واقعیت این است که جای نگرانی نیست. در ادامه ابزارهایی که برای نشانه‌گذاری اسکیما در صفحات وب‌سایت‌ها کاربرد دارند، را معرفی خواهیم کرد.

آموزش استفاده صحیح از داده‌های ساختاریافته یا Schema Markup در وردپرس

تا اینجا متوجه شدیم که اسکیما چیست و چه کاربردی برای بهینه‌سازی محتوای سایت‌ها برای موتورهای جستجو دارد. در این قسمت لازم است تا در خصوص نحوه اضافه‌کردن این داده‌های ساختاریافته به محتوای سایت‌ها بیشتر بحث کنیم. واقعیت این است که از بین انواع کدهای اسکیما که در بالا معرفی کردیم، دو گزینه Article و FAQ از سایرین مهم‌تر هستند و معمولاً توصیه می‌شود از این دو حتماً استفاده کنید.
اگر از یک سایت وردپرسی استفاده می‌کنید، کار شما برای اضافه‌کردن نشانه‌های اسکیما در پایین صفحات پست‌ها و برگه‌ها کار بسیار راحتی است؛ چرا که با نصب افزونه‌هایی به‌راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید. این دو افزونه عبارت‌اند از:

1. افزونه free FAQ schema for page and posts

اگر می‌خواهید در انتهای صفحه مقالات و سایر برگه‌های مهم سایت خود قسمتی تحت عنوان پرسش و پاسخ ایجاد کنید و این بخش در نتایج گوگل به نمایش دربیاید، می‌توانید افزونه free FAQ schema for page and posts را در پنل وردپرس سایت خود نصب کنید. به این ترتیب در پایین صفحه برگه‌ها و پست‌های شما یک قسمتی برای درج سؤالات و جواب‌های آن‌ها ایجاد می‌شود که می‌توانید در آن بخش‌هایی از مهم‌ترین سؤالات مرتبط با موضوع مقاله را به همراه جواب‌هایشان درج کنید. سعی کنید بیشتر از 8 سؤال و جواب در این بخش ثبت نکنید.

2. افزونه wp seo structured data schema

یک افزونه دیگر که برای مقاله بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، wp seo structured data schema نام دارد. به کمک این افزونه دیگر پرسش و پاسخ مرتبط با مقاله را درج نمی‌کنیم. بلکه این افزونه به گوگل کمک می‌کند تا به‌راحتی محتوای سایت شما را ارزیابی کند. اطلاعات ساده‌ای را باید با استفاده از این افزونه در خصوص هر مقاله از سایت خود درج کنید. توجه داشته باشید که حتماً از کلمات کلیدی مقاله خود در بخش‌های Meta Description و Headline استفاده کنید. این کار نقش بسزایی در بهتر دیده شدن محتوای شما توسط موتورهای جستجوی گوگل دارد.

آموزش استفاده صحیح از داده‌های ساختاریافته یا Schema Markup بدون استفاده از افزونه وردپرسی

اگر از سایت وردپرسی استفاده نمی‌کنید یا تمایلی به استفاده از افزونه‌های وردپرسی ندارید، می‌توانید از برخی ابزارهایی که در این راستا ایجاد شده است، استفاده کنید. برخی از ابزارها با پرداخت هزینه در اختیار شما قرار می‌گیرند که در اینجا موضوع بحث ما نیست. در ادامه چهار مورد از ابزارهای رایگان را برای افزودن اسکیما به محتوای سایت معرفی می‌کنیم.

1. ابزار Hall Analysis schema markup generator

به کمک این ابزار می‌توانید اطلاعات مربوط به محتوای صفحه سایت (کسب‌وکار محلی، محصول، رویداد و …) را به قطعات کد JSON-LD تبدیل کنید. به این ترتیب می‌توانید قطعا کد را در قسمت کد HTML سایت خود ثبت کنید. کارکردن با این ابزار بسیار راحت است و برای هر نوع سایتی می‌توان از آن استفاده کرد.

2. ابزار Microdata Generator.com

این ابزار به‌منظور ساخت کدهای اسکیما برای کسب‌وکارهای محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. ابزار Merkle Schema Markup Generator

به کمک این ابزار نیز می‌توانید با وارد کردن اطلاعات مربوط به محتوای سایت، قطعات کدی به زبان JSON-LD و microdata دریافت کنید و در سایت خود بارگذاری نمایید.

4. ابزار Google Structured Data Markup Helper

این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا هر چیزی را در محتوای سایت خود تگ یا برچسب‌گذاری کنید. در ادامه برای آشنایی بیشتر توضیحی در خصوص نحوه استفاده از این ابزار ارائه می‌کنیم.
مثالی در استفاده از ابزار Google Structured Data Markup Helper برای نشانه‌گذاری اسکیما
در ادامه بحث اسکیما چیست، به یک مثال در استفاده از ابزار Google Structured Data Markup Helper می‌پردازیم. ابتدا باید وارد سایت Google Structured Data Markup Helper شوید. ابتدا لازم است تا نوع محتوای صفحه سایت خود را از بین گزینه‌های مختلفی که پیش روی شما قرار دارد، انتخاب کنید. در ادامه باید از کادر موجود در صفحه سایت، url صفحه مورد نظر خود را وارد کنید. گزینه start tagging را در ادامه انتخاب کنید.
پس از این مرحله صفحه سایت شما به نمایش در می‌آید. وقتی موس را روی بخش‌های مختلف صفحه حرکت می‌دهید، هر جا که حالت انتخاب پیدا کرد، می‌توانید روی آن کلیک کرده و از کادری که در سمت راست صفحه ایجاد می‌شود، توضیحات مرتبط با تگ کردن آن بخش را به طور کامل وارد کنید.
پس از اتمام این کار، در پایین سمت راست صفحه گزینه Add missing tags را انتخاب کنید. در پنجره باز شده، تگ‌هایی که مورد نظرتان است را انتخاب کرده و کادر مقابل آن را نیز تکمیل می‌کنید. سپس گزینه Save را کلیک می‌کنید.
به این ترتی کار به پایان می‌رسد و لازم است تا کد مورد نظر را از سایت دریافت کنید. برای این منظور در بالا سمت راست صفحه گزینه Create HTML را انتخاب کنید. به این ترتیب قطعه کدی که به طور پیش‌فرض به زبان JSON-LD است را دریافت می‌کنید. همچنین می‌توانید این قطعه کد را به زبان microdata نیز دریافت کنید که کاملاً بستگی به آن دارد که شما کدام مورد را برای سایت خود بپسندید. در ادامه باید کل قطعه کد را کپی کرده و در قسمت Head کدهای HTML صفحه سایت خود بارگذاری کنید. به این ترتیب کار نشانه‌گذاری اسکیما به پایان می‌رسد.

کلام پایانی
در این مقاله بررسی کردیم که اسکیما چیست و چه تاثیری در بهبود عملکرد وب‌سایت‌ها می‌گذارد. توصیه ما این است که حتما از نشانه‌های اسکیما برای صفحات مهم سایت خود استفاده کنید. شما با این کار به گوگ کمک می‌کند که راحت‌تر محتوای سایت‌تان را مورد ارزیابی قرار دهید. فراموش نکنید که گوگ این لطف شما را بی‌جواب نمی‌گذارد و در نشان دادن نتایج جستجو به سایر کاربران، محتوای شما را بهتر و متفاوت‌تر نشان می‌دهد. همچنین اسکیما راه مناسبی برای سبقت گرفتن از رقبا است؛ چراکه هنوز بسیاری از سایت‌ها از آن استفاده نمی‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *