تولید محتوای خبری چیست؟آموزش اصول محتوای خبری

تولید محتوای خبری

یکی از مهم‌ترین اهداف هر سایت، جذب مخاطب است؛ به همین خاطر صاحبان کسب‌وکارها و وب‌سایت‌های اینترنتی به دنبال محتوایی می‌گردند که بتواند مخاطبان زیادی جذب کند. محتوای خبری از آن دسته محتواهایی است که طرفداران زیادی دارد؛ برای همین سایت‌ها علاقه زیادی به تولید محتوای خبری دارند. تولید محتوای خبری اصولی می‌تواند مخاطبان زیادی جذب و اهداف سایت را محقق کند.

در این مقاله قرار است این نوع محتوا را به طور کامل بررسی کنیم و روش تولید محتوای خبری جذاب و اصولی را آموزش دهیم. برای شروع، اولین قدم این است که بفهمیم منظور از تولید محتوای خبری چیست.

تولید محتوای خبری

تولید محتوای خبری چیست؟

خبر گزارشی از یک رویداد یا اتفاق است که ارزش اطلاع‌رسانی داشته باشد و اطلاعات مفیدی را درباره یک اتفاق خاص به مخاطب بدهد. همه ما حداقل یک بار، در مورد یک خبر در گوگل جستجو کرده‌ایم و دنبال سایت معتبری برای خواندن آن موضوع گشتیم. تولید محتوای خبری یعنی نوشتن اخبار روز و اطلاعاتی که در ساعت‌های گذشته و حتی دقایق قبل رخ داده است. تولید محتوای خبری، اساس کار سایت‌های خبری است. یک سایت خبری باید بتوانند به سرعت تمام اخبار مهم روز را پوشش دهد و گاهی به تحلیل و بررسی آن‌ها بپردازد. سایت خبری یکی از سایت‌های بسیار پربازدید است که در ادامه به توضیح درباره آن می‌پردازیم.

سایت خبری چیست؟ چه سایت‌هایی نیاز به محتوای خبری دارند؟

در گذشته، مردم برای فهمیدن اخبار دست اول به سراغ روزنامه‌ها و مجلات می‌رفتند تا از وقایع روز جامعه باخبر باشند اما امروزه این وظیفه به عهده وب‌سایت‌های خبری است. هرچند هنوز اخبار روز به صورت چاپی نیز در دسترس مردم قرار می‌گیرد اما تعداد مخاطبان وب‌سایت‌های خبری بیشتر است. در حقیقت با آمدن اینترنت، هر کسی اطلاعات مورد نیاز خود را از وب‌سایت‌های اینترنتی می‌گیرد و به همین دلیل فعالان خبری برای این که بتوانند به کار خود ادامه دهند، به فضای اینترنتی و آنلاین روی آوردند.

وب‌سایت‌های خبری با محتوای خبر تغذیه می‌کنند اما سایت‌های دیگری هم نیاز به تولید محتوای خبری دارند. برای مثال سایت‌های که در یک حوزه خاص مثل رمزارزها فعالیت می‌کنند، می‌توانند آخرین اخبار مربوط به حوزه خود را منتشر کنند. همچنین کسب و کارها می‌توانند گزارش فعالیت‌های خود را به صورت خبر در سایت خود قرار دهند.

اصول تولید محتوای خبری

تولید محتوای خبری برای جذب مخاطبان و کسب اعتبار از سمت آن‌ها، نیاز به رعایت اصول و چارچوب‌های کلی خبرنویسی دارد. تعدادی از این اصول مانند صحت و جامعیت خبر، نیازهای اساسی یک تولید محتوای خبری خوب است. در ادامه به بررسی اصول خبرنویسی می‌پردازیم.

صحت محتوای خبری؛ خبرهای درست منتشر کنید

خودتان را جای مخاطبی بگذارید که برای فهمیدن موضوعی مهم وارد سایت شده اما خبر نادرست و دروغی می‌خواند که در بهترین حالت هیچ فایده‌ای برای او ندارد. بعد از خواندن این خبر، مخاطب اعتمادش را نسبت به آن سایت از دست می‌دهد و دیگر هیچ‌وقت از آن بازدید نمی‌کند.

تولید محتوای خبری باید بر اساس اخبار درست باشد و اطلاعات اشتباهی به مخاطب ندهد. علاوه بر این که مخاطبان محتوای خبری، افراد حساس‌تری نسبت به صحت محتوا هستند، در صورتی که یک خبر اشتباه تبعاتی داشته باشد، ممکن است مجبور به پاسخگویی در مراکز قضایی شوید.

به روز بودن؛ محتوای خبری تازه و به روز تولید کنید

یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها در تولید محتوای خبری، به روز بودن محتواست چون مردم به دنبال خبرهای دست اول می‌گردند، نه اخبار قدیمی. اخبار قدیمی مانند مهره‌های سوخته‌ای هستند که دیگر کاربردی ندارند و استفاده از آن‌ها، به افزایش بازدید سایت شما کمکی نمی‌کند. یک خبرنویس باید در درجه اول به دنبال اطلاعات دست اول و به روزی باشد که برای مردم جدید و قابل توجه است. بازه زمانی که یک خبر بتواند به بازدید سایت شما کمک کند، حدود 4 ساعت بعد از آن اتفاق است. برای مثال خبر اول تصویر در تاریخ 25 تیر اتفاق افتاده و در همان تاریخ نیز منتشر شده‌:

اخبار به روز در تولید محتوای خبری

اعتبار خبر؛ از منابع معتبر استفاده کنید

اخباری که می‌نویسید باید از منابع معتبر گرفته شده باشند و به زبان سایت شما بازنویسی شوند. تولید محتوای خبری هم می‌تواند تولید اخبار انحصاری باشد که شما یا افراد تیمتان آن را تهیه کرده‌اید و هم جمع‌آوری اخبار دست اول و معتبر از منابع آگاه. در صورتی که اطلاعات خود را از سایت‌های غیر معتبر بگیرید، ممکن است اخبار نادرست منتشر کنید و به مشکلات قسمت قبلی دچار شوید.

جامعیت خبر؛ از جزئیات و پیشینه خبر غافل نشوید

تولید محتوای خبری باید به شکلی باشد که مخاطب نیازی به خواندن یک سایت دیگر نداشته باشد و جواب همه سوالاتش درون محتوا باشد. برای نوشتن یک محتوای جامع علاوه بر بررسی اتفاقی که در همان زمان افتاده است، نیاز است که پیشینه آن را بررسی کنیم و دلایل وقوع آن را بنویسیم. برای مثال اگر موضوع محتوای خبری، «دیدار رئیس‌جمهور با نخست‌وزیر انگلیس» است، باید به دلیل این دیدار و نتیجه آن اشاره کنیم و در کنارش سری به آرشیو خبری بزنیم و اخبار قدیمی اما مورد نیاز را به محتوای خود اضافه کنیم.

ساده‌نویسی؛ از جملات سخت و ثقیل استفاده نکنید

وقتی شما برای یک سایت تخصصی تکنولوژی تولید محتوا می‌کنید، می‌توانید از کلمات تخصصی آن حوزه استفاده کنید؛ زیرا مخاطبان شما با تکنولوژی آشنا هستند و دنبال مطالب علمی‌تر می‌گردند. روش تولید محتوای خبری با دیگر محتواها متفاوت است چرا که مخاطبان شما گروه خاصی از آدم‌ها نیستند؛ بلکه شما باید برای تمام مردم ایران بنویسید. جامعه هدف تولید محتوای خبری، زنان و مردان، افراد باسواد و بی‌سواد با فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف و در رده‌ سنی‌های متفاوت هستند. 

حالا سوال این است چگونه برای این جامعه بزرگ تولید محتوا کنیم؟ با ساده‌نویسی و عدم استفاده از جملات سخت و پیچیده. یادتان باشد که محتوای شما باید همان‌ اندازه که برای یک فرد متخصص و باسواد قابل فهم است، برای افرادی که سواد بسیار کمی هم دارند، قابل فهم باشد.

پرهیز از حشو نویسی؛ خلاصه اما جامع بنویسید

مخاطبان محتوای خبری به دنبال پیچیدگی نیستند و دوست دارند در کمترین زمان، بیشترین اطلاعات را بگیرند. اگر محتوای شما را در یک نگاه بررسی کنند و متوجه اطلاعات بی‌ربط شوند، نه تنها سریع سایت را ترک می‌کنند، بلکه ممکن است دیگر هیچوقت گذرشان به آنجا نیفتد.

در تولید محتوای خبری باید تا جای ممکن خلاصه‌نویسی رعایت شده باشد و در کوتاه‌ترین حالت ممکن نوشته شده باشد. برای مثال تصور کنید یک فرد می‌خواهد ببینید که یارانه‌ها امشب واریز می‌شوند یا فردا؟ شما باید در ابتدای مقاله، تاریخ واریز را به او بگویید و بعد در صورت لزوم، اطلاعات دیگر را بنویسید.

تیترهای چالش‌برانگیز؛ از عنوان‌های جذاب استفاده کنید

دنیای امروز، دنیای اطلاعات و اخبار است و آدم‌ها روزانه حجم بسیار زیادی از اطلاعات دریافت می‌کنند. در چنین شرایطی هر فرد دست به انتخاب می‌زند و فقط اخباری را دنبال می‌کند که توجه‌ش را جلب کرده‌اند.دجذب مخاطب با نوشتن عناوینی جذاب و چالش‌برانگیز ممکن است. در تولید محتوای خبری شما چند ثانیه وقت دارید تا کسی را متقاعد به خواندن محتوای خود کنید و این چند ثانیه فرصتی است که مخاطب به تیتر و عنوان خبر شما می‌دهد. برای مثال اگر دو بازیگر برای بازی در یک نقش انتخاب شده‌اند، به جای نوشتن دقیق این موضوع، می‌توانید بنویسید: رقابت برد پیت و جانی دپ برای تصاحب نقش!

عناوین جذاب در تولید محتوای خبری

جذب مخاطب در تولید محتوای خبری چگونه است؟

در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که محتوای خبری طرفداران بسیاری دارد و به همین دلیل سایت‌های زیادی به تولید محتوای خبری علاقه دارند. این موضوع باعث رقابت بسیار زیاد در حوزه خبری می‌شود؛ به همین دلیل تولید کننده محتوای خبری باید بتواند محتوایی عالی و به روز ارائه دهد تا بتواند به اهداف خود برسد. در ادامه چند روش برای جذب مخاطب معرفی می‌کنیم. البته فراموش نکنید هیچکدام از روش‌های زیر را جایگزین اصولی که در قسمت قبل معرفی کردیم، نکنید.

  • محتوایی خوانا همراه با جذابیت‌های بصری تولید کنید.
  • تیترها و نکات مهم را بلد کنید.
  • به منابع معتبری که از آن استفاده کرده‎‌‌اید، لینک دهید.
  • مکان و زمان رویداد را مشخص کنید. «در رابطه با خبرهایی که زمان و مکان در آن اهمیت دارد.»
  • برای نوشتن عناوین از دروغ استفاده نکنید.
  • تا حد ممکن ساده بنویسید.

سفارش تولید محتوای خبری

تولید محتوای خبری نیاز به تجربه و مهارت بالایی دارد. تولیدکننده‌های محتوای خبری باید بتوانند در کنار حفظ کیفیت، سرعت بالایی نیز در تولید محتوا داشته باشند تا بتوانند اخبار جدید و موضوعات ترند را پوشش دهند. تیم محتوای راسا، افرادی باتجربه و ماهر در تولید محتوای خبری دارد که در خبرگزاری‌های مختلف کار کرده‌اند و سابقه کار خبرنگاری دارند؛ به همبن خاطر شما می‌توانید با خیال راحت تولید محتوای خبری خود را به ما بسپارید.

برای سفارش تولید محتوای خبری اینجا کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *