6 اصل تولید محتوای ورزشی حرفه‌ای + ایده

محتوای ورزشی

اگر سال‌های نه چندان دور، مردم اطلاعات مورد نیاز خود را از تلویزیون و رسانه‌های چاپی می‌گرفتند، امروزه سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اینترنتی منبع دست اول جامعه است. در حقیقت این روزها مردم فقط اخبار سیاسی و اقتصادی را از طریق منابع اینترنتی دنبال نمی‌کنند، بلکه درباره حوزه‌های مختلف زندگی سرچ و مطالعه می‌کنند. یکی از این حوزه‌ها، محتوای ورزشی است که طرفداران زیادی دارد؛ به همین دلیل افراد زیادی به تولید محتوای ورزشی روی آورده‌اند اما همه آن‌ها موفق نمی‌شوند.

در این مقاله ابتدا به تعریف تولید محتوای ورزشی می‌پردازیم و سپس 6 اصل مهم آن را که می‌تواند باعث موفقیت تولیدکنندگان محتوای ورزشی شود، توضیح می‌دهیم.

تولید محتوای ورزشی

منظور از تولید محتوای ورزشی چیست؟

تولید محتوای ورزشی شامل موضوعات مختلفی مانند اخبار ورزشی، نکات ورزشی، آموزش یک رشته خاص، آموزش تمرینات ورزشی آسان، ورزش در خانه و … می‌شود. از آن‌جایی که ورزش نوعی تفریح است، ممکن است بعضی از افراد فقط به خاطر علاقه تصمیم به تولید محتوای ورزشی گرفته باشند اما چه کسانی نیاز به محتوای ورزشی دارند؟ صاحبان باشگاه‌ها، مربی‌های ورزش، ورزشکاران رشته‌های مختلف، دانش‌آموختگان تربیت بدنی و تعدادی از رشته‌های پزشکی مانند فیزیوتراپی.

بعد تفریحی ورزش ممکن است باعث آسان در نظر گرفتن تولید محتوای آن شود اما تولید محتوای ورزشی نیاز به رعایت اصولی خاص و آگاهی از این حوزه دارد. در ادامه 6 اصل مهم تولید محتوای ورزشی را بررسی می‌کنیم.

اصول تولید محتوای ورزشی

همان‌طور که گفتیم محبوبیت محتوای ورزشی باعث جذب افراد زیادی در این حوزه شده است اما موفقیت آن‌ها را آگاهی از اصول و رعایت آن‌ها تعیین می‌کند. 6 اصل مهمی که در ادامه می‌گوییم، از اساسی‌ترین ویژگی‌های تولید محتوای ورزشی حرفه‌ای است.

به روز باشید! محتوای قدیمی به جایی نمی‌رسد

طرفداران محتوای ورزشی به ویژه اخبار، دنبال اطلاعات تازه‌ای هستند که جایی نشنیده باشند. به خاطر محبوبیت و رقبای زیاد این حوزه، باید جزء اولین افراد منتشر کننده یک محتوا باشید تا بتوانید مخاطبان زیادی جذب کنید. در واقع یکی از مهم‌ترین اصول تولید محتوای ورزشی، تولید به موقع است چون کسی دنبال ساعت پخش مسابقه دیروز نمی‌گردد و درباره وقایع ماه قبل، جستجو نمی‌کند.

تولید محتوای ورزشی به روز

به روز بودن می‌تواند اطلاع دادن از ساعت برگزاری مسابقه‌ها، تحلیل ورزشی مسابقات کمی بعد از تمام شدن آن، حواشی پیش آمده اخیر و آموزش‌هایی باشد که در آن شرایط مردم به آن نیاز دارند. برای مثال، اوایل همه‌گیری کرونا و خانه‌نشین شدن کامل آدم‌ها، نیاز به آموزش حرکات ورزشی در خانه بود تا دچار بی‌تحرکی نشوند.

منحصر به فرد باشید! کسی دنبال محتوای ورزشی تکراری نیست

استفاده از محتوای دیگران علاوه بر عدم جذب مخاطب، می‌تواند سایت شما را دچار جریمه‌های سنگین گوگل کند؛ زیرا نه طرفداران محتوای ورزشی و نه گوگل از محتوای تکراری و کپی شده حمایت نمی‌کنند. اگر محتوای آموزشی تولید می‌کنید، سعی کنید لحن و امضای برندتان در محتواها مشخص باشد و به جای محتوای تکراری و کپی شده، از محتوای جدید و شخصی‌سازی‌ شده استفاده کنید. همچنین اگر حوزه اخبار ورزشی را انتخاب کرده‌اید، به یاد داشته باشید شایعه در دنیای ورزش فراوان است و محتوای کپی شده ممکن است شایعه‌ای بی‌اساس باشد؛ در این صورت بخش بزرگی از مخاطبان خود را از دست می‌دهید.

جذاب باشید! عناوین جذاب انتخاب کنید

انتخاب عناوین جذاب در همه حوزه‌های تولید محتوا مهم است اما در دنیای ورزش و سینما، اهمیت بالاتری دارد. اخبار و اطلاعات محتوای ورزشی مخاطبان بسیار وسیعی دارد که خیلی از آن‌ها به عنوان تفریح نه موضوعی ضروری به آن نگاه می‌کنند، نه موضوعی ضروری و لازم؛ بنابراین لازم است با عنوانی جذاب، مخاطب را قانع کنید که مطلب شما را بخواند. البته قبل از این که دست به کار شوید و عناوین جذاب بنویسید، اصل بعد را حتماً بخوانید.

عناوین جذاب در محتوای ورزشی

اعتبار داشته باشید! اعتبار محتوای ورزشی را فدای جذابیت آن نکنید

احتمالاً شما هم با اخبار زرد ورزشی یا محتوای آموزشی اشتباه روبه‌رو شده‌اید، این گونه تولید محتوای ورزشی، اعتبار و درستی را فدای جذابیت می‌کند است. این سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی شاید در ابتدا بازدیدکنندگان زیادی جذب کند اما بعد از مدتی نه تنها بازدیدکنندگام جدید که مخاطبان قبلی خود را نیز از دست می‌دهد. به یاد داشته باشید جلب اعتماد مخاطب مهم‌ترین هدف شماست، اگر شایعه و محتوایی نادرست منتشر کنید و اعتماد مخاطبان خود را از دست دهید، دوباره جذب کردن مخاطب، کاری بسیار سخت می‌شود.

محتوای ورزشی معتبر

از دنیای ورزش جدا نباشید! تسلط بر دنیای ورزش را فراموش نکنید

تحلیل درست رخدادهای ورزشی نیازمند تسلط بر این حوزه و وقایع آن است. تسلط بر دنیای ورزش باعث می‌شود بتوانید محتوای درست و غلط را تشخیص دهید و اعتبار خود را بالا ببرید. همچنین با آگاهی از این حوزه می‌توانید سرعت تولید محتوای ورزشی را بالا ببرید و اخبار و اطلاعات به روز منتشر کنید. برای مثال در زمان‌های خاصی مثل المپیک یا جام جهانی، مخاطبان محتوای ورزشی افزایش می‌یابد، شرط موفقیت انتشار به موقع اخبار و تحلیل‌های درست است و تنها با تسلط بر موضوع می‌توانید محتوایی معتبر و به روز تولید کنید.

حرفه‌ای باشید! اصول تولید محتوا و سئو شرط مهم موفقیت!

تمام نکات گفته شده تا حد زیادی وابسته به این اصل است: آگاهی از اصول تولید محتوا و سئو. شما در نوشتن محتوای ورزشی باید اصول زیر را رعایت کنید:

1- قواعد نگارش، پاراگراف‌بندی، ساختار مقاله و …

2-سئو و اصول بهینه‌سازی محتوا 

3- بازاریابی محتوا

در حقیقت شما باید بر مهارت‌های اصلی تولید محتوا به اندازه کافی مسلط شوید تا بتوانید تولید محتوای ورزشی حرفه‌ای انجام دهید و بازدیدکنندگان زیادی جذب کنید. 

برای یادگیری بیشتر این موضوع، مقاله آموزش تولید محتوا به‌صورت گام‌به‌گام  را بخوانید.

ایده تولید محتوای ورزشی

محتوای ورزشی دنیای گسترده‌ای دارد که می‌توانید با توجه به اهداف، حوزه تخصصی و علاقه خود، بخشی از آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه ایده‌هایی برای تولید محتوای ورزشی معرفی کردیم.

  • آموزش ورزش در خانه
  • آموزش یوگا
  • برگزاری کلاس‌های ورزشی آنلاین
  • اخبار لیگ‌های فوتبال داخلی و خارجی
  • حواشی رخدادهای ورزشی
  • زندگی شخصی ورزشکاران
  • آموزش حرکات اصلاحی
  • نکات قبل و بعد از ورزش
  • راه‌های حرفه‌ای شدن در یک رشته ورزشی
  • راه‌های تقویت عضلات بازو و …
  • کاهش دردهای جسمانی با ورزش
  • تاثیر ورزش بر سلامت روان
  • آموزش حرکات ورزش در محل کار
  • آموزش حرکات ورزشی برای لاغری
  • آموزش حرکات ورزشی برای سالمندان
  • آموزش حرکات ورزشی برای زنان باردار
  • درمان دردهای ناشی از ورزش
  • بررسی تجهیزات ورزشی مختلف

تولید محتوای ورزشی خود را به راسا بسپارید

تیم تولید محتوای راسا با داشتن تخصص و کسب تجربه در سال‌ها فعالیت، می‌تواند تولید محتوای ورزشی سایت یا شبکه اجتماعی شما را به صورت حرفه‌ای انجام دهد. 

برای سفارش تولید محتوای ورزشی اینجا کلیک کنید.

2 دیدگاه

  • تو این زمینه واقعا با داشتن تیم تخصصی و دانش خوبی که از حوزه ورزش دارند خیلی تونسته اند به ما و مجموعه ما کمک کنند.
    ممنون از راهنمایی و کمک هایی که همیشه به تیم ما دارید.

    فوتبالیت اولین پلتفرم آنلاین باشگاه و مدرسه فوتبال ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *