اصول تولید محتوای پزشکی

محتوای پزشکی

اگر در گذشته اطلاعات گرفتن در مورد امور پزشکی فقط به صورت حضوری و از طریق خود پزشک‌ها ممکن بود، امروزه جستجوی اینترنتی موضوعات پزشکی و نوبت‌های غیرحضوری نیز پا به پای روش های سنتی پیش می‌روند. محتوای پزشکی یکی از حوزه‌های پرطرفدار و محبوب میان افراد جامعه است؛ به همین دلیل تولید محتوای پزشکی می‌تواند مخاطبان زیادی جذب کند. در این مقاله به توضیح کامل تولید محتوای پزشکی و اصول آن می‌پردازیم.

منظور از تولید محتوای پزشکی چیست؟

به طور کلی تولید محتوای پزشکی درباره هر چیزی است که به پزشکی و سلامت مربوط است. این محتوا می‌تواند شامل معرفی دکترهای خوب حوزه‌های مختلف، سایت‌ها و برنامه‌های رزرو اینترنتی دکتر، اطلاعات در مورد بیماری‌های مختلف، نکات مربوط به سلامت و … باشد. مخاطب محتوای پزشکی در مواردی تمام افراد جامعه است و به همین دلیل در کنار علمی و معتبر بودن، لازم است محتوا قابلیت فهم برای همه را داشته باشد.

تولید محتوای پزشکی

اهمیت تولید محتوای پزشکی

احتمالا همه ما چندین بار در گوگل درباره یک بیماری سرچ کرده‌ایم یا به دنبال یافتن دکتری خوب در یک حوزه خاص بوده‌ایم و چندین سایت را بررس کرده‌ایم. این موضوع نشان می‌دهد محتوای پزشکی به خصوص در بعضی از موارد، محبوبیت و بازدیدکنندگان زیادی دارد و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. تولید محتوای پزشکی باید به سوال‌هایی درباره سلامت که ذهن افراد را به خود مشغول کرده است، پاسخ دهد.

اصول تولید محتوای پزشکی

  • قبل از هر چیز مخاطب محتوا را مشخص کنید

مخاطب محتوای پزشکی هم می‌تواند عموم مردم جامعه باشد و هم افراد متخصص و دانشجویان پزشکی. بدیهی است که هر کدام از این مخاطب‌ها، محتوا و لحن مخصوص خودشان را می‌خواهند؛ یعنی محتوایی که برای متخصصین نوشته شده، برای عموم قابل درک نیست و محتوای عمومی نیز برای متخصصین سطحی و ساده است.بنابراین بدون مشخص کردن مخاطب، به هیچ عنوان نباید تولید محتوای پزشکی را شروع کنید.

  • اعتبار داشتن محتوا؛ مهم‌ترین شرط اخلاقی و حرفه‌ای

محتوای پزشکی با سلامتی مردم در ارتباط است؛‌ به همین دلیل تولید محتوای پزشکی بیش از هر محتوایی نیاز به دقت در جمع‌آوری اطلاعات دارد. برای مثال اگر کسی به دنبال عوارض یا طرز مصرف داروی خود باشد و محتواهای سایت اطلاعات نادرستی به او بدهند،‌ ممکن است باعث آسیب دیدن یا تشدید بیماری فرد شود. جدا از این که اطلاعات اشتباه باعث از دست دادن مخاطبان و شکست سایت یا صفحه اجتماعی می‌شود،‌ از بعد اخلاقی نیز کاری اشتباه و گاهی جبران‌ناپذیر است.

  • پاسخ دادن به سوال مخاطب

مخاطبان به چه دلیل به سایت‌ها یا صفحه‌های پزشکی مراجعه می‌کنند؟ برای گرفتن جواب سوالاتشان! بنابراین اگر شما به جای پاسخگویی به سوالات آن‌ها،‌ به مطالب غیر مرتبط و پراکنده بپردازید،‌ ممکن است برای همیشه مخاطبین خود را از دست بدهید. برای تولید محتوای پزشکی بهتر است خودتان را جای مخاطب بگذارید و ببینید نیاز به چه محتوایی دارید. فراموش نکنید که اگر مخاطبان، سایت یا صفحه شما را بی‌فایده ببینند، دیگر از آن بازدید نمی‌کنند.

  • توجه به اخبار و اتفاقات روز دنیا

ممکن است فکر کنید تولید محتوای پزشکی ارتباطی با اخبار و اتفاقات روز دنیا ندارد اما این فکر نادرست است. مثال بارز  این موضوع، دوران همه‌گیری کرونا بود که نیاز به تولید محتوایی متناسب با شرایط مردم جامعه داشت. در دوران کرونا ذهن بیشتر مردم درگیر راه‌های پیشگیری و درمان آن بود و اگر سایت‌های پزشکی در این مورد تولید محتوا نمی‌کردند،‌ دچار ریزش بازدیدکننده می‌شدند. مثال دیگر پرداختن به بیماری های واگیردار هنگام اوج سفرهای مذهبی به کشورهای عراق و عربستان است. در این زمان‌ها بهتر است در مورد بیماری‌های احتمالی و راه‌هی پیشگیری و جلوگیری از سرایت آن به دیگران بنویسید.

توجه به اخبار در تولید محتوای پزشکی
  • رعایت اصول تولید محتوا و سئو

مانند همه حوزه‌ها،‌ تولید محتوای پزشکی نیز به رعایت اصول تولید محتوا و سئو نیاز دارد. آگاهی از اصول تولید محتوا به شما کمک می‌کند محتوایی ارائه دهید که قوانین نگارشی در آن رعایت شده و خوانایی و زیبایی بصری داشته باشد. تسلط بر سئو و بهینه سازی وب‌سایت نیز باعث می‌شود سایت شما در میان تعداد زیاد سایت‌های پزشکی و مجله‌های اینترنتی دیده شود.

انواع تولید محتوای پزشکی

  • محتوای پزشکی برای عموم جامعه

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم،‌ مخاطبین محتواهای پزشکی می‌توانند عموم مردم یا متخصصین همین حوزه باشند. تولید محتوای پزشکی برای عموم مردم باید بتواند اطلاعات درست و مفیدی را به شکلی ساده و قابل فهم بیان کند. سادگی، مهم‌ترین اصل تولید محتوا برای عموم است زیرا باید همه افراد جامعه با سطح سواد مختلف متوجه مفهوم محتوای شما شوند.

  • محتوای پزشکی برای متخصصین و دانشجویان پزشکی

مقاله‌های تخصصی پزشکی نیاز به اطلاعات تخصصی و علمی دارند و حتما باید توسط پزشک نوشته شوند. مخاطبان این محتواها پزشک‌ها و دانشجوهای پزشکی هستند؛ به همین دلیل محتوای آن‌ها برای افراد عادی قابل درک نیستند. هدف بسیاری از مقالات تخصصی ساخت برندینگ برای خود پزشک نسبت به رقباست.

  • پرسش و پاسخ

یکی از انواع تولید محتوای پزشکی که می‌تواند بازدیدکنندگان زیادی بگیرد،‌ محتواهای سوال‌محور یا پرسش و پاسخ است. آدم‌ها در مورد حوزه پزشکی مانند علائم بیماری‌ها،‌ روش‌های درمان خانگی و تخصصی،‌ عوارض داروها و … سوالات بسیاری دارند. در حقیقت موضوعات سرچ و دلیل بازدید افراد از سایت‌های پزشکی نیز همین سوالات هستند؛ به همین دلیل تولید محتوا در رابطه با این سوالات یا دلایل مراجعه افراد به مطب،‌ محتوایی خوب و پرطرفدار است.

پرسش و پاسخ در تولید محتوای پزشکی
  • اینفوگرافیک پزشکی

اینفوگرافیک‌ها یکی از بهترین‌ انواع تولید محتوای پزشکی هستند؛ زیرا مخاطب می‌تواند در مدت زمان کوتاهی، اطلاعات زیادی دریافت کند. این نوع محتوا به خاطر جذابیت بصری،‌ انتخاب خوبی برای شبکه‌های اجتماعی است. برای مثال می‌توانید از اینفوگرافیک‌ها برای گفتن علائم بیماری،‌ راه‌های پیشگیری به صورت تیتروار،‌ نکات مربوط به سلامت روان و خدماتی که ارائه می‌دهید،‌ استفاده کنید.

اینفوگرافیک پزشکی
  • محتوای پزشکی ویدیویی

امروزه افراد به محتواهای ویدیویی علاقه بسیار زیادی نشان می‌دهند و به همین خاطر گوگل و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام نیز اعتبار ویژه‌ای برای این محتوا در نظر می‌گیرند. اگر پزشک هستید، می‌توانید با مخاطبان خود به صورت رو در رو در ویدیو صحبت کنید و تعدادی از سوالات آن‌ها را جواب دهید.

تولید محتوای پزشکی خود را به راسا بسپارید

تیم تولید محتوای راسا در کنار تخصص و مهارت،‌ تجربه سال‌ها فعالیت در حوزه تولید محتوا دارد و می‌تواند تولید محتوای پزشکی را به شکل حرفه‌ای و با قیمتی معقول انجام دهد.

برای سفارش تولید محتوای پزشکی اینجا کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *